بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات ۴ درصد افزایش می‌یابد
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 471 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات ۴ درصد افزایش می‌یابد

برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات 4 درصد افزایش می‌یابد
 

 دبی انتظار دارد با لغو تحریم‌های ایران و نیز بهبود وضعیت آمریکا، تأثیر شوک‌های منفی اقتصاد جهانی بر اقتصاد امارات کاهش یافته و رشد ۴ درصدی را در سال جاری تجربه کند.  افزایش تقاضا از سوی هند هرگونه تاثیر منفی کاهش اقتصادی چین را جبران خواهد کرد.

 توافق هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی رشد در تجارت، خرده‌فروشی، توریست، رفت و آمدهای هوایی و لجستیک امارات متحده عربی تا ۴ درصد رشد خواهد داشت که پیشتر رشد در این زمینه‌ها حدود ۳.۵ درصد بود.

توافق ایران با ۶ قدرت جهانی موقعیت‌های خوبی را برای دبی که به ایران نزدیک است به وجود آورده است. بیشتر حمل و نقل صادرات و واردات ایران از مسیر دبی انجام می‌شود.

به این خاطر می گویم به نام ایران به کام کشورهای همجواره  حوزه خلیج همیشه فارس

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:42 | بازدید : 450 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

Commeank، دومین بانک بزرگ در آلمان، تصمیم گرفت که برای اولین بار از سال 2007 تاکنون به ازای هر سهم 0.2 یورو سود پرداخت کند. درآمد خالص این بانک در 9 ماه سال 2015 افزایشی 62.5درصدی پیدا کرد، در حالیکه برای مدت زمان مشابه در سال قبل رقم 853 میلیون یورو به ثبت رسیده است. طبق قیمت های جاری بازار، ممکن است بازدهی سود سهام به 2% برسد. آمار ثبت شده هنوز اعلام نشده اند اما برای فوریه تا مارس زمانبندی شده است. آیا افزایش قیمت سهام Commeank stocks ادامه خواهد یافت؟

ارزش سهام این بانک از ابتدای سال جاری تاکنون 4% کاهش پیدا کرده است در حالیکه شاخص DAX که این سهام را در خود گنجانیده است 11.6% رشد پیدا کرده است. اعتقاد ما بر این است که ارزش سهام Commeank بیش از حد پایین است. نسبت P/B (نسبت قیمت به ارزش دفتری) برابر است با 0.45 که تقریباً دو برابر کمتر از دیگر بانک های مشابه اروپایی است (0.87). بخشی از دلیل تاخیر در رشد سهام به اخباری مربوط می شود که انتظار می رود "مارتین بلسینگ"، مدیر اجرایی Commeank از کار کنار برود و نام جایگزین وی هنوز مشخص نیست هرچند به زودی اعلام خواهد شد.

 

CBK در نمودار روزانه (D1) درون یک کانال صعودی قرار دارد اما هنوز پایین تر از خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتورهای Parabolic و MACD علائم خرید ارائه می دهند. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به منطقۀ سقف خرید نرسیده است و دارای واگرایی نمی باشد. خطوط بولینگر در حال باز شدن از هم هستند که نشان دهندۀ افزایش نوسان است. این خطوط جهتی صعودی دارند. دو شمع آخر بالای خطوط بولینگر به سر می برند که علامت دیگری است از خرید. اگر قیمت سهام Commeank از اوج دوم نوامبر زمانیکه سود سهام اعلام شده سهامش را تا 10.83 بالا برد، عبور کند در آن صورت روند صعودی توسعه پیدا خواهد کرد. از 10.83 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط روند و دو کف فراکتال در 9.8 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آن یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 9.8 به سطح توقف ضرر در 10.83 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازار جهانی روز سه شنبه
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 337 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 بازار جهانی روز سه شنبه 

سهام ایالات متحده در روز سه شنبه رشد داشتند که به دلیل رشد شاخص های اصلی تحت تاثیر رشد سهام انرژی بود. ارزش دلار در اکثر ارزهای اصلی تقویت شد که به دلیل انتظارات برای افزایش نرخ بهره بود. شاخص دلار(US Dollar index) که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با 0.6% رشد به 97.17 واحد رسید. شاخص S&P 500 با 0.27% رشد به 2109.79 واحد رسید. شرکت های فعال در بخش انرژی بهترین عملکرد را در شاخص SP500 داشتند. ارزش سهام Diamond Offshore Drilling Inc. رشدی 6.3درصدی و ارزش سهام Pioneer Natural Resources Co رشدی 6.6درصدی پیدا کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز رشدی 0.5درصدی پیدا کرد که تحت تاثیر Chevron و Exxon Mobil بود. فروش ماهیانۀ خودرو در اکتبر تا بالاترین سطح طی 10 سال اخیر افزایش پیدا کرد چراکه کاهش قیمت بنزین تقاظا برای خودروهای بزرگ تر را افزایش داد. ارزش سهام General Motorsرشدی 0.6درصدی پیدا کرد در حالیکه ازش سهام Ford Motor رشدی 0.4درصدی پیدا کرد. سفارشات کارخانجات برای ماه سپتامبر 1.0% کاهش پیدا کرد. همچنین گزارش شد که سفارشات جدید برای کالاهای بادوام 1.2% کاهش داشته اند و سفارشات کالاهای بادوام بدون احتساب بخش حمل و نقل 0.6% کاهش پیدا کرد. امروز آمار مربوط به درخواست های وام مسکن در ساعت 13:00 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد. "پاتریک هارکر"، رئیس فدرال ریزرو فیلادلفیا، امروز در فیلادلفیا سخنرانی خواهد داشت. آمار مربوط به تغییرات اشتغال امروز در ساعت 14:15 CET از سوی ADP منتشر خواهد شد. تخمین اولیه، مثبت است. آمار مربوط به تراز تجاری ماه سپتامبر در ساعت 14:30 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است. شاخص های مدیران خرید ترکیبی و بخش خدمات برای ماه اکتبر توسط Markit در ساعت 15:45 CET منتشر می شوند. شاخص مدیران خرید غیرتولیدی ماه اکتبر در ساعت 16:00 CET توسط Markit منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. همزمان "جانت یلن"، رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، در مقابل کمیتۀ خدمات مالی مجلس نمایندگان دربارۀ قواعد بانکی سخنرانی خواهد داشت.

سهام اروپا(European stocks) در روز سه شنبه با رشد بسته شدند هرچند روز را ضعیف شروع کردند که تحت تاثیر افزایش ارزش سهام شرکت های نفتی به دلیل افزایش قیمت نفت بود. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.4درصدی پیدا کرد. افزایش ارزش سهام شرکت های نفتی روی بازار تاثیر گذاشت. ارزش سهام Tullow Oil PLC رشدی 18درصدی پیدا کرد که به دلیل انتشار خبری مربوط به پروژۀ جدید با یک شرکت همکار در غنا است که قرار است در سال 2016 تولید نفت را آغاز کند. ارزش سهام BP PLC رشدی 3.9درصدی پیدا کرد. ارزش سهام شرکت فرانسوی Total SA رشدی 3.6درصدی پیدا کرد و ارزش سهام Royal Dutch Shell PLC رشدی 2.9درصدی پیدا کرد.شاخص DAX 30 در آلمان بدون تغییر در 10,951.15 واحد بسته شد چراکه ارزش سهام شرکت فولکس واگن افتی 1.5درصدی پیدا کرد که پس از آن رخ داد که آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده اعلام کرد که به بررسی موتورهای دیزلی V6 سه لیتری در برخی از محصولات فولکس واگن، آئودی و پورشه پرداخته است. سهام بخش بانکی کاهش داشت که به دلیل انتشار گزارش های درآمدی ضعیف متعلق به Standard Chartered و UBS بود. امروز از ساعت 9:45 تا 10:00 CET شاخص های نهایی ترکیبی و خدمات ماه اکتبر برای فرانسه، آلمان و منطقۀ یورو منتشر خواهند شد. تخمین اولیه در این ارتباط خنثی است. شاخص بهای تولیدکننده برای ماه سپتامبر در ساعت 11:00 CET در منطقۀ یورو منتشر خواهد شد. تخمین اولیه، منفی است. "ماریو دراقی"، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، در ساعت 10:00 CET گفتگوی نظارت بانکی صحبت خواهد کرد.

شاخص Nikkei امروز 1.3% رشد پیدا کرد چراکه پس از رشد وال استریت و عرضۀ عمومی اولیۀ سهام سه شرکت پستی ژاپنی به ارزش 12 میلیارد دلار که موفق برگزار شد ، ریسک پذیری به بازار برگشت. ارزش سهام شرکت مادر ژاپنی Post Holdings با 20% افزایش نسبت به قیمت عرضۀ عمومی اولیه بسته شد. ارزش سهام شرکت های صادراتی نیز رشد داشت بطوریکه ارزش سهام Honda Motor رشدی 1.9درصدی و ارزش سهام Nissan Motor رشدی 2.6درصدی پیدا کرد.

 

قیمت های نفت(Oil prices) امروز در حال کاهش هستند که تحت تاثیر کسب سودهای صورت گرفته پس از افزایش شدید روز سه شنبه رخ داد که به دلیل وجود نگرانی دربارۀ مشکلات عرضه از سوی برزیل و لیبی است. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با 3.6% افزایش به 50.54 دلار در هر بشکه رسید. معامله گران منتظر هستند تا آمار رسمی مربوط به ذخایر نفت خام ایالات متحده از سوی ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در ساعت 16:30 CET امروز منتشر شود.در فرانکفورت در جلسۀ


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزییات جدید درباره کارت‌ اعتباری خرید کالا
چهار شنبه 13 آبان 1394 ساعت 1:12 | بازدید : 343 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جزییات جدید درباره کارت‌ اعتباری خرید کالا 

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای «طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» تا یک هفته آینده خبر داد.

عباس هاشمی با بیان اینکه در این طرح خریداران می‌توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه‌های اعلام‌شده نسبت به خرید کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند، گفت: نرخ سود این تسهیلات 12 درصد است و فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود، شامل حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی است.

وی تصریح کرد: از آنجا که تاکید وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بر اجرای سریع این طرح بوده است، به گونه‌ای عمل شد تا مراحل اعتبار سنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: در این طرح کالاها از لحاظ کیفیت، قیمت و دوام و نیز خدمات پس از فروش گزینش‌شده هستند و بدین ترتیب با وجود امکان انتخاب کالا برای مشتریان، فضای رقابتی عادلانه‌ای برای فروش ایجاد می‌شود.

هاشمی اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرایند خرید دو ماهه اعلام کرد و گفت: باز پرداخت اقساط کالاهای خریداری شده در این طرح طی 24 قسط تعیین شده است.

این مقام مسئول افزود: شیوه‌نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی و چگونگی انجام کار با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالا ظرف یک هفته آینده اجرایی شود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به طرح‌های قبلی با سقف 8 میلیون تومان تحت عنوان خرید کالای مصرفی با دوام ایرانی و وام ازدواج 3 میلیون تومانی با تسهیلات کالایی گفت:‌ به دلیل برخی مشکلات و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و آمادگی نداشتن واحدهای تولیدی، این نوع از پرداخت‌ها با استقبال کمتری روبرو شد.

وی با بیان اینکه این طرح با دستور رئیس‌جمهوری و مصوبه شورای پول و اعتبار به انجام می‌رسد، تصریح کرد : ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهایی را که مشمول این طرح می‌شوند، از لوازم خانگی برقی و گازسوز، فرش و موکت، مصنوعات چوبی و مبلمان و سرویس خواب و بخشی از صنایع معدنی مانند چینی‌آلات، کاشی و سرامیک به اضافه واحدهای مشارکت‌کننده و واحدهایی که موجودی انبار خود را اعلام کرده بودند به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم.

او تاکید کرد: برای جلوگیری از هرگونه تخلف شناسایی تولید‌کننده، شناسه کالا و مرکز فروش مشخص و خرید به صورت کاملاً شفاف و به واسطه تراکنش‌ها قابل انجام است و پول مستقیم به حساب واحد تولیدی واریز می‌شود.

به گفته هاشمی این طرح به صورت کارت اعتباری و حتما برای خرید کالای ایرانی است و بر اساس شیوه‌نامه طرح، هر شخص می‌تواند تنها یک کارت تهیه کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نحوه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو
چهار شنبه 13 آبان 1394 ساعت 1:10 | بازدید : 333 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نحوه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو 

در حالی این تصور در بین متقاضیان تسهیلات جدید خودرو ایجاد شده که به مانند وام‌های قبلی این حوزه، طرف قرارداد آنها بانک‌ها خواهند بود که در وام 25 میلیون تومانی روند به گونه‌ای دیگر است و بانک‌ها و خریداران هیچ ارتباطی با یکدیگر نخواهند داشت.

در حالی قرار است پرداخت تسهیلات خودرو تا چند روز دیگر و بنابر وعده قبلی رییس کل بانک مرکزی از نیمه دوم آبان ماه شروع شود که البته هنوز جزئیات آن به طور کامل اعلام نشده است، یکی از مدیران ارشد بانکی در این رابطه به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

بنابر آخرین شرایط تعیین شده- که ممکن است تغییر نیز داشته باشد- متقاضی خرید خودرو با مراجعه به خودروساز ابتدا 20 درصد مبلغ خودرو را به طور نقد در اختیار شرکت مربوطه قرار می‌دهد و 80 درصد مابقی در قبال دریافت چک طی 7 سال و با سود 16 درصد قسط بندی می‌شود.

در این حالت خودروساز اسناد فروش یعنی چک‌های دریافتی را جمع‌آوری و به بانک طرف قرارداد ارائه می‌کند تا در مقابل فروش اقساطی که خود انجام داده مبلغ نقد دریافت کند. بنابراین مجموع مبلغ ارائه شده به بانک از سوی خودروساز با سود 16 درصد تنزیل می‌شود یعنی 16 درصد کل مبلغ که همان 80 درصد باقی مانده قیمت خودرو است از آن کسر شده و مابقی در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر خریدار نیز که خودرو را با پرداخت 20 درصد نقد خریداری کرده، باید 80 درصد مانده را با سود 16 درصد با چک پرداخت کند که در این حالت یا مبلغ به حساب خودروساز وارد شده و شرکت مربوطه اقساط را به بانک پرداخت می‌کند و یا چک‌های دریافتی خودروسازان در اختیار بانک قرار می گیرد و در زمان مقرر اقساط واریز می‌شود که تعیین هر یک از این شرایط، تضمین پرداخت را نیز مشخص خواهد کرد که هنوز جزئیاتی از ضمانت‌نامه اعلام نشده است.

اما با توجه به بهای تمام شده پول در بانک‌ها و فاصله نرخ سود 16 درصد با نرخ‌های فعلی سود، بانک مرکزی نیز خط اعتباری با نرخ سود 14 درصد در ازای منابعی که به خودرو سازان داده شده است در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که حدود دو درصد کمتر از تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند خواهد بود.

در این شرایط اگر گیرنده تسهیلات کل وام 25 میلیون تومان را دریافت کند باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان یعنی سود 17 میلیون تومانی تسویه می شود.

وام 25 میلیون تومانی خودرو که در قالب بسته رونق اقتصادی دولت در دوره شش ماهه پیش رو اجرایی می‌شود، قرار است به تمامی اقشار تعلق گرفته و محدوده خاصی ندارد. در عین حال که خودروهای فرسوده، تاکسی‌ها و اتومبیل های کرایه را نیز شامل می‌شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازار جهانی دوشنبه
چهار شنبه 12 آبان 1394 ساعت 23:59 | بازدید : 341 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بازار جهانی دوشنبه 1394/08/12

 آمار اقتصادی قوی ای در انگلیس منتشر شدند. در نتیجه نرخ مبادله ای جفت ارز GBPUSD به بالاترین سطح طی 10 هفتۀ اخیر رسید. آیا این صعود ادامه خواهد داشت؟

شاخص مدیران خرید متعلق به Markit در ماه اکتبر به 55.5 رسید که بالاترین سطح طی 16 ماه اخیر است. اکنون چندین سرمایه گذار اینگونه ارزیابی می کنند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ چهارم 1% رشد پیدا کند که نسبت به رشد 0.5درصدی در سه ماهۀ سوم افزایشی دو برابری دارد. هفتۀ بعد مملو از آمارهای اقتصادی ای است که می توانند بر پوند تاثیرگذار باشند. پس از انتشار شاخص های ترکیبی و خدمات مدیران خرید، تخمین مربوط به رشد اقتصادی در این فصل در چهارم نوامبر منتشر می شود که تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. نشست بانک مرکزی انگلیس در پنجم نوامبر برگزار خواهد شد که طی آن گزارش تورمی نیز منتشر می شود. آمار مربوط به تراز تجاری انگلیس و تولید صنعتی برای ماه سپتامبر نیز در ششم ماه نوامبر منتشر می شوند. به اعتقاد ما، تخمین اولیه در این رابطه خنثی است.

GBP/USD

ابزار ترکیبی شخصی GBPUSD در نمودار روزانه (D1) روندش را از نزولی به خنثی تغییر داده است و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتور Parabolic علامت خرید ارائه می دهد. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به محدودۀ کف خرید نرسیده است هرچند بالای سطح 50 به سر می برد و واگرایی ای در آن مشاهده نمی شود. میله های نمودار MACD بسیار کوچک تر از آن هستند که یک علامت ایجاد کنند. خطوط بولینگر بهم نزدیک شده است که می تواند نشان دهندۀ نوسان پایین باشد و اندکی سمت صعودی دارند. اگر پوند از دو اوج فراکتال در 1.551 عبور کند، حرکت صعودی ادامه خواهد یافت. از 1.551 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط بولینگر و دومین کف فراکتال در 1.518 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را در هر چهارساعت به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آنجا یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 1.551 به توقف ضرر در 1.518 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

موقعیت

خرید

Buy stop

بالای 1.551

توقف ضرر

پایین 1.518

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحولات بازار جهانی
سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 23:31 | بازدید : 278 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحولات بازار جهانی

 آمار اقتصادی قوی ای در انگلیس منتشر شدند. در نتیجه نرخ مبادله ای جفت ارز GBPUSD به بالاترین سطح طی 10 هفتۀ اخیر رسید. آیا این صعود ادامه خواهد داشت؟

شاخص مدیران خرید متعلق به Markit در ماه اکتبر به 55.5 رسید که بالاترین سطح طی 16 ماه اخیر است. اکنون چندین سرمایه گذار اینگونه ارزیابی می کنند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ چهارم 1% رشد پیدا کند که نسبت به رشد 0.5درصدی در سه ماهۀ سوم افزایشی دو برابری دارد. هفتۀ بعد مملو از آمارهای اقتصادی ای است که می توانند بر پوند تاثیرگذار باشند. پس از انتشار شاخص های ترکیبی و خدمات مدیران خرید، تخمین مربوط به رشد اقتصادی در این فصل در چهارم نوامبر منتشر می شود که تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. نشست بانک مرکزی انگلیس در پنجم نوامبر برگزار خواهد شد که طی آن گزارش تورمی نیز منتشر می شود. آمار مربوط به تراز تجاری انگلیس و تولید صنعتی برای ماه سپتامبر نیز در ششم ماه نوامبر منتشر می شوند. . به اعتقاد ما، تخمین اولیه در این رابطه خنثی است

GBP/USD

ابزار ترکیبی شخصی GBPUSD در نمودار روزانه (D1) روندش را از نزولی به خنثی تغییر داده است و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتور Parabolic علامت خرید ارائه می دهد. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به محدودۀ کف خرید نرسیده است هرچند بالای سطح 50 به سر می برد و واگرایی ای در آن مشاهده نمی شود. میله های نمودار MACD بسیار کوچک تر از آن هستند که یک علامت ایجاد کنند. خطوط بولینگر بهم نزدیک شده است که می تواند نشان دهندۀ نوسان پایین باشد و اندکی سمت صعودی دارند. اگر پوند از دو اوج فراکتال در 1.551 عبور کند، حرکت صعودی ادامه خواهد یافت. از 1.551 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط بولینگر و دومین کف فراکتال در 1.518 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را در هر چهارساعت به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آنجا یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 1.551 به توقف ضرر در 1.518 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


لیست دانشگاهها و موسسات آموزش‌ عالی آلمان که مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند.
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 16:0 | بازدید : 278 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 لیست دانشگاهها و موسسات آموزش‌ عالی آلمان که مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند.

لیست دانشگاهها و موسسات آموزش‌ عالی آلمان که مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند:

الف‌) دانشگاهها و مراکز اموزش‌ عالی المان‌ (ممتاز)

۱- ( Technische Hochschule Aachen ( RWTH Aachen
۲-Universität Augsburg
۳- Universität Bamberg
۴- Universität Bayreuth
۵- Freie Universität Berlin
۶- Humboldt – Universität Berlin
۷- Technische Universität Berlin
۸- Universität Bielefeld
۹- Universität Bochum
۱۰- Universität Bonn
۱۱- Technische Universität Braunschweig
۱۲- Universität Bremen
۱۳- Technische Universität Chemnitz
۱۴- Technische Universität Clausthal
۱۵- Technische Universität Darmstadt
۱۶- Universität Dortmund
۱۷- Technische Universität Dresden
۱۸- Universität Düsseldorf
۱۹- Universität Duisburg- Essen
۲۰- Universität Erlangen – Nürnberg
۲۱- Universität Frankfurt
۲۲- Technische Universität Bergakademie Freiberg
۲۳- Universität Feriburg
۲۴- Universität Giessen
۲۵- Universität Göttingen
۲۶- Universität Greifswald
۲۷- Universität Halle – Wittenberg
۲۸- Universität Hamburg
۲۹- Universität Hannover
۳۰- Universität Heidelberg
۳۱- Universität Jena
۳۲- Technische Universität Kaiserslautern
۳۳- ( Universität Karlsruhe ( KIT Karlsruhe
۳۴- Universität Kassel
۳۵- Universität Kiel
۳۶- Universität Köln
۳۷- Universität Leipzig
۳۸- Universität Mainz
۳۹- Universität Mannheim
۴۰- Universität Marburg
۴۱- Technische Universität München
۴۲- Universität München
۴۳- Universität Münster
۴۴- Universität Osnabrück
۴۵- Universität Potsdam
۴۶- Universität Regensburg
۴۷- Universität Rostock
۴۸- Universität des Saarlandes
۴۹- Universität Siegen
۵۰- Universität Stuttgart
۵۱- Universität Trier
۵۲- Universität Tübingen
۵۳- Universität Wüurg
۵۴- Universität Konstanz
۵۵- Universität Hohenheim
۵۶- Bauhaus Universität Weimar
۵۷- Universität Ulm
۵۸- Technische Universität Hamburg-Harburg
۵۹- Technische Universität Ilmenau
۶۰- Universität Wuppertal ( در رشته های مهندسی توصیه نمی شود )
۶۱- (Europa- Universität (Viadrina Oder Frankfurt
۶۲- Universität der Künste Berlin
۶۳- Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

ب) دانشگاه های گروه ب (تا مقطع دکتری)
۱- Universität Lübeck
۲- Universität Oldenburg
۳- Universität Paderborn
۴- Universität Magdeburg
۵- Hochschule für Bildende Künste Braunschweig
۶- Universität Lüneburg  ( صرفاً در رشته های علوم انسانی )
۷- Technische Universität Cottbus

ج) دانشگاه‌ها، مراکز آموزش‌ عالی‌ و مدارس‌ عالی فنی‌ دولتی‌ که‌ مورد تأیید دولت‌ آلمان‌ هستند.

معرفی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ نا معتبر در کشور آلمان‌
کلیه مدارک صادره از دانشگاه های ذیل غیر قابل بررسی و ارزشیابی است.
چنانچه نام دانشگاه یا موسسه ای در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غیر معتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می بایست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام نماید.
۱- Schiller International University
۲- Institut für Islamische Bildung

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع دکترا در دانشگاه های اروپا
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:47 | بازدید : 268 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع دکترا در دانشگاه های  اروپا

 

 

برای مقطع دکترا،متقاضی باید رزومه خود را به زبان انگلیسی یا آلمانی برای استاد راهنمای خود در دانشگاه آلمان بفرستدو بهتر است این کار الکترونیکی انجام شود.
مدارک مورد نیاز جهت ارائه به استاد راهنما به شرح زیر می باشد :

۱) بیوگرافی کامل متقاضی به زبان انگلیسی یا آلمانی (رزومه)
۲) خلاصه ای از پایان نامه دوره فوق لیسانس به زبان انگلیسی
۳) ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمرات آن
۴) ترجمه مدرک فوق لیسانس و ریز نمرات آن
۵) کپی صفحه اول پاسپورت
۶) اگرمتقاضی دانشجو مقطع دکترا می باشد گواهی اشتغال به تحصیل الزامی است
۷) خلاصه مقالات چاپ شده یا چاپ نشده
۸) تعدادی قطعه عکس رنگی ۴ * ۶
۹) توصیه نامه از اساتید در ایران
۱۰) شرح مختصری ازموضوع تحقیقاتی مورد درخواست دوره د

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قوانین ثبت شرکت و اقامت درکشور آلمان
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:11 | بازدید : 273 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 قوانین ثبت شرکت و اقامت درکشور آلمان

کلیه افراد حقیقی یا حقوقی که تمایل به بحضور در بازار بین المللی آلمان را دارند می‌توانند بطور رسمی صاحب شرکت در آلمان گردند. از ویژگی‌های بارز شرکت آلمانی این می‌باشد که نیاز به سهامدار آلمانی نیست و متقاضی می‌تواند مالکیت تمام سهام شرکت را داشته باشد. بطور کلی مزایای ثبت شرکت آلمان به ترتیب ذیل می‌باشد:
۱- مالکیت ۱۰۰% سهام شرکت
۲- فرصتهای شغلی فراوان
۳- شرکت در مناقصات و مزایده های بین المللی
۴- امکان تجارت با کل دنیا بدون هیچ نوع محدودیتی
۵- امکان افتتاح حساب بانکی
۶- امکان دریافت اقامت دائم برای صاحب شرکت همراه با خانواده
۷- تولید تحت لیسانس شرکت آلمانی خود و فروش در ایران و یا دیگر کشور ها مثل چین و فروش در دنیا حتی خود آلمان
۸- بدست آوردن اعتبار شغلی برای تجارت با شرکتهای آلمانی و غیر آلمانی
۹- امکان دریافت وام های تجاری با کارمزد حداکثر ۴ در صد سالیانه

طبق قوانین مهاجرتی و اقامت بلند مدت کشور آلمان شما میتوانید اقامت کشور آلمان از طریق خود اشتغالی ( پاراگراف ۲۱ اقامت ) برای سهامداران و مدیر عامل شرکت بدست آورید. مدت زمان انجام کار از ابتدا تا دریافت ویزای اقامت ۶ تا ۸ ماه می باشد. سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی شرکت نوع مسئولیت محدود ( GmbH ) و افتتاح حساب بانکی شرکتی ۲۵٫۰۰۰ یورو می باشد و برای راه اندازی شرکت سهامی خاص ( AG ) به سرمایه ۵۰٫۰۰۰ یورویی احتیاج می باشد.
از نظر قانونی چند شرط اساسی زیر برای تقاضای درخواست اقامت کشور آلمان از طریق خود اشتغالی ( پاراگراف ۲۱ اقامت )لازم و ضروری می باشد:

• طرح توجیهی اقتصادی ( Business plan ) قابل قبول که مورد تائید اداره بازرگانی آلمان بوده که در آن برنامه کار ۳ سال آینده شرکت خود را توضیح داده اید.

 

پاراگراف ۲۱ اقامت
(۱) امکان اعطای مجوز اقامت به یک خارجی وجود دارد در صورتی که:
۱- یک علاقه یا منفعت اقتصادی یا یک نیاز منطقه ای در میان باشد.
۲- انتظار می رود که فعالیت شغلی مورد نظر اثرات مثبتی در اقتصاد بگذارد.
۳- تامین مالی و فاینانس اجرای کار از محل سرمایه ی شخصی و یا ضمانت دریافت اعتبار بانکی باشد.
ارزیابی پیش شرط ها طبق بند ۱ به ویژه بر این اساس است که احتمال موفقیت ایده و هدف تجاری که مبنای کار قرار می گیرد چقدر است، شخص خارجی تا چه میزان در امور تجاری و اداره ی شرکت ها تجربه دارد.، میزان سرمایه ی آورده چقدر است.، تاثیرات کار بر موقعیت تحصیلی آموزشی و و نقش آن در ابداعات و ابتکارات و تحقیقات تا چه حدی است. در این بررسی ها شرکت های تخصصی که در محل مورد نظر فعالیت دارند، مقامات مسئول کاری و تجاری، نمایندگان حقوقی امور عمومی برای مشاغل و مقامات مسئول صدور مجوز شغل شرکت خواهند داشت.
(۲) امکان اعطای مجوز اقامت همچنین در این صورت هم وجود دارد که تسهیلات و نکات مثبتی مربوط به حقوق انسانها بر اساس روابط متقابل کشورها در میان باشد.
(۲ الف)چنانچه یک شخص خارجی تحصیلاتش را در یک دانشگاه دولتی و یا یک دانشگاه که از سوی مراجع دولتی به رسمیت شناخته شده به پایان برساندو یا به عنوان محقق، پژوهشگر و دانشمند مطابق با ماده ی ۱۸ و یا ۲۰ دارای مجوز اقامت می باشد می توان به وی برای انجام فعالیت خود اشتغالی جدا از مقررات بند ۱مجوز اقامت اعطا کرد.فعالیت خود اشتغالی مورد نظر باید با رشته ی تحصیلی و دانش کسب شده بر اساس آن در طول تحصیلات دانشگاهی و یا انجام پژوهش های علمی مرتبط باشد.
(۳)به خارجیان بالای ۴۵ سال فقط در صورتی مجوز اقامت داده می شود که از منابع تامین دوران پس از اتمام فعالیت شغلی شان به میزان مناسب برخوردار باشند.
(۴) مدت اعتبار مجوز اقامت حداکثر ۳ سال می باشد، چنانچه فعالیت شغلی شخص خارجی با موفقیت همراه باشد پس از گذشت ۳ سال می توان جدای از ماده ی ۹ تبصره ی ۳ به وی مجوز اقامت دائم داد، مشروط به آنکه زندگی خود و افرادی که با وی رابطه ی خانوادگی دارند و او سرپرستشان محسوب می شود از نظر اقتصادی مناسب باشد و درآمد کافی و مطمئنی داشته باشد.
(۵)جدای از مقررات بند ۱ می توان جهت انجام فعالیت های شغلی آزاد به افراد خارجی مجوز اقامت اعطا کرد. فرد باید مجوز مورد نیاز برای انجام شغل آزاد را داشته باشد و یا به وی تضمین داده باشند که این مجوز را دریافت خواهد کرد. بند ۱ ردیف ۴ در اینجا ملاک خواهد بود، بند ۴ در این مورد اجرا نمی شود.
(۶)چنانچه یک خارجی به منظور هدف دیگری مجوز اقامت دریافت کرده باشد می تواند با همان مجوز به فعالیت شغلی مستقلانه بپردازد مشروط به آنکه طبق دیگر مقررات مورد نیازمجوز های لازم را دریافت کرده باشد و یا به وی تضمین داده باشند که این مجوزها را دریافت خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اخبار بازار جهانی
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:8 | بازدید : 311 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اخبار بازار جهانی

 

سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی با ریزش بسته شد چراکه پیش بینی سود ضعیف توسط Wal-Mart Stores و گزارش های اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار نگرانی های سرمایه گذاران دربارۀ وخامت چشم انداز اقتصادی را افزایش داد. گزارش کتاب بیج فدرال ریزرو دربارۀ شرایط اقتصادی منطقه ای نشان داد که اقتصاد نسبتاً رشد داشته بطوریکه شش منطقه از 12 منطقۀ فدرال "نسبتاً" رشد داشتند در حالیکه سه منطقه رشد "کم" را گزارش دادند. دلار ضعیف شد بطوریکه شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی 0.5% افت پیدا کرد. شاخص S&P500 افتی 0.5درصدی پیدا کرد. دادۀ نمودار زندۀ Dow Jones Industrial Average نشان می دهد که این شاخص 0.9% سقوط داشته است که تحت تاثیر سقوط 4درصدی ارزش سهام Boeing و سقوط 10 درصدی ارزش سهام Wal-Mart است. Wal-Mart بیشترین کاهش ارزش سهام طی 27 سال اخیر را تجربه کرد که نزدیک به 22 میلیارد دلار از ارزش این خرده فروش را کاهش داد و پس از آن صورت گرفت که پیش بینی کرد سود هر سهم اش در سال آینده 12% کاهش پیدا کند. ارزش سهام JPMorgan افتی 2.5درصدی پیدا کرد و پس از آن رخ داد که این بانک گزارش درآمدی ناامید کننده ای برای سه ماهۀ سوم ارائه داد. آمار اقتصادی منتشر شده نشان دادند که خرده فروشی در سپتامبر 0.1% افزایش داشته است در حالیکه پیش بینی می شد 0.2% افزایش پیدا کند و رقم مربوط به ماه اوت نیز به شکل نزولی تصحیح شد تا نشان دهد که در اوت تغییری نداشته است. بهای عمده فروشی تولیدکننده در سپتامبر 0.5% کاهش پیدا کرد در حالیکه انتظار می رفت 0.2% کاهش گزارش شود. آمارهای اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار نشان می دهند که تورم به زودی افزایش پیدا نمی کند و احتمالاً فدرال ریزرو نیز در آیندۀ نزدیک نرخ های بهره را افزایش نخواهد داد. طبق FedWatch متعلق به CME Group معامله گران آتی وجوه فدرال اکنون در حال قیمت گذاری روی 35% شانس افزایش نرخ بهره توسط فدرال ریزرو در امسال هستند. Goldman Sachs, Citigroup و UnitedHealth Group امروز گزارش های درآمدی فصلی شان را منتشر خواهند کرد. شاخص بهای مصرف کننده برای ماه سپتامبر امروز در ساعت 13:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه منفی است. همزمان آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری منتشر می شود. شاخص تولید فدرال ریزرو فیلادلفیا برای ماه سپتامبر در ساعت 15:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه منفی است. "ویلیام دودلی"، رئیس فدرال ریزرو ایالت نیویورک، امروز در ساعت 15:30 CET امروز در نشستی با موضوع "فدرال ریزرو در تقاطع: به کدام سمت باید رفت؟" در واشنگتن دی سی حضور خواهد داشت. "لورتا مستر"، رئیس فدرال ریزرو کِلِوِلاند، امروز در ساعت 21:30 CET در نیویورک درباۀ چشم اندازهای رشد اقتصادی سخنرانی خواهد داشت.

سهام اروپا برای سومین روز متوالی با ریزش بسته شدند که به دلیل انتشار گزارش های درآمدی شرکتی ناامیدکننده در ایالات متحده و آمار اقتصادی ضعیف چین بود. ارزش یورو در برابر دلار حدود 0.8% افزایش پیدا کرد. شاخص Stoxx Europe 600 افت ی0.7درصدی پیدا کرد. ضریب اطمینان بازار از سوی آمار اقتصادی حمایت نشد چراکه آمار نشان دادند که تولید صنعتی در مطنقۀ یورو در ماه اوت 0.5% کاهش داشته است که برابر با پیش بینی ها بود. انتظار نمی رود که امروز آمار مهمی در منطقۀ یورو منتشر شوند.

شاخص Nikkei امروز 1.2% رشد داشت چراکه روحیۀ بازار توسط انتظارات دربارۀ اینکه فدرال ریزرو پس از انشار آمار اقتصادی ضعیف که کندی در اقتصاد را نشان دادند در افزایش نرخ بهره تاخیر خواهند انداخت. سرمایه گذاران اقدام به خرید سهام تدافعی مانند سهام بخش دارویی کردند.

قیمت های نفت(Oil prices) امروز در حال کاهش هستند در حالیکه در روز چهارشنبه در آستانۀ انتشار آمار هفتگی ذخایر در ایالات متحده نیز به شدت کاهش پیدا کرده بودند. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به ذخایر نفت خام توسط ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) منتشر خواهد شد. انتظار می رود که تقاضای نفت خام افزایش پیدا کند. فعالان بازار اکنون منتظر هستند تا ببینند آیا تولید داخلی در ایالات متحده به افزایش ادامه خواهد داد که منجر به فروش نفت می شود.

قیمت های طلا(Gold) اکنون در حال افزایش هستند که پس از آن رخ می دهد که در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از 22 ژوئن تاکنون رسیده بود که به دلیل ضعف دلار است چراکه سرمایه گذاران روی این موضوع حساب کرده اند که فدرال ریزرو در افزایش نرخ های بهره تاخیر خواهد انداخت.

ارزش ریال(IRR) ایران در برابر دلار طی دو روز اخیر 3.1% افزایش پیدا کرد. وزرای خارجۀ ایران و ژاپن در طی یک بیانیه اعلام کردند دو کشور به یک توافق سرمایه گذاری رسیدند که به محض برطرف شدن تحریم ها در اوایل سال آینده منجر به افزایش سرمایه گذاری ژاپن در ایران خواهد شد. پیش از آنکه تحریم های غرب علیه تهران به دلیل فعالیت های هسته ای اش در سال 2012 آغاز شوند، واردات نفت خام ژاپن از ایران در سال 2011 بیش از 40% کاهش پیدا کرد. ژاپن تمایل دارد تا همکاری اش را با ایران افزایش دهد و در پروژه های منابع سرمایه گذاری کند. همچنین تمایل دارد واردات نفت خام را نیز افزایش دهد چراکه بازارها به روی کشور غنی نفتی با جمعیتی 80 میلیون نفری باز می شوند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کار گزاری فارکس الپری چه اطلاعیه صادر کرد ؟
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 14:51 | بازدید : 430 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شرکت کارگزاری الپری چه اطلاعیه ای صادر کرد ؟

شرکت الپری یکی از کارگزاران فارکس است که در خاورمیانه فعالیت میکند و مرکز آن کشور روسیه می باشد که تا چهار سال قبل در تهران هم دفتر نمایندگی داشته است  . نوع معاملات فارکس در ایران ممنوع اعلام شد  لذا این دفاتر در ایران بسته شدند و شرکت های خارجی از کشور خارج شدند . گروهی از فارکس کاران هم چنان ارتباط خود را با این شرکت حفظ کرده اند و از طریق اینترنت اقدام به معامله میکنند . روز گذشته این شرکت اطلاعیه بشرح زیر جهت اعضاء خود ارسال کنند .

 

کاربران گرامی الپری،

 

از ۱۲ اکتبر تا ۳۰  نوامبر ۲۰۱۵  ( از ۲۰ مهر تا ۹ آذر ۱۳۹۴) با استفاده از هر ابزاری به غیر از انتقال داخلی حساب به حساب، در حساب تجاری استاندارد واریز انجام دهید و تا ۵۰% از مبلغ واریزی را پاداش بگیرید!

در صورتی که در انجام معاملات فعال باشید، می توانید پاداش را برداشت کرده و یا از آن برای انجام معاملات بیشتر استفاده کنید. این یک فرصت عالی برای افزودن مبلغی قابل توجه به مبلغ واریزی شما است.

می توانید در قسمت جوایز و مسابقات از لینک فایل های راهنمای اکادمی آلپاری  به فارسی و در این صفحه به انگلیسی اطلاعات بیشتری درباره این پاداش کسب نمایید.

فراموش نکنید که با استفاده از برنامه پاداش الپری می توانید شرکت در "پیشنهاد ۵۰% پاداش روی واریز" را برای خود سودمندتر سازید.

در لینک فایل های راهنمای اکادمی آلپاری می توانید بیشتر در خصوص برنامه جوایز و تخفیفات آلپاری بخوانید.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقصد بعدی بورس کجاست؟
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 14:48 | بازدید : 270 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مقصد بعدی بورس کجاست؟ 

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۳۹ واحدی (معادل ۰/۸۸ درصد)، رقم ۶۱ هزار و ۹۷۳ واحد را در کارنامه خود ثبت کرد تا زیان بورس از ابتدای سال تاکنون به ۱/۵۶ درصد محدود شود.

تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و قوت گرفتن رفع تحریم‌ها در ماه‌های آتی و همچنین بسته خروج از رکود که توسط رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه شب جزئیاتی از آن ارائه شد، زمینه را برای بازگشت اطمینان سهامداران به بازار فراهم کرده است. در شرایطی که سهامداران در انتظار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها هستند، با فرض افت پنج درصدی سود شرکت‌ها، تغییرات نسبت قیمت به درآمد بازار را در سه سناریوی بدبینانه، منطقی و خوش‌بینانه از منظر کارشناسان بررسی کرده ایم. کارشناسان معتقدند فضای خوش‌بینانه موجود در بازار سهام و همچنین توقف روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای کالایی، زمینه را برای رشد منطقی بورس تا ۶۵ هزار واحد در بازه کوتاه‌مدت فراهم می‌کند. انتظار افزایش سودآوری شرکت‌ها پس از رفع تحریم‌ها امکان تحقق سناریوی خوش‌بینانه و رسیدن شاخص به مرز ۷۱ هزار واحدی را امکان‌پذیر می‌کند. گمانه‌زنی‌ها در سناریوی بدبینانه در مقایسه با گذشته تا حدود زیادی کاهش یافته به گونه‌ای که کارشناسان احتمال کاهش شاخص از سطوح کنونی را ضعیف می‌دانند.

شاخص کل بورس تهران در پنجمین روز از هفته جاری با رشد چشمگیر ۵۳۹ واحدی معادل ۰/۸۸ درصد مواجه شد و با ثبت رقم ۶۱ هزار و ۹۷۳ واحدی در کارنامه خود در یک قدمی کانال ۶۲ هزار واحدی ایستاد.

در شرایطی که بورس تهران مدت‌ها در گیر و دار اضطراب و نگرانی سهامداران بود با تایید برجام در مجلس شورای اسلامی در روز یک شنبه و همچنین صحبت‌های مثبت رئیس‌جمهوری در مورد وضعیت آتی اقتصاد و به تبع آن بورس تهران زمینه بازگشت اطمینان سهامداران به بورس تهران فراهم شد.

در نتیجه قیمت‌ها در مسیر صعودی حرکت کردند و به این ترتیب میانگین نسبت قیمت بر در‌آمد بورس تهران در محدوده ۵/۷ مرتبه قرار گرفت.

در شرایط کنونی بازار سهام در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها به سر می‌برد. با فرض اینکه روند موجود در مورد کاهش سود شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه نیز ادامه پیدا کند و سود شرکت‌ها افت تقریبی دو برابری را نسبت به گزارش‌های سه ماهه تجربه کنند به نظر می‌رسد به‌طور میانگین شاهد تعدیل منفی ۵ درصدی در پیش‌بینی سود شرکت‌ها باشیم.

اثر تعدیل منفی شرکت‌ها در مخرج کسر نسبت قیمت بر درآمد سهم موجب بزرگ‌تر شدن این نسبت می‌شود (در این گزارش برای پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سهام از منظر نسبت قیمت بر در‌آمد مخرج این نسبت را که همانEPS شرکت‌هاست، پس از تعدیل ۵درصدی، ثابت در نظر گرفته ایم). بر این اساس سه سناریو برای وضعیت آتی بورس تهران در بازه زمانی کوتاه مدت در نظر گرفته شده و پس از آن نیز به بررسی این سناریوها از منظر سه نفر از کارشناسان بورسی پرداخته شده است. سناریوی اول با فرض افت قیمت‌ها از سطوح فعلی و بی توجهی بازار به اخبار مثبت پیرامون رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده است به‌طوری که P برE تا محدوده ۵/۵ مرتبه و شاخص تا ۶۰ هزار واحد افت کند.

سناریوی دیگراین است که میانگین عمومی قیمت‌ها در بورس در نتیجه خوش بینی در پی رفع تحریم‌ها و تایید برجام در یک مسیر منطقی و آرام افزایش یابد و شاخص به محدوده ۶۵ هزار واحدی نزدیک شود که این رشد قیمت، میانگین قیمت بر در‌آمد را تا ۶ مرتبه افزایش می‌دهد.

سناریوی سوم با فرض رشد بیشتر شاخص کل به محدوده ۷۱ هزار واحدی در نظر گرفته شده است(رشد قیمت به درآمد بازار تا محدوده ۶/۵ مرتبه ). در این شرایط، با توجه به فضای مثبت ایجاد شده پس از تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و همچنین صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مورد جهش اقتصادی و آینده بورس بیشتر کارشناسان در بازه کوتاه‌مدت رشد آرام شاخص بورس به محدوده ۶۵ هزار واحدی را محتمل‌ترین سناریو برای بورس تهران عنوان می‌کنند. این در حالی است که این کارشناسان افت‌های قیمتی بیشتر از محدوده‌های کنونی را برای سهام متصور نیستند.

پتانسیل شاخص برای جهش شارپی

ایمان مقدسیان، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سهام‌گستران: به وجود آمدن فضای جدید در اقتصاد کشور در پی تایید برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند شاخص کل را در یک مسیر منطقی هدایت کرده و در بازه زمانی حدودا سه ماهه آن را به ۶۶ هزار واحد نیز برساند.

ضمن اینکه افت شدید قیمت‌ها با توجه به درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها موجب شده است که در شرایط کنونی در بازار فروشنده زیادی نداشته باشیم. این در حالی است که انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی کشور نیز در پی رفع تحریم‌ها و برخی اقدامات مناسب دولت وضعیت مناسبی را تجربه کند.

علاوه بر این انتظار می‌رود سیاست‌های ضد‌رکودی که در صحبت‌های رئیس‌جمهوری نیز به آن اشاره شد منجر به کاهش نرخ تورم شده و با کاهش این نرخ نیز باز‌بینی در سود سپرده‌ها صورت بگیرد و زمینه‌های جذابیت نسبت قیمت بر در‌آمد در بازار سهام را برای خرید فراهم کند.

به هر ترتیب در بازه بلند مدت نیز رفع تحریم‌ها به‌عنوان مهم‌ترین‌ عامل ریسک سیستماتیک در سال‌های اخیر در کنار بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی می‌تواند حتی زمینه رشد بیشتر شاخص از نقطه اوج خود در دی ماه ۹۲ را نیز فراهم کند.

رفع ریسک‌های سیستماتیک داخلی محرک رونق بورس

شهریار شهمیری، مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا: بورس تهران در حدود دو سال اخیر با دو ریسک سیستماتیک مهم دست و پنجه نرم می‌کرد؛ یکی بحث ریسک مربوط به مذاکرات هسته‌ای (خارجی)و دیگری ریسک‌های سیستماتیک داخلی مربوط به تصمیم‌گیری سیاست گذاران. در این شرایط ریسک سیستماتیک خارجی یعنی تحریم‌ها از بین رفته (اهمیت آن برای بازار سهام از ریسک داخلی مهم تر بود) و بارقه‌های امید را در بین سهامداران بورس تهران به‌وجود آورده که این عامل می‌تواند به دلیل انتظار سهامداران از وضعیت سود‌آوری آتی شرکت‌ها P برE بازار سهام را در کوتاه‌مدت به محدوده ۶ برساند، این در حالی است که برخی تصمیمات دولت در مورد ثبات در تعیین نرخ‌ها و اصلاح قوانین و مقررات نیز می‌تواند وضعیت را برای رونق هر چه بیشتر بورس تهران فراهم کند.

مساله مورد توجه دیگر اتخاذ سیاست‌های ضد رکودی توسط دولت است که می‌تواند با کاهش تورم زمینه بازبینی در نرخ سود را فراهم کند و شاخص را تا محدوده ۶۵ هزار واحدی در کوتاه مدت رشد دهد. در این میان ذکر این نکته نیز ضروری است که آنچه مسیر بورس تهران را از نیمه دوم دی‌ماه ۹۲ وارد مسیر نزولی کرد زنجیره‌ای از عوامل بوده است که علاوه بر مذاکرات هسته‌ای، افت بی سابقه در بازار‌های پایه نیز از یکی از این عوامل بوده است. حال در شرایطی که ریزش در بازار‌های کالایی متوقف شده است (از آنجا که بیش از نیمی از شرکت‌های بورس تهران به بازار‌های کالایی وابسته هستند)، بورس تهران در پی این تغییر وضعیت رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد.

بورس در کمین رشد

بهنام بهزاد فر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران: در شرایطی که مهم‌ترین ریسک سیستماتیک در بازار سهام از بین رفته است و قیمت‌ها در بازار‌های کالایی از کف خود فاصله گرفته‌اند و وارد مسیر صعودی شده‌اند، می‌توان یک رشد معقول و منطقی را در بازه کوتاه مدت برای بازار سهام تخمین زد؛ چرا‌که انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در بازارهای کالایی افت بیشتری را تجربه کنند. علاوه بر این اقتصاد کشور نیز در پی رفع تحریم‌ها در انتظار وضعیت بسیار مناسب‌تری است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود رکود در اقتصاد داخلی نیز با ورود سرمایه گذاران خارجی از بین برود و در پی آن نیز شرکت‌های بورسی وضعیت مناسبی از منظر سود آوری تجربه کنند. صحبت‌های رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه نیز حاکی از برنامه دولت برای شکوفایی اقتصاد است. به هر ترتیب پیش‌بینی می‌شود در بازه کوتاه مدت انتظار سرمایه‌گذاران از سود‌آوری شرکت‌ها منجر به رشد P برE تا محدوده ۶ شود. از سوی دیگر در بلند مدت پیش‌بینی می‌شود بهبود در وضعیت اقتصادی و رونق در بخش اقتصاد کشور منجر به سودآوری شرکت‌ها شود و از آن منظر نیز در بلند مدت شاهد رشد P برE حتی تا محدوده بیش از ۸ واحد نیز باشیم.

حجم معاملات کنونی برای صعود بازار کافی نیست

در این میان نیز به بررسی وضعیت شاخص از منظر تکنیکال توسط یکی از کارشناسان بازار سهام پرداخته شده است. در مورد وضعیت بازار سهام در شرایط کنونی مهرداد خالقی، کارشناس بازار سهام گفت: پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای وین در ۲۳ تیر ماه سال جاری، بین ایران و گروه ۱+۵، برخلاف انتظار اغلب سهامداران، بازار سرمایه روند کاهشی در پیش گرفت.

این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور ماه و پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری، فشار فروش برای تسویه اعتبارها دو چندان شد؛ در حالی که اهالی بازار انتظار داشتند که با شروع مهرماه شرایط بازار کمی بهتر شود، اینبار ترس از گزارش‌های ضعیف ۶ ماهه و احتمال پوشش نامناسب و در پی آن تعدیل منفی شرکت‌ها (خصوصا در نمادهای لیدر) باعث شد تا روند نزولی بازار کماکان ادامه داشته باشد. خالقی ادامه داد: درست در روزهایی که اکثریت، از بازار قطع امید کرده بودند به یکباره ورق برگشت! تصویب برجام در مجلس اهالی بازار را امیدوارتر از قبل کرد و در نهایت، صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور باعث شد تا بالاخره پس از مدت‌ها بازار مثبت شود و شاهد رشد یکدست در اغلب گروه‌ها و صنایع بازار باشیم.

شاید مهم‌ترین‌ بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور برای بازار سرمایه بخشی بود که به تعدیل نرخ سود بانکی نسبت به تورم، اشاره داشت. در کنار آن تزریق ۷۵ هزار میلیارد ریال به بودجه عمرانی زود بازده داخلی نیز خبری بود که به مذاق اهالی بازار خوش آمد و باعث شد تا چهارشنبه شیرینی برای سهامداران رقم بخورد!

این کارشناس بازار سهام به بررسی نمودار تکنیکال همراه پرداخت و گفت: به لحاظ نموداری آرایش اخیر شاخص کل را می‌توان به یک الگوی ab=cd تشبیه کرد.

محدوده پتانسیل بازگشتی الگوی مذکور در حد فاصل ۶۰۷۰۰ – ۶۱۳۰۰ واحد قرار داشت و درست از همین حوالی شاهد برگشت شاخص کل بودیم. در بررسی اندیکاتورها، MACD آرایش یک واگرایی مثبت به خود گرفته است. RSI نیز پس از قرار‌گیری در محدوده اشباع از فروش در حال برگشت و عبور از این ناحیه هیجانی است.

خالقی به حجم و ارزش معاملات در بازار سهام اشاره کرد و افزود: نکته مهم در معاملات دیروز، ارزش ریالی معاملات خرد در بازار است.

هر چند نسبت به روزهای گذشته ارزش معاملات رشد نسبی داشته است، اما به نظر می‌رسد برای ادامه راه این ارقام کافی نیست و باید شاهد افزایش حجم و همچنین ارزش ریالی معاملات در دو بازار بورس و فرابورس باشیم. این کارشناس بازار سهام افزود: در صورتی‌که نقدینگی به بازار تزریق شود، به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد رشد ملایم شاخص کل تا حوالی سقف کانال نزولی یعنی ۶۷۵۰۰ – ۶۸۰۰۰ خواهیم بود.

در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته ۵۳۹ واحد (معادل ۰/۸۸ درصد) افزایش یافت تا بزرگ‌ترین‌ رشد از ۲۲ تیرماه و یک روز قبل از توافق هسته‌ای رقم بخورد و زیان بورس از ابتدای سال به محدوده ۱/۵۶ درصد محدود شود. در جریان معاملات روز گذشته بیش از ۴۶۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۲۳ میلیارد ریال بین معامله‌گران بازار سهام جابه‌جا‌ شد که بررسی روند این دو مولفه حاکی از افزایش ۳۰ درصدی نسبت به میانگین یک ماه قبل در حجم و افزایش ۱۲ درصدی در ارزش معاملات است. این در حالی است که اغلب کارشناسان هنوز این حجم از معاملات را ارقام پایینی می‌دانند و یکی از دلایل پایداری رشد شاخص را وابسته به افزایش حجم معاملات عنوان می‌کنند. در بازار دیروز نماد «پارسان» حدود بیست درصد از رشد شاخص کل را موجب شد.

پس از «پارسان» نمادهای «وبملت»،«وتجارت» و «وپاسار» قرار داشتند که زمینه‌ساز رشد شاخص شدند. در معاملات دیروز «پارسان» بیشترین افزایش قیمت و «سقاین» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. سیمان فارس و خوزستان در صدر نمادها با بهترین تقاضا قرار گرفت از سوی دیگر فولاد خراسان با بیشترین صف فروش مواجه شد. در فرابورس دیروز همگام با رشد شاخص بورس، آیفکس در اثر معاملات مثبت در اکثر نمادهای فعال در این بازار به ویژه «مارون»، «زاگرس» و «شتران» شاهد رشد ۱۴ واحدی معادل ۲/۱ درصد بود تا رقم ۷۰۱ واحد را در کارنامه خود به ثبت برساند، به این ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای سال تا کنون به ۴/۹ درصد افزایش یافت. حجم معاملات روز گذشته فرابورس نیز به بیش از ۱۸۵ میلیون سهم و ارزش معاملات به بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال رسید. تعداد معاملات نیز با کاهش ۸ درصدی رقم ۲۱ هزار و ۲۴۶ را ثبت کرد.

 

 

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رفع تحریم از سرمایه خارجی یا محصول خارجی؟! / خطر توافق خوب برای اقتصاد ایران!
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:55 | بازدید : 572 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رفع تحریم از سرمایه خارجی یا محصول خارجی؟! / خطر توافق خوب برای اقتصاد ایران!

«موضوع هسته‌اي ما موضوع اروپايي‌ها نيست. نه چين، نه روسيه و نه اروپا موضوعشان بحث پرونده ایران نيست. اين موضوع، موضوع آمريکاست. لذا آن‌ها به آمريكا مي‌گويند هر کاري که تو کردي قبول. يعني اصلاً حاضر نيستند برايش وقت بگذارند و قضیه را به پارلمان کشورهایشان ببرند. وگرنه اروپایی‌ها اين بازي‌ها را هم خيلي بهتر بلدند و هم خيلي پيچيده‌تر هستند. به لحاظ بلوغ سياسي هم دست‌کم ۲۰۰ سال از ما جلوترند. اروپا با این رفتار مي‌خواهد بگويد این موضوعِ من نيست، شما با آمريکا به هر نتيجه‌اي برسيد قبول است. نباید چنین تلقی شود که این اتفاق «تحقير» آن‌هاست. بله، آمريکايي‌ها ممکن است يک چنين نيتي داشته باشند، ولي اروپايي‌ها مي‌خواهند بگويند اين اصلاً موضوعِ ما نيست. چين معاون وزير خارجه‌اش را مي‌فرستد که بگوید به هر نتيجه‌اي برسيد من قبول دارم!… آلمان اصلاً موضوعش این نيست. آن‌ها مي‌خواهند بيايند با ايران تجارت کنند و بروند. شرکت‌هاي آلماني پشت دروازه‌هاي ایران لَه‌لَه مي‌زنند... »

این‌ها بخشی از گفته‌های حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه است که برای توصیفِ وضع غیرآمریکایی‌های عضو 5+1 از تعبیر «له‌له زدن پشت دروازه‌های ایران!» استفاده می‌کند. و صاحب‌نظرانی هم هستند که بر این باورند حتی با شکست مذاکرات هم ادامه تحریم‌ها دیگر ممکن نیست.چراکه «با» یا «بی» توافق، شرکت‌های خارجی فراوانی آماده ورود به بازارهای ایران شده‌اند.

اما آیا هر نوع «فروپاشیِ تحریم» به سود ایران است؟ راستی غربی‌ها چرا باید پشت دروازه‌های ایران له‌له بزنند؟ به هدف آبادانی ایران؟!

سرمایه‌گذاری که نه؛ تجارت!

حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اخیراً از به ایران آمدنِ یک هیئت ۳۰۰ نفره از «تجار» ایتالیایی خبر داد. او تأکید کرد که «...هنوز تعداد خاصی از کشورها و شرکت‌های مقتدر دنیا هستند که در نوبت برای حضور در نمایشگاه‌های ایران به سر می‌برند و انتظار می‌کشند تا به‌زودی توافق حاصل شود و در ایران حضور یابند.» معاون وزیر صنعت ضمناً گفت آلمانی‌ها هم برای فرستادن یک هیئت بلندپایه تجاری به ایران مکاتبه کرده‌اند.

از سوی دیگر، تاجران آلمانی در مصاحبه با رسانه‌های غربی به نکات جالبی در خصوص اقتصاد ایران اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقدند ایران 1. عمیقاً به واردات کالا محتاج است، 2. مردم ایران محصولات ساخت آلمان را به‌شدت قبول دارند. آنطور که دویچه وله گزارش میدهد اخیراً اتاق صنایع و بازرگانی آلمان ابراز علاقه کرده است که پس از لغو تحریم‌ها، حجم مبادلات «تجاری» ایران و آلمان از 2.5 میلیارد یورو در سال 2014 به 10 میلیارد یورو افزایش یابد! یادمان نرود که از حجم مناسبات تجاری ایران و آلمان همواره بیش از 80 درصد آنرا «واردات ایران از آلمان» تشکیل داده است.

آلمانی‌ها که گمان می‌کنند در دورانِ تحریم جای خود را به چین و امارات و کره جنوبی و ترکیه و هند داده‌اند؛ برای رساندنِ سهم 10 درصدی کنونی خود از بازار ماشین‌آلات ایران به همان رقم 30 درصدِ معروف - که در سال 2006 به آن‌ها تعلق داشت - برنامه‌ریزی می‌کنند.


در این میان از همه جالب‌تر اظهارنظر فعالان اقتصادی آلمان در خصوص «نحوه» حضورشان در بازار پساتحریمی ایران است. به گزارش روزنامه جهان صنعت، مارتین هرنکنچت، صاحب شرکت آلمانی تولید تجهیزات حفر کانال که قبل از تحریم‌ها ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو معامله تجاری با ایران داشته، در سفر اخیرش به ایران با مسئولان وزارت نیرو و اداره آب و فاضلاب دیدار می‌کند و به میگوید چون به توافق هسته‌ای امید داشته دفتر خود در تهران را باز نگه داشته و اکنون نیز به پروژه‌های پرسودی نظیر توسعه متروی تهران فکر می‌کند! او می‌گوید: «می‌دانم چه پروژه‌هایی در راه است و آماده امضای آن‌ها پس از لغو تحریم‌ها هستم.»

ایران؛ بازار یا کارگاه؟ مسئله این است!

هوبرتوس برندت از موسسه اقتصاد آلمان به دویچه وله می‌گوید صنایع شیمی و داروسازی و تجهیزات پزشکی و انرژی‌های نو حوزه‌های موردعلاقه آلمان است اما علاقه چندانی برای ایجاد «خط تولید» در ایران یا «سرمایه‌گذاری مستقیم» در این کشور وجود ندارد بلکه توجه ما بیشتر به تأثیر رفع تحریم‌ها بر رونق «تجارت» است .

از سوی دیگر در امارات متحده عربی و خصوصاً دبی هم خبر متفاوتی نیست و ظاهراً مسئله اصلی فعالان اقتصادی آنجا هم بیشتر «موانع تجارت» است تا موانع «سرمایه‌گذاری». آن‌ها هم به خبرگزاری‌ها میگویند بیش از هر چیز نگران یک‌چهارم شدنِ حجم «تجارت» با ایران‌اند. تجارتی که طی 5 سال گذشته از حدود ۲۰ میلیارد دلار به نزدیک ۵ میلیارد دلار افت کرده است. اغلب فعالان اقتصادی مسیر امارات-ایران متوقع‌اند تا با توافق هسته‌ای، موانع موجود در 1.تبادلات مالی ۲. امور بیمه‌ای و ۳. حمل‌ونقل هرچه سریع‌تر رفع شوند و آن‌ها بتوانند «تجارت» را سامان و سرعتی جدید ببخشند. تجارتی که حجم عمده آن‌هم از نوع واردات است.

و اما آن 120 میلیاردِ انگیزه‌بخش!

افزون بر علاقه‌ وافر طرف‌های خارجی برای اولویت دادن به «تجارت» نسبت به سرمایه‌گذاری، برخی صاحب‌نظران بر این باورند که یک انگیزه داخلی بسیار قوی نیز در دوره پساتحریم وجود دارد که به سهم خود می‌تواند ایران را نسبت به جذب «سرمایه» خارجی کم‌توجه کند و آن چیزی نیست جز دستیابی به 120 میلیارد دلار درآمدِ بلوکه‌شده. کشوری که تحریم را پشت سر می‌گذارد و امکان مبادلات مالی و سرمایه‌ای پیدا می‌کند، چنانچه عمیقاً دچار کمبود نقدینگی برای پروژه‌هایش باشد، اولویت همکاری‌ها را به «سرمایه‌گذاری» می‌دهد تا «تجارت». دولت کنونی ایران گرچه می‌گوید وارث 1900 پروژه ناتمام است اما با دستیابی به بیش از 100 میلیارد دلار، انگیزه عمیق و جدی و ناشی از «نیاز» خود را برای جذب سرمایه خارجی از دست خواهد داد، ضمن اینکه خارجی‌ها هم که ظاهراً تمایلی به «سرمایه‌گذاری» نشان نمی‌دهند و سوق دادن آن‌ها به این مسیر برای دولت «هزینه‌بر» هم هست.

اما آیا می‌شود خطر را به فرصت تبدیل کرد؟

شواهد نشان می‌دهد رشد «تجارت» نسبت به «سرمایه‌گذاری» در کمین اقتصاد پساتحریم ایران است. کاهش سرمایه‌گذاری نسبت به تجارت، «تولیدکننده» را به «تاجر» و «خط تولید» را به «سوله کالاهای وارداتی» تبدیل می‌کند. باز شدنِ دست دولت از منظر منابع ارزی نیز کمابیش به این پروسه کمک خواهد کرد. تقویت فعالیت‌های واسطه‌گرانه‌ی اقتصادی هم - در شرایطی که نیاز جدی به تولید ملی وجود دارد - چیزی کم از آبیاری علف‌های هرز ندارد!

اما همین خطر را شاید بشود به کمک همین شرایطِ پس از تحریم «تا حدودی» به فرصت تبدیل کرد. مثلاً به افغانستان نگاه کنید. اگر تجارت نسبت سرمایه‌گذاری اولویت ندارد، اما این کشورِ همسایه دقیقاً یکی از مزیت‌های ما در حوزه «تجارت» است. سرزمینی که در اغلب زمینه‌ها نیازمند کالا و خدمات و کار و سرمایه خارجی است. کشوری که تا امروز در زمینه‌های دارو، مصالح ساختمانی، ساخت‌وساز، فرش، خوراک و پوشاک بازار خوبی برای کالا و خدمات ایرانی بوده و صاحب‌نظران معتقدند حجم سالانه ۲ میلیارد دلاری صادرات ما به این کشور «بسیار کمتر از توان ایران و نیاز افغانستان» است. این حجم می‌تواند خیلی بیشتر شود؛ به‌شرط آنکه تولیدکننده‌های ایرانی، به این کشور، بازارش و نیازهایش توجه ویژه کنند و از «رفع مشکلات بانکی و بیمه‌ای» که به‌واسطه رفع تحریم‌ها به وجود می‌آید بهترین استفاده را برای رشد تجارت با افغانستان و البته کشورهای مشابه ببرند. بماند که برخی معتقدند هر میزان تقویت رابطه ایران با همسایگانش از گرمای رابطه این کشورها با آمریکا خواهد کاست و مؤلفه‌های «امنیت درون‌زا» را در منطقه غرب آسیا تقویت خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:4 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟ارز

چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟
 

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی در تشریح چرایی کاهش و سپس افزایش قیمت دلار در بازار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: استدلال برخی افراد غیرحرفه‌ای این است که دلار در بازار ارزان می‌شود ولی فعالان اقتصادی واقعی می‌دانند که اگر رویداد اقتصادی در کشور رخ ندهد نمی‌توان به تغییرات نرخ ارز امیدوار بود.

وی با اشاره به تقاضای موجود در بازار برای ارز، گفت: باتوجه به نزدیک بودن زمان ثبت نام دانشجویان و همچنین مسافرت‌های تابستانی تقاضای واقعی برای دلار در بازار وجود دارد، ضمن آنکه برخی تجار پرداخت‌های تجاری خود را به بعد از مذاکرات موکول کرده بودند و بعد از اعلام نتایج تصمیم به پرداخت گرفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این‌طور نیست که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای بلافاصله گشایش ارز در کشور رخ دهد چرا که تجربه مذاکرات قبلی نشان داده تغییرات نرخ ارز مستلزم بروز واقعیت‌های اقتصادی است.

حسینی هاشمی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت بازار به‌گونه‌ای‌ است که افراد غیرحرفه‌ای دنبال فروش ارز هستند، افزود: این در حالی است که افراد باتجربه اسیر رفتارهای هیجانی نمی‌شوند هرچند وضعیت بازار تا یکی دو ماه آینده همین‌طور خواهد بود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اتفاق اقتصادی خاصی در بازار نیفتاده و تنها بناست محدودیت‌ها رفع شود باید گفت که نوسانات شدید ارزی حداکثر تا هفته آینده در بازار رخ خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به امتناع برخی صراف‌ها از فروش ارز اشاره و تصریح کرد: افرادی که هیجانی شده‌اند در بازار ارز می‌فروشند و طی روز گذشته (ظهر دیروز) تعداد کسانی که می‌خواستند ارز بفروشند بیشتر از کسانی بود که می‌خواستند ارز بخرند و به همین خاطر دلار طی ساعاتی نزولی شده بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلار تک‌نرخی جدی شد
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:3 | بازدید : 693 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دلار تک‌نرخی جدی شدارز

دلار تک‌نرخی جدی شد

یکسان‌سازی نرخ ارز را شاید بتوان یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری عنوان کرد که تا کنون بانک مرکزی اجرای آن را به خاطر مهیا نبودن شرایط بین‌المللی به تأخیر انداخته است. قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده نظام ارزی کشور باید شناور مدیریت شده باشد و نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین شود. اما این سیاست اجرایی نخواهد شد مگر آنکه ارز در بازار به نرخ واحد برسد چراکه طی سال‌های گذشته نظام ارزی کشور شاهد چندنرخی بودن ارز بوده است و سیاست‌های مختلف در راستای تک‌نرخی کردن این بازار تا کنون به نتیجه نرسیده است.

نوسانات شدید ارزی طی سال‌های قبل موجب شد تا دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن یکی از اهداف اقتصادی خود را مدیریت بازار ارز تعیین کند و در این راستا هم تا حدودی موفق شد البته موید این موضوع کاهش تکانه‌های ارزی در سال 93 است. قیمت دلار در سال 93 روندی با ثبات نسبی را طی کرد و بانک مرکزی از این موضوع به عنوان یکی از دستاوردهای خود نام می‌برد، این در حالی است که برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به وضعیت قیمت نفت در سال 94، دولت باید با اقدامات هوشمندانه و مدبرانه از هرگونه تلاطم شدید ارزی در سال آینده جلوگیری کند. دولت یازدهم البته در اواخر سال 92 اعلام کرد که ارز تک‌نرخی را در نیمه دوم سال 93 اجرایی خواهد کرد و اجرای این برنامه به تدریج خواهد بود، اما با وجود اینکه بارها دولتمردان و مسئولان بانک‌مرکزی بر آماده بودن مقدمات اجرای این برنامه تأکید کرده اند بازار ارز در سالی که گذشت تک‌نرخی نشد و در سال 93 ارز (دلار) دو نرخی در بازار حاکم بود.

ولی ا... سیف طی ماه‌های اخیر به دفعات در پاسخ به این سوال که "زمان در نظر گرفته شده برای یکسان سازی نرخ ارز توسط بانک مرکزی"، اعلام کرده که بهترین زمان برای یکسان‌سازی نرخ ارز ارتقای سطح ارتباطات بین المللی بانکی و کارگزاران است. ضمن آنکه علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اعلام نگرانی از بازگشت تورم پس از لغو تحریم‌ها با اتخاذ سیاست‌های انبساطی گفته بود: "امیدواریم بعد از اینکه توافقات نهایی انجام می‌شود و تحریم‌ها نیز حذف می‌شود، زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کنیم". همانطور که آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد امروز نتایج 22 مذاکرات هسته ای اعلام خواهد شد و در صورتی که تیم مذاکره‌کننده توانسته باشد امتیاز لغو تحریم‌های بانکی را گرفته باشد طبیعتاً زمینه برای مبادلات بین المللی نظام بانکی فراهم خواهد شد و این همان پیش زمینه ایست که مردان اقتصادی کابینه یازدهم برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز ضروری دانسته بودند.

شاید به همین خاطر هم است که طی هفته های اخیر بانک مرکزی با افزایش نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور تلاش کرده تا فاصله دلار آزاد و بانکی کم شود. برهمین اساس دلار بانکی در معاملات امروز (سه شنبه) مرکز مبادلات ارزی کشور با قیمت 2950 تومان به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می شود؛ دلار بانکی در حالی با این نرخ ارزش‌گذاری شده است که دلار در بازار آزاد طی روز گذشته 3216 تومان قیمت خورده بود. ناگفته نماند که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 رقمی معادل 2850 تومان تعیین شده بود. بنابراین می‌توان یکسان سازی نرخ ارز به صورت جدی و با قید فوریت بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای محتمل دانست هر چند تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که نمی‌توان به بیانیه‌های رسانه‌ای مذاکرات هسته ای خوش بین بود و باید دید در عمل چه تضمینی برای توافقات احتمالی وجود خواهد داشت.

 ایران برای اولین بار نیست که تصمیم به یکسان‌سازی نرخ ارز گرفته چراکه پیش از این و در سال‌های پس از جنگ تحمیلی برای اولین بار این سیاست اجرایی شده بود؛ در آن مقطع تقریبا 12 نرخ برای ارز وجود داشت اما با اقدامات انجام شده از سال 68، در فروردین 72 برای اولین بار ارز در اقتصاد ایران تک‌نرخی شد که هفت ماه تداوم یافت اما به دلیل روی کار آمدن دولت جدید و در پی آن تغییر سیاست‌های اقتصادی نظام ارز تک نرخی حفظ نشد و مجددا شاهد بروز دو نرخ آزاد و دولتی برای ارز در اقتصاد بودیم.

علاوه براین دومین مقطع اجرایی شدن سیاست ارز تک‌نرخی را می توان به دهه 80 نسبت داد چراکه در سال 80 مجددا نرخ بازار آزاد و دولتی یکسان شد و تا سال 89 ادامه پیدا کرد تا این که در سال 89 به دلیل تورم زاید الوصف و رشد نقدینگی باز هم فاصله بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد ایجاد شد و باز هم شاهد ارز دونرخی و فساد بودیم و بخاطر افزایش شکاف قیمتی بین نرخ ارز مرجع و بازار آزاد و حضور سودجویان در این بازار والبته  استفاده از ارز مرجع برای ورود کالاهای غیر ضروری دولت دهم تصمیم به راه اندازی مرکز ویژه‌ای برای مبادلات ارزی گرفت و همان شد که مرکز مبادلات ارزی آغاز به کار کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اصول نگارش چک
دو شنبه 22 تير 1394 ساعت 1:1 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اصول نگارش چک

اصول نگارش چک

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد. چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. خط و قباله را هم در ایران قدیم چک می‌خواندند (دیوان معزّی) چنین گفته‌اند که سکه نیز از لغت چک، نحت شده‌است. صدور چک اماره مدیون بودن است.

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

البته امروزه این قانون معمولاً در مبادلات پولی‌ای که به‌وسیلهٔ چک انجام می‌شود، رعایت نمی‌گردد و در نتیجه در چند سال اخیر تعداد افرادی که بدلیل چک برگشتی - یعنی چکی که در تاریخ مشخص شده، مقدار وجه وعده داده شده را تأمین نکند - به زندان می‌افتند رو به افزایش گذاشته‌ است.

بخش‌های یک چک

بخش‌های زیر در یک برگ چک وجود دارند که بعضی از آنها جاهای خالی تعبیه شده‌ای هستند که باید توسط نویسنده پر شود:

شمارهٔ مسلسل چک: که شماره‌ای است که هنگام چاپ شدن برای هر برگ چک بطور یگانه و بدون تکرار است و بر روی آن ثبت می‌شود.

شمارهٔ حساب جاری: شمارهٔ حساب بانکی‌ای که وجه معین شده از آن حساب پرداخت خواهد شد. این شماره معمولاً به همراه نام صاحب حساب معمولاً روی تمام برگه‌های یک دفترچهٔ چک چاپ یا مُهر می‌شود.

تاریخ پرداخت: تاریخی که موعد پرداخت وجه مشخص شده‌است. طبق قانون چک این تاریخ باید به حروف نوشته شود.

گیرندهٔ چک: نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. معمولاً برای اینکه امکان استفادهٔ چندین باره از یک برگ چک - خرج‌کردن و دست به دست کردن آن - وجود داشته باشد معمولاً از واژهٔ «حامل» یا «آورنده» استفاده می‌شود. در اینصورت هر شخصی می‌تواند وجه چک را دریافت کند.

مبلغ چک: که یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگهٔ چک نوشته می‌شود.

امضای صاحب حساب: چک بدون امضای صاحب حساب ارزشی ندارد و قابل پرداخت نیست. بعضاً در بنگاههای تجاری که تعدادی از افراد در مسائل مالی آن شریک هستند، حسابهای جاری به نام دو یا چند فرد گشایش می‌یابد. در این حالت تمام افرادی که در قبال آن حساب "حق امضاً دارند باید چک را امضا نمایند.

متن ذیل تنها بخشی از اصول نگارش چک است.

1- تاریخ و مبلغ چک را حتما، هم به حروف و هم به عدد بنویسید.

2- بر روی مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه ای پوشانده و با ناخن روی آن را خط بیاندازید تا در صورت برداشتن چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

3- هرگز در هنگام نگارش چک، خودکارتان را عوض نکنید (حتی دو خودکار همرنگ ). چرا که جاعل بعدا می‌تواند ادعا کند که خودکار سومی هم در کار بوده است.

گاهی دیده می‌شود کلاهبرداران مخصوصا خودکار تمام شده‌ای را به شما داده که بسرعت جوهرش تمام شده و مجبور شوید قسمتی از متن چک را با خودکاری دیگر بنویسید.

4- یک اشتباه متداول، استفاده از خودکار دیگران است. هرگز از خودکار کسی که می‌خواهید چک را با او بدهید استفاده نکنید. حتما برایتان پیش آمده که در هنگام نگارش چک، طرف مقابل فورا خودکارش را بطرفتان می‌گیرد. هرگز قبول نکنید !!! چون بعدا با همان خودکار چکتان دستکاری می‌شود.

5- اگر زیاد چک می‌نویسید از قلمی منحصر بفرد با رنگی خاص استفاده کنید. (رنگ مشکی و رنگ آبی براحتی قابل ساخت و جعل است)

6- یکی از اشتباهات رایج در نگارش چک این است که قسمتی از متن چک را به طرف مقابل می‌سپاریم تا بنویسد. بعنوان مثال تاریخ‌ها را میزند و چک را جهت درج مبلغ و امضا به شما می‌دهد. یا مبلغ چک را نوشته و از شما می‌خواهد آن را امضا نمایید

در اینصورت بعدها، بازهم می‌تواند چک را دستکاری کند و شما نمی‌توانید ثابت کنید که بعدا این کار را کرده چون اطلاعات دیگر چک هم بدست او نوشته شده است.

7- در صورتی که چک خط خوردگی ندارد، حتما درج نمایید "بدون خط خوردگی" و در صورتی که دارای خط خوردگی است حتما، میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید.

8- در صورت عقد قرارداد، حتما مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرار داد درج کرده و تصاویر چک‌ها را پیوست نمایید.

9- بعضی چک‌ها 2 امضا بوده (حتما دو نفر باید امضا کنند) و یا بدون مهر فاقد اعتبارند (معمولا در شرکت ها). این یکی از فرصت‌های کلاهبرداری است.

خیلی مواقع صادر کننده چک به قصد پرداخت نکردن یا دیرتر پرداخت کردن چک، مخصوصا این موضوع را پنهان می‌کند و چک را امضا کرده و تحویل شما می‌دهد.

مسلما این چک نقد نخواهد شد و تنها راه شما، شکایت حقوقی (طولانی مدت) از اوست که در آخر هم مدعی می‌شود که در آن لحظه فراموش کرده بودم که این چک بدون مهر فاقد اعتبار است.

پس در زمان قرارداد و گرفتن چک، از صادره کننده بخواهید درج کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد. در این صورت، اگر این مشکل پیش بیاید، می‌توانید از وی بخاطر کلاهبرداری و فریب شکایت نمایید.

10- هرگز چک را جهت اصلاح، تعویض و ... در اختیار صادر کننده قرار ندهید. چون در اختیار داشتن چک توسط صادرکننده بمعنای پرداخت دین است. یعنی صادرکننده می‌تواند مدعی شود که وجه چک را پرداخته و چک را پس گرفته است و این شمایید که باید ثابت کنید که اینطور نبوده است که کار بسیار مشکل و زمان‌بری است.

11- اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر (نوشتن) قرارداد یکی باشد، می‌توانید بصورت کیفری آن را دنبال کنید ولی اگر تاریخ چک بعد از تاریخ قرارداد باشد چک شما وعده‌دار و حقوقی است.

12- حتی المقدور چک را حامل نکشید و سعی کنید در وجه شخص خاصی چک را صادر نمایید تا هر کسی (شرخر) نتواند ادعا کند که چک مال اوست.

13- اگر در متن چک کلمه "بابت" درج شود و یا شرطی درج گردد، چک شما منوط به اجرا و اثبات آن می‌گردد. مثلا : در وجه آقای .... بعنوان ضمانت قرارداد ...

در این موارد چک حقوقی شده و دریافت آن مشکل خواهد شد پس بخواهید که در متن چک نوشته نشود بابت ....

14- بخاطر داشته باشید کشیدن چک سفید امضا، تخلف محسوب می‌شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صادرات پراید با قیمت ۱۷ میلیون تومان/ مقصد پراید به کدام کشورهاست؟
یک شنبه 21 تير 1394 ساعت 1:56 | بازدید : 692 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

صادرات پراید با قیمت ۱۷ میلیون تومان/ مقصد پراید به کدام کشورهاست؟

در فصل اول سال جاری مجموعا ایران 3516 دستگاه اتومبیل صادر کرد که براساس آمار گمرک از میزان صادرات اتومبیل و قطعات اتومبیل در سه ماهه اول سال جاری بیشترین خودرو به کشور عراق پس از آن به آلمان صادر شده است.براین اساس مجموعا 2400 دستگاه از پژو پارس عمدتا به کشور عراق صادر شده است که براین اساس قیمت پژو پارس برای صادرات به عراق حدود 5700 دلار است و با در نظر گرفتن قیمت دلار ارزش این خودرو معادل 18 میلیون و 240 هزار تومان تمام می‌شود.

پس از پژو پارس بیشترین صادرات مربوط به خودروی پراید بوده است.بر این اساس در فصل بهار حدود 630 دستگاه پراید به کشور عراق صادر شده که در گمرک حدود 5500 دلار ارزش گذاری شده است بنابراین با محاسبه آن براساس قیمت دلار ارزش این پراید‌ها به بیش از 17 میلیون تومان می رسد.

همچنین در این مدت ایران نزدیک به 550 دستگاه "تیبا" نیز به کشورهای عراق، اسپانیا، سودان و آلمان فروخته است. براین اساس قیمت صادراتی "تیبا" نزدیک به 6600 دلار است که ارزش ریالی آن 21 میلیون و 120 هزار تومان تمام می‌شود.

همچنین در این مدت دو دستگاه خودروی سورن نیز با ارزش نزدیک به 7 هزار دلار معادل 22 میلیون و400هزار تومان و یک دستگاه خودروی رانا با ارزش 8500 دلار معادل 27 میلیون و 200 هزار تومان به آلمان فروخته شده است.

آمار گمرک نشان می دهد که در سه ماهه اول سال جاری پنج دستگاه خودروی سواری با مشخصات نامعلوم نیز به الجزایر و آلمان صادر شده است.

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19
شنبه 20 تير 1394 ساعت 1:29 | بازدید : 456 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19

رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19
 

شورای پول و اعتبار در حالی در نیمه اردیبهشت ماه امسال نرخ‌های سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده را با توجه به کاهش نرخ تورم مورد بازنگری قرار داد که با کاهش نرخ سود یکساله سپرده از 22 به 20 درصد، نرخی را برای سپرده‌های کوتاه مدت تعیین نکرد و این موضوع را به تصمیم‌گیری بانکها در چارچوب مصوبه شورا واگذار کرد.

پس از آن رییس کل بانک مرکزی بر ساماندهی نرخ های روزشمار به مدیران عامل بانکها تاکید کرد و مدتی بعد عبدالناصر همتی، رییس شورای هماهنگی بانکها در نامه‌ای به سیف از توافق برای سپرده‌های مشترک بانکی خبر داد و اعلام کرد که بانکها برای سود روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد به جمع بندی رسیده‌اند که البته در واقعیت چنین توافقی مانند بسیاری دیگر از توافقات بانکها به اجرای کامل در نیامد.

بر خلاف آنچه مدیران بانکها برای نرخ سودهای سپرده کمتر از یکسال به توافق رسیده بودند این روزها در شعب، اغلب سودهای کوتاه مدت تا مرز همان نرخ 20 درصد سالانه پیش می رود. موضوعی که در ظاهر عدول از مصوبه شورای پول و اعتبار نیست و تقریبا تمامی بانکها نرخ یکساله را 20 درصد تعیین کرده‌اند، اما برای زیر یکسال پایبندی به توافق وجود ندارد و این هم خلاف قانون نیست.

به هر حال بنا بر آنچه که مدیران بانکی به آن اذعان دارند و با توجه به اینکه نمی توانند برای جذب مشتری و ممانعت از خروج سپرده، سود یکساله را بیش از حد تعیین شده بپردازند سودهای کمتر از یک سال را بالاتر از نرخ معمول به مشتری پیشنهاد کرده تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد تا به گونه ای خلاء کاهش دو درصدی سود سالانه نیز پر شود.

این در حالی است که در برخی بانکها - که البته خاص دولتی یا خصوصی نیست - مشاهده می شود که نرخهای کوتاه مدت سپرده گاه از 19 درصد به بالا رقم می‌خورد به طوری که برخی از بانکها برای روزشمار 19 درصد، سه ماهه 19.25 درصد، شش ماهه 19.5 درصد، 9 ماهه 19.75 درصد و در نهایت یکساله 20 درصد نرخ گذاری کرده‌اند. هر چند هستند بانکهایی که برای روشمار همان 10 درصد مورد توافق را تعیین و در دوره‌های بعدی کمی تغییر ایجاد کرده‌اند.

در حالی بانکها برای سود سپرده‌های کمتر از یک سال از آزادی عمل برخوردارند که گرچه اصل موضوع مورد پذیرش کارشناسان و مدیران بانکی بوده و از دستوری بودن تعیین نرخ جلوگیری کرده و رقابت پذیری را افزایش می‌دهد اما عملکرد آنها بدین شکل چندان مورد قبول نیست. به طوری که پیش تر رییس شورای هماهنگی بانکها تذکر داده بود که ادامه این روند، موجب افزایش بهای تمام شده پول در اقتصاد شده و در نهایت ضمن ایجاد رقابت ناسالم، به عدم اجرایی شدن مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا 24 درصد خواهد شد چرا که در این حالت با سودهای سپرده بالا منابع ناشی از ارائه تسهیلات کشش تامین هزینه تمام شده پول را نخواهد داشت.

در عین حال که کارشناسان معتقدند در صورت دریافت سپرده‌های گران قیمت از سوی بانکها و عدم توانایی در تامین هزینه های بانکی آن هم در شرایطی که بانکها در هزینه های معمول خود در مانده‌اند، شرایط به سمتی پیش می رود که ناچار به خرج سپرده‌های دریافتی برای تامین هزینه‌های خود شده و جایی برای تسهیلات دهی آنها باقی نخواهد ماند. مساله‌ای که کارشناسان تاکید دارند ادامه آن می تواند بانکها را تا مرز ورشکستگی هم پیش ببرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


10جمله‌ای که مدیران خوب هرگز به زبان نمی‌آورند
شنبه 20 تير 1394 ساعت 1:25 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

10جمله‌ای که مدیران خوب هرگز به زبان نمی‌آورند

اینجا 10 جمله انتخاب شده است که هر مدیری باید از گفتن آنها خودداری کند. اگر شما کسی هستید که به‌عنوان مدیر این جملات را به کار می‌برید ممکن است زمان آن رسیده باشد تا کمی درنگ و تامل کنید و نسبت به محرک‌هایتان تجدید‌نظر کنید.

1- شما خیلی شانس آورده‌اید که چنین کاری برای خود پیدا کرده‌اید.

با توجه به آنکه وضع اقتصادی در هر زمان چگونه است، این ممکن است درست باشد اما این تهدیدی پوچ و توخالی است، به همان اندازه که کارمند در یافتن شغل خوش‌شانس بوده، شما هم به همان اندازه خوش‌شانس بوده‌اید که نامزدی دارای صلاحیت را برای این پست دارید. اگر کار‌ها آن طور که مطابق میل شماست پیش نمی‌رود کارمندتان را توبیخ کنید یا حتی او را اخراج کنید اما تهدید‌های پیش پا افتاده مانند این برای هیچ‌کس مفید نیست.

2- کار است، شوخی که نیست.

این جمله در اصطلاح یک ضدحال است. اگر من یکی از آنها را بشنوم سوءتفاهمی که پیش می‌آید آن است که هر کار جدی به اصطلاح کوه کندن است. افراد می‌توانند لذت ببرند و در عین حال مشتاق انجام کارهایشان باشند. به جای اینکه این‌قدر آشکار شکایت کنید، سعی کنید مشکل ریشه‌ای را پیدا کنید. آیا کارمندان احساس نشاط و انگیزه کار ندارند؟ آیا آنها احساس نداشتن مالکیت روی کار خود را دارند؟ فکر کنید که چگونه شما می‌توانید اشتیاق و غرور را در هر آنچه شما آن را سختکوشی می‌نامید، ایجاد کنید.

3- اینجا حقوق نمی‌دهیم که فکر کنید.

شما نباید افراد را از فکر کردن و خلاقیت و نوآوری منع کنید. حتی افراد در پایین‌ترین سطح نیز ممکن است ایده‌هایی داشته باشند که بتواند روند کار را بهبود ببخشد. مهم است که به نظرات افراد در شرکت گوش کنید و به آن احترام بگذارید. از مدیرعامل گرفته تا سرایدار.

4- من قوانین را وضع نمی‌کنم.

مجددا ممکن است این جمله درست باشد ولی قطعا قدرت شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و شما را تنها به یک به اصطلاح مترسک یا مدیر ارشد تنزل می‌دهد. راه‌های زیادی برای پاسخ دادن به انتقاد از یک سیاست وجود دارد. شما می‌توانید کارمند را برای مطرح کردن انتقادش راهنمایی کنید که به چه شخصی مراجعه کند تا تغییرات احتمالی را اعمال کند یا اینکه خودتان این انتقاد را به مدیران مافوق خود انتقال دهید.

5- کار تو چیزی است که من تعیین می‌کنم.

این جمله در شکل دیگری می‌تواند به این شکل گفته شود. «این اولویت جدید تو است» بدون در نظر گرفتن اولویت‌های کاری کارمند برای مواجه شدن با وظیفه جدیدش.

بی‌توجهی به اولویت‌های یک کارمند برای مقابله با بحران‌های لحظه‌ای شما غیرمحترمانه و توهین‌آمیز است و این حس را القا می‌کند که شما هنگام مدیریت پروژه‌ها و اولویت‌بندی آنها تسلط کافی را ندارید. هنگام ارجاع کار جدید به افراد، توضیح دهید که چرا از آنها می‌خواهید که انجام کار دیگری را در دست بگیرند و اینکه تکلیف پروژه‌های در دست انجام فعلی آنها چه خواهد شد و چه تاثیری روی آنها خواهد گذاشت.

6- ما همیشه به همین شکل این کار را انجام می‌داده‌ایم.

ترجمه می‌شود به: «من اصلا برایم مهم نیست که شما چه فکری دارید و من می‌خواهم کاری را که تا به حال همین‌طور انجام می‌داده‌ام انجام بدهم و انگار که اصلا این مطلبی که شما گفتید را نشنیدم». به جای اینکه با کسی رو در بایستی کنید یا امید بیهوده بدهید که نظرات شما شنیده شده، چرا واقعا این نظرات را نمی‌شنوید و راجع به آن فکر نمی‌کنید؟ شما به راحتی می‌توانید با چنین جمله‌ای به فرد پاسخ دهید: «متشکرم شما ایده‌های زیادی به من دادید که راجع به آن فکر کنم.»

7- «من از شخصی، یک شکایت از شما شنیده‌ام که...»

شکایت‌های بی نام جرقه‌ای است که می‌تواند آتشی در سیاست‌های بین شرکتی و درون شرکتی شعله‌ور کند و سبب کینه شود. با عنوان کردن چنین چیزی شما تلویحا اشاره می‌کنید که یا شما می‌خواهید که او بفهمد چه کسی راجع به او شکایت داشته یا اینکه از آن افراد خواسته‌اید که این طور بی‌نام به شما گزارش دهند. مطمئنا دلیلی برای کار خود دارید اما به هیچ عنوان در صورت امکان نگویید که کسی (که نمی‌خواهم نامش را ببرم) از شما شکایتی داشته و بار این کار را بر دوش خود بگذارید و بگویید «من متوجه شده‌ام» یا «به چشمم خورده است» تا اینکه کسی را قربانی نکرده باشید.

8- کمی از توانایی‌هایت استفاده کن.

گفتن این جملات برای یک مدیر هم غیرمحترمانه است و هم مایه‌هایی از تنبلی و ناکارآمدی شما را در خود دارد. اگر موردی که به آن اشاره می‌کنید چیزی است که یک کارمند از روی مراجعی که دارد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد بهتر است او را به مرجع و منابعی که فرد می‌تواند از آن استفاده کند، ارجاع دهید.

9- این به نظر یک مشکل شخصی است.

مشکلات شخصی می‌تواند درحیطه کاری نیز مشکل‌ساز شود زمانی که روی عملکرد فرد تاثیر منفی بگذارد. اگر یک کارمند به‌دلیل مشکل خانوادگی به‌طور مرتب دیر در محل کار حاضر می‌شود یا مدام غیبت می‌کند، این مشکل دیگر تبدیل به مشکل شما شده است. یک مدیرخوب با کارمندش با روش توفان فکری راهکار‌هایی را مرور می‌کند به جای اینکه این مشکل را نادیده بگیرد و انتظار داشته باشد این مشکل را کارمند، خود به تنهایی حل کند.

کلمات قدرتمند هستند و آنچه ما می‌گوییم مهم است. یک فرد شاید تصور کند که به‌دلیل کار‌هایی که انجام می‌دهد مدیرخوبی است اما اگر او در گفته‌های خود از جملاتی که ما در این نوشتار به آن اشاره کردیم استفاده کند نشان می‌دهد که تصورش نادرست است.

به نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به این جمله‌ها افزود؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رکورد زدیم و در جهان 189 شدیم!
شنبه 20 تير 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 615 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رکورد زدیم و در جهان 189 شدیم!

ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، در رتبه ۱۸۹ است و تنها سیرالئون است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
 رکورد زدیم و در جهان 189 شدیم!

 

 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طبقه نوکیسه نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:53 | بازدید : 674 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

طبقه نوکیسه نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است

چند ماهی از انتخابات 84 نگذشته، سعید لیلاز ظهور طبقه ای جدید از سرمایه داران را پیش بینی کرد. ده سال پس از آن مقاله، امروز پورشه های این طبقه را در خیابان ها می توان دید. این تحلیلگر اقتصادی پیوند خوردن ناف این طبقه با شیرهای نفت گران را دیده بود که لاجرم به زایش و پرورش کودکی می انجامید که در شکاف طبقاتی بزرگ شده و به چنان رشدی می رسد که به خالقان خود هم وفادار نمی ماند.

مهرنامه: شما ده سال پیش در مقاله ای پیش بینی کرده بودی که نسل جدیدی از سرمایه داران ایرانی در حال ظهور است. چه نشانه هایی دیده بودید که این پیش بینی را کردید؟

وقتی درآمدهای نفتی ایران یکباره افزایش پیدا کند باید انتظار ایجاد چنین طبقه ای را داشت، چون این طبقه دست ساخت قدرت است. در دوره شاه هم همین اتفاق افتاد. طبقه جدید پدید می آید که سعی می کند نظام طبقاتی سنتی را دور بزند و مؤلفه های اخیرش سیاست گذاری های دولت احمدی نژاد بود. من در نیمه دوم سال 1384 در همان اوایل آغاز کار دولت احمدی نژاد این را هشدار دادم.  چون وقتی دولتی بر سر کار آید که از فرط تقدس یا اقتداری که حول آن شکل می گیرد نتوان به آن نقد کرد و سلسله قوانین و مقرراتی وضع کند که به سود وفاداران دولت است، طبیعی است که طبقه جدید اقتصادی پدید می آید. من در همان سال 84 در شرکت محل فعالیتم مواجه شده بودم با کسی که شرکتی را با صد هزار تومان سرمایه اولیه، یک قبل از آن تأسیس کرده بود و درخواست داشت صد دستگاه ماشین کشنده سنگین، به طور اقساطی خریداری کند چون قرارداد حمل و نقل سنگینی را امضا کرده بود و به این دستگاه ها نیاز داشت. دولت تصمیم گرفته بود به گروهی امتیاز خاصی دهد و با توجه به آنکه قیمت نفت به شدت در حال افزایش بود، کیسه درآمدها با هر برداشتی همچنان پر بود. در سال 86-1385 قیمت رسمی سیمان هر تن 30 تا 40 هزار تومان بود، در حالی که در بازار آزاد هر تن 150 تا 200 هزار تومان فروخته می شد. شرکت های زیادی تأسیس شده بودند که به من مراجعه می کردند که اگر نیاز به سیمان دارید، ما به شما می فروشیم، ما حواله داریم برای خرید به قیمت رسمی و اجازه داریم در بازار آزاد بفروشیم. اینها گروه های خاصی بودند که از طریق رانتی که در بازار سیمان داشتند، می توانستند این ثروت یک شبه را حاصل کنند. از سال 84 به بعد دائماً در این زمینه ها منابع رانتی ایجاد می شد که به سمت گروه های خاصی سوق پیدا می کرد و این گروه ها یک شبه میلیاردر می شدند. حدس من این است که طی 6 سال در شبکه بانکی ایران از طریق مابه‌التفاوت نرخ رسمی تورم با نرخ رسمی بهره بانکی سالانه 10 تا 20 میلیارد دلار ثروت عاید گروه های خاص شده است. 100 میلیارد دلار از طریق معوقات بانکی در 80 سال گذشته گم شد، دیناری از آن هم پیدا نخواهد شد. حداقل یک تا دو میلیارد دلار فقط از طریق نرخ تعرفه های گمرکی موبایل جابه جا شده است. در مجموع بین 300 تا 400 میلیارد دلار طی این سال ها به سمت گروه های خاص سوق پیدا کرده و طبیعی است طبقه جدید اجتماعی ایجاد می کند که پایگاه اجتماعی آن وفاداران به دولت است. عدم امکان نقد دولت حاشیه امنی پدید می آورد که سرعت شکل گیری این طبقه را بیشتر می کند. سال 84 ظهورش را پیش بینی کردم و الان پورشه هایشان را می بینیم. نمی توان دلایل شکل گیری و پدید آورندگان این طبقه جدید را نادیده گرفت و امروز گفت پوشه سواران این طبقه دور دور نکنند.

مهرنامه: اشتراکاتی بین افراد مختلف وجود داشته که آن ها را حول دولت گرد آورده و به شکل گیری طبقه جدیدی انجامیده است. به واقع این طبقه به قول شما دست ساخت، در فرایند تجمیع و تکوین شباهت هایی به هم داشتند، آیا در ادامه هم این اشتراکاتشان را با قدرت و با یکدیگر حفظ می کنند؟

به لحاظ تئوریک، قدرت سعی می کند که طبقه جدید اجتماعی به عنوان طیف حامی خود خلق کند. گرچه به عقیده کارل مارکس، این طبقه بعد از آنکه خلق شد لزوماً به خالقش وفادار نمی ماند. این همان اتفاقی است که در موج اول افزایش در آمدهای نفتی ایران قبل از انقلاب منجر به ایجاد بورژوازی کمپرادور شد. بیژن جزیی هم در تاریخ سی ساله ایران پیش بینی کرده بود که این بورژوازی کمپرادور به زودی بزرگ خواهد شد. وقتی عوامل برای ایجاد یک طبقه جدید فراهم باشد پیش بینی آن دشوار نخواهد بود. اما در ادامه راه جبرا از قدرتی که او را ساخته و پرورده، تبعیت نمی کند.

مهرنامه: شما به شکل گیری نسلی از سرمایه داران ایرانی پس از موج اول افزایش درآمدهای نفتی اشاره می کنید. اما آن نسل که سرمایه خود را وارد بازار تولید و صنایع کردند و تمایل چندانی به نمایش ثروت خود در خیابان ها نداشتند، چقدر با این نسل جدید سرمایه داران قابل مقایسه اند که در شرایط خاص تحریم شکل گرفته اند؛ کمتر با کارآفرینی و تولید به ثروت رسیده اند. بیشتر واسطه گرند و تا تولیدگر و میل شدید به تظاهر ثروت خود دارند؟

موج اخیر افزایش درآمدهای نفتی ایران حداقل به لحاظ زمانی سه برابر دوره اول بود. من آن را طولانی ترین دوران رونق نفتی ایران می دانم. در هیچ دوره ای به مدت 14 سال رونق نفتی نداشتیم. در دوره اول نظم حاکم خیلی به هم نخورد، نه دولتی تغییر کرد و نه رژیم، اما در موج اخیر نظام ثابت ماند ولی دولت گونه ای تغییر کرد که گویی نظام هم عوض شده است چون بنیان همه رژیم های اقتصادی، مالی و حقوقی تغییر پیدا کرد. تفاوت این است که در دوره اخیر بر خلاف نظام ساق چرخش قدرت از طریق انتخابات انجام می شود و ممکن است که کنشگران عرصه حکومت با یکدیگر دچار اختلاف شوند که همواره ترس از عمر موقت و بی ثباتی و یک شبه بودن دارند. عامل مهم دیگر تحریم های علیه ایران بود که شرایط آن را فراهم کرد.

البته در موج اول افزایش درآمدهای نفتی هم کشور خیلی صنعتی نشد. وضعیت صنعتی شدن ایران در دهه 1340 قابل تعمیم به 5 سال آخر عمر نظام پهلوی نبود. اتفاقاً با افزایش درآمدهای نفتی در سال 1352 روند صنعتی شدن و خودکفایی ایران مختل شد. منصور روحانی که من او را برجسته ترین تکنوکرات تاریخ ایران می دانم در اواخر سال 57 در نامه ای که از زندان اوین به مهندس بازرگان نوشت توضیح داد که متوسط ارزش افزوده بخش کشاورزی در 5 سال منتهی به انقلاب سالی 4 درصد بود، گسستی در روند کشاورزی ایران ایجاد نشد، اما درآمدهای نفتی افزایش یافت که میل به مصرف مواد غذایی به شدت از رشد تولید پیشی گرفت. روحانی در نامه اش نوشته: «در سال های قبل از اصلاحات ارضی صادرات و واردات محصولات کشاورزی تقربیاً مساوی و گاهی به نفع صادرات می چربید. این روند تا سال 1351 که درآمد سرانه به 37000 ریال (500 دلار) رسید ادامه داشت و رشد کشاورزی در حدود 4 درصد در سال بود که به اضافۀ جمعیت و بهبود کیفی و کمی خوراک (در حد پایین) تطبیق می کرد. از سال 1353 که اثر درآمد 20 میلیارد دلاری نفت در قدرت خرید مردم ظاهر شد نظم مالی و اقتصادی بالاخص بین بخش ها به هم خورد.» در حالی که پیش از آن رشد جمعیت 2 درصد بود و رشد تولید مواد غذایی 4 درصد اما یکباره از سال 52 تا 56 این روند انفجار گونه تغییر پیدا کرد. چون با افزایش درآمد، الگوی مصرف تغییر می یابد و با همان سرعت تغییر الگوی مصرف نمی توان الگوی تولید را تغییر داد؛ در نتیجه بیماری هلندی ایجاد می شود که طی آن قدرت مصرف و تقاضای موثر یکباره افزایش می یابد ولی قدرت تولید نمی تواند به همان میزان افزایش یابد. بنابراین خلائی پدید می اید که کشور را تبدیل به بازار واردات می کند. این تصادفی نیست که مثل سال 1355 در سال 1290، حدود 14 میلیارد دلار مواد غذایی وارد کردیم آن هم 33 سال پس از انقلاب اسلامی که آموزه اولش خودکفایی در کشاورزی بود. در این مواقع هم ماده بر هر گونه ایدئولوژی و اندیشه ای مقدم است و در هنگام غلبه مانند جارویی که برگ های پاییزی را کنار می زند، مسیر خودش را باز می کند. در دوره اخیر هم افزایش شدید درآمدهای نفتی همانند گذشته، لاجرم واردات را بیشتر کرد. تفوق دلارهای نفتی بر صنعت و ماهیت کوتاه بودن این رونق به خاطر نوسانات قیمت نفت و شرایط سیاسی ایران در داخل و عرصه بین المللی، امکان شکل گیری سرمایه داری از مسیر درست خود را نمی دهد. این مشکل 3 هزار ساله اقتصاد ایران است، برخوردی که بابک زنجانی و محسن پهلوان شده، در طول تاریخ ایران با نمونه های مشابه آن ها شده است. در حالی که اگر محیط آرامی برای سرمایه گذاری فراهم می کردیم ای افراد پول های کثیف خود را تمیز و خرج سرمایه گذاری می کردند. پس از انتخاب آقای دکتر روحانی به ریاست جمهوری، یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشتم و به ایشان پیشنهاد کردم امیرالمؤمنین نتوانست بیت المال را برگرداند، شما هم نمی توانید. ولی باید شرایطی فراهم کنیم که در آن محیط امنی برای سرمایه گذاری فراهم شود که به آن فضای عمومی کسب و کار می گویند که شامل زمینه های اقتصادی، حقوقی و قانونی ، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی جامعه است که سرمایه داران را به سمت سرمایه داری صنعتی یا وارداتی سوق می دهد. این بازار است که سرمایه دار را به سمت واردات سوق می دهد. من به آقای روحانی پیشنهاد دادم همه این پول ها را تمیز اعلام کنید چون نمی توانید چیزی از آن را برگردانید وشگفتا که پس از دو سال از طریق بابک زنجانی یا محسن پهلوان ثابت شد که دیناری از اینها برگشت پذیر نیست. برای من مالکیت این پول ها معم نیست، کارکرد آن اهمیت دارد که می تواند وارد اقتصاد، صنعت، ایجاد اشتغال مولد و...شود. ماهیت انفجاری رشد درآمدهای نفتی است که اجازه نمی دهد سرمایه به سمت تولید و صنعت سوق پیدا کند قبل از انقلاب مصرف ارزی ایران که در برنامه چهارم ده میلیارد دلار بود، در برنامه پنجم به صد میلیارد دلار رسید تولید داخلی نمی تواند یکباره ده برابر شود؛ بنابراین عمده این هزینه ها صرف واردات کالاهای مصرفی می شود. اتفاقی که در سال ١٣٩٠ افتاد و رکورد تاریخی با ٩٧ میلیارد دلار واردات وخدمات شکسته شد. در سال 13٩٠ حدود ١۶ تا ٢٠ میلیارد دلار هزینه سفر ایرانیان به خارج از کشور شد. آنچه رخ داده فقط در زمینه واردات نیست بلکه در حوزه بانکی هم بصورت سازمان یافته بانک ها غارت شدند.

مهرنامه: اینکه نسل نوسرمایه داران رانوکیسه می خوانند. به خاطر شکل گیری دفعتی آن است یا کارکردهایی که دارد؟ چون شما ناف این طبقه را نفتی می دانید، بنابراین دیگراقتصادهای نفتی هم باید مولود چنین طبقاتی باشند؟

نوکیسه عبارتی است که به تغییر یک شبه تفییرات اجتماعی اطلاق می شود که جایکاه طبقاتی یکباره از طبقه ای به طبقه دیگر منتقل شود. نوکیسگان شاید سابقه ای صد ساله در ایران دارند که بخاطر تعدد تلاطم های اقتصادی بخصوص پس از ورود نفت به اقتصاد بوده است. تمدن ایران تبدیل به کارخانه تبدیل سویرانقلابی به تکنوکرات،روستایی به شهری و فاداران به دولت به بورژواهای نوکیسه شده است و این روند تا مدت ها ادامه خواهد داشت. دائماً در حال تجربه شدید اجتماعی بخاطر تفوق عنصر نفت براقتصاد ایران هستیم. اگر حجم تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٠ را حدود 400 میلیارد دلار برآورد کنیم، بنا به قدرت برابری خرید، حدود ٣٠٠ میلیارد آن تزریق نفت رایگان به اقتصاد ایران بوده است. این خود عامل ایجاد تلاطم های شدید اقتصادی بوده است. پورشه سواری یکی از تجلی های پیش پا افتاده این پدیده است. مانور تجملی که در مسکن یا مراسم این طبقه دیده می شود بسیار عجیب و نادر است و چون حاکمیت تمایل ندارد تظاهر آن را ببیند، هنوز آثارشدید اجتماعی آن لمس نشده است وگرنه به مراتب از اقتصاد پوتینی در روسیه بدتر است. طبقه نوکیسه جدید نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است. جالب اینکه سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد روسیه مشابه سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران است سهم درآمدهای نفتی نسبت به جمعیت روسیه هم مشابه ایران است. دو جامعه ایران و روسیه بسیار به هم شبیه هستند. همانطور که سرمایه داری روس به نام آبراموویچ باشگاه فوتبال چلسی انگلیسی را می خرد یا برخی از ثروتمندان روسی بازار مسکن لندن را به هم می ریزند، برخی از ایرانی ها مشابه همین کار را در بازار مسکن دوبی کردند. اگر تجلی عینی این لوکس گرایی یا طبقه نوکسیه همچنانکه در خارج از کشور هست، در داخل ایران هم اجازه تظاهر پیدا کند، منجر به تحولات بزرگ اجتماعی خواهد شد.

مهرنامه: نمایش ثروت این طبقه نوظهور چقدردرایجاد ناامنی روانی مؤثر است؟ به واقع مردمی که ازنظر «طبقه ذهنی» به قول جامعه شناسان خود را در طبقه فرودست جامعه می دانند. ولو متعلق به طبقه متوسط جامعه باشند، در مقابل چنین نابرابری های اقتصادی مستعد بروز چه واکنش هایی هستند؟

 درجه حرارت جامعه ایران را ازاین لحاظ خیلی زیاد ارزیابی می کنم قدرت خرید طبقه کارگر، ظرف چهار سال 3۵ تا ۴٠ درصدکاهش می یابد که ربطی هم به تحریم ها ندارد چنانکه در سال ١٣٩٠ که هنوز تحریم ها چنین اعمال نشده بود، قدرت خرید طبقه کارگر حدد ١٠ درصد کاهش یافت و الان قدرت خرید کارگران به اواخر دهه ١3٧٠ برگشته است درحالی که در این مدت یک تریلیون دلاردرآمد نفتی داشتیم و ١٠ هزار میلیارد دلا. ثروت درایران ایجاد شده است. ثروت در طبقه بسیار نوظهوری که از نظر تعداد کم شمار است و شاید کل جمعیت این طبقه به 5٠٠ هزار نفر نرسد. متراکم شده است. چون این طبقه به محض اینکه ثروتمند می شود، ثروت خود را از ایران خارج می کند. هیچ گاه در مطالعات نسبت دهک اول به دهک دهم یا صدک اول به اخراختلاف وحشتناکی دیده نمی شود. این به معنی بهبود وضع صدک های پایین نیست، چون صدک های اول به محض کسب ثروت از صحنه اجتماع خارج می شوند و میل یا اراده زیادی برای پنهان سازی ثروت دارند، به همین دلیل آثار این اختلاف طبقاتی دیده نمی شود. اما این طبقه نوظهور در ساختار سیاسی ایران تا مدت ها اثرگذار خواهند بود. البته تعیین کننده نیستند چون در ایران هنوز قوه قاهره نفت در اختیار دولت است و دولت می تواند این طبقه را مهار کند ولی چون حجم این پول خیلی بالاست، تا مدت ها ایران را به لحاظ سیاسی و اجتماعی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:51 | بازدید : 677 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران

نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران

به نوشته «ایندیا تایمز» رفع تحریم‌های ایران صادرکنندگان هندی را با چالش‌های سختی روبرو خواهد ساخت.

آقای «پانکاج بانسال» تاجر هندی می‌گوید هرگونه توافقی در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران، موجب نابودی وی خواهد شد. وی می افزاید: «از هنگامیکه داد و ستد شرکتم با ایران به شدت کاهش یافته مجبورم شب‌ها قرص خواب‌آور مصرف کنم تا کابوس نبینم.»

با خارج شدن رقبای وی از بازار ایران، شرکت بانسال فعالیت‌های تجاری خود با ایران را از صادرات فلزات به فروش انواع موتورسیکلت، قطعات خودرو و مواد شیمایی توسعه داد و وی یکی از هزارن صادر کننده هندی است که از مزایای فراوان عدم حمایت کشورش از تحریم‌های ایران طی سه سال گذشته بهره‌مند شده‌است. در طی این دوره صادرات هند به ایران با دوبرابر افزایش، به 5 میلیارد دلار بالغ گردید و به این کشور کمک کرد تا کسری تراز تجاری خود با ایران را به نصف کاهش دهد.

رونق مجدد روابط تجاری با ایران این امید را برای هندی‌ها بوجود آورد که از مزایای درازمدت روابط تاریخی خود با ایران بهترین استفاده را ببرند. اما بنظر می‌رسد که در کوتاه مدت شرایط برای خریداران نفت ایران و بانک‌های این کشور، که بدلیل تحریم‌ها بین‌المللی از امتیاز تأخیر در پرداخت وجوه به ایران منتفع شده بودند، چندان مناسب نباشد.

هفته گذشته هیاتی از صادرکنندگان هندی با وزیر اقتصاد این کشور، آقای آرون جایتلی، ملاقات کردند تا چاره‌ای برای حمایت از آنها در مقابل رقابتی که بر سر بازار ایران بوجود خواهد آمد بیاندیشند. اما ظاهراً آنها دست خالی از این ملاقات بازگشتند.

رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند اظهار داشت: «برداشته شدن تحریم‌های کشورهای غربی اثرات منفی، بخصوص در بخش کالاهای غیر کشاورزی خواهد داشت.»

این در حالیست که میلیون‌ها کشاورز در سراسر هند از حذف تحریم‌های ایران صدمه خواهند دید. ایران از خریدارن عمده برنج باسماتی، کنجاله سویا، شکر، جو و گوشت بشمار آمده و بخاطر تحریم‌ها ناچار بود 20 درصد بیش از قیمت‌های جهانی برای خرید این اقلام پرداخت نماید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان حلّال در این زمینه می‌گوید: « ایرانی‌ها دارند به سمت کشورهای آمریکای جنوبی ‌می‌روند. قیمت‌های آنها در مقایسه با هندی‌ها بسیار کمتر است و ما قدرت رقابت نداریم.»

صادرکنندگان هندی اذعان داشته‌اند که شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که زمانی بازار ایران را در اختیار داشتند باز خواهند گشت و کالاهای متنوعی از پوشاک گرفته تا انواع خودرو را روانه بازار کرده و سهم عمده از پروژه‌های بزرگ را نیز به خود اختصاص خواهند داد.

یکی از صادرکنندگان عمده هندی می گوید:« بطور سنتی ایرانیان به کالاهای اروپایی علاقه بیشتری داشته و با تضعیف ارزش برابری یورو رقابت چندان کار ساده‌ای نخواهد بود.»

از سوی دیگر وزارت نفت هند اکنون نگران آن است که ایران امتیاز توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی عظیم «فرزاد 8» را به شرکت‌های اروپایی واگذار نماید که هم تکنولوژی پیشرفته‌تری در اختیار دارند و هم از توان میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. به گفته یکی از مقامات وزارت نفت هند: «تا این لحظه ایرانی‌ها هنوز به ما "نه" نگفته‌اند، اما "بله" هم نگفته‌اند.»

پالایشگاه‌های نفت هند، که چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان و دومین خریدار نفت ایران پس از چین است، خواهان ارایه شرایط مناسب‌تر از سوی ایران برای خرید نفت این کشور بوده‌اند که طی دوره ژانویه-ژوئن 23 درصد کاهش داشته است. با کاهش قیمت نفت خام و سطح معاملات، واردات از ایران از رکورد 13.8 میلیارد دلار در سال 2011/12، به 9 میلیارد دلار در سال 2014/15 تنزل یافته است.

صادرات به ایران نیز در سال 2013/14 یا 5 میلیارد دلار به اوج خود رسید اما سال گذشته کاهش یافت.

به خریداران نفت در هند دستور داده شده تا مبلغ 6.5 میلیارد دلار بصورت ارز معتبر به منظور تسویه معوقه‌های خریدهایی که بدلیل تحریم‌ها امکان پرداخت آنها نبوده، فراهم کنند. از سوی دیگر بانک دولتی UCO نیز حدود 2.8 میلیارد دلار از پول نفت ایران را بدون احتساب سود، نگهداری می‌کند که با رفع تحریم‌ها باید آزاد شده و در نتیجه این بانک را با فشار نقدینگی روبرو خواهد ساخت.

در این حال، مقامات وزارت بازگانی هند معتقدند که برداشته شدن تحریم‌ها فرصتهای مناسبی برای شرکت‌های هندی در بخش صنایع داروسازی، IT و کالایی ایران فراهم خواهد نمود. به عنوان نمونه، دو کشور در ماه می گذشته قراردادی را برای توسعه بندر چابهار در جنوب ایران به امضاء رساندند که باعث گشایش مسیرهای تجاری به سمت آسیای میانه خواهد شد.

به گفته یکی از مقامات تجاری هند، گرچه در این میان هندی‌ها ممکن است برخی فرصت‌ها، بخصوص در بخش مهندسی را ازدست بدهند اما فرصت‌های جدیدی را می‌توان در بخش کالاهایی که هم اکنون تحت پوشش تحریم‌ها هستند، بدست آورد. برخی مقامات هندی خواهان افزایش میزان وام‌ها با شرایط آسان‌تر و لابی‌گری برای بدست آوردن قراردادها مناقصه در بخش پروژه‌های زیربنایی هستند.

به گفته آقای «رومل داهیا» رئیس مؤسسه مطالعات و تحلیلهای دفاعی در دهلی‌نو، :«هیچکس نمی‌تواند به معامله تجاری با امتیازات اعطایی امید داشته باشد.»

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درس های زندگی از بزرگ ترین میلیاردر جهان
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:48 | بازدید : 740 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درس های زندگی از بزرگ ترین میلیاردر جهان

دیوید راکفلر، بزرگترین بیلیونر جهان، در جشن تولد 100 سالگی اش گفت و گویی با مجله فوربس انجام داده که در آن گفت و گو درس های مهم زندگی اش را که طی 100 سال زندگی به دست آورده است بیان می کند. شنیدن این تجربیات خواندنی است.

با ارزش ترین درس های بزرگ ترین میلیاردر جهان

سود همیشه مهم است

چه در زندگی شخصی و چه در دنیای تجارت، همواره به دست آوردن سود و منافع است که باعث اشتغال، ثروت و قدرت بخشیدن به افراد می شود. درواقع توجه به سود است که جامعه را به جایی از رشد می رساند که هیچ سیستم اقتصادی و سیاسی دیگری نمی تواند به آن درجه از قدرت برسد، اما در کنار سود، 2 چیز دیگر است که باعث می شود هزینه سنگینی را بابت آن بپردازید. روزی یک مشاور خانواده به من گفتن طلاق گرفتن و وارد سیاست شدن 2 انتخابی است که برایت گران تمام خواهدشد. بنابراین اگر می خواهید هزینه نپردازید این 2 کار را انجام ندهید.

تا آنجایی که می توانید از محل کارتان دور شوید

من در طول زندگی ام، حدود 5 میلیون مایل مسافت هوایی را طی کردم که حدودا به اندازه 200 بار گشتن دور دنیاست. در این سفرها به 103 کشور دنیا مسافرت کردم. تا آنجا که می توانید از محل کارتان خارج شوید. من یکبار صد وعده غذایی تنها برای جور شدن یک ملاقات تجارتی صرف کردم و هزارها تماس تلفنی و قرار ملاقات با مشتریانم داشتم.

اعتماد؛ رمز موفقیت

من عقیده دارم بزرگ ترین انجمن های تجاری موفق دنیا برپایه اعتماد، درک و وفاداری پایه ریزی شده اند. این ویژگی ها دقیقا از خصوصیات یک دوستی نزدیک شخصی است.

به نظر دیگران اهمیت ندهید

بعضی افراد تا حدودی بدبین و شکاک هستند. گاهی اوقات آنها تصور می کنند که هرچیزی که شما به دست آورده اید درنتیجه اسم و رسمی است که داشته اید و اهمیتی نمی دهند که شما برای رسیدن به این مرحله از پیشرفت تلاش کرده اید. در مقابل این گروه از افراد بی توجه باشید.

تضاد جذابیت می آورد

با وجود اینکه من و همسرم از بودن کنار یکدیگر لذت می بریم اما هرکدام از ما سرگرمی ها و علایق مخصوص به خودمان را داریم که آنها را به صورت مستقل دنبال می کنیم. این راز ازدواج بلندمدت و شاد ماست. همواره برای خود سرگرمی ای داشته باشید که خود را با آن مشغول کنید.

پدرشدن زندگی را متفاوت می کند

پدرشدن چشم انداز جدیدی را در زندگی تان به وجود خواهد آورد. پدرشدن مرا با کمبودهایی که داشتم آشنا کرد. این تجربه باعث شد نسبت به خصوصیات ذاتی پدرم و محدودیت هایی که برایم می گذاشت احساس همدردی بیشتری داشته باشم و او را بهتر از گذشته درک کنم. تا آنجایی که در توانتان است بیشترین کاری که می توانید به عنوان یک پدر برعهده بگیرید را انجام دهید.

یک معلم خوب بیابید

علت اصلی علاقه وافرم به تاریخ را مدیون معلم کلاس ششم خانم «المینا لوک» هستم. درواقع او بود که گذشته را به وضوح برایم زنده کرد.

تاسف نخورید

پدربزرگ من هرگز نه نسبت به پدرم و نه نسبت به نوه هایش تاسف نخورد.

برای خودتان سرگرمی بسازید

وقتی جوان بودم فکر می کردم یک واحد در رشته زیست شناسی گذراندم که در آن به انواع سوسک ها علاقه مند شدم. از آن به بعد همیشه با خودم یک ظرف شیشه ای داشتم که سوسک های مورد علاقه ام را داخل آن قرار می دادم.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بریکس (BRICS) چیست ؟
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:43 | بازدید : 874 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بریکس (BRICS) چیست ؟

ر زیربنای اقتصاد بین‌الملل تحولات قابل توجهی در حال شکل‌گیری و رخ دادن است و شاخصه‌های هژمونی یا ابرقدرتی آمریکا -دست‌کم در حوزه اقتصاد- از سوی قدرت‌های نوظهور اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به چالش کشیده می‌شود. چین از یک سو بانک توسعه زیربنایی را با سرمایه اولیه 100 میلیارد دلاری راه‌اندازی می‌کند و از سوی دیگر در قالب بریکس با همکاری روسیه و دیگر قدرت‌های نوظهور، افتتاح صندوق ذخیره یا صندوق پولی بریکس را با 100 میلیارد دلار سرمایه تصویب می‌کنند.

 

در حوزه انرژی نیز اتفاق مهمی رخ می‌دهد. روسیه که با تحریم‌های اقتصادی غرب پس از بحران اوکراین مواجه است و طبیعتا این تحریم‌ها بدون معضل نبوده است؛ حالا طرح انتقال گاز به چین از مسیر شرقی را روسیه تصویب کرده است و کانال مالی بین دو کشور برای تبادلات با ارزهای دو کشور راه‌اندازی شده است. حالا صدای زنگ فروپاشی نظام اقتصادی مبتنی بر پیمان برتون وودز و پس از آن صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، بهتر شنیده می‌شود.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
مسیرهای انتقال گاز روسیه به چین موسوم به مسیر شرقی

اجلاس سال 2015 بریکس در مسکو و همزمان با واپسین روزهای مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود و رئیس جمهور کشورمان نیز به عنوان میهمان ویژه رئیس جمهور روسیه در اجلاس بریکس شرکت و سخنرانی خواهد کرد که اتفاق بسیار مهمی ارزیابی می‌شود. در حالی که کشورهای غربی در مذاکرات برای عدم لغو تحریم‌های ایران به سختی چانه‌زنی و حتی تهدید می‌کنند، در شرق اما قدرت‌های نوظهور ایران را برای حضور در جمع خودشان فراخوانده‌اند. همچنین مقامات روسیه صراحتا از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس پس از توافق هسته‌ای خبر داده‌اند. مشاور رئیس‌جمهور روسیه پیش از عزیمت دکتر روحانی به مسکو می‌گوید که الحاق ایران به سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای بر روی میز است ولی این الحاق مطمئناً بعد از برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت انجام خواهد شد.؛ که قطعا خبر خوبی برای آمریکا و شرکایش نیست.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
رئیس جهمور کشورمان میهمان اختصاصی و ویژه اجلاس 2015 بریکس در مسکو خواهد بود

با ذکر این مقدمه و با توجه به اهمیت بریکس و حضور ویژه ایران در اجلاس 2015 این سازمان، گزارش ویژه مشرق که پیش‌تر به منظور معرفی این سازمان و اهداف و چشم‌انداز آن منتشر شده بود، بازنشر می‌شود.

"پنج حرف تازه" برای اقتصاد جهانی

نام بریکس (BRICS) از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو این گروه (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تشکیل شد تا اقتصادهای نوظهور جهان ائتلافی را تشکیل دهند که در کمتر از 10 سال به یکی از قطب‌ها و قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شود. وجه تمایز کشورهای بریکس، رشد پرشتاب اقتصاد آن‌ها و نفوذ در امور جهانی است؛ نیمی از جمعیت جهان و 28 درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی را در اختیار دارد. بریکس امروز به اذعان اعضای آن، حامی کشورهای در حال توسعه و برقرار کننده تعادل و عدالت اقتصادی در جهان تحت سیطره نظام پولی و بانکی غربی است. 

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
نقشه کشورهای بنیانگذار بریکس؛ قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان

ایده تشکیل بریکس به سال 2001 باز می‌گردد که چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین (BRIC) گفت‌وگوهای مقدماتی را در حاشیه اجلاس شصت و یکم سازمان ملل آغاز کردند. این گفت‌وگوها در سال‌های پس از آن و در پایتخت‌ها ادامه یافت تا اولین اجلاس رسمی بریکس در سال 2009 در یکاترینبورگ روسیه با حضور مقامات ارشد چهار کشور برگزار شد. از آن زمان، هر ساله اجلاس کشورهای بریک برقرار بود تا در سال 2013 آفریقای جنوبی نیز به جمع آن‌ها اضافه شد و «بریک» به «بریکس» تغییر نام داد. 

دستور کار گروه بریکس از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز را بطور خلاصه می‌توان اینگونه برشمرد: افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در رقابت با بانک جهانی و صندوق پول، کاهش وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا و ایفای نقش در زمان بحران‌های اقتصادی برای نجات کشورهای در حال ورشکستگی.

اجلاس‌­های گروه بریکس

اولین اجلاس گروه بریکس در 16 ژوئن 2009 در یکاترینبورگ روسیه با حضور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، دمیتری مدودف، منموهن سینگ و هو جینتائو به عنوان نمایندگان کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برگزار گردید. دومین اجلاس در سال 2010 در برزیل،سومین اجلاس در سال 2011 در چین، چهارمین در سال 2012 در هند، اجلاس پنجم در سال 2013 در آفریقای جنوبی، و ششمین اجلاس در سال 2014 در برزیل برگزار شد. هفتمین اجلاس این گروه نیز قرار است در مسکو آغاز شود.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر

توافقات اصلی در اجلاس‌­های بریکس

این توافقات در مجموع 6 اجلاس گروه بریکس شامل روش‌های بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان، برقراری روابط پولی و تجاری نزدیک با یکدیگر، ایفای نقش موثر و بیشتر در امور اقتصادی جهان، افزایش مبادلات تجاری با یکدیگر، همکاری ارزی، کاهش وابستگی به اروپا و ایالات متحده آمریکا، طرح تأسیس بانک توسعه جنوب-جنوب، تمرکز زدایی از دلار، پیشبرد اقتصادهای کلان خودموازی با درک و همیاری کشورهای خواستار توسعه، رشد بدون طرد، و راه حل های قابل اجرا است.

 

کشورهای خواهان پیوستن به بریکس

هم اکنون کشورهای اندونزی و ترکیه به عنوان کاندیدای عضویت کامل این گروه پتانسیل مورد نظر را دارا هستند و کشورهای آرژانتین، مصر، ایران، نیجریه و سوریه خواهان پیوستن به این گروه هستند.

 

چرا بریکس مهم است؟

از زمانی که کشورها با مازاد تولید مواجه شدند تجارت نقش ممتازی در روابط کشورها ایجاد کرده است و اساسا بر اساس تئوری نسبی ریکاردو بعضا کشوری در تولید کالایی به چنان مهارتی رسیده که کشورهای دیگر درصورتی که بخواهند آن کالا را تولید کنند باید هزینه چندبرابر پرداخت کنند و بالعکس ممکن است کالای دیگر در کشوری مشابه چنین نقشی را بازی کند. اینجاست که تجارت و استفاده از مزیت نسبی کشورها امری پسندیده و مقرون به صرفه است.

«بریکس»؛ خط و نشان قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول//// بریکس؛ «پنج حرف» تازه قدرت‌های نوظهور برای اقتصاد جهانی +تصاویر
میزان سرمایه‌گذاری کشورهای عضو بریکس در بانک توسعه و صندوق ذخیره

از سوی دیگر به‌دلیل تنوع تولید کالاها و خدمات و توسعه‌یافتگی کشورها، امکان ایجاد ظرفیت خالی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کم بوده در نتیجه برخی کشورهای مذکور به‌دنبال بازارهای جدید هستند. کشورهای در حال توسعه ظرفیت خالی برای تولید و مصرف فراوان دارند ولی به‌دلیل کمبود امکانات زیرساختی نه فرصت سرمایه‌گذاری برای آنها ایجاد می‌شود و نه تولید انبوه و مصرف انبوه. در این بین کشورهای جدیدی تحت عنوان کشورهای نوظهور با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های سیاسی، مدیریتی و اقتصادی توانسته‌اند از سایر کشورها فاصله بگیرند و با تجربه کردن نرخ‌های رشد اقتصادی دورقمی، همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کنند.

چین از جمله این کشورهاست که توانسته‌ طی چند سال گذشته ابتدا کشور آلمان و سپس در سال گذشته کشور ژاپن را پشتسر بگذارد و امروز جایگاه دومین اقتصاد جهان را پس از آمریکا کسب کند. البته با چنین روند و رشد شتابانی به‌زودی چین، آمریکا را نیز پشت‌سر خواهد گذاشت. پس از چین، هند، روسیه و برزیل و در نهایت آفریقای‌جنوبی نیز چنین وضعیتی دارند؛ یعنی با رشد شتابان در حال نزدیک‌شدن به کشورهای ثروتمند جهان هستند. این کشورها اتحادی به نام گروه بریکس تشکیل داده‌اند. نکته قابل توجه کشورهای بریکس پرجمعیت بودن آنها از یک طرف و از طرف دیگر داشتن منابع طبیعی و وسعت قابل توجه است و همچنین آنها دارای بالاترین رشد اقتصادی بین سایر کشورهای جهان هستند.

بریکس؛ «پنج حرف» تازه قدرت‌های نوظهور برای اقتصاد جهانی + تصاویر

پیشی‌ گرفتن رشد ناخالص داخلی کشورهای عضو بریکس از شش کشور فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آمریکا، آلمان، ژاپن (G6)

در حال حاضر آنها در سازمان ملل با انتشار اعلامیه‌های مشترک درخصوص جلوگیری از استقرار انواع سلاح‌ها در فضا و عدم استفاده از نیروهای نظامی در رابطه با پایگاه‌های فضایی همکاری‌های مشترک دارند. به هر حال هدف از ایجاد بریکس ارائه یک مدل همکاری اقتصادی مشترک در جهان است که البته تاکنون در نتیجه همکاری بین کشورهای مختلف جهان سازمان‌های مشابهی شکل گرفته است. اما ویژگی بریکس نسبت به سازمان‌های دیگر رشد پرشتاب اقتصادی اعضای آن است. پیشرفت و ترقی و رسیدن کشورها به سمت قله‌های موفقیت دائمی نیست. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که در اعصار گذشته کشورهای قدرتمندی بوده‌اند که امروز دیگر نام آنها بین کشورهای ثروتمند وجود ندارد و بالعکس کشوری مثل آمریکا که تا حدود دو قرن پیش در جهان نامی از آن نبود امروز به تنهایی یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را عرضه می‌کند. تا یک دهه پیش ببرهای آسیا الگوی کشورهای درحال توسعه بودند ولی امروز کشورهای

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خودروهای روز دنیا با قیمت ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان
سه شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 1:12 | بازدید : 572 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خودروهای روز دنیا با قیمت ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان

در شرایط کنونی و با قیمت معادل 33 تا 40 میلیون تومان، خودروهای گوناگونی در کشورهای مختلف جهان و از سوی بسیاری از شرکت های معتبر خودروسازی ارائه می شود.

در گزارش پیش رو به نام، قیمت و همچنین شرکت سازنده برخی از این خودروها که در حال حاضر در بازارهای جهان موجود بوده و با قیمت بین 33 تا 40 میلیون تومان عرضه می شوند اشاره شده است.

نیسان ورسا سدان:

این خودرو با قیمت 10100 دلار معادل 33 میلیون تومان در بازارهای جهانی عرضه می شود.

 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جنایت‌سعودی‌هادر«بیت معیاد»
سه شنبه 26 خرداد 1394 ساعت 1:2 | بازدید : 300 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

با سلام :

به خاطر دیدن این تصاویرکه باعث ناراحتی شما عزیزان شده پوزش می طلبم

                                                              "  مدیریت "

 

            جنایت‌سعودی‌هادر«بیت معیاد»

 

 جنگنده‌های سعودی با بمباران منطقه «بیت معیاد» در صنعا، 69 شهروند یمنی را که اغلب زن و کودک بودند، قربانی کرد.

بر اساس این گزارش، آمار اولیه قربانیان این تجاوز 69 کشته و زخمی اعلام شد و به میزان زیادی به منازل این منطقه خسارت وارد شد.

 















گفته می‌شود که تیم‌های نجات و امدادرسان بلافاصله در محل حملات سعودی‌ها حاضر شدند تا زخمی‌ها را برای مداوا به بیمارستان انتقال دهند.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 355 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد

     
     درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد
     

    ریشه فساد در تجمیع ثروت در دولت و نهادهای قدرت نهفته است. هنگامی که قدرت و مدیران دولتی یگانه عامل تخصیص منابع محدود باشند و تمامی ثروت در نهادهای قدرت گرد آید، وجود رانت و رانت خواری نه تنها عجیب نیست که کاملا طبیعی است.

    به گزارش شفقنا به نقل از ایلنا، خبر دستگیری حمید بقایی، معاون اجرایی دولت احمدی نژاد، بار دیگر بحث درباره فساد اقتصادی را به سوژه گزارش رسانه ها و موضوع گفتگو در شبکه های اجتماعی تبدیل کرد.

    اگر چه امروز مبارزه با فساد به خواست عمومی مردم و مسئولان ارشد نظام تبدیل شده است اما باید توجه داشت، فساد اقتصادی چیزی جدا از نظام اقتصادی نیست و نگاه به تحولات "اقتصاد سیاسی" سه دهه اخیر، چرایی و چگونگی وقوع مفاسد اقتصادی را عیان­تر می سازد.

    با پیروزی انقلاب اسلامی تصویب 3 قانون مهم در دولت موقت و شورای انقلاب، اقتصاد ایران در سه بخش تولید ، تجارت ، بانکداری به طور کامل در اختیار دولت قرار گرفت که این امر تاثیری شگرف بر آینده اقتصادی کشور گذاشت و مسیر حرکت آنرا مشخص ساخت.

    قانون حفاظت از صنایع

    از آنجا که بسیاری از صاحبان صنایع و تولید کنندگان بخش خصوصی در رژیم گذشته در ارتباط با دربار و از کارگزاران حکومت پهلوی بودند، در فضای انقلابی آن دوران برخورد با این قبیل افراد به یکی از خواسته ها و اهداف نیروها و گروه های سیاسی انقلابی بدل شد. از سوی دیگر عمده گروه های سیاسی متاثر از آرمانهای سوسیالیستی امحای سرمایه داری را از اهداف انقلاب می دانستند. آنان مدعی بودند صنایع ایران بر پایه صنعت و اقتصاد وابسته به سرمایه داری غارتگر جهانی به وجود آمده و تعیین تکلیف آن از اولیت هایی اصلی انقلاب است. آن فضای عمومی و فشارهای سیاسی در دولت موقت نیز نمود پیدا کرد و به تدوین قانون "قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران" منتهی شد که به تصویب شورای انقلاب نیز رسید.

    قانون حفاظت و توسعه صنایع چهار بند داشت. بند الف شامل صنایعی می شد که طبق ادعای طراحان این قانون در یک کشور انقلابی جهان سومی این صنایع باید در اختیار دولت باشند. طبق بند الف صنایع نفت، گاز، راه آهن، برق، شیلات، صنایع تولید کننده فلزاتی که مصرف عمده ای در صنایع دارند مانند فولاد، مس، آلومینیوم، و همین طور ساخت و مونتاژ هواپیما و کشتی همه دولتی شدند.

    بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع شامل موارد زیر بود: صنایع و معادن بزرگی که صاحبان آن از طریق روابط غیر قانونی با رژیم گذشته، استفاده نامشروع از امکانات و تضییع حقوق عمومی به ثروت های کلان دست یافته اند و برخی از آنان از کشور متواری هستند و دولت طبق لایحه قانونی 6738 مورخ 26/03/1358 مدیریت آنها را در اختیار گرفته است. سهام این گونه اشخاص به تملک دولت در می آید. هر گونه رسیدگی مالی و فنی و حقوقی نسبت به این گونه اشخاص در اختیار دولت خواهد بود.

    برای تعیین افرادی که مصداق بند "ب" هستند جلسه ای مشترک میان وزرای بازرگانی، صنایع و معدن، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شورای انقلاب تشکلیل شد و اسامی 52 نفر از افرادی که مشمول به تصویب رسید و اموال آنان مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

    بند "ج" قانون حفاظت و توسعه صنایع مقرر می داشت که کارخانجات و موسساتی که وام­های قابل توجهی برای احداث یا توسعه از بانک­ها دریافت داشته اند در صورتی که کل بدهی آنها از دارایی خالص آنان بالاتر باشد متعلق به دولت است و بقیه بدهی ایشان به عنوان طلب دولت و مردم به هر صورت که مقتضی باشد وصول خواهد شد. در صورتی که دارایی این واحدها بیشتر از مطالبات بانک­ها و مردم باشد دولت به سمت مالک بانک­ها و نسبت به مطالبات خود و مردم در مالکیت آن واحد سهیم می شود.

    بند "د" این قانون هم مقرر می داشت که کارخانجات و موسسات تولیدی که متعلق به بخش خصوصی بوده و وضع مالی و اقتصادی مساعدی دارند و مشمول بند نباشند بر اساس قبول اصل مالکیت مشروع مشروط، مالکیت آنها از طرف دولت به رسمیت شناخته می شود و مورد حمایت قانونی قرار می گیرد.

    با اجرای قانون حفاظت از صنایع تقریبا عموم صنایعی که در اختیار بخش خصوصی بود در اختیار دولت قرار گرفت.

    قانون ملی شدن تجارت خارجی

    در دولت موقت قانون ملی شدن تجارت خارجی تدوین و به تصویب شورای انقلاب رسید. استدلال طراحان این قانون این بود که اگر به بخش خصوصی اجازه ورود به تجارت داده شود با توجه با حاشیه سود بالای بخش تجارت همه سرمایه ها به سوی تجارت سوق پیدا می کند و بخش تولید با کاهش سرمایه گذاری مواجه می شود. با این استدلال، تجارت خارجی ملی شد و در انحصار وزارت بازرگانی قرار گرفت. "مرکز تهیه و توزیع کالا" هر ساله فهرستی از اقلام مصرفی مورد نیاز مردم را تهیه می کرد و در اختیار فروشندگان و مردم قرار می داد.

    قانون ملی شدن بانک­ها

    قانون ملی شدن بانک­ها در تاریخ 17/03/1358 به شرح زیر به تصویب شورای انقلاب رسید:

    ماده 1 – برای حفظ حقوق و سرمایه های ملی و به کار انداختن چرخ­های تولید کشور و تضمین سپرده ها و پس انداز مردم در بانکها ضمن قبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:

    - نحوه تحصیل درآمد بانک­ها و انتقال غیر مشروع سرمایه ها به خارج

    - نقش اساسی بانک­ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با موسسات بانکی

    - مدیون بودن بانک­ها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت

    - لزوم هماهنگی فعالیت بانک­ها با سایر سازمان­های کشور

    - لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی

    از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانک­ها ملی اعلام می گردد و دولت ملکف است بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانک­ها اقدام نماید.

    ماده 2 – از این تاریخ تنها امضای مدیرانی که از طرف دولت برای بانک­ها معین می گردند دارای اعتبار قانونی می باشد.

    با تصویب 3 قانون "حفاظت و توسعه صنایع" ، "ملی شدن تجارت خارجی" و "قانون ملی شدن بانک­ها" اقتصاد ایران در تمامی بخش های تولیدی، تجاری و مالی در تملک دولت قرار گرفت و دولت عملا به کارفرمایی بزرگ و یگانه عامل تخصیص منابع تبدیل شد. شرایط و الزامات جنگ و تشکلیل "ستاد بسیج اقتصادی" نیز کاتالیروز دولتی شدن تمام عیار اقتصاد ایران شد.

    این روزها نام­های بسیاری در رابطه با فساد اقتصادی در دولت محمود احمدی نژاد به گوش می رسد: محمدرضا رحیمی، بابک زنجانی، امیرمنصور آریا، حمید بقایی و ... ، رقم­های فساد نیز هر روز سیر صعودی دارد. 3 هزار میلیارد، 6000 میلیارد و ... که با توجه به این اسناد و شواهد، فساد در دولت احمدی نژاد را باید فراتر از اراده اشخاص برای سوء استفاده دانست. ریشه فساد و رانت در آنجاست که در یک فرایند 30 سال تمامی امکانات و منابع مادی و مالی به تملک دولت درآمده است و دوری یا نزدیکی به دولت است که میزان بهره مندی افراد از منابع و امکانات عمومی را مشخص می سازد.

    سپردن حجم عظیمی از منابع مادی به مدیران دولتی به این امید که "پاک دست" باشند نتیجه ای جز فساد اقتصادی فراگیر ندارد. مبارزه با فساد نه با ادعای پاک دستی ممکن است و نه با شعارها و برخوردهای قضایی قابل درمان است.

    امروز درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد و این جنبش برای تحقق اهدافش بیش از معلول ها باید به علت وقوع فساد در کشور بپردازد. همان گونه که بارها در صبحت های مسئولان ارشد نظام تاکید شده است مبارزه با فساد از توان قوه مجریه خارج است و به تصمیمی حاکمیتی و فراقوه ای نیاز دارد. ضرورت مبارزه با فساد در نگاه و ذهن مسئولان باید به اولویت نخست تبدیل شود و از حیطه منازعات و رقابت های سیاسی خارج شود. تا هنگامی که چنین عزمی شکل نگیرد و مبارزه با فساد به اراده ای ملی و حاکمیتی بدل نشود، تمام کوشش ها بی نتیجه است. نگاهی به "اقتصاد سیاسی" فساد در ایران گویای آن است که ریشه فساد در تجمیع ثروت در دولت و نهادهای قدرت نهفته است. هنگامی که قدرت و مدیران دولتی یگانه عامل تخصیص منابع محدود باشند و تمامی ثروت در نهادهای قدرت گرد آید، وجود رانت و رانت خواری نه تنها عجیب نیست که کاملا طبیعی است.

    مبارزه با فساد از مسیر آزادسازی فراگیر اقتصادی و خارج کردن بخش عمده ای بنگاه­ها و موسسات تولیدی، تجاری و مالی از نهادهای قدرت ممکن است.

    وجود اراده برای آزادسازی و خصوصی سازی واقعی، اصلی ترین معیار برای راستی آزمایی ادعای کسانی است که مدعی مبارزه با فساد هستند. نطفه فساد با در اختیار گرفتن و ایجاد انحصار در تمامی منابع تولیدی، تجاری و مالی بسته شد و رویدادهایی چون ضرورت های جنگ و سازندگی، روند تکامل آنرا تسریع کرد و سرانجام دولت احمدی نژاد، به عریان­ترین و نهایی ترین صورت بندی اش رسید.مبارزه با فساد معنایی جز آزادسازی و مبارزه انحصارهای تولیدی، تجاری و مالی ندارد.

    موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟
    دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 397 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

     
    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی گفت: استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.

     

    به گزارش جی پلاس، کارجویان ایرانی با زبان سطح بالا و برخی رشته‌ها مانندITبرای دریافت ویزای کار برخی کشورها مانند استرالیا باید دستکم ۲۶میلیون تومان هزینه کنند تا در اولین گام اجازه اقامت و جستجوی شغل به آنها داده شود.

    یکی از روش‌های جستجوی شغل از سوی کارجویان و جوانان ایرانی این است که تلاش کنند تا در صورت فراهم شدن شرایط، شغلی را در آنسوی مرزهای کشور برای خود دست پا کنند. البته اشتغال در خارج از مرزها شرایطی را دارد که متقاضیان کار باید آنها را فراهم کنند.

    هرچند جستجوی شغل در خارج از کشور تنها مختص جوانان ایرانی نبوده و تقریبا از سوی کارجویان بسیاری دیگر از کشورها نیز انجام می‌شود، اما این مسئله در مورد کشورهایی که از اوضاع بازار کار نامناسب تری برخوردارند به مراتب از شدت و جدیت بیشتری برخوردار است به نحوی که کارجویان این گروه از کشور، تلاش بیشتری برای یافتن شغل در خارج از کشور می کنند.

    موانع اشتغال جوانان ایرانی در خارج

    اما کاریابی برای کارجویان ایرانی در آنسوی مرزها، ویژگی ها و شرایط دیگری دارد. به عقیده کارشناسان بازار کار، ناآشنایی به زبان های خارجی، منطبق نبودن تحصیلات و مهارت های جوانان ایرانی با نیازهای روز بازار کار کشورهای نیروپذیر، رقابت برخی کشورها به لحاظ اعزام نیروی کار ارزان و همچنین مسائل مربوط به تحریم ها؛ باعث شده تا کارجویان ایرانی در یکی دو دهه اخیر توفیق چندانی در اشتغال در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

    علاوه بر این، یکی از اساسی ترین اقدامات موثر در این باره، تلاش دولت ها برای فراهم کردن زمینه های اشتغال درصدی از کارجویان در بازارهای بین المللی است که متاسفانه در این بخش نیز با وجود طرح برخی مباحث و حتی ایجاد تکالیف برنامه ای، نتیجه روشنی عاید کارجویان متقاضی اشتغال در بازارهای کار خارجی نشد.

    کارشناسان این بخش می گویند کارجویان ایرانی طی سال های اخیر رقبای سرسختی پیدا کرده اند که هم بیشتر کار می کنند و هم پول کمتری می خواهند. آنها آسانتر از جوانان ایرانی به زبان خارجی سخن می گویند و در نتیجه می توانند به راحتی فرصت اشتغال در بازار کار سایر کشورها را از دست کارجویان ایرانی در بیاورند.

    بی توجهی و یا ناتوانی دولت‌ها در اینباره و همچنین دلسرد شدن جوانان جویای کار در خارج از کشور باعث شده تا در یکی دو دهه اخیر، تقریبا قریب به اتفاق جستجوی شغل در خارج از کشور توسط کارجویان ایرانی به صورت انفرادی، از طریق دوستان آشنایان در خارج و یا دفاتر مهاجرتی باشد و کاریابی های بین المللی در این زمینه نتوانسته اند کار خاصی را انجام دهند.

    ۲۶ میلیون تومان هزینه دریافت ویزای کار

    اما حالا گفته می شود، علاوه بر سختی ها و مسائلی که پیش روی کارجویان ایرانی است، هزینه ها نیز در این بخش بالا رفته و متقاضیان باید در صورت تمایل به کار در آنسوی مرزها میلیون ها تومان نقدینگی نیز برای هزینه کردن داشته باشند.

    بابک هاشمی پور با بیان اینکه وضعیت اعزام نیروی کار به خارج خوب نیست گفت: علاوه بر سختی هایی که هم اکنون کارجویان و کاریابی ها با آن مواجه هستند، هزینه ها نیز به شدت بالا رفته است.

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور اظهارداشت: متاسفانه حمایت های چندانی از سوی دولت در این خصوص صورت نمی گیرد و در حال حاضر برای دریافت ویزای کاری کشوری مانند استرالیا و تهیه مدارک و ترجمه ها و موارد مورد نیاز، دستکم ۸ هزار دلار مورد نیاز است.

    هاشمی پور با بیان اینکه این مبالغ جدا از هزینه های مربوط به بلیط رفتن به کشور مقصد و سایر موارد است؛ از اینرو هزینه های بالا نیز باعث می شود تا کارجویان امکان حضور در بازارهای خارجی را از دست بدهند.

    وی ادامه داد: همه اینها که فراهم شود تازه فرد باید برود در آن کشور خارجی و به دنبال کار بگردد. برگزاری آزمون های دشوار و آشنایی به زبان در سطح بالا از ملزومات کار است.

    این مقام مسئول در کاریابی های بین المللی گفت: این موارد باعث می شود تا از بین نفرات زیاد شرکت کننده، تعداد اندکی پذیرفته شوند؛ از اینرو ورود به بازارهای کار جهانی استانداردهای خود را می طلبد.

    کشورهایی که نیروی کار جذب می کنند

    هاشمی پور درباره تفاهم نامه هایی که مقامات وزارت کار درباره فراهم کردن امکان اشتغال اتباع ایرانی در خارج کشور از آن سخن گفته اند اظهارداشت: تفاهم نامه تا زمانی که به قرارداد اجرایی نرسد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

    وی افزود: با کشور قطر از ۸ سال پیش تاکنون تفاهم نامه داریم ولی به جایی نرسیده است. در کشور عراق، اعزام نیروی کار شدیدا کاهش یافته چون هم میزان درآمد در آنجا افت داشته و هم اینکه امنیت این کشور به شدت پایین آمده است.

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور تاکید کرد: در حال حاضر، شرایط کار در استرالیا بد نیست ولی با دشواری هایی همراه است و آنها مدارک بالایی را می خواهند.

    یه گفته هاشمی پور، استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
    دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:2 | بازدید : 291 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند

    بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
     

    چکیده: بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن چشم انداز اقتصاد جهانی این بانک اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 وارد یک مرحله گذار دشوار شده‌اند.

    بانک جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 با یکسری چالش‌های سخت روبرو شده اند از جمله افزایش هزینه‌ای استقراض. آنها همچنین باید با دوره جدیدی سازگار شوند که در آن قیمت نفت و دیگر کالاهای استراتژیک پایین است و در نتیجه امسال برای چهارمین سال متوالی، رشد اقتصادی این کشورها ناامید کننده خواهد بود.

    رشد 4.4 درصدی کشورهای در حال توسعه در سال 2015

    در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود، کشورهای در حال توسعه امسال در مجموع 4.4 درصد رشد کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال 2016 و 2017 احتمالا به ترتیب 5.2 و 5.4 درصد خواهد بود.

    جیم یانگ کیم رییس بانک جهانی گفت: پس از بحران مالی جهانی سال 2008، کشورهای در حال توسعه موتور رشد جهان بودند اما اکنون آنها با محیط اقتصادی دشوارتری روبرو هستند.

    وی افزود: ما هر کاری که بتوانیم برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط انجام خواهیم داد تا انعطاف‌پذیرتر شوند و بتوانند این دوره گذر را مدیریت کنند.

    کشورهای موفق کدامند؟

    رییس بانک جهانی ادامه داد: ما بر این باوریم که کشورهایی که روی سلامت، بهداشت و تحصیلات مردم سرمایه‌گذاری می کنند، محیط اقتصادی را بهبود می‌بخشند و با توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال ایجاد می‌کنند، در سال‌های پیش رو با قوت و قدرت بیشتری راه خود را پیدا خواهند کرد. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها به صدها میلیون نفر کمک خواهد کرد تا از فقر نجات یابند.

    بانک جهانی اعلام کرد رشد اقتصادی چین هم اکنون به 7.1 درصد کاهش یافته است. برزیل با رسوایی فساد مالی خود، شانس کمی دارد و با رشد منفی روبرو خواهد شد. هند با رشد اقتصادی 7.5 درصدی خود در سال میلادی جاری، برای نخستین بار در جدول کشورهای دارای رشد اقتصادی بالای بانک جهانی، پیشتاز خواهد بود.

    کاهش قیمت‌های نفت و دیگر کالاهای استراتژیک، کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه که بسیاری از آنها بشدت وابسته به صادرات کالا هستند را تشدید کرده است. این در حالی است که کشورهای وارد کننده از کاهش تورم جهانی، فشار هزینه‌های مالی و هزینه‌های واردات سود می‌برند.

    رشد اقتصادی در کشورهای پردرآمد

    در کشورهای پردرآمد، رشد اقتصادی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. رشد اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی در آمریکا نیز با وجود شروع ضعیف آن در ابتدای سال 2015، تداوم پیدا خواهد کرد.

    کشورهای پردرآمد در سال میلادی جاری در مجموع 2 درصد رشد می‌کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب معادل 2.4 و 2.2 درصد پیش‌بینی می‌شود.

    رشد اقتصادی جهان

    بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال 2015 را 2.8 درصد پیش‌بینی کرد. همچنین براساس برآوردهای این بانک، اقتصاد جهانی در سال های 2016 و 2017 به ترتیب رشدی معادل 3.3 و 3.2 درصد را تجربه خواهد کرد.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    تبلیغات
    آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
    منوی کاربری


    عضو شوید


    نام کاربری
    رمز عبور

    :: فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    موضوعات
    نویسندگان
    نظر سنجی

    چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

    آرشیو مطالب
    آخرین مطالب
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    دیگر موارد
    آمار وب سایت

    آمار مطالب

    :: کل مطالب : 891
    :: کل نظرات : 0

    آمار کاربران

    :: افراد آنلاین : 1
    :: تعداد اعضا : 109

    کاربران آنلاین


    آمار بازدید

    :: بازدید امروز : 316
    :: باردید دیروز : 147
    :: بازدید هفته : 463
    :: بازدید ماه : 1414
    :: بازدید سال : 10314
    :: بازدید کلی : 130855