بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:0 | بازدید : 306 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
 
 

چکیده: بورس تهران در حالی وضعیت نامناسبی را از منظر معاملات تجربه می‌کند که عدم ورود نقدینگی به این بازار، مهم‌ترین عامل رکود در آن محسوب می‌شود.

نویسنده:بهزاد بهمن‌نژاد

بررسی‌ها از وضعیت گروه‌های فعال در بازار سهام به لحاظ نقدشوندگی که داده مهمی برای ورود به بازار محسوب می‌شود، نشان می‌دهد برخی گروه‌ها نظیر خودرو و لیزینگی‌ها که عموما سهام شناور بالایی دارند از نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند. گروه‌هایی که تنوع شرکت‌ها در آنها اندک و سهام شناور پایینی دارند، مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل نیز از نظر نقدشوندگی در وضعیت نامطلوبی هستند.

بررسی وضعیت گردش مالی در گروه‌های مختلف بازار سهام

بازار سهام در حالی هفته گذشته با افت قابل توجه قیمت‌ها همراه شد که کارشناسان همچنان، عدم ورود نقدینگی جدید به این بازار را که می‌‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، به عنوان مهم‌ترین عامل این وضعیت رکودی برآورد کردند. پیش از این، در گزارشی وضعیت نقدشوندگی این بازار را در مقایسه با بازارهای سهام کشورهای پیشرفته مقایسه کرده بودیم که نشان از ضعف گردش مالی در بورس تهران داشت. در این شرایط، وضعیت شرکت‌های بورسی یکسان نیست و گروه‌های مختلف عملکرد متفاوتی دارند. در این گزارش، نسبت گردش مالی (turnover ratio) به تفکیک هر صنعت از آبان 92 بررسی شده است که نشان می‌دهد برخی گروه‌ها مثل خودرو و لیزینگ بیشترین نقدشوندگی و برخی دیگر از صنایع مثلا مخابرات و حمل و نقل کمترین نقدشوندگی را در میان صنایع بزرگ بورسی دارند.

نقدشوندگی، معیاری مهم برای سرمایه‌گذاری

یکی از معیارهای مهم برای هر سرمایه‌گذار، میزان نقدشوندگی سرمایه‌اش است. بر این اساس، در بازار سهام نیز نسبت‌های متعددی نقدشوندگی را تعیین می‌کنند. در این میان، نسبت گردش مالی یکی از مهم‌ترین معیارهای نقدشوندگی است. گردش مالی به این صورت محاسبه می‌شود که مجموع ارزش (یا حجم) معاملات یک سهم در یک دوره زمانی مشخص، بر متوسط ارزش بازار (یا تعداد کل سهام) آن شرکت تقسیم می‌شود و هر چه این نسبت بزرگ‌تر باشد، نقدشوندگی بالاتر است. به طور متوسط در بورس تهران، نسبت گردش مالی حدود 22 درصد است (برای دوره یکساله)؛ این در حالی است که در بازارهای سهام توسعه‌یافته این نسبت به طور متوسط 100 درصد است. به این معنا که در این بازارها، در طول یک سال، هر سهم موجود در بازار، حداقل یک بار معامله می‌شود. این در حالی است که در بورس تهران، به طور متوسط 22 درصد سهام موجود در یک بازه یکساله معامله می‌شوند که نشان از نقدشوندگی پایین است.

در این شرایط، وضعیت نقدشوندگی در صنایع مختلف را بررسی کرده‌ایم. با توجه به آمار معاملات ماهانه ارائه‌شده توسط سازمان بورس که از آبان 92 منتشر شده است، در این گزارش، نسبت مزبور برای بازه‌های زمانی یک‌ماهه و برای هر صنعت به صورت جداگانه بررسی شده است. در نهایت نیز از داده‌های مربوط به 19 ماه مورد بررسی، میانگین گرفته شده تا متوسط نقدشوندگی در هر صنعت محاسبه شود. سپس نسبت مزبور در 12 (تعداد ماه در یک سال) ضرب شده است تا اعداد با متوسط کل بازار مقایسه شود. در این بررسی مشاهده می‌شود از 36 گروه مورد مطالعه، نیمی از آنها کمتر از 22 درصد (نسبت نقدشوندگی کل بازار) و 18 گروه دیگر بیش از این رقم نقدشوندگی داشته‌اند که با متوسط کل بازار نیز همخوانی دارد. با این حال، رتبه‌های نخست چه از نظر بیشترین نسبت گردش مالی و چه از نظر کمترین نسبت در اختیار گروه‌های بسیار کوچک است.

با توجه به ارزش بازار پایین، نباید این معیار را برای این صنایع کوچک در نظر گرفت و در این گزارش صرفا برای تکمیل داده‌ها آورده شده‌اند. علت امر این است که وقتی ارزش بازار بسیار کوچک است، سهامداران فعال در نمادها بسیار محدود می‌شوند و در نتیجه معاملات مقطعی می‌تواند نسبت گردش مالی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در گروه سایر معادن که نسبت نقدشوندگی (برای بازه یکساله) 202 درصد است، ارزش بازار 23 میلیارد تومان است که کمتر از یک دهم ارزش معاملات یک روزه بورس تهران است. بنابراین، مشاهده می‌شود متوسط ماهانه نسبت گردش مالی در این صنعت 17 درصد است، در حالی که در برخی ماه‌ها نسبت مزبور به حدود 50 درصد نیز رسیده که بیانگر انحراف زیاد اطلاعات نقدشوندگی در این گروه است.

گردش مالی بالا در لیدرهای جدید

با این حال، در میان صنایع بورسی که سهم قابل توجهی از ارزش کل بازار سهام دارند سهام شناور آزاد (آن بخش از سهام که قابلیت معامله شدن توسط سهامداران خُرد را دارد) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، گروه سایر واسطه‌گری مالی (لیزینگ‌ها) و خودرو به ترتیب نسبت نقدشوندگی 92 و 74 درصد است. بالا بودن این نسبت در گروه‌های مزبور را ناشی از چند عامل می‌توان دانست؛ نخست بحث مذاکرات هسته‌ای در دوره مورد بررسی (آبان 92 تا اردیبهشت 94) است که با توجه به اثرگذاری قابل توجه بر صنعت خودرو، باعث افزایش اقبال سهامداران به گروه‌های مزبور شده است.

به طوری که چه در دوره خوش‌بینی و چه در دوره نگرانی به گشایش‌های هسته‌ای، صنعت خودرو و لیزینگ حجم بالایی از معاملات را در اختیار داشتند. نکته دوم بحث رشد بالای تولیدات و فروش خودرو است که در مدت مزبور بر سودآوری و چرخش اقبال سهامداران به آنها موثر بوده است. سومین عامل نیز که نقش بسزایی دارد، بحث سهام شناور آزاد در این گروه‌ها است به طوری که در گروه خودرو، ایران خودرو با 37‌درصد و سایپا با 24 درصد سهام شناور آزاد مهم‌ترین نمادهای گروه محسوب می‌شوند، این در حالی است که سهم شناور آزاد در کل بازار به طور متوسط حدود 23 درصد است. همچنین در میان لیزینگی‌ها، «ولساپا» دارای بیشترین ارزش بازار است و 48 درصد سهام شناور آزاد دارد. این موضوع سبب شده است طی یکی، دو سال اخیر، گروه‌های یادشده به لیدرهای بازار سهام تبدیل شوند.

نقدشوندگی پایین در گروه‌های تک‌سهم

از سوی دیگر، گروه‌هایی مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل که نمادهای فعال آنها بسیار اندک است، نقدشوندگی پایینی دارند به‌طوری که در گروه مخابرات، نماد «اخابر» و در گروه حمل و نقل، نماد «حکشتی» سهم بسیار بالایی در عملکرد گروه دارند؛ حال آنکه نمادهای مزبور فقط 5‌درصد سهام شناور آزادرا دارند. این موضوع در کنار برخی مشکلات سودآوری در نمادهای مزبور سبب پایین ماندن قابل‌توجه نقدشوندگی در آنها است. در گروه‌های بزرگ دیگر نظیر محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز ضریب نقدشوندگی حدود 17 درصد است که با توجه به ارزش بالای گروه‌های مزبور، مشاهده می‌شود این نسبت مشابه متوسط کل بازار است.

فشار فروش حقیقی‌ها

هفته گذشته شاهد افت قابل‌توجه بازار سهام بودیم، به طوری که چند رکورد جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران برای نخستین‌بار در رقمی کمتر از مقدار خود در ابتدای سال قرار گرفت که این امر با شکست کف حمایتی 63 هزار واحدی پس از 18 روز متوالی همراه بود. همچنین افت 1/5 درصدی شاخص کل در پنج هفته اخیر بی‌سابقه بود. در این میان، برخی نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی بود که باعث قرار گرفتن سهامداران، به‌ویژه حقیقی‌ها در نقش فروشنده شد. گرچه سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگی که عموما در سبد سرمایه‌گذاری آنها است حمایت نسبی انجام دادند، اما به طور کلی فشار فروش سنگینی را در تمامی نمادهای بورسی شاهد بودیم. به این ترتیب، شاخص کل هم‌وزن که اثرگذاری همه نمادها در آن یکسان است، افت 2/6 درصدی را تجربه کرد که به مراتب بیشتر از شاخص کل بود.

افت دسته‌جمعی‌ بازارها

همچنین علاوه بر بازار سهام، بازارهای ارز و سکه نیز با کاهش قیمت، هرچند ملایم‌تر همراه شدند. به طوری که دلار آمریکا با افت نیم درصدی به قیمت 3315 تومان و سکه نیز با کاهش 1/2 درصدی به قیمت 920 هزار تومان معامله شدند.

تداوم ضعف معاملات در بورس

همچنین، بررسی حجم و ارزش معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به هفته ماقبل تغییر محسوسی نداشته است. به این ترتیب، سطوح ضعیف حدود 320 میلیون سهم در روز به ارزش 560 میلیارد تومان در هفته گذشته نیز ثابت باقی ماند.

 
 
 
رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حذف آمار بانک مرکزی نه مطرح، نه ممکن و نه مثبت است
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 362 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حذف آمار بانک مرکزی نه مطرح، نه ممکن و نه مثبت است

سیف: حذف آمار بانک مرکزی نه مطرح، نه ممکن و نه مثبت است
 

چکیده: تولید و انتشار آمار در بانک مرکزی سابقه ای فراتر از قدمت خود این بانک دارد. آماری که به دلیل برخورداری از "سری زمانی" به یک سرمایه اجتماعی تبدیل شده و دیر زمانی است در دل مراکز دانشگاهی و پژوهشی، نهادهای اقتصادی داخلی و بین المللی و محاکم قضایی، جا باز کرده است. حالا این روزها به دنبال طرح پرسش هایی درباره ادامه کار بانک مرکزی در خصوص تولید آمار اقتصادی، موضوع را با رئیس کل بانک مرکزی مطرح کردیم و ابعاد آن را بیشتر شکافتیم.

آقای دکتر سیف! تصمیم اخیر شورای عالی آمار درباره انتشار آمار اقتصادی توسط مرکز آمار ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم، تصمیم اخیر موضوع جدیدی نیست. همان گونه که می دانید در عین حال که در ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، اصولاً مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام و انتشار آمار در کشور معرفی شده است ولی در بند «ج» همین ماده چنین آمده است:

« به دستگاههای اجرایی اجازه داده می‌شود در حدود وظایف قانونی خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهای مورد تأیید شورای عالی آمار نسبت به تولید آمار تخصصی حوزه مربوط به خود اقدام کنند».

بر همین اساس، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران طی سال های گذشته در یک چارچوب منطقی و تقسیم کار مناسب مبتنی بر سوابق تاریخی و واقعیات و نیازهای جامعه به ایفای وظایف خود پرداخته و مطابق قانون عمل کرده‌اند. برهمین مبنا، این بانک در آینده نیز به فعالیت های آماری خود ادامه خواهد داد و این امر مباینتی با تصمیم اخیر ندارد. نظر اینجانب آن است که فعالیت های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در حمایت و تکمیل یکدیگرند و نه جانشین و مزاحم یکدیگر.

در ارتباط با سابقه و اهمیت آمار در کشور و نقش و جایگاه بانک مرکزی در این زمینه توضیح دهید.

همانطور که می‌دانید آمار، بازگوکننده عملکرد سیاست‌های قبلی، نشان دهنده وضعیت جاری و همچنین چراغ راه برای رسیدن به آینده است. واضح است که نظام سیاست‌گذاری پولی، ارزی و اعتباری که به تحقق توسعه پایدار و به ویژه در نظام اسلامی به برپاکردن قسط توجه دارد باید از اطلاعات سازگار و قابل اطمینان و به‌هنگام استفاده کند. نظام بانکداری از زمانی که در ایران شکل گرفت حسب ضرورت، اقدام به تشکیل یک مجموعه آماری منسجم کرد و چنانچه به سابقه نظام بانکداری توجه داشته باشیم و ادبیات این موضوع را مرور کنیم در می‌یابیم که بانک ملی ایران از اوان تاسیس -که البته در آن زمان عهده دار وظایف بانک مرکزی هم بود - به ایجاد یک نظام جمع‌آوری، پردازش و تولید اطلاعات اقدام کرده بود و در طول حدود 80 سال همواره در جهت ارتقاء و تقویت نظام آماری خود تلاش کرده است. البته باید اشاره کنم پس از تاسیس بانک مرکزی وظایف بانکدار مرکزی از بانک ملی به بانک‌مرکزی انتقال یافت و به تبع آن نظام آماری هم به بانک مرکزی منتقل شد. باید به این نکته توجه کرد که نظام آماری بانک مرکزی با یک سابقه 80 ساله نه تنها در سیاستگذاری پولی، بلکه در تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور و در تمام برنامه‌های توسعه، سیاستگذاران را در جهت اتخاذ تصمیم‌های مهم و کلیدی یاری کرده است؛ در عین حال جامعه دانشگاهی، علمی و پژوهشی، حوزه تقنین و حوزه قضایی و دادگاه‌ها را هم از داشتن اطلاعات مورد اطمینان بهره‌مند کرده و همزمان در سطح بین‌المللی نیز نماینده فعال و مورد اطمینانی برای کشور بوده است. همچنین در آخرین بررسی صندوق بین‌المللی پول در سال 2012 که از سازمان‌های آماری ایران انجام شد در عمده موارد، آمار بانک مرکزی منطبق بر استانداردهای بین‌المللی شناخته شد و این بانک را به عنوان رابط رسمی آماری بین صندوق و کشور ایران معرفی کردند. در حال حاضر آمار تولید شده بانک مرکزی علاوه بر پاسخگویی به نیاز کارشناسان و تصمیم‌سازان داخلی، به عنوان مأخذ انتشار اطلاعات نهادهای شناخته شده بین‌المللی نیز به حساب می‌آید.

علی رغم قدمت آماری بانک مرکزی، آیا به نظر شما صحیح است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران این آمار را تولید کنند؟

همانطور که اشاره کردم، به نظرم این امر نه تنها اشکال ندارد بلکه نقطه مزیتی برای نظام آماری کشور نیز به شمار می‌رود.

به هر حال این یک واقعیت است که بانک مرکزی از دیرباز (از سال 1315) به تولید آمار اقتصادی اقدام کرده است و اگر به عنوان مثال نرخ تورم را در نظر بگیریم، از جوانب مختلف این آمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اول اینکه نرخ تورم که عموماً به منظور ارزیابی عملکرد‌ اقتصاد کشور و ارایه چشم‌انداز آتی کاربرد دارد در تواتر مناسب و بیشتر در تواتر ماهانه به منظور گزارش از وضعیت اقتصادی منتشر می‌شود.

هدف دوم تکمیل سری زمانی برای مقاصد تحقیقی، پژوهشی و علمی است که از این منظر سرمایه اجتماعی ارزشمندی در کشور ما محسوب می‌شود. هدف سوم استفاده در محاکم و مراجع قضایی، تمدید قراردادها، محاسبه ارزش روز دیون و مهریه‌ها و قس علیهذا که از این نظر هم یک سری زمانی طولانی مدت از ضروریات خواهد بود. اگر به این موارد توجه کنیم درمی‌یابیم که سری زمانی طولانی و سازگار به شدت مورد نیاز جامعه است؛ در این رابطه آمار بانک مرکزی نیازهای موجود را پاسخ می‌دهد. به هرحال ما تلاش های مرکز آمار را نیز بسیار مهم و مفید می‌دانیم. شخصاً اعتقاد دارم این امر که دو دستگاه مستقل در کشور به تولید آمار بپردازند و یکدیگر را کنترل کنند مزیت مناسبی دارد. خوشبختانه در طول چند سالی که آمار موردنظر به صورت همزمان تولید می‌شود، روندها و متوسط ارقام همدیگر را تایید می‌کنند.

آیا حذف بانک مرکزی از حوزه انتشار به مصلحت کشور است و در صورت بروز، این امر چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

همانطور که اشاره کردم اساسا حذف بانک مرکزی از حوزه آمار مطرح نیست و شورای‌عالی آمار هم چنین چیزی نگفته و قانون برنامه پنجم توسعه هم در خصوص تولید آمار توسط دستگاه‌های تخصصی تکلیف را مشخص کرده است. آمار تولیدی و منتشر شده توسط بانک مرکزی نیز همگی آمار تخصصی و مورد نیاز این بانک است و به عبارت دیگر، بانک مرکزی از استفاده‌کنندگان اصلی و عمده آمار تولید شده خود بوده است.

علاوه بر این سری زمانی مورد استفاده در محاکم قضایی و تصمیم‌گیری و تحقیق از هر جنبه‌ای که توجه کنید به سازگاری نیاز دارد. به عبارت دیگر، سری زمانی باید به اندازه لازم طولانی و سازگار باشد و از این رو نمی‌توان در بسیاری از موارد به سری زمانی نرخ تورم مرکز آمار که از سابقه زمانی و قدمت لازم برخوردار نیست اکتفا کرد. برای مثال شما نمی‌توانید محقق را به استفاده از آمار دوگانه وادار کنید. یک پژوهشگر برای نتیجه پژوهش خویش نگرانی‌های علمی و فنی دارد و نمی‌خواهد در زمانی که مورد نقد و داوری قرار می‌گیرد آمار مورد استفاده وی به عنوان پایه مدل‌های آماری‌اش مورد شک و سوال باشد. از طرف دیگر، انتشار آمار بانک مرکزی از حیث اعتبار آماری کشور در سطح بین‌المللی هم بسیار مهم و ضروری است. حوزه آمار بین‌المللی این موضوع را برنمی‌تابد که کشوری سری زمانی آمار اقتصادی خود را دچار شکست کند. برای مثال در کشور آمریکا علی‌رغم وجود دستگاه عریض و طویل آماری، هنوز به همین دلایل، دفتر آمار وزارت کار (BLS) نرخ تورم را و دفتر آمار وزارت بازرگانی نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند. این تصمیم به این دلیل نیست که حوزه مرکز آمار در آن کشور از این نظر ناتوان است و یا اینکه نمی‌تواند آمار منتشر کند، بلکه فقط برای حفظ اعتبار سرمایه‌های اجتماعی است که این گونه تصمیم گرفته‌اند. مثال دیگر کشور آرژانتین است که با یک تصمیم مشابه و ایجاد اختلال در سری زمانی نرخ تورم در سال 2007 میلادی مورد نکوهش و جریمه‌های سنگین صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت و تا حد زیادی اعتبار آماری خود را در سطح بین‌الملل از بین برد. پس در یک جمله می‌توان این گونه بیان کرد که حذف آمار بانک مرکزی نه مطرح، نه ممکن و نه واجد تبعات مثبت است؛ بلکه پیامدهای جدی منفی نیز برای امور علمی، تحقیقاتی، سیاستگذاری و اعتبار بین المللی کشور دارد. البته دربند «ج» ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه هم قانونگذار برای همین منظور به دستگاه‌های مختلف مجوز لازم را داده است.

آقای دکتر سیف به سوال آخر می‌رسیم؛ بانک مرکزی در این شرایط آیا همچنان به تولید و انتشار آمار ادامه می دهد؟

همانطور که توضیح داده شد از نظر تولید آمار، بانک مرکزی خود، استفاده‌کننده اصلی آمار اقتصادی با این حجم وسیع و جزییات است. بر همین اساس در بانک‌ مرکزی تولید آمار اقتصادی ادامه خواهد داشت؛ اکنون در حال انجام مراحل تجدید نظر سال پایه و تغییر آن از سال 1390 به 1395 و همچنین از باب انجام وظایف قانونی ملزم به تداوم تولید و انتشار عمومی آمار هستیم.

با توجه به این که‌ تعدادی از استفاده کنندگان به طور مستمر از طیف وسیعی از آمارها و اطلاعات بانک مرکزی برخوردار می شوند و برای این که وقفه ای در فعالیت این گونه اشخاص ایجاد نشود، بانک مرکزی از این پس نیز همچون گذشته، اطلاعات و آمارهای تولیدی خود را از طریق وب‌سایت اطلاع رسانی خواهد کرد.

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:22 | بازدید : 295 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دستاورد‌های سفر 10 بازرگان زن ایرانی به آمریکا

ریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره نتایج و دستاورد‌های سفر هیات 10 نفره از زنان بازرگان ایرانی به کشور آمریکا با بیان اینکه سفر بانوان کارآفرین برنامه‌ای بود که در سال 2015 توسط موسسه World learning سازماندهی شده‌بود، اظهار کرد: بر این اساس از گروهی 10 نفره شامل هفت بانوی کارآفرین و سه بانوی هنرمند توسط این موسسه دعوت به عمل آمد.

او ادامه داد: این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه توسعه‌های آموزشی اقتصادی و روابط بین‌الملل در بیش از 75 کشور دنیا فعالیت دارد. این سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی بین‌المللی خود تا کنون موفق شده بیش از 100 هزار شرکت‌کننده از نقاط مختلف جغرافیایی و با فرهنگ‌های گوناگون و شرایط اقتصادی و سیاسی را گرد هم جمع کند .

مستوفی با اشاره به این که موسسه World learning با کمک سایر سازمان‌های همکار و زیرمجموعه خود نسبت به اجرای این برنامه مبادرت کرده‌است، گفت: تمامی گروه‌های درگیر در این برنامه با هدف ایجاد تفاهم دو جانبه بین ایران و آمریکا فعال بودند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: از سال 2004 تا کنون در حدود 400 نفر از ایران در رشته‌های مختلف اقتصادی، هنری، بازرگانی، ورزشی، فرهنگی و غیره به صورت گروه‌های چند نفره به آمریکا سفر کرده‌اند که همگی توسط این موسسه هماهنگ شده‌اند.

به گفته مستوفی، ارائه دیدگاه کلی درباره روند فعلی اقتصادی، سیاسی و همچنین فاکتورهای اجتماعی تاثیرگذار و مشوق توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در کشور آمریکا، تشویق مدل اقتصادی مشارکت بخش خصوصی و دولتی و برنامه‌‌هایی در جهت پشتیبانی کسب‌وکارهای کوچک، بررسی بهترین روش‌ها در بازرگانی و نشان‌دادن نقش مهم زنان در توسعه شکوفایی اقتصادی، جست‌وجوی روش‌های خلاقانه غلبه بر دشواری‌هایی که مانع پیشرفت شغلی و رسیدن بانوان به اهدافشان می‌شود.

او افزود: نشان‌دادن چگونگی ارتباط موثر زنان پیشرو با یکدیگر در جهت شتیبانی یکدیگر و و ارتقای فردی آنها، نشان دادن تاثیرات مشاغل کوچک کشور آمریکا بر اقتصاد منطقه‌ای و ملی و نشان‌دادن راه‌های توسعه کسب‌وکارهای کوچک و تاثیر مثبت آنها بر ارتقای جوامع فقیر همگی از اهداف این سفر بوده است.

مستوفی با اشاره به این که بانوان کارآفرین در چهار شهر آمریکا یعنی وشنگتن، سانفرانسیسکو، کانزاس و بوستن بود ،تصریح کرد: در هر کدام از این شهر‌ها موضوعات متفاوتی بررسی شد ولی در عین حال یک هدف و آن هم کارآفرینی مد نظر بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که در 15 سال گذشته میزان کسب‌وکارهای زنان در حدود 1.5 برابر رشد داشته‌است، تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد از کل کسب‌وکارها متعلق به زنان است. بعلاوه یک پنجم بنگاه ها دارای درآمد یک میلیون دلار و یا بیشتر متعلق به زنان است.

به گفته او، تجارت‌های کوچک اثر بزرگی در تجارت آمریکا دارند، زنان بیشتر و بیشتری به چرخه تجارت‌‌های کوچک پیوسته‌اند و این میزان در حال افزایش است. در واقع شرکت‌های زنان 1.5 برابر بیشتر از سایر تجارت‌ها در 15 سال گذشته رشد داشته‌است.

مستوفی با اشاره به این که با این که میزان مشارک زنان در شرکت‌ها رو به افزایش است ولی هنوز اختلاف جنسیتی در افراد استخدامی وجود دارد، بیان کرد: تحقیقات اتاق بازرگانی واشنگتن نشان می دهد اغلب خوداشتغال‌ها در غرب ایالات متحده آمریکا است، اولین رتبه سازمانی در این کشور با 45.4 درصد خود اشتغالی کارکنان توسط زنان ایجاد شده‌است و ایالت واشنگتن در رتبه چهارم است و تگزاس در رتبه دوم است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کلاهبرداری میلیاردی یک زن از اقوامش!
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 249 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کلاهبرداری میلیاردی یک زن از اقوامش!

خانمی که 1200 شاکی دارد، با‌گذشت ۲ هفته از زمان دستگیری‌اش هنوز درباره اتهامات سخنی به میان نیاورده‌ است. این خانم ۴۲ ساله متهم است که از 1200 نفر به بهانه برگزاری سفرهای زیارتی حدود هشت میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.
 

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، شاکیان این خانم که عمدتا از اقوام و بستگان او هستند می‌گویند او از پنج سال قبل این کار را شروع کرده است.

گرچه دادستانی شهرستان قم که عمده شاکیان در این دادسرا طرح دعوا کرده‌اند هنوز اعلام رسمی در این‌باره نکرده است اما پلیس، این زن را دو هفته قبل در تهران بازداشت کرده است. این در حالی است که او تاکنون به بهانه‌هایی از جمله ناخوش‌احوالی از زیر بار پاسخگویی در بازجویی‌ها شانه خالی کرده‌ است.

یکی از شاکیان این زن می‌گوید: او یکی از فامیل‌های ماست و ما هیچ‌گاه گمان نمی‌کردیم که او چنین کاری بکند. او گفت برای یک آژانس کار می‌کند و حتی ما یک بار از او تور سوریه خریداری کردیم ولی الان ۲ سال است که برای سفر به مکه از ما پول گرفته و بعد نه خبری از پول شده و نه خبری از خود او.

یکی از زنانی که قربانی کلاهبرداری‌های این زن شده است نیز توضیح می‌دهد: این زن بیشتر سراغ اقوام و فامیل خود رفته است. او سال ۱۳۹۲ به همه بستگان گفت که برای نوروز ۱۳۹۴ تور زیارتی مکه دارد و چون قبلا تورهای زیارتی دیگری برگزار کرده بود، ما هم به او اعتماد کردیم. این زن بیشتر به سراغ فامیل و بستگان خود در یکی از روستاهای اطراف قم رفته بود و بیشتر با جلب اعتماد خویشان ازآنها پول گرفته بود.

یکی دیگر از شکات که ۴۸ میلیون‌تومان از این زن طلبکار است درباره شکایتش می‌گوید: من به جز ثبت نام برای سفر به مکه مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ام را به ایشان دادم چون او وعده داده بود که آژانس مسافرتی‌ای که برایش کار می‌کند دلار با قیمت دولتی می‌فروشد و من می‌خواستم از این طریق معامله مطمئنی انجام داده باشم.

وی همچنین تأکید می‌کند: این خانم ابتدا در چند مرحله برای من دلار با قیمت دولتی آورد و بعد که خوب اعتماد من جلب شد و رقم قابل توجهی از من گرفت، دیگر به تلفن‌هایم جواب نداد!
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:15 | بازدید : 236 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه

قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه
 
+چکیده: یک مقام مسئول کارگری از ابلاغیه جدید وزارت کار درباره ساماندهی قراردادهای کار خبر داد و گفت: امضای قرارداد در کارگاه‌های با ماهیت دائم، کمتر از یکسال ممنوع شد.

هادی ابوی از ابلاغیه مهم وزارت کار در قالب بخشنامه شماره ۴۰ روابط کار خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت شده درباره ساماندهی قراردادها در دو سال اخیر، معاون روابط کار وزارت کار دستورالعمل شماره ۴۰ با موضوع ممنوعیت امضای قراردادهای کاری زیر یکسال در کارگاه‌های با ماهیت دائم را ابلاغ کرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: با آشفته شدن وضعیت قراردادهای کاری نیروی کار کشور، پیگیری‌های فراوانی را از طریق وزیر کار و معاون روابط کار درباره ساماندهی قراردادها داشتیم و به دنبال این بودیم که به نحوی امنیت شغلی نیروی کار را تقویت کنیم.

ابوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، قراردادهای ۱ و ۳ ماهه در بسیاری از واحدهای با ماهیت دائم منعقد می‌شود و ما می دانیم بنگاه‌های که سالیان متمادی در حال کار است و میلیاردها تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده، قرار هم نیست که تعطیل شود ولی نیروی خود را به صورت موقت کمتر از یکسال جذب می‌کند.

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: متاسفانه انبوه این قراردادها باعث شده تا امنیت شغلی و آسایش نیروی کار سلب شود و فرد نمی داند که آیا ماه بعد هم کار خواهد داشت و یا خیر؟ این مسئله باعث استرس فراوان شغلی در افراد می شود و با وجود اینکه کارفرمایان فکر می کنند این مسئله باعث افزایش بهره وری نیروی کار می شود، ولی برعکس باعث نابودی انگیزه و توان کاری افراد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه موضوعاتی مانند متوقف شدن قراردادهای سفیدامضاء، دریافت اوراق سفید از کارگران توسط برخی کارفرمایان و همچنین انعقاد قراردادهای بالای یکسال در مشاغل با ماهیت دائم؛ به شدت از سوی نمایندگان کارگران دنبال می شود گفت: وقتی قرار است یک کارگاه باشد و فعالیت کند، چرا باید نیروی موقت بگیرد؟

به گفته ابوی، با ابلاغ این دستورالعمل جدید، انتظار می رود ساماندهی در قراردادها اتفاق بیافتد و اگر از این پس در کارگاهی با ماهیت شغلی دائم، کارفرمایی اقدام به امضای قرارداد زیر یکسال نماید، این قرارداد مخدوش است و اعتبار نخواهد داشت.

ابوی در خصوص نحوه شناخت مشاغل با ماهیت دائم و غیردائم، بیان داشت: این مسئله به روشنی مشخص است و خود کارفرما می داند. به عنوان نمونه، می توان در برخی پروژه های عمرانی و ساختمانی زیر یکسال نیروی موقت جذب کرد ولی در کارخانه ای که سال‌هاست در حال فعالیت است و قرار هم نیست که از کار خارج شود، باید قرارداد صحیح به امضا برسد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوش تجاری چیست؟
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:2 | بازدید : 507 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هوش تجاری چیست؟

هدف اصلي سيستم هاي هوش تجاري تامين کارمندان دانشي با ابزارها و روش هايي است که آن ها را در تصميم گيري موثر و به موقع ياري کند.

تصميــم مــــوثــر :
به کارگيري روش هاي تحليلي قوي باعث مي شود تصميم گيرندگان به اطلاعات و دانش قابل اطمينان تري دسترسي پيدا کنند. در نتيجه آن ها مي توانند بهتر تصميم بگيرند و برنامه هاي اجرايي موثرتر و سودمندتري را تبيين کند. استفاده از روش هاي فرمال تحليل، تصميم گيرندگان را مجبور مي کند که شرايط ارزيابي راه حل هاي متفاوت و مکانيزم مديريت مشکل را به صورت صريح شرح دهند. اين بررسي عميق و تفکر منجر به آگاهي عميق تر و دريافت منطقي تر در فرآيند تصميم گيري مي شود.

تصميـــمات به مـــوقـــع :
سازمان ها در يک محيط اقتصادي شديدا رقابتي و بسيار متغير فعاليت مي کنند. بنابراين توانايي عکس العمل سريع نسبت به عمل رقيبان و شرايط جديد بازار، عامل مهمي در موفقيت و حتي بقاي سازمان است.
اگر تصميم گيرندگان به اينکه استفاده از سيستم هاي هوش تجاري فعاليت هاي آن ها را تسهيل مي کند اعتماد داشته باشند ، مي توانيم اين انتظار را داشته باشيم که کيفيت عمومي فرآيند تصميم گيري به صورت قابل توجهي بهبود يابد. به کمک مدل هاي رياضي و الگوريتم ها ، تحليل تعداد زيادي عمليات ممکن مي شود و ما مي توانيم به تصميم موثر و به موقع دست پيدا کنيم و به نتيجه مطلوبمان برسيم.
بنابراين مهمترين منفعت استفاده از سيستم هاي هوش تجاري ، افزايش اثربخشي در فرآيند تصميم گيري است.
داده هاي زيادي در سيستم هاي اطلاعاتي موجود در سازمان ها وجود دارد. قسمتي از اين داده ها از تراکنش هاي داخلي سازمان و قسمتي از آن از منابع خارجي است. به هر حال حتي اگر آن ها به روش هاي سيستماتيک و ساخت يافته جمع آوري و ذخيره شده باشد، نمي توان به طور مستقيم از آن ها براي تصميم گيري استفاده کرد. اين داده ها بايد توسط ابزار مناسب استخراج و با استفاده از روش هاي تحليل، پردازش و به اطلاع و دانش مبدل شوند تا بتوان از آن ها در فرآيند تصميم گيري استفاده کرد.

تفاوت بين داده، اطلاع و دانش با توجه به شرح زير قابل فهم تر است.

داده :
بطور عموم داده به يک قانون ساخت يافته از يک موجوديت اوليه اطلاق مي شود . به عنوان مثال يک تراکنش از يک يا چند موجوديت اوليه ايجاد مي شود. مثلا براي يک خرده فروش داده عبارت است از مشتري ها ، خريد هاي انجام شده و محصولات .

اطلاع :
اطلاع خروجي عمليات پردازش بر روي داده هاست و در حوزه ي کاري فردي که آن را دريافت مي کند معني دار است. به عنوان مثال براي مدير فروش يک شرکت خرده فروشي ، ميزان فروش در يک هفته 100 پوند است و يا تعدادي از مشترياني که کارت وفاداري خود را نگه داشته اند از کساني بوده اند که در سه ماه اخير از 50 % تخفيف آخر ماه استفاده کرده اند. اين ها نشان دهنده يک گزاره معني دار هستند که از پردازش داده ها به دست آمده اند.

دانش :
هنگامي که اطلاع براي تصميم گيري مورد استفاده قرار مي گيرد به دانش تبديل مي شود و عمليات متناظر تدوين مي شود. بنابراين مي توان دانش را مجموعه اي از اطلاعات مورد استفاده در يک حوزه در نظر گرفت که با استفاده از تجربه و صلاحيت تصميم گيرندگان بهبود مي يابد و در حل مسائل پيچيده به ما کمک مي کند.
براي شرکت خرده فروشي ، تحليل فروش مي تواند نشان دهد مقدار خريد گروهي از مشتريان ، در محدوده اي که يکي از رقباي ما آنجا شعبه جديد باز کرده است ، کاهش يافته است. داشتن اين دانش مي تواند ما را به سمت عملکرد منطبق بر رفع مشکل مشاهده شده، کمک کند.
بسياري از سازمان ها در حال حاضر از روش سيستماتيک براي جمع آوري ، ذخيره سازي و اشتراک دانش خود استفاده مي کنند ، چيزي که به آن دارايي هاي نامشهود گفته مي شود.
در حال حاضر پشتيباني از کارمندان دانشي در فرآيند يکپارچه تصميم گيري و استفاده از فناوري اطلاعات در سازمان به مديريت دانش اطلاق مي شود.
به نظر ميرسد که مديريت دانش و هوش تجاري در اهداف خود داراي درجه اي از مشابهت باشند . هدف هر دوي آن ها ايجاد محيطي است که در آن کارمندان دانشي بتوانند در فرآيند تصميم گيري، مسائل پيچيده به وجود آمده را بررسي و براي حل آن راهکار ارائه کنند.
اگر بخواهيم بين اين دو تفاوتي قائل شويم، مي توانيم بگوييم تمرکز روش هاي مديريت دانش بر روي تفسير اطلاعاتي است که اغلب به صورت غير ساخت يافته و پراکنده شامل اسناد ، مکاتبات و تجربيات گذشته، مي باشد .
اما سيستم هاي هوش تجاري بر اساس اطلاعات ساخت يافته در يک محيط قابل اندازه گيري و اغلب موجود در پايگاه داده انجام مي شود. اما اين تفاوت بسيار ظريف است. به طور مثال توانايي بررسي ايميل ها و وب سايت ها مي تواند توسط روش هاي تدريجي موجود در سيستم هاي هوش تجاري انجام شود با اينکه منبع اطلاعات غير ساخت يافته است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پول کثیف آوردیم، دخترتونو بردیم! (طنز)
چهار شنبه 20 خرداد 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 435 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

پول کثیف آوردیم، دخترتونو بردیم! (طنز)

 
 
 
 
 
بازار داغ پولشویی؛
پول کثیف آوردیم، دخترتونو بردیم! (طنز)
همین که حرف پول شویی می شود، در ذهن آدمک دلاکی می آید که لیف و کیسه به دست، مشغول کیسه کشیدن اسکناس های ریز و درشت است و هر چند دقیقه فریاد می زند خشک! پول ها هم یکی یکی در صف منتظر مشت و مال بعد از حمام هستند.
سرویس کشکول جام نیوز:

مجله خط خطی - شایان حسین نژاد: همین که حرف پول شویی می شود، در ذهن آدمک دلاکی می آید که لیف و کیسه به دست، مشغول کیسه کشیدن اسکناس های ریز و درشت است و هر چند دقیقه فریاد می زند خشک! پول ها هم یکی یکی در صف منتظر مشت و مال بعد از حمام هستند.

این روزها بحث پول شویی و پول های کثیف بسیار داغ است و به هر طرف نگاه کنی، یکی را می بینی که آن را تایید و دیگری آن را تکذیب می کند. ما هم از سر بیکاری تحقیق کردیم و متوجه شدیم چرا پول ها کثیف می شوند و نیاز به شستشو پیدا می کنند و چند طرح برای جلوگیری از کثیف شدن پول ها ارائه کردیم که امیدواریم استفاده شده و مورد قبول واقع شود.

طرح ممنوعیت زیرمیزی

همانطور که می دانید بسیاری از ما عادت داریم یک چیزهایی را از سوراخی خارج کرده و گرد کنیم و زیر میزها بمالیم تا بعد از مدتی خودش خشک شود و بیفتد. بنابراین وقتی پولی از زیر میز عبور کند احتمال دارد با آن چیز خشک شده برخورد داشته و کثیف شود، پس بهتر است نگذاریم پول ها زیر میزی رد و بدل شوند و هر چه هست رو باشد. البته تا وقتی که عادت مان عوض نشود و زیرمیزی را روی میز نمالیم، این طرح می تواند مورد استفاده قرار گیرد!

طرح ممنوعیت امور تبلیغاتی

اگر خدای نکرده قرار شد پول های کثیف صرف امور تبلیغاتی شود، بهتر است که صرف تبلیغات کالاهایی از قبیل پودر ماشین لباسشویی و مایع دستشویی، که در تمیز کردن کمک می کنند، شود یا با مدیریت و برنامه ریزی درست می توان آن را به سمت امور انتخاب بهترین ماده تمیز کننده و انتخاب مناسب ترین مایع شوینده هدایت کنیم که به ثواب هم نزدیکتر است.

طرح تطهیر اقتصادی خودروها

وقتی در یک ارگانی صد نفر با رانت 27000 هزار خودروی لوکس وارد می کنند، باید به فکر بود. مثلا وقتی پورشه ای وارد شد قبل از سوار شدن کاملا آن را شسته تا تمیز و طیب و طاهر شود. فقط بی زحمت داخلش خشک شویی شود که یک وقت به تودوزی هایش آسیبی وارد نشود چون باعث افت قیمتش می شود. به هر حال طرح مقابله با پول کثیف دلیل نمی شود که برخی با ضرر مالی مواجه شوند!

طرح پیشگیری از آلودگی در کارخانه ها

پول ها ترجیحا دور از دست کارگرها نگهداری شود، زیرا آنها زیاد کار می کنند و معمولا دست شان آلوده است و اگر به پول بخورد باعث کثیف شدن آن می شود. البته این کار همین الان هم به بهترین نحو صورت می گیرد و کارگری که صبح تا شب کار می کند به سختی پولی می بیند که در دست بگیرد و بخواهد کثیفش کند. معلوم می شود در این زمینه خیلی هم، کم کار نبوده ایم و بالاخره کارهای مفیدی صورت گرفته که امیدواریم این روند هر چه بیشتر و بهتر پیگیری شود!

طرح راه اندازی شرکت های هدفمند

وقتی در یکی از جزایر 9570 شرکت قرار دارد که کد پستی 99 درصد آنها یک رقم است و 2814 تا از شرکت ها فقط با یک آدرس به ثبت رسیده، خب در کنارشان یکی دوتا شرکت تولید مواد شوینده هم قرار دهند که همه این شرکت ها را کنترات بشوید دیگر!

 

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:57 | بازدید : 262 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟

چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟
در سال‌های دهه 90، بین قلب‌، ذهن و دسکتاپ‌های کاربران کامپیوتر در سراسر دنیا جنگ درگرفته بود. شرکت اپل با معرفی نسخه اصلی مکینتاش در سال 1984 و آشنا کردن کاربران با ماوس، کامپیوترهای شخصی را وارد عصری مدرن کرده بود. اما این شرکت خیلی زود عرصه را به مایکروسافت واگذار کرد
 

10 سال بعد، مایکروسافت با ویندوز 95 این برتری را محکم‌تر کرد و دو سال بعد از آن، وقتی وزارت دادگستری آمریکا شکایتی ضد انحصارگرایی را در برابر این شرکت نرم‌افزاری ترتیب داد، این جنگ به پایان رسید و ویندوز پیروز شد.

وقتی دو پایگاه مانند ویندوز و مکینتاش وارد رقابت با یکدیگر می‌شوند، پیروز شدن یکی بر دیگری اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. وقتی پایگاه‌های کارت‌ اعتباری مانند ویزا (Visa)، مستر کارد (MasterCard)، امریکن اکسپرس (American Express) و... مطرح می‌شوند، مصرف‌کننده گزینه‌های بسیار متفاوتی پیش روی خود دارد. طرفداران بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها در حال حاضر سه گزینه Nintendo Wii، ایکس‌ باکس 360 مایکروسافت و پلی استیشن 3 سونی را پیش روی خود دارند و افرادی که به دنبال چت و تعامل با دیگران هستند، می‌توانند از سایت‌های بیشماری در اینترنت بازدید کنند. در هر یک از این صنایع، مصرف‌کنندگان سال‌های سال از یکی از این گزینه‌ها بهره برده‌اند. برخلاف آنچه بین ویندوز و مکینتاش پیش آمد، هیچ‌یک از این بازارها به نفع یا ضد دیگری اطلاعات تجاری را مخفی نکرده است.

نشانه‌های اینکه یک بازار چه زمانی اطلاعات تجاری را مخفی می‌کند و اینکه اصلا آیا این کار را انجام می‌دهد یا نه، از نزدیک توسط اقتصاددانان و قانون‌گذاران رصد می‌شود. با این حال، همان‌طور که جنگ کامپیوترهای شخصی نشان داده، این اقدام بازار نشانه خاصی ندارد. در حقیقت، این مخفی‌سازی تنها زمانی آشکار می‌شود که اتفاق افتاده و کار از کار گذشته باشد.

دیلان مینور، استادیار اقتصاد مدیریتی و علوم تصمیم‌گیری در مدرسه مدیریت کلوگ می‌گوید: «مخفی‌سازی اطلاعات بازار در دنیای واقعی کار بسیار سختی است. ما فقط تصویری فوری از آن می‌گیریم. اما مطمئن نیستیم که یک بازار در حال مخفی‌سازی اطلاعات یا تعامل بین دو پایگاه است.»

مخفی‌سازی یا عدم مخفی‌سازی

مینور و همکارانش، تنجیم حسین (Tanjim Hossain)، استاد دانشگاه تورنتو و جان مورگان (John Morgan)، استاد دانشگاه کالیفرنیا، برای بررسی لحظه‌ای که بازار اقدام به مخفی‌سازی اطلاعات می‌کند، به آزمایشگاهی رفتند تا این شرایط را کنترل کنند. مینور در این باره می‌گوید: «ویژگی منحصربه‌فرد آزمایشگاه این است که می‌توانیم پایگاه‌های بازار رقابتی را شبیه‌سازی و بازآفرینی کنیم تا ببینیم چرا و چه زمانی بازارها اطلاعات را مخفی‌سازی می‌کنند.»

این محققان در آزمایشگاه ابتدا تعدادی بازار مختلف ایجاد کردند که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانستند پایگاهی را در برابر پایگاه دیگر انتخاب کنند. چهار (و در مواقعی هشت) شرکت‌کننده در یک جلسه شرکت‌ کردند و هر چند مجموعه را در چند دوره بازی کردند. قرار شد هر کدام از شرکت‌کننده‌ها یکی از دو نوع A و B باشند و دو یا چهار شرکت‌کننده از هر نوع A یا B بازاری را تشکیل دادند. در هر دوره، شرکت‌کنندگان پایگاهی را بر اساس A یا B بودنشان و نتیجه مربوط به هر پایگاه را انتخاب کردند (مثلا ممکن بود یک پایگاه حق‌الزحمه کمتر و بازدهی بیشتری برای نوع A ارائه کند که باعث وسوسه شرکت‌کنندگان شود). مینور و همکارانش بازارها را طوری تنظیم کردند که انتظار می‌رفت نیمی از آنها اطلاعات را مخفی‌سازی کنند و نیم دیگر در تعامل باشند.

عجیب این بود که تقریبا همه بازارها اقدام به مخفی‌سازی اطلاعات کردند. حتی وقتی پایگاه‌ها و بازدهی آنها مثل هم بودند – که افراد را تشویق می‌کرد به اولین انتخابشان روی آورند – شرکت‌کنندگان همچنان بر یک پایگاه متمرکز بودند. مینور می‌گوید «مخفی‌سازی اطلاعات بسیار جامع و فراگیر بود و ما کاملا گیج شده بودیم. به نظر می‌رسید چیزی که تعامل را پرورش می‌دهد، از بازارهای آزمایشی آنها حذف شده بود.»

بازگشت به آزمایشگاه

بنابراین، مینور و همکارانش مجموعه آزمایش‌های دیگری را طراحی کردند و این بار عوامل تفکیک افقی 1 را اضافه کردند. اصطلاح تفکیک افقی برای موقعیتی به‌کار گرفته می‌شود که در آن یک پایگاه یک گروه را بیش از گروه دیگر جذب می‌کند. مینور و همکارانش در آزمایشگاه بازارها را طوری تجهیز کردند که یک پایگاه به یک مجموعه از شرکت‌کنندگان نسبت به مجموعه دیگر بازدهی بیشتری داشتند. حتی در این شرایط هم، تعامل ایجاد نشد. مخفی‌سازی اطلاعات تنها زمانی فروکش کرد که بازدهی یک نوع خاص به طرز چشمگیری از مزایای پایگاه دیگری که کیفیت بالاتر داشت، بیشتر بود. در مفهوم اقتصادی، تفکیک افقی در این بازارها بر تفکیک عمودی2 غلبه می‌کند.

در مورد ویندوز و مکینتاش، تفکیک عمودی شرکت اپل برای به دست آوردن یک بازار دوپایگاهی کافی نبود. یعنی مکینتاش برای بیشتر کاربران تجربه بهتری نسبت به ویندوز ایجاد نمی‌کرد و بنابراین بازار سیستم عامل اطلاعات را مخفی‌سازی کرد. در بازارهایی که مخفی‌سازی اطلاعات در آن اجتناب‌ناپذیر است، قانون‌گذاران نظارت نزدیکی دارند.

به گفته مینور «در واقع قانون‌گذاران در مورد اثرات مخفی‌سازی نگرانند. وقتی تعامل امکان‌پذیر یا مفید است، آنها سعی می‌کنند رقابت را حفظ کنند. اما در مواردی مانند ویندوز که یک شرکت کنترل بازار را در دست دارد، قانون‌گذاران سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی محافظت کنند.» درحالی‌که کشف مینور و همکارانش مبنی بر اینکه تفکیک افقی می‌تواند مانع مخفی‌سازی اطلاعات بازار شود، به قانون‌گذاران در جهت جلوگیری از ایجاد انحصارها کمک نمی‌کند، اما در عوض به شرکت‌هایی که تازه وارد بازار می‌شوند کمک می‌کند بهترن روش موفقیت در یک شرایط رقابتی سخت را مشخص کنند. مینور توصیه می‌کند «یک تازه‌وارد می‌تواند در پایگاهی که به مشتریان ناهمگون خدمت می‌کند، موفق شود.»

1) تفکیک افقی (Horizontal Differentiation) میزان یا حد تفکیک بین واحدها را نشان می‌دهد. این نوع تفکیک، به‌میزان تفکیک بین واحدهای سازمانی، براساس موقعیت اعضای سازمان، ماهیت وظایف آنها و میزان تحصیلات و آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، اشاره می‌کند.
2) تفکیک عمودی (Vertical Differentiation) به عمق یا ارتفاع سلسله مراتب سازمانی نظر دارد. با افزایش سطوح سلسله مراتب سازمانی، تفکیک عمودی سازمان افزایش یافته و پیچیدگی سازمانی، بیشتر می‌شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 270 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟!
 

 

 

 

دولت سعی دارد، 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.» این تازه‌ترین اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی است که در اختتامیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد. بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است برای جبران کسری بودجه و بدهی‌های معوق خود به بخش خصوصی و نظام بانکی و در نهایت رفع تنگناهای مالی 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند. این اظهارات طیب‌نیا، به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد.
اصل انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به پرداخت سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی است که این سیاست را «ظالمانه» توصیف کرده و گفته است: «در شرایطی که کشور با مشکلات جدی مواجه است نباید 42 هزار میلیارد تومان از منابع مملکت به صورت غیرهدفمند به شکل یارانه نقدی پرداخت شود.» این مقام مسئول با بیان اینکه یارانه نقدی تنها باید به افراد کم‌درآمد پرداخت شود، اضافه کرده است: «با حذف دهک‌ها از پرداخت یارانه نقدی می‌توانیم حداقل 30 هزار میلیارد تومان از این منابع را آزاد کنیم تا بدهی بخش خصوصی پرداخت شود.» طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرده است که «دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن تنها به اقشار فقیر و پایین‌دست بوده است اما مجلس مصوبه را به شکل حذف یارانه از طرف دیگر طیف یعنی پردرآمدها تصویب کرده است، در حالی که پرداخت یارانه نقدی تنها به نیازمندان به مراتب ساده‌تر از حذف افراد پردرآمد است و راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد چون اطلاعات کافی در مورد ثروتمندان وجود ندارد.»
در همین حال سایت تابناک با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد نوشت: این اظهارات مبنی بر آزاد کردن 30 هزار میلیارد تومان‌ از منابع یارانه‌ها به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد. این در حالی است که دولت نتوانست حتی کار شناسایی 10 میلیون نفری را که خود وعده داده بود نیز عملی کند.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تابناک راجع به این ادعای برخی از مسئولان دولتی گفت: صحبت‌هایی دراین‌باره شده، ولی هنوز قطعی نشده است. چند وقت پیش هم اعلام کردند که 10 میلیون نفر را شناسایی کرده‌اند و قرار است حذف کنند، ولی همان را هم عملی نکردند؛ بنابراین، نمی‌شود روی این حرف‌ها زیاد حساب کرد.
وی در ادامه افزود: هنگامی که این حرف‌ها زده شد، پس از مدت کوتاهی، معاون اول رئیس‌جمهور آنها را نفی کرد و گفت: هیچ‌کس شناسایی نشده است. متاسفانه دولت حرف‌های ضد و نقیضی می‌زند و روی این‌گونه مطالب هم نمی‌شود حساب باز کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:22 | بازدید : 293 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو

ایران و روسیه به منظور فروش نفت و ایجاد صندوق مشترکی برای خرید انواع کالاها و محصولات در ازای پول نفت به توافق نهایی دست یافتند.

جزنیات تازه ازتوافق تهران- مسکو
 
با گذشت بیش از دو سال از انتشار خبر توافق نفتی ایران و روسیه به منظور تهاتر نفت و کالا، روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت این خبر را به طور رسمی در جمع خبرنگاران خارجی تائید کرد.

بر اساس توافق بزرگ نفتی تهران- مسکو، به زودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه طلای سیاه ایران به روسیه ارسال می شود تا پس از فروش این نفت توسط روس‌ها، در ازای پول نفت ایران کالاها و محصولات مختلف غیر نفتی همچون گندم، فولاد و تجهیزات نفتی وارد کشور کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه با الکساندر نوواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه در وین پایتخت اتریش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ایران خریداری کنند، گفت: ایران این پول‌ها را برای خرید اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات جانبی تولید نفت از روسیه استفاده خواهد کرد.

بخشی از این توافق نفتی بین ایران و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان و بلاروس هم خواهد شد به طوری که وزیر نفت ایران تاکید می‌کند: قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق خرید نفت از ایران را انجام خواهند داد چرا که آنها هم بخشی از اتحادیه اوراسیا هستند.

جزنیات تازه از توافق نفتی تهران-مسکو

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره توافق نفتی ایران و روسیه، گفت: این توافق به منزله تهاتر کالا در برابر نفت نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه روس‌ها باید نفت خام ایران را ببرند و بفروشند و پولش در صندوقی بماند، تصریح کرد: براساس منابع این صندوق امکان خرید انواع کالا و تجهیزات فراهم می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه محدودیتی در فروش نفت ایران توسط روسیه وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن نیست همه نفت ایران را شامل شود، زیرا تعهد فروش به سایر مقاصد نفتی داریم.

روسیه گاز ایران را هم می‌فروشد

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در گفتگویی با اشاره به تمایل ایران به منظور استفاده از خط لوله «ترکیش استریم» به منظور انتقال گاز طبیعی خود به بازار اروپا، گفته است: گاز ایران می تواند در آینده توسط این خط لوله ترانزیت شود.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: در آینده خطوط لوله گاز ایران می تواند به اروپا برسد و خطوط لوله گاز روسیه به اروپا شاید به یکدیگر بپیوندند و به طور مشترک به اروپا گاز تحویل دهند.

به گزارش مهر، خط لوله گازی ترکیش استریم برای ترانزیت گاز روسیه به ترکیه و اروپا با عبور از بستر دریای سیاه طراحی شده است و ظرفیت ترانزیت ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز را در سال دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز همچنین با یادآوری اینکه تهران تمایل به اشتراک گذاشتن تخصص های مربوط به فناوری گاز با روسیه، به عنوان بخشی از توسعه سطح همکاری های دو کشور دارد که امکان آن پس از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران به وجود می آید، خاطرنشان کرد: شرکت گاز ایران برای همکاری با شرکت روسی گازپروم توافق کرده است

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:20 | بازدید : 255 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!

میلیون‌ها دلار واردات ممنوعه برنج!
 
چکیده: در حالی که از مرداد ماه سال قبل ثبت سفارش برنج ممنوع شده است اما واردات این کالا همچنان ادامه دارد.

بر اساس اظهارات جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج تمدید ثبت سفارش واردات برنج هر شش ماه به یک معضل تبدیل شده است و واردات برنج در سال‌های 92 و 93 مازاد بوده و امسال ایران یک میلیون تن برنج مازاد دارد.

وی تصریح کرد: در سال 92 و 93 آن‌قدر برنج مازاد بر نیاز داخل وارد کشور شد که طبق محاسبات، امسال با یک میلیون تن برنج مازاد مواجه هستیم.

در حالی دبیر انجمن برنج از واردات بی‌رویه برنج در سال‌های 92 و 93 خبر داده که از اواسط سال 93 واردات برنج و شکر به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام شده بود.

هرچند واردات برنج ممنوع اعلام شد اما بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرک در 9 ماهه سال 93 معادل ۹۱۰ هزار و ۹۰۰ تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۸۰۰ دلار به کشور وارد شده که البته این میزان به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ۸۳۰ هزار تن بوده که آن هم با توجه به نیاز کشور توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

در سال 93 میزان واردات برنج به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که این کالا عمدتا از هند، پاکستان و تایلند وارد شده است.

در دو ماهه اول سال جاری نیز واردات این کالا همچنان ادامه داشته و به ارزش 153 میلیون دلار برنج از کشور‌هایی نظیر هند، پاکستان، امارات متحده عربی، منطقه آزاد چابهار، تایلند و ترکمنستان وارد شده است.

اخیرا نیز عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در حال حاضر با توجه به تولید حدود یک میلیون و 850 هزار تنی برنج در سال گذشته و واردات آن بازار این محصول اشباع است و فعلا نیازی به واردات آن نیست.

دبیر انجمن برنج اعلام کرده است که با توجه به شرایط آب و هوایی در فروردین و اردیبهشت سال جاری پیش‌بینی می‌شود، حداقل تولید برنج دو میلیون تن باشد که این رقم به انضمام یک میلیون تن برنج مازاد جمعا سه میلیون تن می‌شود که معادل نیاز داخلی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس همچنان در انتظار
سه شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:59 | بازدید : 280 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس همچنان در انتظار

شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس امروز دوشنبه 18 خرداد ماه جاری با 234 واحد افت رقم 62 هزار و 952 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص قیمت وزنی نیز دراین روز با 98 واحد افت، به عدد 26 هزار و 338 واحد رسید این در حالی بود که شاخص بازار اول بورس با افت 223 واحدی در محدوده 45 هزار و 237 واحد ایستاد در حالی که شاخص بازار دوم با 149 واحد ریزش رقم 131 هزار و 35 واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) اما با کاهش 4 واحدی عدد 698 واحد را برای خود در این روز ثبت کرد.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات سهام و دارایی‌های مالی در بورس تهران امروز از 140 میلیارد و 459 میلیون تومان اندکی فراتر رفت که حاصل دست به دست شدن بیش از 740 میلیون سهم و اوراق قابل معامله در 49 هزار و 131 دفعه داد و ستد بود ارزش معاملات فرا بورس نیز امروز بیش از 345 میلیارد تومان بالغ شد که عمده آن ناشی از معاملات بلوکی و عرضه‌های یک جا در بازار پایه و عادی فرابورس بود.

گفتنی است 3 نماد معاملاتی کشتیرانی ج.ا.ا، پتروشیمی خارک و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

در عین حال نمادهای معاملاتی بانک ملت، بانک تجارت و مپنا بالاترین تاثیر منفی را برای شاخص بورس رقم زدند.

طی امروز نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان از سوی ناظر بازار فرابورس پس از آنکه تعدیل مثبت سود واقعی خود را در پایان عملکرد دوره مالی 93 ارایه کرد با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد مورد بازگشایی قرار گرفت که با اقبال خریداران حقیقی‌ها همراه بود. با وجود معامله بیش از 21 میلیون و 791 هزار سهم در این نماد معاملاتی و رشد بیش از 5 درصدی قیمت سهم در تابلوی معاملات اما نتوانست به صف خرید پایداری در این نماد بیانجامد.

امروز در نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز حقوقی حاضر در این نماد اقدام به انجام معاملات محدودی میان کدهای در اختیار خود کرد اما درنهایت به دلیل افزایش انگیزه فروش از سوی حقیقی‌ها با ثبت صف فروش 7 میلیون سهمی در پایین‌ترین دامنه مجاز نوسان قیمت به کار خود پایان داد.

در بازار امروز 98.8 درصد سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس به قیمت هر سهم 200 تومان روی میز فروش فرابورس در بازار پایان قرار گرفت که با رشد 4 تومانی از سوی شرکت کارگزار صنعت و معدن برای یک شرکت حقوقی دیگر خریداری شد.

در نمادهای بزرگ بانکی از جمله بانک صادرات نیز امروز اغلب حقوقی‌ها فروشنده سهام بودند هر چند که برخی معاملات کد به کد برای بازارگردانی قیمت سهام تا رقم صفر تابلو به چشم می‌خورد.

در گروه سیمانی‌ها نیز امروز سیمان خاش تنها نماد معاملاتی مثبت این گروه بود که در حجم محدودی از معاملات سهام میان تعداد اندکی حقیقی رشد 5 درصدی قیمت را تجربه کرد.

به گزارش فارس‌، وضعیت کلی معاملات همچنان با بیم و امید نسبت به آینده پیش می‌رود هرچند که به نظر می‌رسد روند بازار به گونه‌ای شکل گرفته که در صورت اطمینان از کوچک‌ترین تحرک که تاثیرگذار بر اقتصاد و حوزه بین‌المللی به سرعت افت‌های پیشین را جبران کند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:56 | بازدید : 324 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت

روزنامه Financial Tribune ( اولین روزنامه اقتصادی انگلیسی زبان ایران ) درباره شرایط گذشته و حال و آینده بازار سهام ایران گزارش داد( http://goo.gl/78Ei0R ) بازار سرمایه ایران به دلیل وضعیت اقتصادی مبهم کشور طی دو سال گذشته دستخوش نوسانات فوق العاده ای شده است. در حالی که بسیاری اینجا در ایران و خارج از کشور به چشم انداز بازار داشته اند، شاخص کل بورس همچنان در از دست دادن حمایت های با اهمیت و حیاتی پیشرفت کرده و کل بازار از ژانویه 2014 رو به کاهش بوده است.

عوامل موثر چیست و چگونه خطرات سیستماتیک ریشه دوانده اند؟

توافق موقت بین ایران و 5 + 1 در نوامبر 2013 مدت کوتاهی پس به روی کار آمدن دولت جدید در ماه اوت 2013 اهمیت تحولات سیاسی بر رشد صعودی بازار را نشان داد. اندکی پس از آن، سیاست های مالی انقباضی از سوی دولت در لایحه بودجه سالانه پیشنهاد به سقوط ناگهانی در بازار منجر شد.

با توجه به نزدیک شدن به مهلت 30 ژوئن برای دستیابی ایران و قدرت های بزرگ جهان به یک توافق جامع هسته ای، به نظر میرسد بازار باید دوباره حرکتی رو شروع کند اما این حرکت تا چه میزان می تواند قوی باشد؟ پاسخ به این سوال نیازمند یک تجزیه و تحلیل کامل از بازار دارد اما سرمایه گذاران فردی و سازمانی در حال حاضر امید خود را از دست داده اند. بازار خفته باقی مانده است.

چشم انداز اقتصاد جهانی حاکی از نقش مهم نفت در بسیاری از اقتصادهای دنیاست و ایران هم از آن مستثنی نیست. برخی از اقتصاد های متکی بر نفت مانند روسیه و شاخص کشورهای عربی پس از کاهش جهانی قیمت نفت خام از ژوئن 2014 که در اوج 107 دلار در هر بشکه قرار داشت و به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافت، دچار افت شدید شاخص بورس این کشورها شده اند.

اما شاخص بورس ایران به لطف ساختار محدود کننده دامنه نوسان آن ایمن باقی مانده است. درحالی که بازارهای جهانی با توجه به افزایش قیمت نفت در سال 2015 اندکی از زیان های خود را جبران کردند، بازار داخلی ایران حرکتی از خود نشان نداد. با این حال کارشناسان پیش بینی کرده اند یک توافق نهایی هسته ای وضعیت ایران را نیز بهبود خواهد بخشید.

چشم انداز اقتصادی داخلی از جمله رکود اقتصادی و تورم بالا نیز بر شاخص بورس تاثیر گذاشته است. در حالی که تلاش های دولت حسن روحانی رئیس جمهور برای مهار تورم از طریق سیاست های مانند افزایش نرخ بهره تا حدودی در اصلاح اقتصاد موفق بوده اما باعث مختل شدن بازار سرمایه ایران شده است.

درحال حاضر با محدود کردن تورم و بازگشت اقتصاد به مسیر اصلی خود بانک مرکزی ایران برای حمایت از بازار سرمایه اقدام به کاهش سودهای بانکی کرده است. بسیاری از افراد انتظار بازگشت به رشد در آینده ای نزدیک را دارند.

اگرچه ابهامات در مورد مباحث سیاسی هنوز از سوی ایران و کشورهای خارجی دیده می شود، اما یک بررسی از وضعیت فعلی امور نشان می دهد آینده ای درخشان برای بازار سرمایه ایران می توان ترسیم کرد. روند رو به پایین ممکن است تا مدتی در بازار وجود داشته باشد اما شرکت های که اغلب قیمت سهامشان به کف رسیده در حوالی همان قیمت ها در انتظار صعود باقی خواهند ماند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:54 | بازدید : 316 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها

عملیات اجرایی طرح پالایشی 480 هزار بشکه ای سیراف که به عنوان بزرگترین طرح پالایشی کشور به شمار می رود امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت آغاز شد.

بیژن زنگنه در مراسم کلنگ زنی این طرح با بیان این‌که طرح احداث پالایشگاه‌های سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه است، افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف 480 هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف 360 هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف 120 هزار بشکه دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

وی افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاه‌ها فراخوان گذاشته شده و بهترین‌ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند و تلاش می‌شود تخصیص خوراک از طریق فراخوان در پتروشیمی‌ها نیز اجرا شود.

 

وزیر نفت با تشریح فرآیند انتخاب پیمانکاران این پروژه گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان 50 شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت 8 شرکت مورد تایید قرار گرفتند که 5 شرکت خصوصی و 3 شرکت خصولتی هستند.

زنگنه اضافه کرد: قرار است 30 تا 35 درصد از سهام این پالایشگاه ها از طریق بورس به سرمایه گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه گذاران از این تصمیم میزان تخفیف خوراک آنها را کاهش خواهیم داد.

وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر حجم این پالایشگاه ها را به صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد. براساس پیشنهاد اولیه روزانه 148 هزار بشکه گازوییل، 25 هزار بشکه گاز مایع، 132 هزار بشکه نفتای سبک و 144 هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف در اواخر سال 96 و یا اوایل سال 97 مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، بر این اساس آماده ایم که برای پالایشگاه های نفت که نسبت به پالایشگاه های میعانات گازی سوددهی پایین تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان اختصاص دادیم و در نظر داریم که این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم تا مانند شرایط فعلی نشود که خوراک را گرفته اند و انحصار ایجاد کرده اند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:51 | بازدید : 307 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران

مدیران ٩ شرکت بزرگ سرمایه گذاری اروپایی صبح امروز (دوشنبه ١٨ خردادماه) از تالار معاملاتی بورس تهران بازدید کردند.

این سرمایه گذاران که نمایندگان تعدادی از شرکتهای سرمایه گذاری اروپایی هستند، به دعوت شرکت سوئیسی ای سی ال اَسِت منیجمنت (ACL Asset Management ) و شرکت کارگزاری بورس ایران به کشورمان سفر کرده‌اند و در مدت اقامت خود در ایران فرصتهای متنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه را در دوران پساتحریم بررسی خواهند کرد.

این هیئت متشکل از مدیران بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری هستند که در چند سال اخیر به کشورمان سفر کرده اند و امیدوار هستند که با پایان تحریمها فرصت سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را داشته باشند.

از جمله دلایل جذابیت بازار سرمایه ایران برای این گروه از سرمایه‌گذاران که از انگلستان، سوئیس، فرانسه و روسیه حضور یافته اند، تنوع سهام و قابلیت انتخاب صنایع مختلف برای سرمایه گذاری است.

گروه سرمایه گذاران اروپایی قصد دارند، از تعدادی از مهمترین شرکت‌های ایرانی که در عرصه بین‌المللی نیز مطرح هستند، از قبیل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، همراه اول و سیمان تهران بازدید کنند.

بر اساس این گزارش، پس از رایزنی‌های انجام شده تاکنون و در مرحله نخست، سرمایه گذاری ٣٠٠ میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریمها قطعی شده است.

در این بازدید، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره قابلیت های بورس تهران سخنانی ایراد کرد و سرمایه گذاران اروپایی نیز پرسشهای خود را مطرح کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:42 | بازدید : 271 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.03.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 223 واحد کاهش به رقم 45237 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 149 واحد کاهش عدد 131035 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 98 واحد کاهش به رقم 26338 واحد رسید.

همچنین در این روز "حکشتی" با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 41 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 698 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1404 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3454 میلیارد ریال رسید.

با عنایت دوستان؛ تلاش و همت عزیزان و تدبیر مسئولین، شاخص بورس توانست در روز جاری با افت 234 واحدی وارد کانال 62 هزار واحدی شود تا سرمایه گذاران بازار سرمایه طعم واقعی حمایت را بچشند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این بورس و حال و اوضاع فعلی آن حاصل بیان حرف های نسنجیده ای است که مسئولین بدون تفکر و تحلیل در شرایط و مواقع مورد نیاز خود به زبان آورده اند.

یک روز صحبت از ورود 5 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه می شد و یک هفته بعد با تکذیب آن، رقم به 100 میلیارد تومان تغییر می کرد.

یک روز صندوق توسعه برای حمایت از بازار و رشد قیمت سهام قرار بود وارد بازار شود و دو روز بعد باخبر شدیم حمایت صندوق از قیمت سهام نیست و قرار است از نقد شوندگی سهام حمایت شود.

یک روز با 5 بانک قرار حمایت از بازار و ورود نقدینگی می گذاریم اما چهار روز بعد خبر می رسد که بانکها تکلیفی برای حمایت از بورس ندارند.

از طرف دیگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به بهانه رانت خواری و بی عدالتی نرخ خوراک پتروشیمی ها را 5 برابر افزایش می دهند بعد که آثار مخرب آن در اقتصاد و بازار سرمایه نمایان می شود وزیر نفت را به مجلس احضار می کنند.

نماینده سهامدار در مجلس صحبت از شکستن سر در بازی اشکنک و پیش بینی افت 10 هزار واحدی شاخص می کند اما فردای آن روز صحبتهای خود را تکذیب می کند.

در خانه ملت یک نماینده توافق هسته ای را شکوفایی اقتصاد می داند و نماینده ای دیگر همین توافق را خیانت به کشور و از بین رفتن عزت مردم می داند و جالب تر آنکه همین نماینده در زمانی که پراید و دلار در زمانی کوتاه سه برابر افزایش نرخ پیدا کردند به افق دور دست خیره شده بود و برای عزت مردم و کشور دعا می کرد.

بی تعارف باید بگویم، در چنین اقتصادی که بی برنامگی، عدم هماهنگی و تعدد نظرات بی داد می کند بهترین تصمیم سهامدار و سرمایه گذار همینی است که می بینیم یعنی ترجیح دادن فرار بر قرار.

بر اساس این گزارش در اقتصاد فعلی کشور به جز بانکها، هیچ بازار دیگر وجود ندارد که در آن پویایی و رونق دیده می شود و تنها بانکها هستند که در کانون توجه سرمایه گذاران به جهت دریافت سود بی دردسر قرار داند که در علم اقتصاد این وضعیت یعنی اشراف حالت ترس و نا امیدی از سرمایه گذاری در اقتصاد کشور.

اما پشت این اتفاق یک نکته نهفته است نکته ای که بنظر می رسد از نگاه مسئولین اقتصادی دور مانده و بی توجهی به آن همان بلایی را بر سر این بازار خواهد آورد که بی توجهی آنها بر سر بازار سرمایه آورد.

حال این نکته چیست؟ در شرایط فعلی در تمامی بازارها به جز بانک شاهد رکود مطلق و لختی هستیم، در مؤسسات مالی هم که هر روز صدای ورشکستگی و نابودی یکی از آنها به گوش می رسد که علت های آن مشخص و نام ورشکستگان تا این لحظه نیز معلوم است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد. پس هم اکنون ما با بانکهایی مواجه هستیم که در این دو سالی که اقتصاد به علت کنترل تورم در حالت رکودی قرار گرفته، سود های بیش از 20 درصد به مردم پرداخت کرده اند سودهایی که مشخص نیست منبع کسب آنها از چه محلی است و چگونه محقق می شوند لذا بنظر می رسد تداوم این روند در عین رکودی دیگر بازارها در آینده ای نه چندان دور نتیجه ای جز ورشکستگی بانکها و مواجه این بازار با بحران قابل توجه نخواهد داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


«فقر؛ مهم ترین عامل تن فروشی در جامعه ایران»
دو شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:24 | بازدید : 419 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

«فقر؛ مهم ترین عامل تن فروشی در جامعه ایران

این روزها وقتی صفحه اجتماعی روزنامه ها ومجلات را ورق می زنیم به آمارهایی برخورد می کنیم که بسیاری از اوقات افراد جامعه را نگران می کند مسایلی مانند کاهش سن دختران تن فروش و یا شنیدن اینکه نیمی از این نوع افراد متاهل هستند؛ نگرانی و بد بینی هایی را در جامعه افزایش می دهد.

دکتر براتی سده  گفت زندگی بر این باور است که این آمارها به شکل کلینیکی است و قابل تعمیم به کل جامعه نخواهد بود. او حضور دانشگاهیان و گروه های فقهی را در شرایط کنونی برای بررسی و پیدا کردن راه حل ضروری دانست.

ادامه گفت و گوی دکتر فرید براتی سده روانشناس و کارشناس در سازمان بهزیستی ایران به شرح ذیل است:

* در این سال ها آمارهای فراوانی از کارگران جنسی ارائه شده که گاهی غیر منطقی به نظر می آید، سوال من از شما این است که آیا تا به حال کار پژوهشی بر روی این افراد انجام شده است و آماری که بتوان به آن استناد نمود وجود دارد؟

براتی: در ابتدا نیاز می بینم در مورد اصطلاح "کارگران جنسی" توضیح بدهم؛ در واقع ما در کشورمان نمی توانیم به این افراد کارگر جنسی بگوییم. این اصطلاح برای کشورهایی است که این کار قانونی است و از كساني كه به چنين رفتاري مبادرت مي شود، حمایت می گردد مانند تایلند چون در آن کشور این رفتار پذیرفته شده است این اصطلاح به کار برده می شود در این کشورها برای افرادی که کار آنها به این شکل است شناسنامه کار و کارت سلامت در نظر گرفته می شود. در کشور ما و بر اساس شرایط كشور چون عمل مذكور قانوني نيست پس این اصطلاح پذیرفته نیست و نبايد آن را به كار برد. البته عده اي در تلاش براي كاهش انگ به چنين افرادي از اصطلاح مذكور استفاده مي كنند در یک دوره به این افراد زنان خیابانی اطلاق می شد که این نیز توضیح کاملی نبود چه بسا اینکه در بین آنها مرد نیز به هر دلیل وجود داشته باشد. بنابراین بهتر هست همان کلمه تن فروش را برای این افراد استفاده کنیم چرا که با کلمه کارگر جنسی قانونیتی به آنها می دهیم که عملا وجود خارجی ندارد.

اما در خصوص آمار، متاسفانه آمار دقيق و مشخصي از این افراد وجود ندارد و اگر کسی ادعایی در این زمینه داشته باشد راه خطایی رفته است چرا که اين رفتار زير زميني است و همچون دبرخی ديگر از پدیده های اجتماعی به دلیل شرایطی که دارند نه تنها اطلاعات کافی و از جمله آمار مشخصي هم درباره آنها وجود ندارد. پیش از انقلاب این افراد در محله هایی خاص حضور داشتند هر چند در محله های دیگر نیز وجود داشت اما می شد بررسي هايي در آن محله های خاص صورت داد. اکنون رفتار آنها به صورت پنهان است و ارایه آمار در خصوص آنها نباید به راحتی صورت گیرد که چند درصد زیر 15 سال یا متاهل هستند. اما چند واقعیت را نمی توانیم نادیده بگیریم البته این واقعیت ها بر اساس کار بالینی حاصل می شود. واقعیت اول اینکه عده ای از این افراد متاهل هستند. یک تحقیقی توسط چند تن از دوستان ما در بهزیستی و چند نهاد دیگر انجام شد و با جلب اعتماد عده ای از اين زنان موفق شدند که به خانه هایی که آنها کار می کردند وارد شوند و در آنجا مشخص شد که در بین آنها افراد متاهل نیز هست. در خصوص سن نیز می دانیم که زنهایی که در خیابان هستند جوان تر از قبل هستند اما بطور دقيق نمي توانيم مشخص كنيم چقدر سن این افراد کاهش یافته و یا جوان تر شده اند؛ بنابراین از آنجایی که این افراد هیچ ارتباطی با مراکز بهداشتی و یا نهادهایی مانند بهزیستی ندارند نمی توان آماری در این زمینه نیز ارایه کرد.

البته به یک موضوع باید توجه داشت. یک زمان ما از کاهش سن زنان خیابانی صحبت می کنیم و یک زمان درباره زنان و دخترانی که زودتر از موعد مقرر وارد روابط جنسی می شوند سخن می گوییم. این دو مقوله با یکدیگر تفات دارند و دو مساله جداست. برای فاکتور دوم باید بپذیریم که کاهش سن وجود داشته زیرا مراجعه ها به مراكز خدمات رساني و روانشناسان در این خصوص نشان می دهد که دختران جامعه ما در مقايسه با گذشته زودتر درگیر این روابط شده اند که بر اساس سنشان ممکن است درگیر احساسات شده و سپس به روابط جنسی رسیده باشند. اما نکته ای که امروز می دانیم این است که تعداد افرادی که اینگونه مشکلات را تجربه می کنند اکنون بیشتر از سالهای گذشته است اما این مساله لزوما به معناي اين نيست كه بر اساس چنين داده هايي براي تن فروشي نتيجه گيري كنيم و مثلا ادعا كنيم که سن افراد تن فروش به زیر 19 یا 15 رسیده است.

* این مساله که هیچ داده مشخصی برای این افراد وجود ندارد و سازمان یافته نیستند، ‌تهدیدی برای جامعه محسوب نمی شود؟ نه اینکه به آنها رسمیت داده شود بلکه آنها را تحت نظارت قرار سازمانی قرار دهیم تا آسیب های ناشی از آن کم شود. چرا چنین کاری صورت نگرفته است؟

براتی: حتما تهديد محسوب مي شود. اما چرا چنين است به دلیل آنکه ما این افراد را ندیده ایم. من ابتدای بحث عرض کردم که دیدگاه ها همیشه این است که ما فقط زنان و دختران تن فروش داریم اما واقعیت این است که مردان تن فروش هم هستند و ما آماری از آنها نداریم. اما نکته مهم برای اینکه بتوانیم اطلاعاتی از آنها کسب کنیم این است که در درجه اول ما وجود آنها را بپذیریم. وجود آنها نه ارتباطی با دولت ها دارد و نه نظام و نه سیاست. چه بسا در زمان های قبل از انقلاب بیشتر نیز داشته ایم؛ در زمان رسول اکرم(ص) نیز زنانی بوده اند که بیرقی بر سر درهایشان می زند که نشان می داد پذیرای این کار هستند. بنابراین وجود این افراد در طول تاریخ ثابت شده است و ما نباید وجود این افراد را به گروه های خاص سیاسی ربط بدهیم و به

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نماینده مجلس بازهم بورس را پیش بینی کرد
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:19 | بازدید : 362 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نماینده مجلس بازهم بورس را پیش بینی کرد

محمد حسن نژاد درحالی دیروز با ارایه پیش بینی از آینده کوتاه مدت بورس و هشدار به نوسان گیران ، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود که به فاصله یک روز ، باز هم اقدام به ارایه پیش بینی دیگری از بازار سهام و ارتباط آن با مذاکرات کرد تا بار دیگر مواضع وی نقل محافل و مجالس شود.

وی که سابقه فعالیت چندین ساله در بازار سرمایه ایران از جمله مدیرعاملی یک شرکت کارگزاری بزرگ و مطرح را دارد و با حضور در مناظره تلویزیونی سال گذشته و اعلام " سرشکستنک در بازار سرمایه " به چهره ای خبرساز تبدیل شده ، در گفت و گوی امروز خود با ایرنا اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه مثبت نرسد بورس سقوط زیادی نخواهد داشت. این امکان وجود دارد که شاخص کل تنها حدود 10 تا 15 هزار واحد افت یابد که این میزان به معنای فروپاشی بازار سرمایه نیست.

وی ادامه داد: بورس به مذاکرات گره خورده و تا زمانی که نتایج مذاکرات به صورت شفاف مشخص نشود وضعیت بازار سرمایه به همین منوال خواهد بود.

وی با رد این فرضیه که دست هایی پشت پرده منجر به کاهش شاخص بورس شده است، اظهار داشت: واقعیت این است که بورس کشور مدتی با افزایش های چشمگیر مواجه بوده و هم اکنون بازار در حال تعدیل شدن است.

این نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه رشد بورس در سال های گذشته حبابی بوده،  تصریح کرد: شاخص بورس از 25 هزار واحد به حدود 90 هزار واحد رسیده و هم اکنون این رقم به 60 هزار واحد کاهش یافته است.

حسن نژاد با بیان اینکه واقعیت این است که اقتصاد از کدام رکود خارج شده و کدام شرکت ها تولیدشان افزایش یافته است، گفت: استراتژی بلندمدتی که راه را به سرمایه گذاران نشان بدهد در بازار سرمایه کشور وجود ندارد و این از معضلات بازار سرمایه کشور است. نبود برنامه در خصوصی سازی به گونه ای است که فروش سهام برخی از شرکت ها از دستور کار خارج می شود به طوری که سرمایه گذار نمی تواند برنامه ریزی مناسب و بلندمدتی در این بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه، علاوه بر این مشکلات مشخص نیست که در سال آینده چه میزان تامین سرمایه از طریق بورس انجام خواهد شد، گفت: به دلیل بی برنامگی حتی میزان فروش اوراق در بازار نیز برای سال های آتی مشخص نشده است.

حسن نژاد با تاکید بر اینکه بازار سرمایه شدیدا دچار شاخص زدگی شده است، اظهار داشت: این در حالی است که وظیفه بازار سرمایه گردآوری سرمایه های کوچک و تبدیل به سرمایه های کلان است لذا نباید تاکید زیادی بر شاخص بورس داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:17 | بازدید : 352 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حالی طی جلسه هفته های اخیر خود از پنج بانک مطرح و بزرگ کشور قول حمایت از بازار سرمایه را با طریق تزریق نقدینگی ابلاغ نمود که تقریباً می توان گفت هیچ یک از بانک ها نه تنها حمایتی از روند معاملات بورس نکردند، بلکه حتی اقدامی در راستای پشتیبانی از سهام زیر مجموعه های خود ننموده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ادامه این روند و با بی اعتنایی مدیران بانک ها پیرامون وعده حمایت از بازار و نیز حال و روز بازار سرمایه، وزیر اقتصاد نیز روزهای گذشته در مصاحبه خود با یکی از پایگاه های خبری اعلام داشت که بانک ها تکلیف و تعهدی برای حمایت از بورس ندارند و بدین ترتیب اختیار تام را به مدیران بانک ها داد تا منابع نقدینگی خود را در هر بازار و محلی که می خواهند سرمایه گذاری کنند.

بر این اساس به نظر می رسد با اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، آب پاکی برای تداوم روند نزولی بورس بر دستان سهامداران ریخته شد و به نوعی سهامداران بر ادامه دار بودن روند فرسایشی بورس اطمینان تأکید دارند که نتیجه این امر در معاملات امروز بازار سهام مشاهده می شود. چراکه فعالان بازار سرمایه به وضوح دریافتند که این بازار به عنوان یکی از بازارهای مولد اقتصادی هیچ پشتوانه ای ندارد و مقامات و مسئولان ارشد اقتصادی آن را به حال خود رها کرده اند.

این رفتار توام با ناامیدی سهامداران در معاملات امروز به چشم می خورد و با نگاهی به صفحه قرمز تابلوی معاملات و حجم معاملات 301 میلیون سهمی به ارزش بیش از 73 میلیارد تومانی بورس در می یابیم که کورسوی امید برای حرکت در مسیر رونق بورس از طریق حمایت متولیان و مقامات ارشد دولتی به یأس تبدیل شده و باز هم رکود بر این بازار حاکم شده است.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس نیز در پی روند منفی معاملات با کاهش حدود 110واحدی، در مدار 63 هزار واحدی قرار دارد و همین وضعیت را در فرابورس هم شاهد هستیم، به طوریکه حجم معاملات آن بیش از 69 میلیون سهمی به ارزش 69 میلیارد تومان در آن رقم خورده است.

در این شرایط اگر نگاهی به روند معاملات نمادهای پر بیننده بورس و حجم و ارزش معاملات آن بیاندازیم، مشاهده می شود که امروز هر سهم بانک صادرات در محدوده قیمتی 83 تومان و کمتر از قیمت اسمی در حالی معامله می شود که می توان گفت ارزش روز هر سهم این بانک حتی به اندازه قیمت یک آدامس هم نیست.

بانک ملت نیز با حجم معاملات حدود سه میلیون سهمی ارزشی به مبلغ حدود هفتصد میلیون تومان را به خود اختصاص می دهد و معاملات آن تا لحظه تنظیم این گزارش در درصدهای منفی انجام شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تشدید بی اعتنایی بازار به شرکت های ارزنده
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:14 | بازدید : 366 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تشدید بی اعتنایی بازار به شرکت های ارزنده

بازارسهام طی سال جاری با روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها و زیان اکثر سرمایه گذاران خرد و کلان مواجه شده و طی هفته های اخیر هیچ خبر مثبتی در حوزه های مختلف هم نتوانسته باعث تغییر شرایط شود.

براساس این گزارش، در این میان هر چند عده زیادی از فعالان دلیل اصلی سیر نزولی همه متغیرهای اصلی بورس را ناشی از بی اعتمادی به آینده و کمبود نقدینگی می دانند اما در همین شرایط سخت هم گروهی از سهامداران همچنان اقدام به خرید و فروش سهام کرده و به اطلاعات جدید شرکت ها توجه می کنند.

با این حال به رغم انتشار اخبار مثبت از شرکت ها خبری از بهبود شرایط و حتی رشد اندک سهام هم نیست. به طوریکه بعد از رفتار سرد دیروز بازار به اعلام افزایش 255 درصدی سود هر سهم سرمایه گذاری نفت ( که غیر عملیاتی بود ) و عدم رشد قیمت سهام این شرکت طی دو روز اخیر به دلیل پیش خور شدن اطلاعات مثبت در گذشته ، امروز هم این رفتار سرد در دو شرکت ایران خودرو و گروه بهمن تکرار شد.

برپایه این گزارش، در شرایطی سود هر سهم سال مالی گذشته ایران خودرو و گروه بهمن با رشد 29.5 و 31 درصدی همراه شد که نماد این دو شرکت بعد از توقف ، امروز بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی باز شد اما نه تنها خبری از تحقق حداقل انتظارها نبود بلکه بهای سهام هر دو شرکت هم تغییری نکرد و در همان قیمت های 260 و 214 تومانی قبل از اعلام افزایش سود ثابت ماند.

این درحالی است که برخی از سهامداران انتظار داشتند با اعلام سودهای جدید این دو خودروساز، بهای سهام آنها حداقل 5 تا 10 درصد رشد کند. آن هم دو شرکت از صنعتی که در صورت مثبت بودن مذاکرات با اخبار و رویدادهای بسیار مهمی مواجه  و به لیدر بازار تبدیل خواهند شد.

با این اوصاف برای این دو شرکت که طی سال جاری با کاهش 7 و رشد 1.5 درصدی قیمت سهام روبرو شده اند ، خبری از پیش خور شدن اطلاعات هم نبوده تا مشخص شود بازار سهام با چه شرایط سخت و پیچیده ایی همراه شده است. اما برخی از فعالان پر ریسک،  با تکیه بر تجربه سال های گذشته و امیدواری به نتیجه بخش بودن مذاکرات همچنان اقدام به خرید پله ایی و اصطلاحا" نرم می کنند تا در آینده شاهد کسب بازدهی قابل توجه از این ریسک پذیری باشند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شاخص بازار همچنان در سراشیبی
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:10 | بازدید : 363 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شاخص بازار همچنان در سراشیبی

شاخص کل بورس در بالاترین مقدار در 16 فروردین ماه امسال به 70 هزار و 843 واحد رسید و پس از آن با افتادن در سراشیبی به 63 هزار و 297 واحد در 16 خرداد ماه جاری رسید.

بورس تهران در حالی رکود شدید حجم و ارزش معاملات سهام را به نظاره نشسته است که این روزها به تدریج به استقبال فصل مجامع شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد رفت.

هر ساله به طور سنتی با گرم تر شدن فصل مجامع شرکت ها و صنایع بورسی انگیزه جدیدی برای معامله گران به وجود می آید که در آستانه برگزاری مجمع و در عین حال انتشار گزارش عملکردی یکساله، روزهای شادابی را در تالار شیشه ای همزمان با رونق نسبی حجم و ارزش داد و ستد سهام تجزبه کنند.

این روزها اما با حاکم شدن رکود فرسایشی عمیق بر معاملات بازار سهام این انتظار سنتی نیز به حاشیه رانده شده است.

آنچه این روزها در بازار سهام می توان به وضوح دید، بی اعتمادی گسترده و عدم واکنش بورس به خبرهای حتی مثبت است. شرایطی که تالار شیشه ای را در اغمایی عمیق فرو برده که معلوم نیست با چه راهکار و سیاستی می توان زمان برون رفت از آن را حدس زد.

قدر مسلم بازار سرمایه ایران به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد کشور بازتاب دهنده دورنمایی است که سرمایه گذاران را به واکنش نسبت به آن وا می دارد. وقتی رکود بر اقتصاد احاطه پیدا کرده، طبیعی خواهد بود که سود آوری شرکت ها تحت تاثیر چنین شرایطی با کاهش مواجه باشد.  در شرایطی که تورم اسمی بنا به گفته متولیان اقتصادی کشور به هسته محکم خود رسیده، تعیین دستوری نرخ سود اسمی 20 درصدی در بانک ها نه تنها سهامدار بلکه سرمایه گذار علاقه مند به توسعه طرح های مولد را برای باقی ماندن در بازار بی‌انگیزه خواهد کرد. چرا که در بازار بدون چشم انداز کنونی و مملو از ریسک فقط سرمایه گذاری در بانک ها توجیه پذیر خواهد بود.

با این همه فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام با آنکه این روزها کم و بیش ارزش پرتفوی خود را در زیان غوطه ور کرده اند، همچنان به تابلوی بی رونق معاملات بورس چشم دوخته اند تا شاید معجزه ای در آن رخ دهد. آرزویی که بر حسب اتفاق با به توافق هسته‌ای در نیویورک گره خورده است.

روایت وضعیت این روزهای  بورس تهران در میان اما و اگرهای اقتصاد ایران هر چند چندان دلچسب نیست، اما حاکی از یک واقعیت تلخ است و آن اینکه بورس به مانند بیماری است که انواع بیماری دارد و گویا هیچ دارو و مسکنی به حالش افاقه ندارد.

بورس این روزها حتی خبرهای مثبت را هم به اصطلاح در خود می سوزاند و با از دست دادن حجم و ارزش معالات روزانه حتی کارگزاری ها را به ورشکستگی تهدید کرده است.

به دور از واقعیت نیست که بخش بزرگی از سهامداران حرفه ای و گوش بزنگ بازار سهام در اوایل امسال و همزمان با ورود نقدینگی بزرگ در بورس بی سر و صدا خروج از بازار را بر ماندن در آن ترجیح دادند . آن دسته از سهامدارانی که این روزها در بازار باقی مانده اند به دلیل تحمل زیان، تمایلی به فروش سهام به قیمت های پائین فعلی نیستند.

در چنین شرایطی که همه فعالان بازار در انتظار طاقت فرسایی فرو رفته اند پی بردن به واقعیات تلخ بازار سهام شاید به نوعی پاشیدن نمک بر زخم سهامداری باشد و آن اینکه دولت به عنوان متولی اصلی این بازار به دلایل نامعلوم هیچ رغبتی برای حمایت واقعی از بورس ندارد.

در یک زمان وزیر اقتصاد بر حمایت بانک ها از بازار سرمایه تاکید می کند و یا از به کف رسیدن قیمت سهام و مناسب شدن فرصت خرید در بازار سخن می گوید، اما از یکسو حمایت بانک ها از بازار سرمایه را اختیاری عنوان می کند.

بازار سرمایه باید با این واقعیت روبرو شود که روی کمک دولت نمی تواند هیچ حسابی باز کند. بورس فقط در دو حالت می تواند به حیات دوباره دست یابد و آن اینکه یا باید بر توان نقدینگی مشتریان سهامدار حقیقی حساب باز کند و یا برای ورورد سرمایه گذار خارجی به بازار فرش قرمز پهن کند. آرزویی که به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ماههای آینده به شدت بستگی خواهد داشت.

بورس تنها گزینه ای است که در اقتصاد بیمار ایران می تواند منابع سرگردان را به سمت خود جذب کرده بدون آنکه تورم آن از چارچوب تالار شیشه ای فراتر رود.

واقعیت بازار سرمایه زمانی می تواند در اقتصاد ایران برای سرمایه گذار رخ نمایی کند که با تسهیل ورود و خروج سهامداران و از طرفی تسهیل پذیرش شرکت‌های خصوصی جدید بتواند منابع نقدینگی را برای ایجاد و توسعه طرح های مولد سرمایه گذاری جذب و به کار گیرد و این محقق نخواهد شد، مگر با پی ریزی مدیریت مبتنی بر صداقت متولیان  و اعتقاد واقعی دولت به جایگاه بازار سرمایه.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 1:50 | بازدید : 382 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور

"بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است و ادامه این روند و افتادن در مارپیچ تورمی است." یک کار‌شناس مسایل اقتصادی با بیان این مطلب تاکید کرد: مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در اتخاذ سیاست‌های درست را بدهند.
هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور

 

"بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است و ادامه این روند و افتادن در مارپیچ تورمی است." یک کار‌شناس مسایل اقتصادی با بیان این مطلب تاکید کرد: مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در اتخاذ سیاست‌های درست را بدهند.

در هفته گذشت بنزین تک نرخی و حامل‌های انرژی گران شد. بر اساس تجربیات گذشته افزایش نرخ حامل‌های انرژی با افزایش قیمت کالاهای دیگر و راه افتادن موجی از گرانی همراه می‌شود. این درحالی است مقامات دولتی اعتقاد دارند که این تصمیمات پیامده‌های تورمی نخواهد داشت.

تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی به خاطر جبران بخشی از کسری دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها گرفته شد. یارانه‌های نقدی و حذف گروه‌های پردرآمد که دولت یازدهم در مورد آن تعلل می‌کند به چالشی تبدیل شده است که به اعتقاد کار‌شناسان نتیجه ای غیر از نارضایتی مردمی نخواهد داشت.

بسیاری از فعالان و کار‌شناسان اقتصادی ترس از ناراضیاتی مردم را دلیل تردید و کندی دولت در حذف گروه‌های پردرآمد می‌دانند، این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به عنوان راه حل تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه مردم را نگران کرده و نارضایتی هایی ایجاد شده است.

واکنش‌های مردم در فضای مجازی و آنچه که در کوچه و خیابان به گوش می‌خورد حکایت از این دارد که دولت یازدهم برای جلب رضایت مردم در مورد مسایل اقتصادی کار دشواری در پیش دارد.

با وجود اینکه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در شبکه خبر تلاش کرد تا به مردم اطمینان دهد که گرانی ۴۳ درصدی قیمت بنزین تأثیری بر قیمت دیگر کالا‌ها ندارد و تاکید کرد که دولت درباره حذف سهمیه بندی بین بد و بد‌تر تصمیم گرفته است اما برخی از کار‌شناسان اقتصادی اعتقاد دارند که باید منتظر موجی از گرانی بود.

حسین راغفر کار‌شناس مسایل اقتصادی در گفت‌و‌گو با فرارو افزایش قیمت و آثار تورمی ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی را بدیهی و روشن دانست و گفت: بدون شک در مرحله اول شرکت‌های شبه دولتی مانند خودروسازان و... به بهانه افزایش سوخت قیمت‌ها را بالا می‌برند، بعد هم نوبت به کارخانجات لبنی و... در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌رسد.

وی افزود: همه این‌ها به خاطر اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی به روش سالهای گذشته است. شاهدیم که دولت یازدهم نیز‌‌ همان سیاست‌ها و مواضع غلط دولت قبل را ادامه می‌دهد و ادامه این شیوه حتما برایش هزینه ساز است.

راغفر ادامه داد: بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است. این‌‌ همان سناریو تکراری است که دولت‌های گذشته نیز آن را رقم زده‌اند و باید آن را مارپیچ تورمی نامید زیرا بعد از افزایش ارز دوباره قمیت کالا‌ها افزایش می‌یابد و این روند تکرار می‌شود.

وی نارضایتی مردم و عدم اعتماد به دولت را اصلیترین آسیب این سیاست دانست و افزود: دولت یازدهم برای چندمین بار در دو سال گذشته دست به افزایش نرخ حامل‌های انرژی زده و این به خاطر ناتوانی در اتخاذ سیاست‌ها درست مانند کنترل تورم، تصحیح نظام مالیاتی و کسب درآمد از این طریق، هزینه کلان پرداخت نقدی یارانه‌ها و... است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در این بخش‌های را بپردازند، گفت: دولت یازدهم سرمایه بزرگ اجتماعی که‌‌ همان حمایت مردم است را به خاطر عملکرد تخریبی و نادرست دولت گذشته به دست آورد اما ادامه‌‌ همان روش‌ها این سرمایه را از بین می‌برد. اعتماد مردم یک سرمایه اجتماعی است و به فرد خاصی تعلق ندارد که بتواند به سادگی آن را هدر داده یا هر جا که خواست خرج کند.

راغفر در پاسخ به این سوال که دولت در این شرایط چطور باید پیامدهای مخرب این اقدام را کنترل کند، گفت: دولت خود مسئول این پیامد‌ها است و کاری نمی‌تواند انجام دهد. این دولت که با شعار کنترل تورم روی کار آمده است وظیفه دارد که قیمت‌ها را کنترل کند.

وی در واکنش به اینکه دولت میان دو راه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف گروهی از یارانه بگیران که هر دو با نارضایتی جامعه همراه می‌شود؛ مانده است، گفت: یکی از دلایل این تورم ناشی از همین تزریق نقدینگی از طریق یارانه به جامعه بوده است. دولت در این خصوص با ملاحظات سیاسی تصمیم می‌گرد و بیش از مردم، امنیت ملی، بیکاری و آسیب‌های اقتصادی به امنیت و ملاحظات سیاسی خود توجه دارد و این صحیح نیست.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 1:47 | بازدید : 387 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی

دهه 20 سالگی، سن اوج شکوفایی جوانی و اوج انرژی برای کار کردن است، و طبیعتا تصمیمات مالی در این سن، پایه های ترقی اقتصادی آینده انسان را می‌سازند؛ پس باید عاقلانه هزینه کردن را در این سن شروع کرد.
مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی

 

دهه 20 سالگی، سنی است که به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و فرصت‌های قابل توجهی پیش‌روی خود دارید. برخی در این سن، اولین شغل خود را شروع می‌کنند. شاید در این سن خوردن یک ساندویچ ارزان‌قیمت برای اینکه بتوانید پول بیشتری پس‌انداز کنید، برایتان چندان هم ملالت‌آور نباشد. حتی اگر در این سن مرتکب اشتباهات مالی شوید، جبران این اشتباهات تقریبا آسان است. علاوه‌براین، یک فرد 20 ساله ممکن است تنها یکی دو سال اشتباه مالی پشت سر خود داشته باشد درحالی‌که یک فرد 40 ساله ممکن است در صورت عدم اصلاح این اشتباهات، 20 سال اشتباه را پشت سر خود ببیند.

بنابراین، برای اینکه در تازه‌ترین شروع زندگی خود، بهترین تصمیمات مالی را بگیرید، نظر شما را به‌خواندن این گزارش، به‌نقل از پایگاه اینترنتی مانی‌تاکس، دعوت می‌کنیم.

از همین سن به‌فکر بازنشستگی باشید
حق با شماست، تازه درحال شروع اولین شغلتان هستید و بازنشستگی حتی از مخیله‌تان هم عبور نمی‌کند. اما باید بدانید، در هیچ دوره سنی، به اندازه 20 سالگی، پس‌انداز کردن برای آینده تا این حد آسان نخواهد بود. با افتتاح یک حساب پس‌انداز بازنشستگی در 20 سالگی، سود خود را به شکل باورنکردنی افزایش خواهید داد.

پول خود را سرمایه گذاری کنید
شاید خواباندن پول در حساب، درنهایت سالانه یک الی دو درصد بازگشت سرمایه‌ داشته باشد اما برخی بازارهای نوظهور هستند که سالانه 15 تا 20 و حتی 30 درصد بازگشت سرمایه‌ دارند. اما این سود شاید یک حباب باشد و سرمایه گذاری در این بازارها درصد ریسک بالایی داشته‌باشد. این خطرات ممکن است سرمایه‌گذاران مسن‌تر را فراری دهد، اما جوانان در سن حدود 20 سالگی، به راحتی می‌توانند با این خطرات کنار بیایند. اگر هم خدای ناکرده سرمایه شما دچار سقوط شد، دست‌کم 40 سال دیگر فرصت و توان کارکردن دارید تا این اشتباهات را جبران کنید. اما منظور این نیست که تمام پول خود را وارد یک سرمایه گذاری پرخطر کنید؛ بلکه باید سرمایه‌ خود را متعادل کنید.

اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خود را بنویسید
در این مرحله، منظور این نیست که تمام مسیر زندگی خود را روی کاغذ بیاورید. حتی مجبور نیستید خود را به برنامه‌هایی که از پیش تعیین کردید، مقید کنید. بلکه هرزمان که بخواهید می‌توانید آنها را تغییر دهید.

بااین‌حال، داشتن ایده برای اینکه مسیرتان کجاست و چه هدفی را دنبال می‌کنید، کار را برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه با پولتان آسان می‌کند. بنابراین، دیگر در چهل‌سالگی با حسرت به ویلای دوستتان نگاه نمی‌کنید و خود را سرزنش نمی‌کنید که چرا من‌هم نمی‌توانم مانند او یک ویلا بخرم.

اما این نکته را به‌خاطر بسپارید که برای یک‌سال، 10 سال و حتی 20 سال آینده خود چه مسیری را متصور هستید. اهدافتان می‌تواند هرچیزی که می‌خواهید باشد که برخی از آنها شامل: ازدواج، بچه‌دار شدن، سفر، مسیر شغلی، خرید خانه و خریدهای بزرگ‌تر نظیر خرید برج و... می‌شوند.

سعی کنید برای خریدهایتان از پرداخت نقدی استفاده کنید
اینکه بتوانید تمام خریدهای خود را نقدی انجام دهید، زندگی شما را عوض می‌کند. خرید چکی و با قرض و نسیه شما را زیر بدهی‌های سنگین می‌برند. پس مدام به خودتان تلقین کنید که جزو افرادی هستید که تنها نقدی خرید می‌کنند. البته این الزاما بدین معنا نیست که شما هیچوقت وام یا قرض نگیرید یا هرگز به خودتان پاداش ندهید؛ بلکه این بدان معناست که شاید باعث شود تا برای خریدهای خود بیشتر فکر کنید و سخت‌تر مقروض شوید، درعوض وقتی دست به این‌کار بزنید که گزینه دیگری ندارید.

بودجه‌ای را فراهم کنید که از اهدافتان پشتیبانی کند
یکی از مهم‌ترین مسایل در سن 20 سالگی این است که اطمینان حاصل کنید برای پیشبرد اهدافتان چقدر بودجه لازم دارید. اگر در ذهنتان آرزو دارید تا ظرف پنج سال ازدواج کنید یا خانه بخرید، احتمالا باید پول بیشتری خارج از پس‌اندازهای خود کنار بگذارید تا بتوانید این اهداف را محقق کنید.

پس‌انداز اضطراری داشته باشید
بودجه شما باید همه موارد، حتی پس‌انداز اضطراری را نیز دربر بگیرد که این مبلغ باید جدا از پس‌انداز بازنشستگی شما باشد. این پس‌انداز باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند کفاف هزینه‌های دست‌کم سه تا شش ماه بیکاری شما را بدهد. البته به‌خاطر داشته‌باشید که این پول تنها برای پوشش هزینه‌های شماست و الزاما جایگزین درآمدتان نیست.

بدهی‌هایتان را تصفیه کنید
دنیای ایده‌آل دنیایی است که در آن، سن بزرگسالی خود را با بدهی صفر شروع کنید. البته ما هم خیلی خوب می‌دانیم که که همه ما بدهی‌هایی مثل شهریه تحصیل داریم. اما هیچوقت از این توجیه‌ها و بهانه‌ها برای ارتکاب اشتباهات بعدی استفاده نکنید. اینها بدین معنا نیستند که شما خود را تسلیم یک زندگی پر از بدهی کنید. از همین امروز شروع کنید به پرداخت بدهی‌های معوق، و سپس شروع کنید به کم کردن هزینه ها و قرض‌هایتان و به خودتان قول بدهید که تا زمانی‌که بدهی‌هایتان را تصفیه نکردید، حجم آنرا باز افزایش ندهید.

هزینه‌ بیمه‌های غیرضروری را حذف کنید
اگر هزینه‌های غیرضروری نظیر حق بیمه‌هایی که مهم نیستند را کم کنید، در این صورت پول بیشتری برای تصفیه بدهی‌های خود خواهید داشت. مثلا آیا پرداخت هزینه بیمه عمر منطقی است؟ مثلا اگر ازدواج نکرده‌اید و فرزندی هم ندارید، پرداخت حق بیمه در 20 سالگی برای شما معنایی ندارد. بیمه خودرو و خانه هم یکی دیگر از هزینه‌هایی هستند که ممکن است در آن زیاده‌روی کنید. ازنظر منطقی هم شاید در 20 سالگی نیازی به پوشش کامل بیمه سلامت نداشته باشید.

پول خود را خرج خرید وسایلی که به آن نیاز ندارید، نکنید
20 سالگی بهترین سنی است که در آن می‌توانید خود را از به‌طور کامل از افتادن به دام به‌هم ریختگی نجات دهید. پس باید وقتی می‌خواهید چیزی را بخرید خیلی عاقلانه تصمیم بگیرید که چه چیزی را و برای چه می‌خرید؟ با محدود کردن خریدهای غیرضروری، دست شما برای خرید وسایلی که واقعا به آنها نیاز دارید باز خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است یک آپارتمان بخرید؛ قطعا اکنون به مبلمان نیاز دارید؛ اما در سن 20 سالگی نیازی به خرید یک دست مبلمان گران‌قیمت ندارید. درعوض 5 سال بعد که به وسایل ضروری‌تر نیاز پیدا کردید می‌توانید آنها را جایگزین کنید. بهترین گزینه، خرید وسایل دست‌دوم است؛ بدین ترتیب پول زیادی را پس‌انداز می‌کنید تا درآینده مبلمان مورد علاقه خود را خریداری کنید. پس سعی کنید تنها وسایلی را بخرید که واقعا به آنها نیاز دارید.

تمام قراردادهای عرفی و الزامات جامعه را فراموش کنید
سعی کنید تمام قراردادهای اجتماعی که درباره افراد هم سن و سال شما وجود دارد را فراموش کنید اما درباره آنها فکر کنید که آیا آمادگی انجام این کارها را دارید؟

افراد اغلب از خود می‌پرسند: پس کی ازدواج می‌کنم؟ کی ماشین می‌خرم؟ کی خانه می‌خرم؟ پس کی می‌خواهم دست‌کم سالی یکبار به سفر خارجی بروم؟ کی می‌شود که به فروشگاه بروم و هر‌آنچه که می‌خواهم را بخرم؟

همه این سوالات را فراموش کنید. جامعه دوست دارد به ما بگوید که چگونه زندگی کنیم. اما بهترین تصمیمی که می‌توان گرفت این است که پول خود را هوشمندانه و تنها برای چیزهایی که ضروری است هزینه کنید.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آمریکا:باحل جزییات فنی به توافق هسته ای با ایران دست خواهیم یافت
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 419 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آمریکا:باحل جزییات فنی به توافق هسته ای با ایران دست خواهیم یافت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز خوشبینی کرد که با حل جزییات فنی بیانیه سوئیس، به توافق جامع هسته ای با ایران دست خواهند یافت.

 

جف راتک از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت و گو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: کشورهای عضو گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای با جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تعیین شده اتفاق نظر دارند و چارچوب توافق نیز در لوزان سوئیس بدست آمده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در لوزان سوئیس به برداشت مشترکی از چارچوب توافق رسیده اند و در حال حاضر گفت و گوها برای تکمیل جزییات و عناصر فنی توافق ادامه دارد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران مستلزم تکمیل جزییات مورد بحث است و انتظار می رود گام های آخر مذاکرات بدون وقفه تا رسیدن به توافق نهایی ادامه یابد.

راتک گفت: جان کری وزیر امور خارجه در تداوم گفت و گوهای هسته ای با ایران، روز جمعه - فردا - به ژنو می روند تا با همتای ایرانی خود گفت و گو کند.

وی هدف اصلی دیدار کری و ظریف را در ژنو رایزنی برای پیشبرد مذاکرات و مطرح کردن مسائل کلیدی به عنوان کرد و افزود: این دیدارها در دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده پایان ماه ژوئن - 10 تیر- مهم، کارآمد و با ارزش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد مواضع متفاوت فرانسه نسبت به دیگر اعضای مذاکره کننده عضو گروه 1+5 گفت: همه اعضای 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن - 10 تیر - به صورت همگام در تلاش هستند و در صورت حسن نیت طرفین می توان به امضا توافق هسته ای امید داشت.
 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کدام مقام ایرانی از هیات آمریکایی در تهران استقبال کرد؟
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:54 | بازدید : 475 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

کدام مقام ایرانی از هیات آمریکایی در تهران استقبال کرد؟ 

ند لامونت که نیویورک تایمز وی را یک متخصص و سرمایه گذار در زمینه دیجیتال و البته سیاستمدار سابق معرفی می کند، دیدار های هیات در رستوران مجلل در منطقه الهیه را اینگونه روایت می کند‌: « روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت ٨٠ میلیونی ایران ٤٠ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های ٣G و ٤G به سرعت در ایران در حال توسعه است»

فارس مدعی شده که نصرالله جهانگرد؛ شخصی که برخی وی را نفر اصلی وزارت ارتباطات بعد از واعظی معرفی می کنند، یکی از چهره های اصلی دیدار کننده با هیات تجار آمریکایی بوده است؛ هیاتی که ظاهرا طرف ایرانی بیشتر مایل بوده که محتوای دیدار را محرمانه نگه دارد.

ظاهراً جهانگرد تنها مقام دولتی بوده که از ایت هیات آمریکایی استقبال کرده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:52 | بازدید : 459 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر

راه‌هایی برای انگیزش کارمندان به نوآوری بیشتر
 
 
 

 ممکن است از کارمندانتان راضی باشید و بدانید که آنها به‌خوبی در حال انجام وظایفشان هستند یا احتمال دارد از استخدام آنها ناراضی باشید.


ممکن است از کارمندانتان راضی باشید و بدانید که آنها به‌خوبی در حال انجام وظایفشان هستند یا احتمال دارد از استخدام آنها ناراضی باشید.
اما حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کاش آنها در کارشان خلاقیت بیشتری داشتند. در حال حاضر شرکت‌هایی که در میادین پررقابت امروز رو به رشد هستند، غالبا به‌عنوان خلاق‌ترین‌ها نیز شناخته می‌شوند. البته خبر خوب این است که برای به‌وجود آوردن فرهنگ ابتکار و نوآوری در میان کارمندان، راهکارهای فراوانی وجود دارد که معمولا توسط بهترین مدیر‌ها اجرا شده‌اند. بعضی از بهترین این راهکار‌ها به این شرح هستند:

به ایده مدیریتی خود دوباره فکر کنید

لازلو بوک (Laszlo Bock) نایب رئیس ارشد بخش اداره مردمی گوگل می‌گوید: انسان‌ها عموما به‌دنبال پیدا کردن یک معنا در کارشان هستند. آنها می‌خواهند بدانند که در محیط کاریشان چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است و دوست دارند در شکل دادن محیط کارشان نقش داشته باشند. اگر کسی در شرکت شما ایده هوشمندانه‌ای دارد، به او اجازه دهید تا آن را عملی سازد. کارمندان با داشتن نقش‌های پرقدرت کاری می‌توانند تاثیر بسزایی در حرکت یک شرکت به سوی پیشرفت داشته باشند. به کارمندانتان اجازه دهید تا با گرفتن پروژه، خودشان را منحصرا مسوول نتایج آن بدانند.

کار و سرگرمی نباید حتما ازهم جدا باشند

با همراه کردن کمی تفریح و سرگرمی در یک روز کاری، می‌توانید محیط را برای رشد و خلاقیت بیشتر آماده کنید. مثلا روزهایی را برای پوشیدن لباس‌های غیرمعمول تعیین کنید. یک روز را به‌عنوان روز ابرقهرمان‌ها معرفی کنید و از کارمندانتان بخواهید با پوشیدن لباس قهرمان مورد علاقه‌شان به سر کار بیایند. اگر در شرکتی کار می‌کنید که امکان چنین فعالیتی را ندارید، می‌توانید حداقل به شکل منظم باعث فراهم کردن دقایقی سرگرم‌کننده باشید. مثلا برگزار کردن مسابقه در شرکت!

از عجیب و غریب بودن نترسید

کمی عجیب و غریب بودن، باعث می‌شود که کارمندانتان، در انجام کار پیش بیفتند. اریک رایان (Eric Ryan )، موسس شرکت Method (شرکت موفق موادشوینده) با زمزمه آهنگ مورد علاقه‌اش در آسانسور، پوشیدن لباس‌هایی شبیه به سنجاب در میان اعضای شرکت‌های گوناگون شناخته می‌شود. او اعتقاد دارد که انجام این کارها، به کارمندان یادآوری می‌کند که آنها در محیطی خاص مشغول کار هستند.

قدردانیتان را نشان دهید و یادداشت‌های تشکر آمیز بنویسید

به گفته جرمی اسمیت (Jeremy Smith) تشکر کردن، یک روش غیر مادی برای حمایت از انگیزه‌های غیرمادی است. یک راه موثر برای انگیزه‌دادن کارمندان به خلاقیت، تشکر کردن از آنها است.

یک استراحت کوتاه به برنامه کاریتان اضافه کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما یک چرت کوتاه می‌تواند راهی عالی برای خلاق‌تر شدن کارمندان باشد. کسانی که استراحت خوبی دارند، بهتر فکر می‌کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت‌های مبتکرانه دست می‌زنند. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی با به وجود آوردن اتاق‌های چرت در محیط کار، زمان کوتاهی را به استراحت کارمندانشان اختصاص می‌دهند.

آموزش را همگانی کنید

امکانات و برنامه‌های آموزشی تنها مختص افراد جدید نیست. هرکس باید بتواند از تجربه داشتن یک مربی بهره‌گیرد. وقتی تمام کارمندان در بخش‌های آموزشی شرکت سهیم باشند، قادرند تا با دیگر افراد محیط کارشان ارتباط برقرار کنند و این امکان را دارند تا به وظایف خود بیشتر فکر کنند.

بازخوردها را بررسی کنید

زمان و پشتکار دو عامل اصلی برای رسیدن به یک ایده جدید هستند. کارمندان باید برای ارزیابی نظراتشان، بازخورد ایده‌های خود را دریافت کنند. برای مشخص کردن میزان ضعف و قدرت ایده‌های کارمندان، برقراری یک سیستم ارزیابی ضروری است. می‌توانید برای این ارزیابی، از حضور یک جمعیت زیاد استفاده کنید و از آنها بخواهید تا روی ایده‌ها نظر و رای دهند. شما همچنین می‌توانید یک جلسه بزرگ فکری تشکیل دهید و موضوعات مطرح شده را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید ایده‌های خلاق، موثرتر و بیشتر شوند، درباره کیفیت آنها با کارمندانتان گفت‌وگو کنید.

کارمندان را به‌کار گروهی تشویق کنید

کار گروهی، باعث شکل‌گیری ایده‌های موثر می‌شود. شاید یک نفر بتواند نظر خوبی ارائه دهد، اما بقیه می‌توانند با کشف جزئیات موثر و ضروری، آن نظر را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کنند.کارمندانتان را به تیم‌های مختلف گروه بندی کنید و حتی یک پاداش برای بهترین ایده در نظر بگیرید.

مطمئن باشید که با کارمندانتان همگام هستید

واژه نوآوری برای برخی مدیران بلند مرتبه، به معنای رسیدن به نتیجه دلخواه در یک بازه زمانی پنج یا حتی 10 ساله است. از طرف دیگر ممکن است کارمندان در ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود زمان کوتاه و پیشرفت‌های سریع و فوری را در نظر بگیرند. این موضوع می‌تواند به رد شدن یک پیشنهاد نوآورانه از سوی مدیرعامل منتهی شود. فرصتی که برای تحقق یک موضوع در نظر گرفته‌اید، برای کارمندانتان معین کنید و اطمینان حاصل کنید که با آنها در یک زمان حرکت می‌کنید.

از خطا‌ها و شکست‌ها قدردانی کنید

انتقاد کردن از کارمندان وقتی ایده هایشان کاربردی نمی‌شود، روشی برای خاموش کردن ابتکار و نوآوری است. یک مدیر مسوول باید از خطاها به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری و پیشرفت یاد کند و شکست‌ها و اشتباهات را تجلیل کند و به کارمندان یادآوری کند که آنها با هر خطا یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شده‌اند.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درآمد ۲۵میلیاردی از طریق برگزاری آزمون استخدامی!
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:50 | بازدید : 481 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درآمد ۲۵میلیاردی از طریق برگزاری آزمون استخدامی!


ثبت نام آزمون استخدامی وزارت نيرو در حالی از صبح شنبه آغاز شد كه هزینه ثبت نام آن بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۹۳ هزینه ثبت‌نام ۱۳۶۰۰۰ ریال بود كه در سال ۹۴ اين هزینه با رشد تقريبا دو برابری به ۲۵۰۰۰۰ ریال رسيده است.

 

 

 سال گذشته تعداد ۷۴۲۸۱ نفر در آزمون استخدامی وزارت نیرو که در ۳۰ آبان‌ماه سال‌ گذشته برگزار شد، شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد که با احتساب هزینه ثبت نام ۲۵ هزار تومانی درآمدی به میزان ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای وزارت نیرو در پی خواهد داشت! اين در حالی است كه از لحاظ پذيرش نيروها نيز با رشد قابل توجه روبه رو هستيم؛ به گونه‌ای کل پذیرش در بخش برق (همه گرایش‌ها و مقاطع) در سال گذشته حدودا ۴۰ نفر بود ولی در استخدامی امسال بیش از ۶۶۰ نفر در بخش برق (همه گرایش ها و مقاطع) پذیرش خواهند شد.

همچنين در آزمون ۹۳ از مقطع کاردانی (تکنسین) برای استخدام ثبت نام نشد ولی در آزمون ۹۴ بخشی از ظرفیت اعلام شده به این مقطع تحصیلی اختصاص یافته است.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای بدترین سناریوی ممکن
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 430 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای بدترین سناریوی ممکن

ییس بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به آمریکا سفر کرد، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی سی تی وی آمریکا گفت: برنامه ریزی وی بر مبنای احتمال برداشته شدن تحریم‌های بین المللی در سال پیش رو نیست.

ولی الله سیف به شبکه سی سی تی وی آمریکا اظهار کرد که به شکلی پیش بینی‌های اقتصادی و بودجه ای را انجام می‌دهد مثل اینکه همه تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: البته باید بپذیریم که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسند، شاهد تاثیر مثبت بیشتری از نظر رشد بالاتر، تورم کمتر و نرخ بیکاری کمتر خواهیم بود.

رییس بانک مرکزی گفت: تحریم‌های بانکی تنها به اقتصاد ایران لطمه نزده اند و اقتصاد منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده اند.

سیف در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت بالایی برای تعامل با همسایگانش دارد و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند ثبات را به منطقه بیاورد در حالیکه هر گونه تاخیر، پیامد منفی برای کل منطقه خواهد داشت.

وی از توان دولت برای بهبود اقتصاد با وجود ادامه تحریم‌ها تمجید کرد و گفت: پیش از روی کار آمدن دولت جدید در سال 2013، تورم به 39 درصد رسیده بود، اما در همان سال بیش از نیمی کاهش یافت و به 17 درصد رسید و بانک مرکزی تک رقمی کردن تورم تا دو سال آینده را هدف گذاری کرده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زنان تاجرايراني در راه آمريكا
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 476 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

زنان تاجرايراني در راه آمريكا

هياتي از خانم‌هاي كارآفرين و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهي امريكا خواهند شد
زنان تاجرايراني در راه آمريكا

 

سالن‌هاي اجتماعات دانشگاه‌ها روزهاي شلوغي را مي‌گذرانند. هر روز، يك سوي شهر ديپلمات‌ها نشسته‌اند تا به سوالات پاسخ دهند؛ سوالاتي درباره بيانيه لوزان كه قرار است به توافقنامه تبديل شود. امروز قرار است درجه حرارت از اين هم بالاتر برود چرا كه كار نگارش متن توافقنامه آغاز مي‌شود، اما اقتصاد پنجره‌ها را زودتر از موعد باز كرده تا پذيراي هواي بهاري باشد. 
 
در ميانه چانه‌زني‌هاي سياسي خبرهاي دلگرم‌كننده و دلسرد‌كننده، اقتصادي‌ها به هم لبخند مي‌زنند. در سكوت و سكون فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را بررسي مي‌كنند و حوزه‌هاي قابل فعاليت را از خودروسازي گرفته تا نفت و گاز و ساختمان‌سازي و مواد غذايي و... تفاوت اين‌بار در حضور پررنگ امريكايي‌هاست. حالا هر ارتباطي زير ذره بين رسانه‌ها بزرگنمايي مي‌شود و هر مراوده‌اي تفسيري ديگر مي‌يابد.  يك بار امريكايي‌ها ويزاي توريستي مي‌گيرند تا راهي ايران شوند و بررسي كنند اينجا، جاي خوبي براي سرمايه‌گذاري هست يا خير، يك بار ايراني‌ها ويزا مي‌گيرند تا راهي امريكا شوند و بررسي كنند زمينه همكاري‌هاي مشترك چيست. در اين ميان فصل مشترك هر دو هيات اين است كه هيچ كدام رسما تابلوي اقتصاد را بالاي سر ندارند.
 
حالا قرار است هياتي تجاري – فرهنگي از بانوان ايراني راهي امريكا شوند تا هم چهره ايران را به جهان معرفي كنند و هم بررسي كنند در كدام زمينه مي‌توان همكاري داشت.  دعوت‌كننده اين ديدار نيز موسسه Learning است. خانم‌هايي كه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر فعاليت دارند ميهمان اين موسسه خواهند بود تا در امريكا با بانواني كه از ديگر كشورها مي‌آيند ديدار و گفت‌وگو و ايران را معرفي كنند.
 
 اين ديدار را مي‌توان پاسخ ايراني‌ها از ديدار امريكايي‌ها دانست.  حالا ديگر صحت گفته‌هاي نايجل كوشنر، رييس اتاق بازرگاني ايران و انگليس معلوم مي‌شود آنجا كه گفت: من از مدتي قبل شاهد هجوم شركت‌هاي امريكايي و اروپايي به بازار ايران بوده‌ام و كسي نمي‌خواهد از اين قافله عقب بماند.  اين مراودات نشان مي‌دهد اين‌بار امريكايي‌ها نيز نمي‌خواهند از اين قافله عقب بمانند و به دنبال راهي هستند براي ورود به ايران. پيش‌تر با اعمال تحريم‌هايي عليه ايران خودشان را از بازار ايران محروم كردند و حالا بازاري به وسعت ٧٥ ميليون نفر برايشان جذابيت‌هاي فراواني يافته است. هر قدر اين اخبار براي فعالان بخش خصوصي امريكا خوشايند تلقي مي‌شود، براي اروپايي‌ها و چيني‌ها نگران‌كننده است. نگرانند با حضور امريكايي‌ها در بازار ايران، موقعيت تغيير كند، خصوصا اينكه در دوره تحريم‌هاي سختگيرانه و ظالمانه عليه ايران واكنش‌هاي منطقي از خود نشان ندادند و نگران موقعيت امروزشان در بازار ايران نشدند. به گزارش خبرنگار «اعتماد» موسسه Learning براي انتخاب ميهماناش با اتاق بازرگاني ايران تماس گرفته است. سيد حميد حسيني مسووليت معرفي كساني را كه مي‌توانند واجد شرايط ميهماني در امريكا باشند، پذيرفت و به اين ترتيب گروهي ١٥ نفره از بانوان كارآفرين و هنرمند ايراني آماده سفر به امريكا شدند.  
 
سيدحميد حسيني درباره نحوه انتخاب بانواني كه قرار است راهي امريكا شوند، توضيحاتي به خبرنگار «اعتماد» داد و گفت: بعد از اينكه تماس‌هاي اوليه برقرار شد، ما با وزارت امور خارجه تماس گرفتيم و موضوع را طرح كرديم. پس از حصول موافقت از سوي وزارت امور خارجه براي اعزام هياتي تجاري- هنري افرادي معرفي شدند و در نهايت قرار است گروهي ١٥ نفره راهي اين كشور شوند.
 
او با بيان اينكه اين نخستين بار است هياتي در اين سطح و به اين شكل، با دعوت يك موسسه به امريكا مي‌رود، گفت: قرار است اين هيات برنامه‌هايي در سانفرانسيسكو، واشنگتن و نيويورك داشته باشند و البته به فراخور تخصص هر فرد امكاني براي بازديدهايي ديگر نيز فراهم است.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد موضوع نشست‌هايي كه قرار است در امريكا برگزار شود، سياسي نيست. اين قطعيت در مورد حوزه سياسي وجود دارد اما هر چند افرادي از حوزه اقتصاد در اين هيات حضور دارند، موضوع صرفا اقتصادي نيز تلقي نخواهد شد. فريال مستوفي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني كه در اين هيات حضور دارد، درباره اين سفر به «اعتماد» گفت: اين نخستين باري نيست كه هياتي از ايران راهي امريكا مي‌شود، اما در شرايط فعلي شايد موضوع از زاويه ديگري مورد بررسي قرار گيرد و اهميت بيشتري بيابد.
 
او با تاكيد بر اينكه هدف از اين سفر به‌طور خاص فعاليت تجاري نيست، گفت: مهم‌ترين دليل اين سفر ايجاد شرايطي براي دوستي و ارتباطات آتي است. به هر روي در اين هيات خانم‌هاي كارآفرين و هنرمندي نيز حضور دارند و مي‌توانند امكانات موجود در امريكا را ببينند و مورد بررسي قرار دهند. از سوي ديگر حضور اين هيات نشان مي‌دهد كه خانم‌ها در ايران از چه موقعيت‌هايي براي كار برخوردار هستند؛ موقعيت‌هايي كه شايد به دليل تبليغات منفي عليه ايران، بسياري از آن خبر نداشته باشند. حالا در شرايطي ايراني‌ها راهي امريكا مي‌شوند كه تاجران و سرمايه‌گذاران امريكايي كه با ويزاي توريستي راهي ايران شده بودند، كوله‌بارشان مملو از خاطرات مثبت بود. از ايراني‌هايي سخن مي‌گفتند كه مراقب‌شان بودند و با لبخند از آنها استقبال كرده بودند. تركيب اعضاي هياتي كه قرار است از ايران راهي امريكا شود نشان مي‌دهد در بين ١٥ مسافر امريكا، حداقل هفت نفر از خانم‌هاي كارآفرين كه در اتاق‌هاي بازرگاني تهران و ساير شهرها فعاليت دارند، حضور خواهند داشت.
 
 اين رايزني‌ها، درست در روزهايي كه ايران آماده آغاز مذاكرات در سطح كارشناسي مي‌شود، اتفاقي مهم تلقي مي‌شود. انگار حالا اقتصادي‌ها تصميم گرفته‌اند از بلنداي ديوار بلند بي‌اعتمادي نگاهي به فرصت‌هايي كه در هر كدام از اين دو كشور هست بيندازند تا شايد پنجره‌اي بر اين ديوار نقش ببندد. هنوز جزيياتي درباه برنامه كاري اين هيات مشخص نشده است و گفته مي‌شود نشست‌هاي مقدماتي براي برنامه‌ريزي و اطلاع از جزييات در روزهاي آتي برگزار خواهد شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فرانسه پربازدیدترین کشور دنیا، آمریکا پردرآمدترین
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:30 | بازدید : 437 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

فرانسه پربازدیدترین کشور دنیا، آمریکا پردرآمدترین

فرانسه با جذب 83.7 میلیون نفر گردشگر در سال 2014 جایگاه خود را در مکان نخست پربازدیدترین کشور جهان حفظ کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال گذشته میلادی کشور فرانسه با پذیرایی از 83.7 میلیون نفر باردیگر پربازدیدترین کشور جهان لقب گرفت و پس از آن آمریکا با 74.4 میلیون نفر، اسپانیا با 65 میلیون نفر‌، چین با 55.6 میلیون نفر‌، ایتالیا با 48.6 میلیون گردشگر و ترکیه با جذب 39.8 میلیون نفر گردشگر در مکان‌های دوم تا ششم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گرفتند.

در مکان هفتم تا پانزدهم پربازدیدترین کشورهای جهان نیز به ترتیب آلمان‌، انگلیس‌، روسیه‌، مکزیک‌، هنگ‌کنگ‌، مالزی‌، استرالیا، تایلند و یونان جای گرفته‌اند.

در میان 15 کشور پربازدید جهان در سال 2014 به ترتیب کشورهای یونان‌، مکزیک‌، استرالیا و ایتالیا با 23، 20.5، 19 و 18 درصد بیشترین رشد در جذب گردشگر را در مقایسه با سال 2013 ثبت کرده‌اند و کشور تایلند نیز با نزول 6.7 درصدی بدترین عملکرد را داشته است.

رتبه گردشگری کشور تایلند در فهرست جهانی در سال 2014 به دلیل ناآرامی‌های داخلی با چهار پله نزول همراه بوده است.

کشور تایلند در سال گذشته میلادی در مجموع پذیرای 24 میلیون نفر توریست بود اما با این وجود رتبه این کشور در میان توریست‌ پذیرترین کشوره‌های جهان از مکان دهم در سال 2013 به رتبه 14 در سال 2014 نزول یافت.

براساس این گزارش، میزان حضور گردشگران در کشور تایلند که به "سرزمین لبخندها" مشهور است 6.7 درصد در مقایسه با آمار 24.8 میلیون نفری سال 2013 نزول داشته است و میزان درآمد این کشور نیز از محل گردشگری در سال گذشته میلادی با کاهش 8.1 درصدی به 38/4 میلیارد دلار رسید‌، در حالی که این رقم در سال گذشته آن 41.8 میلیارد دلار بود.

این کشور آسیایی در سال 2014 ‌، موقعیت خود را در مکان هفتم پردرآمدترین کشورهای جهان از محل گردشگری از دست دارد و با سقوط به رتبه نهم‌، جای خود را به کشور انگلستان با درآمد 45.3 میلیارد دلار داد.

براساس این گزارش، آمریکا همچنان کشور اول جهان از لحاظ حیث کسب درآمد از گردشگری است که در سال 2014 به درآمد 177 میلیارد دلار دست یافت و پس از آن در مکان دوم و با اختلاف زیاد اسپانیا با درآمد سالانه 65.2 میلیارد دلار و چین با 56.9 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در مکان چهارم تا پانزدهم پردرآمدترین کشورهای جهان در سال 2014 به ترتیب فرانسه (55.4 میلیارد دلار)، ماکائو (50.8)، ایتالیا (45.5)، انگلیس (45.3)، آلمان (43.3)، تایلند (38.4) و هنگ‌کنگ با 38.4 میلیارد دلار قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، درآمد جهانی از محل گردشگران بین‌المللی حاصل از هزینه‌های اسکان‌، غذا‌، نوشیدنی‌، سرگرمی‌، خرید و دیگر خدمات در سال 2014 به رکورد 1.25 تریلیون دلار رسید که با افزایش 48 میلیارد دلاری در مقایسه با سال 2013 همراه بوده است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 128
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 275
:: بازدید ماه : 1226
:: بازدید سال : 10126
:: بازدید کلی : 130667