بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
از دریای پارس تا خلیج فارس در بیش از 20قرن/ مرور نقشه ها و اسناد قدیمی
دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 ساعت 13:29 | بازدید : 573 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

موضوع تغییر نام خلیج فارس از دهه سوم قرن بیستم به دنبال سیاست فارسی‌زدایی انگلیسی‌ها در منطقه خلیج فارس مطرح شد. هدف اصلی سیاست یاد شده توسعه سیاست های انگلستان در منطقه خلیج فارس بود.

وشاید یکی از گفته کارشناسان و محققان بیش از یک چهارم ذخایر فسیلی جهان را در خود جای داده استبه گزارش خبرنگار مهر، شیار هلال شکل خلیج فارس بهنیز همین امر استدلایلی که در طول قرن ها دولت ها به دنبال دست یابی به آن بوده اند کیلومتر دارد و در کشاله وآزاد راه می‌یابد. این خلیج طولی نزدیک به 900 کیلومتر و پهنایی نزدیک به 240خلیج فارس از طریق دریای عمان به اقیانوس هند و آب‌های آزاد راه می‌یابد. این خلیج طولی نزدیک به 900 کیلومتر و در کشاله و چین‌خوردگی‌های پست و فرو افتاده جنوب زاگرس پدید آمده است.

دریایی که از پارس می‌رود

اما خلیج فارس طبق اسناد موجود از هزاره هشتم پیش از میلاد مورد استفاده تجاری و نظامی ملل دنیای قدیم قرار گرفته است.

بر اساس اسناد و کتاب های موجود پارتها دو راه تجاری را تحت کنترل داشتند که یکی از آن دو ، راه تجاریی بوده که از کنار فرات و از آسیای صغیر و سوریه و بین النهرین شمالی به سمت خلیج فارس گسترده بوده است .داریوش پادشاه ایران هخامنشی ، برای گسترش بازرگانی در ایران دستور داد کانال سوئزایجاد شود تا کشتی های بازرگانی بتوانند از دریای پارس واز دریای سرخ به مصر و مدیترانه راه یابند .

در سنگ نبشته داریوش هخامنشی در مصر متعلق به سال 518 تا 505 پیش از میلاد، که هنگام حفر کانال سوئز به دست آمده است، در عبارت «درایه تپه هچا پارسا آیی تی هنی» به معنای «دریایی که از پارس می‌رود یا سر می‌گیرد»، نام دریای پارس آمده است.

ایرانیان در روزگار هخامنشی این دریا را «پارسا درایا» یا دریای پارس می‌خواندند. در کتیبه‌هایی که از داریوش در تنگه هرمز نیز یافت شده، عبارتی پیرامون دریایی که از «پارس‌رود» سرچشمه می‌گرفته است به چشم می‌خورد.

در کتاب حدود العالم به عنوان قدیمی‌ترین کتاب جغرافیا به زبان فارسی که حدود هزار سال قبل تألیف شده است آمده است: «خلیج پارس از حد پارس برگیرد، با پهنای کتاب حدود العام به عنوان قدیمی ترین کتاب جغرافیا به زبان فارسی که حدود هزار سال در حدود سند اندک تا به فارسآغاز تاخت و تاز به خلیج

موقعیت بالای خلیج فارس قصد تصاحب آن را داشته اند و این تلاش از سوی دولت ها به شیوه های مختلف صورت گرفته است .

 بر اساس  آنچه ایرج افشار در کتاب «نام خلیج فارس » نوشته است؛ در عصر صفوی بود که عثمانیها تاخت و تاز به خلیج فارس را شروع کرده بودند و هرروز بر نیروی دریایی و تقویت آن می افزودند و پرتغالی ها از طرف دیگر در حدود سده 16 میلادی براین منطقه تسلط کامل داشتند و با عثمانیها درگیربودند تا آن که سرانجام در سال 1587 م شاه عباس به کمک انگلیسی ها پرتغالی ها را عقب راندند و در عوض پای انگلیسیها به این منطقه کاملاً باز شد و هلندیها در سال 1033 هـ با به دست گرفتن تنگه هرمز، سهمی از بازرگانی ایران را تصاحب کردند . این امر باعث کشمکش با انگلیسیها شد. چندی نگذشت که در سال 1075هـ شرکت فرانسوی هند خاوری تاسیس و رقیب دیگری افزوده شد. البته، باید یادآورشد در زمان حکومت افشاریان نادرشاه توانست نیروی دریایی در خلیج فارس ایجاد کند و چندفروند کشتی از انگلیس وهلندیها بخرد.

اما ظاهرا تلاش غربی ها در دوره قاجار بیش از هر زمان دیگری بوده است . استعمارگری انگلستان در آن دوران و البته بی تدبیری شاهان قاجار شرایط را برای حضور انگلیس، فرانسه و روسیه محیا کرد. این روند تا پایان جنگ جهانی دوم و سردمداری پهلوی ها ادمه داشت. دردوران پهلوی اداره خلیج فارس دوباره به دست ایران بازگشت و با تقویت نیروی دریایی اراین توانست اداره خلیج فارس را بدست گیرد.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که آمریکا و غربی ها دیگر نمی تواستند با حضور در ایران به مقاصد خود دست یابندهمواره در تلاش بودند تا با ایجاد نا امنی در منطقه و استفاده از دسیسه های گوناگون به خواسته های خود دست یابند. تغییر نام خلیج فارس نیز از جمله همین دسیسه هاست.

موضوع تغییر نام خلیج فارس از دهه سوم قرن بیستم به دنبال سیاست فارسی‌زدایی انگلیسی‌ها در منطقه خلیج فارس مطرح شد. هدف اصلی سیاست یاد شده توسعه سرزمین انگلستان در منطقه خلیج فارس بود.  پرونده عمل تغییر نام خلیج فارس به سال 1937م/ 1316 هـ ش ، تشکیل شده و هم اینک در وزارت امور خارجه انگلیس موجود است.

براساس این پرونده ج اولین کسی که آشارا واژه «خلیج فارس» را جعل نمود و «خلیج عربی»رابه جای آن بکاربرد، کارگزار استعمار پلید انگلیسی در خلیج فارس به نام « لرد بلگریو» است که که در کتاب خود می نویسد :« خلیج فارس که تازیان اینک آن را خلیج ع رب ی گویند...»

هدف این کارگزار این بود که این واژه ساختگی رادربین کشورهای منطقه خلیج فارس بویژه اعراب، رواج دهد.

امروزه نیز آمریکا و انگلیس با تحریک کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس، بخصوص کشور کوچک و وابسته امارات متحده عربی، درصدد ایجاد ناامنی در منطقه بوده و باترفند «خلیج ع رب ی» ، سعی در راه اندازی جنگ روانی و به دنبال آن فشارهای سیاسی علیه ایران دارد.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


15 شماره تلفن اساسی
دو شنبه 11 ارديبهشت 1391 ساعت 13:26 | بازدید : 586 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

دانستن 15 شماره تلفن در شهر تهران می‌تواند راهگشا باشد.
 این‌ روزها مشاوران به ازای یک ربع ساعت که با شما حرف می‌زنند، قیمت سرسام‌آوری طلب می‌کنند، اگر فقط یک راهنمایی کوچک می‌خواهید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، می‌توانید به 148 زنگی بزنید. این یک مرکز مشاوره معتبر است با این تفاوت که برای استفاده از آن می‌توانید در خانه‌تان بنشینید و بدون این که لازم باشد به چشم مشاورتان نگاه کنید، کمک بگیرید.
شماره تلفن 1818
این شماره به اندازه کافی معروف است، همین که بتوانید بدون ایستادن و وقت تلف‌‌ کردن در صف بانک، از خانه خودتان و در حالتی که روی کاناپه دراز کشیده‌اید قبض تلفن‌تان را بپردازید، خودش کلی غنیمت است. اما 1818 فقط به درد همین کار نمی‌خورد.
این شماره درواقع شماره سامانه خدمات الکترونیکی شرکت مخابرات استان تهران است. وقتی تماس می‌گیرید، اول از شما می‌خواهد شماره را وارد کنید. بعد بدهی‌تان را می‌گوید. برای پرداخت باید شماره عابر بانک‌تان را بدهید. نگران نباشید، آن‌ها هم یک شماره به شما می‌دهند تا اگر مشکلی پیش آمد، دست‌تان به جایی بند باشد.
از 1818 می‌توانید خدمات دیگری مثل صورت حساب‌های قبلی و دریافت ریز مکالمات را هم بگیرید. یادتان باشد که فقط وقتی از تلفن خودتان زنگ زده باشید می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.
شماره تلفن 88612121
این شماره تلفن امداد خودرو است. اکنون ماشین‌های امداد خودرو آنقدر در شهر پراکنده‌اند که حتماً روزی یکی دو بار با آنها برخورد می‌کنید. اگر ماشین‌تان در راه خراب شد، می‌توانید به این شماره زنگ بزنید تا یک مکانیک کاربلد به کمکتان بیاید. امداد خودرو در همه ایران خدمات می‌دهد. حتی اگر در یک روستای دورافتاده هستید، حداقل روی مشاوره تلفنی‌شان می‌توانید حساب کنید.
شماره تلفن 192
بنا بر اعلام سایت مرکز مخابرات استان تهران، این شماره همه اوقات شرعی را تا 24 ساعت آینده به شما اعلام می‌کند. اگر هم نمی‌دانید امروز چندم یا چند شنبه است، یا تاریخ میلادی یا قمری را نمی‌دانید هم، این تلفن به شما کمک می‌کند.
شماره تلفن 133
133را حتماً می‌شناسید این شماره به درد وقت‌هایی می‌خورد که این آژانس‌های دم دستی جواب نمی‌دهند. مثلاً شب عید یا روزهای برفی. 133 یک سری تاکسی دارد که در سطح شهر تردد می‌کنند. وقتی با 133 تماس می‌گیرید، اپراتور نزدیک‌ترین تاکسی بیکار به منزل شما را می‌فرستد دنبالتان.
شماره تلفن 191
این شماره با پرسیدن منطقه‌ای که در آن هستید، برایتان اسم و آدرس همه داروخانه‌های نزدیک را می‌خواند.
شماره تلفن 119
یک صدا که استرس از آن می‌بارد به شما ساعت را اعلام می‌کند! آن هم دوبار پشت سر هم. خوراک وقت‌هایی است که در خانه تنها هستید.
شماره تلفن 137
این شماره فوریت‌های شهرداری است.
شماره تلفن 199
این شماره به شما می‌گوید که آن پرواز چقدر تأخیر دارد تا در فرودگاه معطل نشوید. کلاً هرگونه اطلاعاتی از هر پروازی بخواهید، 199 کمکتان می‌کند.
شماره تلفن 140
تا حالا چندبار شده که کد پستی‌تان را لازم داشته باشید و یادتان رفته باشد همراه بیاورید؟ با دادن شماره تلفن، کد پستی خانه‌تان را به شما می‌دهد. علاوه بر این، اگر آدرس مناطق پستی تهران را می‌خواهید و می‌خواهید وضعیت بسته‌های پستی‌تان را پیگیری کنید، می‌توانید به این شماره زنگ بزنید.
شماره تلفن 142
این شماره ندای تامین اجتماعی است؛ سازمان تامین اجتماعی با بهره‌گیری از این سیستم بیمه‌شدگان و کارفرمایان را با حقوقشان آشنا می‌کند.
شماره تلفن 134
برای اطلاع از پیش‌بینی هوای استان تهران و دیگر استان‌های کشور و همچنین اطلاع از تفسیرهای نقشه هواشناسی می‌توانید از سیستم هواگو استفاده کنید که اگر احیانا قصد مسافرت به منطقه‌ای از کشور را دارید با مشکل مواجه نشوید.
شماره تلفن 118
تماس با سامانه تلفنی 118 شما را به آخرین تلفن‌های به روز شده اعم از بیمارستان‌ها، فرهنگسراها، هواپیمایی، راه‌آهن متصل می‌کند، آ‌یا می‌دانید روزانه قریب به یک میلیون نفر با این سامانه تماس می‌گیرند و 500 هزار نفر از سامانه اینترنتی آن بازدید می‌کنند.
شماره تلفن 110
با گرفتن شماره 110 که متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است می‌توانید آخرین اطلاع رسانی خود را در زمینه سرقت، قتل، درگیری و نزاع و زورگیری به گوش مسوولان نیروی انتظامی برسانید.
 
 
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نگاهي علمي به غذاهاي چربي سوز
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:43 | بازدید : 633 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رژيم غذايي با کالري منفي ( Diets Negative CaIorie ) يا به عبارت ديگر رژيم حاوي مواد غذايي چربي سوز همواره مورد توجه و صحبت در محافل عمومي، مجلات و سايت هاي مختلف است. هدف از اين مقاله بيان واقعيت علمي و چگونگي اثربخشي اين رژيم ها و مواد غذايي معروف به چربي سوز در کاهش وزن مي باشد.
در حقيقت ادعاي رژيم هاي با کالري منفي و مواد غذايي چربي سوز بر اين اساس است که اين دسته از مواد غذايي ضمن آنکه داراي کالري پاييني هستند، در بدن انرژي بيشتري نسبت به آنچه که از مصرف آنها جذب مي شود، صرف هضم و جذب آنها گردد. در نتيجه خوردن آنها نه تنها کالري به بدن اضافه نمي کند، بلکه مقداري انرژي نيز براي متابوليسم آنها از ذخاير انرژي بدن گرفته مي شود و برخي در ادامه نيز چنين نتيجه گيري کرده اند که هر چقدر بخواهيد مي توانيد از اين مواد غذايي مصرف کنيد و همچنان وزن خود را کاهش دهيد.
چند مثال هيجان انگيز هم غالبا براي خوانندگان زده مي شود، کرفس و کلم بروکلي از نمونه هاي رايج هستند. مثلاً در مورد کرفس گفته مي شود که 40 گرم کرفس 7 کيلو کالري براي هضم و جذب آن نياز دارد، اگر چنين مطلبي درست باشد شما 23 کيلو کالري منفي مصرف مي کنيد و اگر در روز 5 بار مصرف آن را تکرار کنيد، در پايان ماه حدود نيم کيلوگرم وزن کم مي کنيد. همچنين در مورد کلم بروکلي ذکر شده است که مصرف 100 گرم آن باعث صرف 55 کيلو کالري از بدن براي هضم و جذب آن مي شود و يا در مورد پرتقال گفته مي شود 25 کيلوکالري نهايتا از بدن گرفته مي شود تا اين ميوه مورد استفاده بدن قرار گيرد!!!! و يا گريپ فروت را يک کاتاليست سوزاننده چربي معرفي کرده و بنابراين مصرف آن را قبل و يا همراه وعده غذايي توصيه مي کنند!!!!
اين ايده و تئوري که گستردگي بسياري در سايت هاي اينترنتي، کتاب ها و تبليغات الکترونيک به ويژه از سال 2005

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نحوه تفکر انسان‌های فقیر و ثروتمند
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:42 | بازدید : 663 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

 
۱- آدمهای ثروتمند معتقدند: من زندگی خویش را می‌سازم آدمهای فقیر معتقدند: زندگی من تصادفی پیش می‌رود.

۲- آدمهای ثروتمند بر روی فرصت‌ها تمرکز می‌کنند. آدمهای فقیر بر روی موانع تمرکز می‌کنند.

۳- آدمهای ثروتمند، افراد موفق و ثروتمند را ستایش می‌کنند. آدمهای فقیر از آدمهای ثروتمند بیزار و متنفرند.

۴- آدمهای ثروتمند با آدمهای مثبت و موفق معاشرت می‌کنند. آدمهای فقیر با آدمهای منفی و شکست خورده معاشرت می‌کنند.

۵- آدمهای ثروتمند ترجیح می‌دهند تا بر اساس دستاورد‌ها به آن‌ها پول پرداخت شود. آدمهای فقیر ترجیح می‌دهند تا بر اساس زمان به آن‌ها پول پرداخت شود.

۶- ثروتمندان پول و سلامتی را با هم می‌خواهند. فقیران می‌پرسند که پول یا سلامتی را بخواهند.

۷- آدمهای ثروتمند برخلاف ترسی که دارند دست به عمل می‌زنند. آدمهای فقیر به ترس اجازه می‌دهند که متوقفشان کند.

۸- آدمهای ثروتمند همیشه در حال رشد کردن و یاد گرفتن هستند. آدمهای فقیر فکر می‌کنند که همه موارد را می‌دانند.
 
 
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مقایسه رشد اقتصادی سال ۸۸و ۸۹
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:40 | بازدید : 607 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات مختلف دولت و برنامه اصلاحات ساختاری، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال 89 بدون نفت به 3/7 درصد رسید و امیدوارم سال 90 هم این رشد ادامه داشته باشد.
به گزارش فارس، رئیس جمهور صبح امروز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رشد کشور در زمینه‌های گوناگون علی‌رغم اجرای طرح‌های بزرگ تحول اقتصادی در سال ۸۹ اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور بدون نفت به ۳/۷ درصد رسید و امیدوارم سال ۹۰ هم این رشد ادامه داشته باشد.

رشد اقتصادی در سال‌های
۸۸ پس از یک وقفه طولانی بدون احتساب نفت ۴.۳ و با احتساب نفت ۳.۵ درصد اعلام شد.

بنابراین با توجه به رشد
۷.۳ درصد، رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در سال ۸۹، ۳ درصد نسبت به سال ۸۸ افزایش داشته که عدد قابل توجهی برای یک سال است.
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مردم ۴۰ درصد قدرت خریدشان را از دست دادند
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:38 | بازدید : 592 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

: استدعای ما از دولت این است که امسال دست به افزایش قیمت دست نزند و به قانون مصوب مجلس عمل کند.

 

الیاس نادران عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه امروز سه شنبه مجلس در جریان ‏بررسی اجرای فاز دوم ‏هدفمندی یارانه ها با حضور مسئولان اقتصادی دولت گفت: وقتی متوسط افزایش قیمت ها ۲۰ درصد باشد خانوار ۴۰ درصد قدرت خرید خود را از دست می دهد یعنی کل یارانه ای که دریافت می کنند از بعد مصرفی خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه حساسیت مجلس از این ناحیه است که قرار بود یارانه ها به صورت مساوی و عادلانه از ناحیه اصلاح قیمت ها باشد، تصریح کرد: مصوبه مجلس باید به صورت تدریجی و ظرف
۵ سال انجام می گرفت و نحوه توزیع آن بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز به همین منوال انجام می شد و بنا بود تنها از مابه التفاوت فروش منابع انرژی درآمد کسب و این درآمد را توزیع کند.

نادران تصریح کرد: در این ناحیه چندین تخلف صورت گرفته و به همین دلیل افزایش قیمت داشته ایم و قانون افزایش تدریجی قیمت ها عمل نشده و دولت در واکنش به افزایش قیمت گاز و برق عقب نشینی کرده است.

وی همچنین ادامه داد: از سوی دیگر دولت از سرفصل هایی برداشت داشته که اجازه برداشت از آن سرفصل ها را نداشته است. به طور مثال از بانک مرکزی درآمدهای نفتی و سایر منابع که مجموعا بالغ بر
۱۲ هزار میلیارد شده است.

به گفته نادران یکی از دلایل افزایش قیمت ها و فشار نقدینگی نیز همین توزیع پول توسط بانک مرکزی است که پایه پولی است و
۵ برابر نقدینگی در کشور ایجاد می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: دولت سرفصل هایی که اجازه برداشت در حوزه هدفمندی داشته جابجایی هایی را به

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


در فاز دوم دولت به دنبال دو تا سه برابر کردن قیمت‌هاست
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:36 | بازدید : 636 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کارهای دولت حساب و کتابی ندارد و این موضوع مشکلات فراوانی درست کرده است. توسعه زمین‌های کشاورزی به میزان دو و نیم میلیون هکتار در شرایطی که در تأمین آب زمین‌های موجود با مشکل روبه‌رو هستیم، توجیه ندارد. اعداد و ارقامی که دولت برای بودجه اعلام کرده، به معنای دو تا سه برابر شدن قیمت کالاهاستبدون اینکه درباره هدفمندی یارانه‌ها در مجلس تعیین تکلیف شود، دولت اجازه ندارد، کاری کند و اگر کاری کند، خلاف قانون است و قطعا مجلس برخورد خواهد کرد. دولت چنین اجازه‌ای ندارد و مجلس نیز تذکر داد و موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع شده است.

به گزارش «تابناک»، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایلی که کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۱ را رد کرد، همین موضوع بود. درباره هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه چیزی نیامده و این ایراد است. نمایندگان نیز از رئیس مجلس درخواست کرده‌اند که رئیس جمهور را برای توضیح این موضوع به مجلس فرا بخواند.
 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، با بیان اینکه اگر دولت بخواهد پولی به حساب افراد واریز کند، توجیه قانونی ندارد، گفت: کارهای دولت حساب و کتابی ندارد و این موضوع مشکلات فراوانی درست کرده است. توسعه زمین‌های کشاورزی به میزان دو و نیم میلیون هکتار در شرایطی که در تأمین آب زمین‌های موجود با مشکل روبه‌رو هستیم،‌ توجیه ندارد.

قادری در ادامه افزود: اعداد و ارقامی که دولت برای بودجه اعلام کرده، به معنای دو تا سه برابر شدن قیمت کالاهاست. توصیه ما به دولت این است که معقول‌تر و منطقی‌تر رفتار و از کارهای احساسی و شعاری خودداری کند. کار‌ها باید بر پایه مبانی علمی و با مطالعه و با هماهنگی قوا انجام شود، چرا که اقدام یکجانبه دولت، نه تنها نتیجه مثبتی در برنخواهد داشت، بلکه چالش‌زاست و بی‌اعتمادی را در میان فعالین اقتصادی تشدید خواهد کرد.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


گاهی لازم است… که..
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:33 | بازدید : 598 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

...
لازم است گاهی از خانه بیرون بیایی و خوب فکر کنی ببینی باز هم می‌خواهی به آن خانه برگردی یا نه ؟!
لازم است گاهی از مسجد ، کلیسا و ... بیرون بیایی و ببینی پشت سر اعتقادت چه میبینی ترس یا حقیقت ؟!
لازم است گاهی از ساختمان اداره بیرون بیایی ، فکر کنی که چه‌قدر شبیه آرزوهای نوجوانیت است ؟
 
لازم است گاهی پای کامپیوترت نباشی ، گوگل و ایمیل و فلان و بهمان را بی‌خیال شوی ،
با خانواده ات دور هم بنشینید ، یا گوش به درد دل رفیقت بدهی
 
و بالاخره لازم است گاهی از خود بیرون آمده و از فاصله ای دورتر به خودت بنگری واز خود بپرسی
که سالها سپری شد تا آن بشوم که اکنون هستم... آیا ارزشش را داشت ...؟!

زیبائی در فراتر رفتن از روزمره‌ گی‌هاست

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


صدای مردم برای گرانی ها بلند است
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:31 | بازدید : 609 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

رئیس کمیسیون ویژه مجلس با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به دلیل عدم اهتمام دولت در اجرای درست این قانون موجب رکود و افزایش قیمت ها شده است، گفت: امروز صدای مردم و نمایندگان به خاطر گرانی ها بلند است.

 

، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه در بررسی نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که با حضور مسئولان اقتصادی دولت در دستور کار مجلس قرار گرفت طی سخنانی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

وی اظهار داشت: ما همواره از اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حمایت کردیم و مجددا نیز از آن حمایت می کنیم. آثار و برکات اجرای این قانون ملی است و نباید نادیده گرفته شود و معتقدم باید مردم را نسبت به آثار ملی اجرای این قانون توجیه کرد.
وی ادامه داد: اتفاقی که در بخش بنزین و گازوئیل افتاد این بود که مقدار مصرف کاهش پیدا کرد و این نشان از اثر جدی اجرای این قانون دارد اما چگونگی اجرای قانون حواشی و آثاری داشت که باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا در مرحله دوم رعایت شود .

رئیس کمیسیون ویژه مجلس خاطر نشان کرد: در کمیسیون ویژه، همت اعضا، حمایت از تولید در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و حمل و نقل بود تا در کنار حمایت از تولید در اجرای این قانون مبالغی هم به خانوارها پرداخت شود.

نماینده تهران گفت: پیشنهاد دولت این بود که سهم تولید در هدفمندی یارانه ها
۱۵ درصد قرار داده شود که با همه بررسی هایی که داشتیم صد در صد این سهم را افزایش دادیم و مقرر شد از کل درآمد دولت از اجرای این قانون سهم تولید ۳۰ درصد باشد زیرا نگران رکود، بیکاری و آثار نامناسب آن بودیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اما در عملکرد دولت در اجرای این قانون شاهد این اهتمام توسط دولت نبودیم و با بیکاری کسانی که شاغل بودند به ویژه در بخش صنعت با تعدیل نیرو از سوی کارگاهها و شرکت ها مواجه بودیم همچنین شاهد کاهش نرخ رشد تولید و افزایش بی رویه

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


۱۰۰چهره سال ۲۰۱۲ به‌ انتخاب تایم
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:30 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هفته نامۀ آمریکایی "تایم" نام صد چهرۀ تاثیرگذار برای سال 2012 را اعلام کرد. در این لیست نام چهره های مشهوری از دنیای سیاست، هنر، ورزش و اقتصاد دیده می شود.

به گزارش جام جم آنلاين به نقل از يورونيوز،باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، گودلاک جاناتان رییس جمهوری نیجریه، دیلما روسف رییس جمهوری برزیل و همچنین زی جین پینگ، معاون ریاست جمهوری چین از نام هایی هستند که از دنیای سیاست در این لیست دیده می شوند.

جرمی لین، بازیکن آمریکایی مشهور بسکتبال و لیونل مسی بازیکن آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا نیز از دیگر نام های این لیست 100 نفره هستند.

نام آدل، ثروتمندترین خوانندۀ زیر سی سال دنیا که چند جایزۀ موسیقی از جمله جایزۀ گرمی سال گذشته را از آن خود کرد و همچنین کیت میدلتون، همسر شاهزاده ویلیام به همراه خواهر وی در این لیست دیده می شوند.

نام گروه هکرهای اینترنتی "انونیموس" یا ناشناس نیز در میان صد چهرۀ برتر دنیا قرار دارد.

اصغر فرهادی، نخستین کارگردان ایرانی که جایزۀ اسکار را به خاطر فیلم "جدایی نادر از سیمین" از آن خود کرد نیز در میان صد چهرۀ تاثیرگذار جهان دیده می شود.

 پنجاه و چهار نام از میان این لیست از 37 کشور انتخاب شده است و مابقی به کشور آمریکا اختصاص دارد.

نام 38 زن نیز در میان این لیست صد نفره قرار دارد.

شارمن عبید چینوی، بانوی کارگردان پاکستانی که به خاطر فیلم مستندی در بارۀ زنانی که صورتشان با اسید سوزانده شده است جایزۀ اسکار را از آن خود کرد نیز در لیست تاثیرگذارترین چهره های دنیا دیده می شود.

در مقابل، نام نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه که سال گذشته در این لیست قرار داشت در لیست سال 2012 حذف شده است.

 نام ژان کلود تریشه، رییس سابق بانک مرکزی اروپا نیز در میان صد چهرۀ تاثیرگذار سال 2012 دیده نمی شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ده بهانه برای پولدارنشدن در ایران امروز
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:24 | بازدید : 656 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

ده بهانه برای پولدارنشدن در ایران امروز

 

1 – پول نداریم. وقتی که پول نداریم، دقیقا با چه چیزی باید کار کنیم؟ وقتی می خواهیم کارگاهی را احداث یا شرکتی را تاسیس کنیم، باید روی هوا ساختمانش را بسازیم؟ پول که نباشد، نمی توان هیچ کاری کرد2– طرح داریم، می خواهیم از بانک ها پول بگیریم، اما برای وام دادن حسابی ما را اذیت می کنند. ضامن می خواهند و امروز و فردا می کنند و هزارتا بامبول دیگر درمی آورند. با این شرایط، همان بهتر که کاری نکنیم

3 – پارتی به اندازه کافی نداریم که سفارش ما را به دیگران بکند و کارمان را راه بیندازند. نه می توانیم مجوز بگیریم، نه می توانیم کارهای اداری مان را پیش ببریم و... پارتی که نباشد، همه چیز روی هواست.

4 – مثلا چه کاری باید انجام بدهیم؟ همه تولیدی ها دارند می نالند و همه کسانی که کاری را شروع کرده اند، از نبود امکانات و تحریم های ریز و درشت و... آهشان به هوا برخاسته است. وقتی کارکشته های بازار دارند می نالند، ما برویم این وسط و چه کاری را راه بیندازیم؟ طرح از کجا بیاوریم؟

5 – رقبای ما از شرکت های دولتی بوده و از رانت های اطلاعاتی، مالی و حمایتی برخوردارند. وقتی که آنها از چنین رانت هایی برخوردارند، ما باید چه قیمت هایی بدهیم و چه کارهایی بکنیم که بتوانیم از پس این رقابت برآییم؟

6 – با این وضعیت تحریم ها، دیگر نمی توانیم روی صادرات و واردات حساب باز کنیم و وقتی هم که نتوانیم مواد اولیه وارد و محصولات خودمان را صادر کنیم، از کجا پول بیاوریم و به کارمان ادامه بدهیم؟


7 – این چینی ها، پدر بازار را درآورده اند. توی هر حوزه ای که بخواهیم وارد بشویم، چینی ها حضور داشته و با قیمت های زیر بازار، توان رقابت را از ما گرفته اند. در مقابلشان هم نمی توان هیچ کاری کرد.

8 – قوانین تجاری و اقتصادی کشور، ماه به ماه و سال به سال و حتی گاهی هفته به هفته در حال عوض شدن است. چیزی که تا دیروز ارزش اقتصادی حساب می شد، ممکن است ماه بعد، یک تهدید اقتصادی برای دارنده اش محسوب شود. واقعا با این قانونگذاری های سیال و ماه به ماه، نمی شود روی چیزی حساب باز کرد.

9 – هزینه زندگی بالاست. هزینه سوخت و ساختمان و اجاره بالاست. هزینه نیروی کار در ایران بالاست. مالیات و عوارض و... را هم حساب کنید. مشتری ها هم که همه اش دنبال قیمت ارزان تر هستند. واقعا نمی شود کاری کرد. تازه، ممکن است پولمان را هم بخورند و یک لیوان آب هم رویش.

10 – شما هم دل خوشی دارید ها! وضع را نمی بینید؟ اصلا هیچ دلیلی برای پولدارشدن نیست، خیلی متوهم هستید و همیشه فضایی صحبت می کنید و...

 
و تنها یک دلیل برای پولدارشدن در ایران امروز

شما در کنار دریایی هستید که می توانیم اسمش را اقتصاد امروز ایران بگذاریم. این دریا، بسیار بزرگ است و حتی امکان دارد وسط آن، گم شوید. این دریا، یا آرام و آفتابی است، یا ابری بوده و احتمال توفانی بودنش می رود، دریا واقعا توفانی است و موج های بزرگی دارد و اصلا نمی شود واردش شد و خیلی خطرناک است و...

جز این است؟ در مرحله اول، شما کاملا واقعی نگاه می کنید و می فهمید که این دریای اقتصاد، در چه وضعی است. این کار را که می توانید انجام بدهید، نمی توانید؟ ساده تر از این کار هم وجود دارد دارد؟ هرکسی درباره اقتصاد ایران، حرف هایی برای گفتن دارد. شما می توانید با یک مشاور اقتصادی گپ زده و یکی، دو روزنامه یا سایت تخصصی اقتصادی را دنبال کنید تا بفهمید که وضع به چه منوال است. کمی هم هواشناسی یاد بگیرید.

شما ساده ترین کارها را هم باید اول یاد بگیرید و تمرین کنید، تا بعد انجامش بدهید، درباره اقتصاد نمی خواهید این روش را به کار ببرید؟ از روی ابرها و نوع امواج و... می توان توفان را پیش بینی کرد. از روی طرح ها و برنامه ها و اتفاقات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هم، می توان هوای آینده اقتصاد را پیش بینی کرد. واقعا کار سختی نیست.
 

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


دولت ها باید دست از سر اقتصاد بردارند
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:21 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

امروز، بیش از پیش، اقتصاد ایران به نهادی قدرت مند نیاز دارد، نهادی به غیر از دولت، که عاملی برای سرمایه گذاری در داشته های داخلی شده و اقتصاد ایران را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهد. اقدامات ناقص در این زمینه به اقداماتی ناصحیح تر ختم شده است و این اقدامات، روز به روز، بدتر می شود.

 

امروز، بیش از پیش، اقتصاد ایران به نهادی قدرت مند نیاز دارد، نهادی به غیر از دولت، که عاملی برای سرمایه گذاری در داشته های داخلی شده و اقتصاد ایران را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهد. اقدامات ناقص در این زمینه به اقداماتی ناصحیح تر ختم شده است و این اقدامات، روز به روز، بدتر می شود.

در حالی بانک جهانی نرخ رشد در سال
۹۰ را دو درصد اعلام کرده است که از کاهش ۹/۰ درصدی این نرخ با سال قبل از آن خبر می دهد. بانک جهانی، هم چنین، چشم انداز آینده ی اقتصاد را نیز نامطلوب مطرح کرده و با اعلام پیش بینی نرخ رشد منفی ۸/۰ درصدی در سال ۹۱، نرخ رشد سال ۹۲ را نیز منفی ارزیابی کرده است. نتایجی که صندوق بین المللی پول نیز هر به نوعی تایید کننده ی آن هاست چرا که بر اساس نتایج صندوق بین المللی پول نیز، نرخ رشد امسال به ۴/۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

وقتی از رشد در اقتصاد ایران صحبت می کنیم باید متوجه باشیم که حتی اگر این رشد( با ماهیتی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد)، به هشت یا ده درصد نیز برسد، توسعه یافتگی را در اقتصاد ایران نشان نمی دهد. حال سخن از آن است که این نرخ که ارقام به ظاهر بالای آن نیز انعکاسی از توسعه یافتگی در اقتصاد ایران نیست، به حدی رسیده است که احتمال منفی شدن آن نیز می رود!

اگر رشد در اقتصاد ایران بر پایه بهره وری و سرمایه های انسانی شکل می گرفت، می توانستیم از نرخ رشد پایین چندان نگران نباشیم چرا که وقتی سرمایه های انسانی در حد قوی وجود داشته باشد و بستر های ارتقاء آنها نیز فراهم، دیری نمی پاید که اقتصاد خودش را پیدا خواهد کرد. ولی زمانی که شاهد رشدی باشیم که ماهیتا تهی از ارزش و در حال منفی شدن است. واقعا چه عاملی سبب شده تا این حد در مسیر توسعه نیافتگی قرار بگیریم؟ تا حدی که حتی نتوانیم بر پایه ی پول و منابع مادی نیز به رشد برسیم؟

مشکلی که امروز اقتصاد ایران با آن مواجه شده است، مسأله ای است که قبلا علم اقتصاد بدان اشاره کرده و آن این است که رشدی که جدا از بهره وری باشد از آن جا که با صرفه های ناشی از مقیاس رو به رو نیست به انباشت خودکار سرمایه منجر نخواهد شد. و همین امر باعث می

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دولت فرصتهای طلایی در اقتصاد رامی‌سوزاند
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:19 | بازدید : 697 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه دولت فرصتهای طلایی در اقتصاد را می‌سوزاند گفت: تحریم‌ها گرچه مشکلاتی برای اقتصاد و صنعت کشور به وجود آورده، اما عاملی برای خودکفایی شده است.

 

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس در مورد حمایت از تولید داخلی و سرمایه ایرانی گفت: امسال از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد و ویژگی شاخص‌های اصلی جهاد اقتصادی در این شعار نهفته است.

وی افزود: الزامات جهاد اقتصادی
۳ موضوع توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است که در راستای حمایت از تولید ملی، هم کاهش واردات و هم افزایش صادرات باید انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: توجه به پتانسیل و ظرفیت بالقوه جامعه و تبدیل آن به ظرفیت بالفعل در راستای استفاده از توانمندی موجود جامعه است.

ثروتی در مورد مهمترین توانمندی جامعه گفت: برخی از پتانسیل‌های بالقوه وجود دارد که باید به فعل درآوریم و تنها با دادن شعار و صحبت کردن کافی نیست، بلکه باید در عمل به آن بپردازیم.

نماینده بجنورد، جاجرم،گرمه،مانه و سملقان در مجلس یکی از مشکلات جدی در ساختار مدیریت کشور را این گونه عنوان کرد که با وجود تلاش دولت برای اصلاح ساختار مدیریت، اما به دلیل عدم استفاده از نیروهای با تجربه و توانمند کیفی و تخصصی و عدم توجه به شایسته‌سالاری، پیشرفتی حاصل نشده‌است و هزینه زیاد و وقت و انرژی فراوان برده و به فرصت‌سوزی می‌انجامد.

وی گفت: باید از فرصت‌های طلایی استفاده کرد و افراد توانمند، کارآمد و شایسته به کار گرفته شود و سیستم اداری مهمترین مانع در راه ایجاد توسعه کشور به شمار می رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: سیستم پر پیچ و خم اداری باعث مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در ابعاد مختلف شده ، بنابر این باید مشکلات و تنگناها شناسایی و رفع شود.

*منابع موجود، مدیریت مفقود

ثروتی برای نمونه به دو مورد اشاره کرد و گفت: بیش از
۲ سال صندوق توسعه ملی تصویب و تشکیل شده و ۳۰ میلیارد دلار منابع در آن ذخیره شده است، اما در عوض کارخانه‌های فراوانی در انتظار دریافت تسهیلات ارزی هستند که مورد آنها مصوب شده، اما هیچ منابعی به

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دستاوردهاي متخصصين مرکز ملي ژاپن
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:17 | بازدید : 589 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

فقط کافي است به آخرين دستاوردهاي متخصصين مرکز ملي هدايت (ارتقاء) سلامت و رفتار شناسي توکيو توجه کنيم!   آنها ميگويند: 1.      هرگز سيگار نکشيد و اگر ميکشيد ، نيمه آخر آن را هيچ وجه نکشيد. 2.     در حمام هيچگاه مستقيما زير دوش آب گرم نفس نکشيد. کلر يک قاتل تدريجي است. 3. هنگام شارژ موبايل ابتدا شارژر را به گوشي وصل کنيد و سپس آن را به برق وصل کنيد. بهتر است موبايل خاموش باشد. 4.      چاي بيشتر از يک روز مانده را اصلا ننوشيد. 5. هنگام روشن کردن کولر اتومبيل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقيقه پنجره ها را باز بگذاريد و در پمپ بنزينها کولر را خاموش نماييد. 6. غذاي خود را بيشتر از يکبار در مايکروفر گرم نکنيد و بعد از آن درصورت عدم استفاده دور بريزيد. 7. با حيوانات خانگي تعامل مثبت داشته باشيد. آنها ممکن است از خيلي از انسانها سالمتر و تميزتر باشند. عوامل مشترک زياد آنها با انسانها ميتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند. 8. هنگام غذا بين هرلقمه حداقل 1 دقيقه فاصله بگذاريد و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشيدني ننوشيد. 9. هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنيد تا هوا بصورت باد وارد مجاري تنفسي نگردد. 10. لوازم آرايشي را بيشتر از 5 ساعت برروي پوست خود باقي نگذاريد. سلولهاي پوستي نياز به تعرق و تنفس دارند. درمنزل نيز تا حد امکان از لباسهاي گشاد ، راحت و باز استفاده نماييد. 11. موهاي خود را بيش از يکبار در شبانه روز شانه نکنيد.مراقب ورود شوره سر (حتي بصورت نامرئي) به چشمها و مجراي تنفسي خود باشيد. 12. هنگام دويدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهداريد.هنگام نشستن و خوابيدن برعکس سر خود را پايين نگهداريد. 13. توجه بيش از حد به وزن، سودمند نيست. بدن انسان قادر است بصورت خودکار ميزان ورودي، جذب و ميزان دفع را تنظيم نمايد و اشتهاي طبيعي نيز متناسب با آن ميباشد. هرچه قدر دوست داريد بخوريد. 14. اگر نياز مالي نداريد، لازم نيست روزي 8 ساعت کار کنيد. بهترين تعداد ساعات کاري بين 5 الي 6 ساعت ميباشد. 15. هرگز پشت مانيتور (هاي قديمي) که روشن هستند قرار نگيريد. ضرر آنها از خيلي از دستگاههاي عکسبرداري بيشتر است. 16. ورزش و تحرک در ابتداي صبح نه تنها سودمند نيست بلکه خطرناک نيز هست. سعي کنيد آن را در حداقل 3 ساعت بعد از بيداري و یا عصر انجام دهيد. 17. توجه بيش از حد به امور سياسي، ورزشي و اقتصادي براي سلامت روان مضر بوده و در دراز مدت به علت عدم امکان تسلط بر کنترل آنها، باعث اختلالات رواني ميگردد. 18. معجزه جواهر آلات براي خانمها را فراموش نکنيد. حتي اگر صرفا به ديدن آنها باشد. 19. هيچگاه به پهلو نخوابيد. سعي کنيد در جهت عمود بر محور مغناطيسي زمين بخوابيد.   
 
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چرا باید بودجه ۹۱ خیلی متفاوت باشد؟
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:15 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

در شرایطی که ابزار تحریم، صادرات نفت شده است، باید از پشت‌گرمی به این درآمدها بکاهیم، نه آن که این پشت‌گرمی را آن قدر افزایش دهیم که حتی بیش از نفت موجود برای آن برنامه‌ریزی کنیم.از سویی، باید ترکیب مبادله پایاپای را تغییر دهیم، چرا که درآمد‌های ناشی از صادرات نفت، ارز نیست، بلکه درآمدهای ناشی از فروش کالاهایی است که چین یا هند در ازای نفت به ایران داده که این درآمدها به نوبه خود، تولید را از میان می‌برد.

، تصویب ارز ۱۱۲۶ تومانی در کنار قیمت ۸۵ دلاری هر بشکه نفت در کنار برنامه‌ریزی دولت برای خرج کردن همه نفت موجود، خسارات‌ گسترده‌ای بر اقتصاد ایران وارد خواهد آورد.

بنا بر این گزارش، با توجه به تحريم سال‌هاي گذشته در صنعت نفت ايران، به ویژه در حوزه سرمايه‌گذاري به اضافه وارد شدن ميادين عظيم ايران در نيمه دوم عمر خود و اجرا نشدن کامل برنامه‌هاي ازدياد برداشت، توليد نفت از
۴ ميليون بشکه در روز، به نزدیک ۳.۶ ميليون بشکه در روز کاهش یافت؛ ناگفته نماند، پيش‌بيني‌ها حاکي است که توليد نفت کشور در سال جاري، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۳ نيز ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش يابد.

البته یادآوری این نکته مهم است که مشکل طرف عرضه، هنگامی که با مشکل طرف تقاضا گره می‌خورد، می‌تواند یقین بیشتری نسبت به روند کاهشی صادرات نفت برای اقتصاد ایران بدهد. در این باره باید گفت، مشکل طرف تقاضا در بازار نفت، کاهش خریداران برای نفت ایران است، به گونه‌ای که اروپا واردات نفت ایران را در سال
۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش داده است.

اما آنچه گفته شد، ‌تنها برای زیر سؤال بردن مصوبه معاونت برنامه‌ریزی دولت در لایحه بودجه
۹۱ است.

بر پایه آنچه در بودجه برای درآمدهای دولت از صادرات نفت در نظر گرفته شده، امسال باید روزانه، بالغ بر چهار میلیون و چهل هزار بشکه نفت تولیدداشته باشیم که از این میزان، دولت باید روزانه، دو میلیون و سیصد و چهار هزار بشکه آن را صادر کند؛ یعنی رقمی به ارزش
۸۹ میلیارد دلار.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جدول قیمت اجاره آپارتمان 81 تا 85 متر
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:13 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

قیمت اجاره آپارتمان 81 تا 85 متر به شرح زیر است

1

پاسداران

85 متر دو خوابه

70 میلیون رهن

2

پونک

85 متر دو خوابه

20 پیش، 500 اجاره

3

پیروزی

85 متر دو خوابه

40 میلیون رهن

4

اقدسیه

83 متر دو خوابه

50 میلیون رهن

5

گیشا

85 متر دو خوابه

60 میلیون رهن

6

ستارخان

85 متر دو خوابه

50 میلیون رهن

7

شمال جردن

81 متر یک خوابه

60 میلیون رهن

8

دولت

82 متر دو خوابه

40 پیش، یک میلیون اجاره

9

قنات کوثر

84 متر دو خوابه

15 پیش، 500 اجاره

10

محلاتی

85 متر دو خوابه

35 میلیون رهن

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:12 | بازدید : 848 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح جزئیات تصمیمات جدید کارگروه ارزی دولت، گفت: بر این اساس، کارت بازرگانی واردکنندگانی که از ارز دولتی سوءاستفاده کرده باشند، باطل شده و امکان ثبت سفارش دیگری نخواهند داشت.

 

سیدمحمدحسین مولاخواه در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات تصمیمات جدید کارگروه ارزی دولت، گفت: براساس تصمیمات متخذه در کارگروه ساماندهی مسایل ارزی و همچنین تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، بررسی فعالیت شرکت‌های تولیدی و بازرگانی که در سه ماهه آخر سال گذشته و سال جاری، اقدام به ثبت‌سفارش و گشایش اعتبار از سیستم بانکی کشور کرده‌اند، در دستور کار نظارت و بازرسی سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها قرار گرفته است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در این میان، به تازگی فهرست واردکنندگان و تمام کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، در اختیار این سازمان قرار گرفته تا بتوان قیمت این کالاها را به صورت دقیق‌تری در بازار کنترل کرد؛ لذا واردکنندگانی که کالای خود را با ارز مرجع وارد کرده‌ اند، در تیررس بازرسان قرار داشته تا محصول نهایی را با محاسبه قیمت آن و نه بیشتر، در اختیار مشتری قرار داده و یا فروخته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در ماههای پایانی سال گذشته، برخی از واحدهای اقتصادی به بهانه تغییر نرخ ارز، اقدام به افزایش قیمت محصولات وارداتی و تولیدی کرده‌اند که پس از رسیدگی، متعهد به برگشت قیمت‌ها شدند که برخی از شرکت‌های تولیدی و واردکننده رایانه و لوازم جانبی، از این دست هستند.

الزام بازگشت قیمت‌ها به سابق

مولاخواه با بیان اینکه کماکان وفق مصوبه کارگروه کنترل بازار، هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات که در قوانین جاری پیش‌بینی نشده می‌بایست با هماهنگی سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها، ارایه اسناد مثبته و ثبت قیمت مصرف‌کننده در سامانه انجام پذیرد و عدم رعایت این ترتیب، تخلف گرانفروشی محسوب شده و پرونده واحد متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد.

ابطال کارت بازرگانی و از دست دادن امکان ثبت‌سفارش

وی اظهار داشت: یکی از شروط صدور کارت بازرگانی، داشتن محل کسب اعم از ملکی و یا استیجاری است و از این رو، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی، در صورت تغییر محل فعالیت موضوع را باید به سرعت به صادرکننده کارت و یا مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند تا نسبت به اصلاح نشانی بانک اطلاعاتی اقدام کنند؛ در غیر این صورت، در صورت مراجعه بازرسان و عدم شناسایی شرکت و همچنین دریافت جواب منفی، ضمن پیگرد قانونی شرط داشتن کارت بازرگانی و ثبت سفارش جدید را از دست خواهند داد.

به گفته مولاخواه، اصولا واردکنندگان کالا که از ارزهای دولتی و یا خدمات ویژه دولت استفاده می‌کنند در مقابل، تعهداتی نیز به دولت دارند، مثل آنکه نوعی کالای خاص را با فلان کیفیت و یا کمیت وارد کرده و از خروج بیهوده ارز از کشور پرهیز کنند، بر این اساس طبق قوانین و مقررات تعزیرات حکومتی، در صورت عدم اجرای تعهدات واردکنندگان و تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی و با طرح شکایت که عموما از سوی موسسات بانکی انجام می‌شود، مجازاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

جریمه، معادل تفاوت نرخ ارز دولتی با نرخ ارز رایج

وی اظهار داشت: مجازاتی نظیر جریمه معادل تفاوت نرخ ارز با نرخ رایج در بازار و یا اعاده عین ارز نسبت به مقدار کسری یا عدم انجام تعهد، تعلیق کارت بازرگانی و درصورت سوءاستفاده علاوه بر مجازات‌های مقرر تا پنج برابر مبلغ سوء‌استفاده جریمه در انتظارشان خواهد بود.

مولاخواه گفت: در همین راستا شرکتی که در اسفندماه سال گذشته اقدام به ثبت سفارش و دریافت حدود یک میلیون یورو با نرخ مرجع از سیستم بانکی کشور کرده بود و به تعهد واردات، توزیع و رعایت قیمت کالا در موعد مقرر عمل نکرده باشند، به سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی و اعمال قانون معرفی می‌شوند.

وی افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال جاری نیز با توجه حدود اختیارات و وظایف قانونی خود، همچنان با شدت و قاطعیت از حقوق مصرف‌کنندگان در برابر سوءاستفاده و تخلفات احتمالی حمایت کرده و اجازه هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی را به فرصت‌طلبان نخواهد داد.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸درصد دربودجه۹۱
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:9 | بازدید : 623 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

رئیس جمهور هنگام ارائه لایحه بودجه سال 91 ویژگی هایی نظیر انسجام، کارآمدی و هدفمندی را به آن نسبت داد و محور اصلی بودجه را رسیدن به رشد 8 درصد دانست و کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش فاصله طبقاتی و رشد عدالت را از دیگر محورها نامید.

 

، محمود احمدی‌نژاد که صبح امروز چهارشنبه به همراه اعضای کابینه برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی حاضر شد، با تسلیت شهادت امام حسن عسکری را تسلیت و آغاز دهه مبارک فجر را تبریک و تهنیت گفت و افزود: امیدوارم فجر ۳۳ الهام بخش تر از گذشته راه امام و شهدا را به جهانیان معرفی کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز امامت امام عصر (عج) از فردا گفت: انقلاب اسلامی دنبال همان ارزشها و اصولی است که پیامبر و ائمه بنیان گذاری کردند. امروز انقلاب ما با هدف بازگشت به راه انبیاء، اخلاق، عدالت، فداکاری، ایثارگری، تعالی جامعه و عشق و محبت برپا شده است. همه این ارزشها بر پایه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی متبلور شد و راه جدیدی را پیش روی بشریت قرار داد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی باید دعوت کننده به حق، عدالت، کرامت اسلامی و مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان و یگانه پرستی و محبت باشد، افزود: امروز در خلأیی که به واسطه محو مارکسیسم و افول لیبرالیسم و اومانیسم بوجود آمده است مسئولیت انقلاب سنگین تر است. دهه فجر نیز دهه تجدید بیعت با همه آرمانها و اهداف بلند امام (ره) و شهیدان است.

احمدی نژاد در بخش دیگر سخنانش سال
۹۰ را سالی سرشار از فراز و نشیب برای جهان و ملت ایران خواند و گفت: سال ۹۰ سالی سرشار از کار و تلاش و دستاوردهای گوناگون برای ملت ایران بود، سالی که ملت ایران در یکی از شدیدترین شرایط سخت بین المللی و تحت فشار دشمنان داخلی و خارجی توانست دستاوردهای زیادی به دست آورد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور بدون نفت در سال
۸۹ به بیش از ۷.۳ دهم درصد رسید، ابراز امیدواری در سال ۹۰ نیز همین آهنگ

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بودجه سال ۹۱ چه ویژگی‌هایی دارد؟
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:5 | بازدید : 608 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

به رغم واگذاری شرکتهای دولتی هنوز 65 درصد از تولید ناخالص کشور دراختیار شرکتهای دولتی استبه رغم واگذاری شرکتهای دولتی هنوز 65 درصد از تولید ناخالص کشور دراختیار شرکتهای دولتی استالبته نکته قابل تامل دیگر آنکه اگر سهم دولت در اقتصاد را بر مبنای نسبت بودجه به کل تولید ناخالص داخلی محاسبه کنیم بودجه انقباضی در سال جاری باعث شده است که سهم دولت در اقتصاد کشور به ۹۰ درصد برسد و این رقم در مقایسه با سال ۹۰ نشان از افزایش سهم ۳ درصدی بخش خصوصی در اقتصاد کشور دارد ولی باید توجه داشت که با همین شاخص دولت دهم در مقایسه با دولت نهم سهم دولت در اقتصاد را از ۸۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش داده است.

اما نکته جالبی که همزمان با ارایه لایحه بودجه ۹۱ به مجلس از زبان موسی الرضا ثروتی بیان شده است، درصد تحقق پایین بودجه عمرانی در سال ۹۰ است، وی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که در سال ۹۰ از ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص پیدا کرده برای فعالیت‌های عمرانی، تا امروز تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان به دستگاهها اعتبار پرداخت شده است. که این رقم نشان از تحقق تنها ۲۹ درصدی بودجه عمرانی است که البته در مورد تحقق اهداف اجرایی باید انتظار ارقام پایین تری را داشت و این در حالی بود که دولت در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۰ عنوان می‌کرد که این ارقام بی سابقه در بخش عمرانی می‌تواند تحول ایجاد کند ولی در عمل می‌بینیم که میزان تحقق ۲۹ درصدی بودجه طی ۱۴ سال گذشته به استناد گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از نظر میزان عدم تحقق بی سابقه بوده است.

حال سوال اینجاست که در سال
۹۱ به عنوان آخرین سال فعالیت دولت دهم با توجه به تجربه تاریخی که فعالیت عمرانی دولت‌ها در سال پایانی فعالیتشان کاهش می‌یابد، می‌توان انتظار داشت که بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده صرف فعالیت‌های عمرانی شود؟
 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


گزارش رسمی بانک مرکزی از گرانی
شنبه 9 ارديبهشت 1391 ساعت 1:1 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

گزارش رسمی بانک مرکزی از گرانی 18 تا 146 درصدی 33 کالای اساسی و مواد غذایی در تهران طی یک سال گذشته خبر می دهد.افزایش بی ضابطه قیمتها و گرانی در روزهای اخیر صدای همه را درآورده و دولت هم که پیش از این گرانی ها را به گردن رسانه ها انداخته بود، به تازگی از برخورد جدی مسئولان با گرانی ها خبر داد.

تا به امروز اعداد و ارقام متفاوتی از گرانی کالاها در رسانه ها منتشر شده است ولی هیچ کدام جامعیتی در آمار نداشته است. بانک مرکزی که از اوایل سال گذشته انتشار هفتگی قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی در تهران را متوقف کرده بود، از فروردین ماه امسال انتشار این آمار را ازسر گرفت.

نگاهی به آمار قیمت 40 کالای اساسی و مواد غذایی در تهران در تاریخ منتهی به 26 فروردین ماه 90 و 25 فروردین ماه 91 نشان می دهد، طی یک سال گذشته قیمت 33 کالای اساسی و مواد غذایی از 18 تا 146 درصد گران شده است.

* سبزیجات رکورددار گرانی

بنابراین گزارش، رکورددار گرانی در یک سال گذشته سبزی های برگی بوده است که با رشد 146 درصدی قیمت از کیلویی 615 تومان به 1516 تومان افزایش یافت. گوجه فرنگی با رشد 107 درصدی قیمت در رتبه دوم است که از کیلویی 838 تومان در فروردین 90 به 1850 تومان در فروردین 91 رسید و خیار با رشد 90.1 درصدی قیمت و افزایش از کیلویی 982 تومان به 1867 تومان رتبه سوم گرانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس؛ قیمت دیگر سبزی ها نیز به این شکل تغییر یافته که کدوسبز با رشد 76.4 درصدی قیمت از کیلویی 929 تومان به 1639 تومان، بادنجان با رشد 39.1 درصدی قیمت از 955 تومان به 1329 تومان و لوبیا سبز نیز با رشد 18 درصدی قیمت از 2116 تومان به کیلویی 2498 تومان افزایش یافت.

پیاز و سیب زمینی تنها سبزیجاتی هستند که در یک سال گذشته دچار کاهش قیمت شدند و هر کدام به ترتیب 9 و 37 درصد افت قیمت داشته اند.

*رشد 50 درصدی قیمت گوشت گوساله/گرانی 39درصدی مرغ

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


هشدار بانک مرکزی درباره خطر بی‌اثر شدن یارانه‌ها با گرانی‌ها
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391 ساعت 2:24 | بازدید : 823 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در فصل پایانی سال 89 بهبود اندک در وضعیت هزینه سالانه ناخالص خانوارها ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است: انتظار می رود با توجه به اینکه دهک های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیتهای مالی روبه‌رو نیستند، یارانه های نقدی اثر چندانی بر روی مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه های جاری خانوارها را خنثی نماید.

بانک مرکزی افزود: دهکهای پایین تر به دلیل محدودیتهای شدید درآمدی برای رفع احتیاجات خود به یارانه های نقدی متکی هستند.

در ادامه این گزارش تصریح شد: کاهش ضریب جینی (شکاف طبقاتی) در کشور تا زمانی ادامه خواهد یافت که تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به میزانی نباشد که همه یارانه‌های نقدی را برای جبران افزایش قیمتها جذب کند، در غیر این صورت افزایش مجدد ضریب جینی دور از انتظار نخواهد بود.

بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش اذعان کرد که در دو سال گذشته افزایش ضریب حقوق کارمندان و کارگران کمتر از نرخ تورم بوده است و این مساله موجب کاهش سطح رفاهی آنها شده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شرکت‌هایی که با"کد اقتصادی"پول‌دار می‌شوند
پنج شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 23:31 | بازدید : 517 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

برخی دارندگان کد اقتصادی این امتیاز خود را در قبال دریافت پول در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند و به نوعی کسب درآمد کرده و شغل‌های کاذبی را بدون نظارت ایجاد کرده‌اند.

 

فعالیت شرکتهایی در بخش امور مالیاتی بدون هیچ نظارتی هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کنند، این شرکتها بدون ضابطه و قانون به فعالیت می پردازند و پولها و درآمدهای کلانی را حتی بدون پرداخت مالیات برای خود رقم می‌زنند.

گشتی در صفحات آگهی‌های روزانه روزنامه های کثیرالانتشار و مراجعه به بخش امور مالیاتی حاکی از فعالیت اقتصادی سوء استفاده گران مالی است که برای کسب درآمد غیر قانونی از محل امتیاز کد اقتصادی عمل می‌کنند.

چگونه از کد اقتصادی پول درمی‌آورند؟

کد اقتصادی، ارائه فاکتور رسمی و گواهی ارزش افزوده با قیمت مناسب و استثنایی و ارائه مشاوره توسط شرکتهای خودجوشی که در این زمینه تشکیل شده اند و دارای کارمند و دفاتر هستند ،هر روز در بخش آگهی روزنامه ها دیده می شود.

پیش از این در بخش مالی و پولی از جمله ادعای رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی را شاهد بودیم که البته بانک مرکزی نسبت به این موضوع انتقاداتی را وارد دانست و آن را غیر قانونی اعلام کرد.

این در حالی است که سازمان امور مالیاتی کشور بی توجه به این آگهی ها، ارائه کد اقتصادی به افراد حقوقی و حقیقی را همچنان در دستور کار خود دارد و هر روز اطلاعیه های جدیدی برای این منظور منتشر می کند

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


سود ایران از تحریم خرید نفت در سه ماه
چهار شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 23:12 | بازدید : 650 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

سود 5 میلیارد دلاری از تحریم نفتی 90 روزه تنها اتفاقی بود که طی مدتی که غرب در حال جوسازی در خصوص تاثیر بالای تحریم های نفتی است، برای ایران رخ داد.

 

، سه ماه از زمانی که خرید نفت ایران تحریم شد می گذرد و امروز در آستانه ورود به چهارمین ماه این تحریم باید از سود ۵ میلیارد دلاری ایران از این تصمیم و ضرر اوباما،مرکل و سارکوزی طی این مدت گفت.

سه ماه پیش اتحادیه اروپااز تحریم خرید نفت از ایران سخن گفت و طی این مدت نفت
۱۰۴ دلاری به حدود ۱۲۶ دلار رسید.قیمت نفت تاثیرمستقیمی بر قیمت بنزین در اروپا و آمریکا گذاشت.تا جاییکه قیمت هر لیتر بنزین از یک دهم یورو در برخی از کشورهای اورپایی به بالای ۲ یورو رسید.

هرج و مرج ها در این کشورها با افزایش گلایه های مردمی افزایش یافت تا جایی که به گوش رسید نارضایتی مردم تاثیرمستقیمی بر رای روسای جمهوری گذاشت که امسال قراراست شانس خود را باردیگر به آزمایش بگذارند و بتوانند صندلی ریاست جمهوری را برای خود حفظ کنند.

فرانسه و آمریکا هر دو کشوری هستند که امسال در آستانه انتخابات قرار گرفته اند و سرنوشت روسای جمهور این کشورها را به نوعی با وضعیت این روزهای ایران گره زده است.

اوباما با پیگیری تحریم خرید نفت از ایران تلاش داشت تا رضایت جامعه را برای خود کسب کند در حالی که افزایش قیمت نفت علاوه بر اینکه رضایتی به همراه نداشت بلکه درصد محبوبیت وی را در جامعه آمریکا کاهش داد.

در تعیطلات نوروز بود که اوباما با بندی که در این قانون به تصویب رسانده بود گریز زد و
۱۳ کشور را برای خرید و فروش با ایران آزاد

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


رشد بورس در پی لغو سخنرانی احمدی‌نژاد
چهار شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 23:10 | بازدید : 622 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

لغو سخنرانی شب گذشته رئیس جمهور و احتمال تعویق اجرای مرحله دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها موجب شد تا سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی با نگاهی کوتاه‌مدت بار دیگر اقدام به خرید سهام شرکت‌های آینده‌دار کنند.

 

، آخرین روزکاری هفته جاری و نخستین ماه سال جدید در حالی امروز برای بورس‌بازان به پایان رسید که لغو سخنرانی شب گذشته رئیس جمهور و احتمال تعویق اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها موجب شد تا سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی با نگاهی کوتاه مدت بار دیگر اقدام به خرید سهام شرکت‌های آینده دار کنند، چرا که هر چند تداوم ابهام در این مقوله با اهمیت برای بورس خوشایند نیست اما گروهی از فعالان بازار با در نظر گرفتن تجربه تعویق چند ماهه اجرای مرحله اول هدفمند سازی یارانه‌ها ، بر این باورند نباید از فرصت های کوتاه مدت موجود در خرید و فروش سهام غافل بود.

شاخص بورس در آخرین روز کاری از نخستین ماه سال و با تعویق مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با
۷۴ واحد رشد به ثبت رسید.

این تفکر باعث شد تا سهام اکثر شرکت های بزرگ از همان شروع معاملات با رشد قیمت داد و ستد شود و شاخص بورس هم متاثر از این موضوع و همچنین اعلام موافقت مجلس با اختصاص مابه‌ التفاوت فروش ارز در بازار آزاد به یارانه تولید تا حوالی ساعت
۱۱ با ۹۶ پله رشد به ثبت برسد، اما در یک ساعت باقی مانده زمان معاملات ،افت بهای سهام و اثر منفی ۱۴ و ۱۰ واحدی بانک ملت و سایپا موجب شد تا مقداری از ارقام شاخص کاسته شود.

به هرحال در نتیجه رشد سهام و نقش مثبت
۱۹ تا ۵ واحدی شرکت های فولاد خوزستان، کشتیرانی، خدمات انفورماتیک، سرمایه گذاری غدیر، مخابرات، پتروشیمی کرمانشاه ، فولاد مبارکه و پتروشیمی شازند، شاخص بورس در اخرین روز از چهارمین هفته سال را با ۷۴ واحد رشد و قرار گرفتن در عدد ۲۷ هزار و ۲۵۹ واحدی پشت سر بگذارد.

آمار پایانی معاملات هم نشان می دهد رغبت سهامداران برای خرید سهام شرکت ها نسبت به دو روز گذشته بیشتر شده است، چرا که امروز بیش از
۲۳۰ میلیون سهم به ارزش ۶۵.۱ میلیارد تومان داد و ستد شد. بالاترین حجم هم به شرکت های سرمایه گذاری سپه، توسعه معادن فلزات و سرمایه گذاری ملت با بیش از ۴۴.۶ ، ۳۵ و ۱۰ میلیون سهم اختصاص یافت.
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چه کسانی مخالف پایین آمدن قیمت سکه هستند؟
چهار شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 23:3 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بنا بر قرار پیشین با خریداران و کسانی که از بانک‌های گوناگون کشور سکه پیش‌خرید کرده‌اند، از امروز باید سکه های حریداری شده را در اختیار افراد می گذاشت اما اکنون خبر هایی دال بر پیشنهاد اعطای پته به مشتریان مطرح کرده است و به آنان این گونه خبر داده است که می‌توانند به جای سکه، «پته» دریافت کنند. * حال این پته چیست و بانک مرکزی از انتشار آن به دنبال چیست؛ این موضوعی است که به آن پرداخته خواهد شد.

 

روز یکشنبه بازار ارز و سکه در واکنش به خوشبینی‌های داخلی و جهانی نسبت به سازنده اعلام شدن نتایج مذاکرات ایران و غرب، شاهد سقوط قیمت کم سابقه‌ای بود؛ کاهش قیمتی که دوامی نیاورد و گویا، پشت پرده‌ای در این کار بود!

بنا بر این گزارش، تعلل برخی بانک‌ها برای دادن سکه به مردم با بهانه‌هایی چون اختلال نرم‌افزاری در کنار اعلام دوباره میزان مالیات بر ارزش افزوده سکه، این موضوع را به ذهن می‌آورد که بانک مرکزی به دنبال شکستن روند کاهشی بهای سکه است. به همین دلیل، عرضه سکه را متوقف کرده و با ابزار‌هایی به دنبال کاهش عرضه آن می‌رود که پته یکی از آنهاست و از سویی با اعلام مالیات بر ارزش افزوده سکه، چشم‌انداز صعودی افزایش بهای آن را تداعی کرده است.

* بانک مرکزی به دنبال چیست؟

پته یک برگه است؛ برگه مالی بهادار که به نوعی ارزشش به ارزش سکه برمی‌گردد و قابلیت خرید و فروش دارد؛ به عبارتی، پته اوراق بهاداری مبتنی بر ارزش سکه است. حال این که هر فرد به چه میزان سکه پیش خرید کرده، می‌تواند به همان میزان، برگه مالی بهادار یا همان اوراق بهادار مبتنی بر سکه دریافت کند.

مدیر عامل بانک ملی در چگونه عمل کردن پته، این گونه می‌گوید: خریداران می‌توانند به جای دریافت سکه، پته یا همان اوراق بهاداری را که

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


سیل نقدینگی امسال کدام بازار را ویران می کند؟
چهار شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 1:54 | بازدید : 661 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

نقدینگی مانند آب ، همانقدر که می تواند ویرانگر باشد، سازنده نیز هست. اما همیشه ویرانگری ان نصیب اقتصاد ایران شده است!

 

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایران میزان نقدینگی کشور از مرز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. سال گذشته نقدینگی به بازارهایی همچون طلا و ارز سر زد و این بازارها را تا حد ناباورانه رشد داد اما امسال وضعیت به گونه دیگری است.

به گزارش افکار نیوز ، مذاکرات ایران و
۵+۱ نتیجه بخش بود و سرانجام حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد. انتشار این خبر کافی بود تا بازار ارز ایران به یکباره سقوط آزاد کند. قیمت هر دلار روز شنبه (۲۶ فروردین ۹۱) برابر با یک هزار و ۸۷۰ تومان بود و در کمتر از ۴۸ ساعت عدد یک هزار و ۶۵۰ تومان را تجربه کرد.

به عبارت دیگر رونق از بازار ارز رخت بر بست. بازار طلا نیز به دلیل عرضه
۴ میلیون ۱۰۰ هزار سکه در بازار از ۲۹ فروردین به کما رفته و قیمت آن به صورت لحظه ای کاهش می یابد.

در این شرایط بازار طلا و ارز دیگر جایی برای ماندن نقدینگی نیست و این موضوع اگر چه خوب ولی نگران کننده است چرا که نقدینگی موجود بدون شک باید در یک بازار حضور یابد و در هر بازاری که نقدینگی نفوذ کند رشد قیمت آن اجتناب ناپذیر است.

در ایران معمولا چند بازار قابلیت سرمایه گذاری دارد اول بازار طلا و ارز که اکنون بازدهی آن منفی بوده و کسی حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست. بازار سرمایه نیز رشد خود را به میزان کافی انجام داده و کشش جذب این میزان نقدینگی را ندارد به خصوص اکنون که عرضه های اولیه متوقف شده و تنها سهام های موجود است که به صورت غیر واقعی با افزایش قیمت مواجه می شوند.

از آنجا که تولید در ایران سود آوری بالایی نداشته و کمتر کسی این روزها به فکر سرمایه گذاری در بخش تولید است پس نقدینگی به کدام سو حرکت می کند؟ آیا واردات بازهم افزایش خواهد یافت؟ یا اینکه قیمت خودرو روند صعودی در پیش می گیرد؟

مهمترین بازاری که این روزها در حال تشکیل حباب قیمتی است بازار مسکن است که در اولین ماه سال
۹۱ نسبت به آخرین ماه سال ۹۰ (در

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بانک مرکزی؛ هر روز غیرقابل اعتمادتر از دیروز!
چهار شنبه 30 فروردين 1391 ساعت 1:49 | بازدید : 626 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

بانک مرکزی به عنوان مهمترین نهاد پولی کشور که وظیفه سیاست گذاری در حوزه کلان را بر عهده دارد این روزها در بی ثباتی کامل به سر برده و مسولیت مشکلات حاصل از خطاهای این بانک را کسی بر عهده نمی گیرد.

 

بانک مرکزی به عنوان مهمترین نهاد پولی کشور که وظیفه سیاست گذاری در حوزه کلان را بر عهده دارد این روزها در بی ثباتی کامل به سر برده و مسولیت مشکلات حاصل از خطاهای این بانک را کسی بر عهده نمی گیرد.

در طول سا ل
۸۷ تا کنون فعالیت بانک مرکزی از زوایای مختلفی نقد و بررسی شده و بارها و بارها به مشکلات موجود در ساختارهای این بانک از سوی کارشناسان و مسولین پرداخته شده است اما کلیه نظریه پردازی ها تنها در حوزه سخن باقی مانده است و خبری از اقدام اساسی برای رفع این مشکلات در میان نیست.

به گزارش افکار نیوز ، اختلاس
۳ هزار میلیاردی در سال ۹۰، نرخ رشد اقتصادی پایین، عدم گشایش ال سی، رشد نقدینگی تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، عدم اعلام آمارهای رسمی در زمان مناسب، عدم نظارت بر بانکها، رشد قارچ گونه قرض الحسنه ها و موسسات مالی و اعتباری که سود های کلان برای تسهیلات می گیرند، بی ارزش شدن ریال در برابر سایر ارزها؛ نوسانهای ارزی شدید در کشور، نوسان در نرخ پایه پولی، نوسان در نرخ طلا، تورم ۲۱ درصدی که بسیاری از نمایندگان مجلس آن را غیر واقعی می دانند و افشای شماره حساب و رمزهای مشتریان بانکها بخشی از نواقص بانک مرکزی بود که تنها در سال ۹۰ رخ داده است.

چه کسی مسول پاسخ گویی به این همه مشکلات اقتصادی در کشور است زمانی که وزیر اقتصاد خود را ملزم به برگزاری نشست خبری و پاسخ گویی به افکار عمومی نمی داند و رییس کل بانک مرکزی از خبرنگاران گریزان است؟ گویا تنها مسولیتی که مدیران اقتصادی کشور برای خود قائل نیستند مسولیت پاسخگویی در برابر عملکرد است!

نابسامانی در اقتصاد کشور به جایی رسیده که ریال ایران ( پول هر کشور نماد هویت و موجودیت هر کشور است) در صرافی های هیچ کشوری (به جز عراق) پیدا نمی شود و حتی عراق نیز تلاش می کند تا ریال ایران را از صرافی ها خود خارج کند. با این وجود کسی به فکر احیای بانک مرکزی نیست و حتی نمایندگان مجلس نیز دیگر تلاشی برای برگرداندن اقتدار به این نهاد اقتصادی نمی کنند.


رسانه گریزی سخنگوی اقتصادی دولت و رئیس کل بانک مرکزی

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بیکارترین استان های ایران +جدول
سه شنبه 29 فروردين 1391 ساعت 23:37 | بازدید : 631 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نرخ بیکاری بالای 10درصد برای 23 استان در سال90، کاهش 1.4درصدی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری 26.5درصدی جوانان 15تا24ساله؛ حاصل کار دولت در بازار اشتغال سالی بود که قرار بود 2.5میلیون فرصت جدید شغلی ایجاد شود.به گزارش پارسینه به نقل از مهر، بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در زمینه وضعیت نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی کشور در سال 90 و مقایسه آن با سال 89 نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری به میزان 1.2 درصد است، با این حال نرخ مشارکت اقتصادی نیز 1.4 درصد کاهش یافته است.

 
نرخ مشارکت اقتصادی کشور در سال 89 به میزان 38.3 درصد اعلام شده بود که این نرخ در سال گذشته با کاهش به 36.9 درصد کاهش یافت، در صورتی که به عقیده بیشتر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار کار، هرچقدر که نرخ مشارکت اقتصادی در کشور بالاتر برود می توان انتظار داشت که نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت؛ بنابراین از نظر این دسته از کارشناسان کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نمی تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری از 13.5 درصد سال 89 به 12.3 در 90 شود و در این بخش تناقضاتی وجود دارد.
 
نشانه‎های کاهش مشارکت
 
گفته می شود کاهش و یا افزایش نرخ مشارکت اقتصادی می تواند نشانه ای از اقبال جامعه و درصد امیدواری آنها نسبت به تلاش در ورود به بازار کار تلقی شود. به عبارتی کاهش نرخ مشارکت اقتصادی به معنای کاهش سطح امیدواری جوانان در ورود به بازار کار است و افزایش آن نیز نشانه پویاتر شدن بازار کار و اشتغال کشور.
 
همچنین اعلام شده است که سهم اشتغال ناقص در سال گذشته به میزان 9 درصد بوده است که در این بخش مردان و ساکنان شهرهای کشور از زنان و ساکنان روستاها، سهم بیشتری داشته اند.
 
خدمات مانند سال های اخیر با 48 درصد دارای بیشترین سهم در ایجاد فرصت های شغلی بوده است، پس از آن صنعت با 33.4 درصد و کشاورزی با 18.6 درصد قرار دارد.
 
به عقیده کارشناسان بازارکار، افزایش سهم خدمات در بازار کار کشور نمی تواند نشانه خوبی از فرصت های

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چشم‌انداز اقتصاد جهان و جایگاه ایران
پنج شنبه 29 فروردين 1391 ساعت 1:45 | بازدید : 652 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جهان در 30 سال گذشته شاهد رشد سریع اقتصادی بسیاری از کشورهای کم درآمد بوده است. این رشد سریع علاوه بر تغییر تعادل قدرت در سطح جهانی به نفع برخی کشورهای در حال توسعه، باعث بهبود معیشت میلیون‌ها انسان در این کشورها شده است. برای نمونه، درصد جمعیت زیر خط فقر خشن در چین از 85 درصد در سال 1981 به 60 درصد در سال 1990 و حدود 16 درصد در سال 2005 رسیده است و این روند مطلوب همچنان ادامه دارد.
فرآیند جهانی شدن --که به‌خصوص با فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای بلوک شرق و نیز اصلاحات اقتصادی در چین شتاب بیشتری گرفت-- به عنوان دلیل اصلی رونق بی‌سابقه اقتصادی در کشورهای فقیر مورد قبول اکثر تحلیل‌گران اقتصادی است. یکی از مهم‌ترین عوامل رشد سریع کشورهای کم‌درآمد در چند دهه گذشته، عقب‌ماندگی شدید از نظر فناوری‌های تولیدی و دسترسی ناگهانی به فناوری‌های روز دنیا بوده است. از آن گذشته، دسترسی به بازارهای بزرگ مصرف در اروپا و آمریکای شمالی و جذب سرمایه‌های هنگفت منجر به افزایش سریع تولید در این کشورها شد. مجموع این شرایط، که دستاورد جهانی شدن اقتصاد است، برای کشورهای نسبتاً فقیر مثل چین و برزیل و حتی برای کشورهای پردرآمدتری مثل ایرلند، این امکان را ایجاد کرد که با تکیه بر عوامل خارجی تولید ناخالص ملی خود را در مدت زمانی کوتاه شدیداً افزایش دهند. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد آینده اقتصاد جهان، روند رشد سریع به‌خصوص میان کشورهای در حال توسعه همچنان ادامه خواهد یافت، با این تفاوت که کشورهای فقیرتری (از جمله مغولستان، نیجریه و فیلیپین) به جرگه اقتصادهای نوظهور خواهند پیوست. طبق پیش‌بینی سیتی گروپ که در سال 2011 منتشر شد، اقتصاد جهان در بیست سال آینده به طور متوسط 6/4 درصد در سال رشد می‌کند، که بخش بزرگی از آن به خاطر رشد سریع در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
در صورت تحقق این نرخ رشد، اندازه اقتصاد جهان در بیست سال آینده دو برابر اقتصاد امروز خواهد بود. آنطور

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


ایران در ردیف ناامید‌ترین کشورها برای جهش اقتصادی قرار دارد
پنج شنبه 29 فروردين 1391 ساعت 1:42 | بازدید : 765 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اقتصاد دان جوان اما سرشناس ایرانی که درحال حاضر استاد دانشگاه نیوهمپشایر است،آثار منفی فساد اقتصادی را بیشتر از آثار تحریم می داند.دکتر مصطفی بشکار می گوید:" صدمه‌ای که اختلاس 3 میلیارد دلاری و سایر مفاسد پیدا و پنهانی که قابل اندازه‌گیری نیست و نیز انحصارهایی که از روش‌های گانگستری به دست آمده، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند." اقتصاد دان جوان اما سرشناس ایرانی که درحال حاضر استاد دانشگاه نیوهمپشایر است،آثار منفی فساد اقتصادی را بیشتر از آثار تحریم می داند.دکتر مصطفی بشکار می گوید:" صدمه‌ای که اختلاس 3 میلیارد دلاری و سایر مفاسد پیدا و پنهانی که قابل اندازه‌گیری نیست و نیز انحصارهایی  که از روش‌های گانگستری به دست آمده، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند."
استاد ایرانی دانشگاه نیوهمپشایر که درحال حاضر به عنوان محقق در دانشگاه معتبر ییل نیز رفت وآمد دارد، در مقاله ای به تحلیل شرایط فعلی اقتصاد جهان پرداخته ونقش ایران را نیز دراین روند بررسی کرده است.
به اعتقاد آقای بشکار "از میان کشورهای خاورمیانه، عراق و مصر امید بیشتری به جهش اقتصادی در آینده‌ای نزدیک دارند اماایران بزرگ‌ترین اقتصادی است که هنوز موفق به عضویت در سازمان تجارت جهانی نشده است".
 اقتصاد دان جوان ایرانی که چندی پیش به تشخیص WTOبرنده جایزه دوم مقاله نویسی در حوزه اقتصاد دانان جوان شد،دراین مقاله به تشریح دلایل ناکامی ایران در رشد وتوسعه پرداخته است.
به اعتقاد آقای بشکار ایران از استعداد بالایی برای جهش اقتصادی برخوردار است، از یک سو درصد بالای جمعیت جوان و نسبتاً تحصیل کرده، نیروی کار لازم برای پیشرفت اقتصادی را مهیا کرده است و از سوی دیگر به خاطر فاصله قابل توجه صنایع داخلی از فناوری‌های روز دنیا و همچنین کمبود سرمایه در کشور، ایران می‌تواند سرزمینی رویایی برای سرمایه‌گذاران خارجی و فروشندگان تکنولوژی‌های روز باشد.
 امابه اعتقاد دکتر بشکار، "متأسفانه انزوای روزافزون در سطح جهانی و نابسامانی سازکارهای اقتصادی و سیاسی در داخل، ایران را در ردیف ناامید‌ترین کشورها برای جهش اقتصادی قرار داده است."
دکتر بشکار می گوید:" انتظار می‌رود که با توجه به افزایش روزافزون نیاز به انرژی در دنیا و به تبع آن افزایش قیمت نفت، اقتصاد کشورهای نفت‌خیزی چون ایران حداقل از رشد ملایمی بهره‌مند شوند.
متن کامل این مقاله که در بیستمین شماره ماهنامه مهرنامه منتشر شده است رامی توانید اینجا بخوانید.

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 519
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 632
:: بازدید ماه : 2578
:: بازدید سال : 11478
:: بازدید کلی : 132019