بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
نظر یه های تورم
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:42 | بازدید : 778 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

نظریه های تورم:
اولین نظریه بر اساس مقدار پول ، تغییر در عرضه پول منجر به تغییر در سطح عمومی قیمتها می شود. اما بر تولید و اشتغال تاثیر ندارد.

نظریه فشار تقاضا:
در این رویکرد اگر اقتصاد در اشتغال کامل یا نزدیک به آن باشد افزایش در تقاضای کل ، اثر معنی داری بر درآمد ملی نخواهد گذاشت ولی موجب افزایش شدید عمومی قیمتها خواهد شد .

نظریه فشار هزینه :

در این نظریه دو دیدگاه وجود دارد الف : افزایش در قیمت کالاهای وارداتی  و مواد خام موجب افزایش هزینه های تولید شده و سپس کالاهای تولیدی با قیمت بالاتر به مصرف کننده منتقل می شود. 
ب: مربوط به زمانی است که اتحادیه های کارگری قدرتمند خواستار دستمزدهای بالاتر برای اعضای خود می شوند که با بهروری اعضا هماهنگ نیست و لذا باعث افزایش هزینه های تولید شده و این افزایش هزینه به مصرف کنندگان منتقل می شود (این نوع از تورم هزینه ، حتی اگر مازاد تقاضا برای کالا و خدمات وجود نداشته باشد نیز می تواند اتفاق افتد). با افزایش قیمتها هزینه زندگی کارگران افزایش می یابد و کارگران برای جبران کاهش سطح زندگی ، خواستار افزایش مجدد دستمزد می شوند و در مرحله بعدی ، بنگاهها نیز اقدام به افزایش قیمت کالاها می کنند و الی آخر. دور قیمتها و دستمزد ها و افزایش مداوم آنها به مارپیچ قیمت - دستمزد موسوم است.
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ده قانون طلایی مورفی در تحلیل تکنیکال
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:37 | بازدید : 739 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

ده قانون طلايي مورفي در تحليل تكنيكال
گروه بورس- در بازارهاي مالي جهت خريد و فروش دارايي‌ها دو روش مستقل به نام‌هاي «فاندانتال» و تكنيكال وجود دارند كه هر يك طرفداران و متخصصان كاركشته‌اي دارند. در اين ميان، تحليل تكنيكال با تمركز بر نمودارهاي تغيير قيمت در گذشته، به پيش‌بيني روند آينده مي‌پردازد.
در اینجا تحلیل های «جانمورفي» را نقل می كنيم:
بازار به چه روشي حركت مي‌كند؟ چقدر بالا و يا پايين خواهد رفت؟ و چه زماني روش خود را تغيير خواهد داد؟ اينها سوالات و نگراني‌هاي اصلي تحليلگر تكنيكال است. در وراي نمودار‌ها و گراف‌ها و فرمول‌هاي محاسباتي به‌كار رفته براي تحليل روندهاي بازار، چند مفهوم اوليه وجود دارد كه براي اغلب تئوري‌هايي كه امروزه توسط تحليلگران تكنيكال به كار مي‌روند، كاربرد دارد. جان مورفي تحليلگر تكنيكال خبره سايت StockCharts.com، بر اساس تجربه سي ساله خود در زمينه تحليل فني، ده راهكار ساده را براي تجارت تكنيكال ارائه كرده است؛ قواعدي براي كمك به تشريح ايده كلي تحليل تكنيكال براي مبتديان و همچنين براي ساده كردن تحليل براي معامله‌گران با تجربه تر. اين قواعد ابزارهاي كليدي براي شناسايي فرصت‌هاي خريد و فروش را تعريف مي‌كنند.
جان مورفي قبل از پيوستن به تحليلگران سايت
StockCharts به مدت هفت سال تحليلگر فني شبكه CNBC-TV در برنامه تلويزيوني محبوب Tech Talk بود و سه كتاب پرفروش با عناوين تحليل تكنيكال در بازارهاي مالي، تحليل تكنيكال درون بازاري و سرمايه‌گذار بصري را منتشر كرد.
مباني روش مورفي در تحليل تكنيكال نشان مي‌دهد كه تعيين جهت حرکت بازار از تعيين علت اين حركت مهم تر است كه البته اين ديدگاه به خوبي با ماهيت تحليل تكنيكال سازگار است.
ده قانون از مهم‌ترين قوانين جان مورفي در بررسي تكنيكال در ادامه بيان شده است:
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


گره معاملاتی
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:26 | بازدید : 1299 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

گره معاملاتي


گره معاملاتی چیست: وجود صف ها ی خرید وفروش طولانی که نشان دهنده عدم وجود تعادل عرضه و تقاضا و تعادل نسبی در بازار می باشد را گره معاملاتی گویند . که سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس جهت جلوگیری از آن به این نتیجه رسیدند که دستورالعمل رفع گره های معاملاتی اجرایی شود .
دستورالعمل رفع گره معاملاتي در بورس اوراق بهادار تهران از شنبه هفتم مهر 1386 اجرا مي شود.

متن كامل دستورالعمل به اين شرح است:

1- گره معاملاتي وضعيتي است كه در آن يك نماد معاملاتي به رغم برخورداري از صف سفارش خريد يا فروش حداقل معادل يك برابر حجم مبنا براي شركت‌هاي با سه ميليارد سهم و بيشتر و دو برابر حجم مبنا براي ساير شركت‌ها، به علت عدم تقارن قيمت هاي درخواست خريد و فروش، حداقل به مدت ده جلسه معاملاتي متوالي مورد معامله قرار نگيرد يا متوسط معاملات روزانه آن در اين دوره (به ا ستثناي معاملات در نماد ژعمده)، كمتر از 5 درصد حجم مبنا باشد.

2- براي رفع گره معاملاتي، تأثير حجم مبنا در محاسبه قيمت پاياني نماد مورد نظر، براي دوره مشخصي كه از 5 جلسه معاملاتي متوالي بيشتر نيست، حذف مي‌شود.

3- فهرست شركت‌هاي داراي گره معاملاتي براساس وضعيت سفارشات پايان جلسه معاملاتي و حجم معاملات آخرين ده جلسه معاملاتي توسط بورس استخراج و حداكثر تا ساعت 16 همانروز از طريق سامانه معاملات و همچنين سايت اين شركت به اطلاع عموم مي‌رسد.حذف حجم مبنا در جلسه معاملاتي روز بعد اعمال خواهد شد.

4- پس از رفع گره معاملاتي يا خاتمه دوره پيش‌بيني شده در بند2، حجم مبنا در محاسبه قيمت پاياني سهام شركت لحاظ مي‌گردد.

کارشناسان بازار سرمايه بررسي كردند اجراي صحيح رفع گره‌‌هاي معاملاتي به نفع بازار تمام مي‌شود
دستورالعمل رفع گره‌هاي معاملاتي پس از اصلاح، از سوي روابط عمومي بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. اصلاحات روي دو بند از چهار بند اين دستورالعمل انجام شده كه يكي از اين اصلاحات مربوط به متوسط معاملات روزانهء يك نماد معاملاتي در بازهء زماني مورد نظر مي‌‌شود. براساس دستورا لعمل قبلي متوسط معاملات روزانه كم‌تر از 20 درصد حجم مبنا بود در حالي كه براساس دستورالعمل فعلي شركت ‌هايي كه متوسط معاملات روزانهء آن‌ها كم‌تر از پنج درصد حجم مبنا باشد، مي‌توانند مشمول اجراي اين دستورالعمل شوند.

اصل،حفظ بازار است:
«به نظر مي‌رسد در كنار اين‌كه نگران رفع گره‌هاي معاملاتي هستيم، بايد به فكر حفظ كليت بازار سرمايه باشيم تا انگيزه براي خريداران ايجاد شود.»يك كارشناس بازار سرمايه در خصوص گرهء معاملاتي در بازار، اظهار كرد: «گره‌هاي معاملاتي در بازار سرمايهء ايران حالت خاصي دارد; چرا كه در بازار مي‌توان فروشنده‌اي را يافت اما يافتن خريدار از اهميت فراواني برخوردار است.

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مزایا ومعایب بازار فارکس
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:21 | بازدید : 669 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

مزاياو معایب فارکس
مزاياي زيادي براي تجارت ارز خارجي لحظه اي است که درست مغاير با تجارت سهامها و فيوچرهاست.
در زير مزيتهاي اصلي ذکر شده است.
ويژگيهاي خاص فارکس :
فارکس داراي ويژگيهاي خاص مي باشد که در سراسر دنيا به شدت توجه سرمايه داران و فعالان بازارهاي مالي را به خود جلب کرده است که در زير به اختصار به توضيح آنها مي پردازيم:
1- 24 ساعته بودن
اين يکي از ويژگيهاي منحصر به فرد بازار فارکس مي باشد . در واقع مي توان گفت : به دليل به هم پيوستن شبکه بانکي تمام جهان و با توجه به گسترش ارتباطات الکترونيکي به صورت 24 ساعته و بدون وقفه از ابتدا تا انتهاي هفته امکان دسترسي وجود دارد. لذا اين بازار بدون گپ بوده و سرمايه گذار مي تواند طي داشتن نظارت 24 ساعته بر بازار و قيمتها با در اختيار داشتن يک فرصت 24 ساعته جهت معامله اقدام به اعمال استراتژي هاي لازم درهر وقتي از شبانه روز بپردازد
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


شاخص چیست
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:19 | بازدید : 1510 | نویسنده : حمید | ( نظرات )


                                                                  

شاخص چیست ؟
میخواهیم بدانیم که شاخص چیست ؟ چرا بعضی وقت ها برای ما مهم است ؟ ما روزانه بارها از شاخص استفاده می کنیم . در کارهای روزمره از شاخص برای سنجیدن فاصله ها و مقایسه ها استفاده می کنیم .معمولا شاخص برای ما دو کاربرد دارد . یا نسبت دو چیز را باهم می سنجیم و یا فراوانی یک چیز را در محیطی مشخص با نسبت درصد و یا نسبت در هزار می سنجیم پس شاخص یک نوع وسیله اندازه گیری نسبی است .
مثلا فاصله ها را با متر یا کیلومتر ( که برای ما شاخص محسوب میشوند ) اندازه می گیریم و نسبت فاصله و اندازه مورد نظر را به یک متر یا کیلومتر حساب می کنیم .نسبت به نیازی که داریم و نسبت به موقعیتی که داریم از شاخص های خاصی استفاده می کنیم
شاخص درواقع متغييري است كه براي ارزيابي شرايط و حساسيت ها، ‌مقايسه بين مكان ها و موقعيت ها، و نيز ارزيابي شرايط و گرايش ها در ارتباط با اهداف و مقاصد، تامين اطلاعات هشداردهنده، پيش بيني شرايط و روند آينده به كار رود. اين اطلاعات در برخي سطوح تصميم گيري بسيار مهم و مؤثرند و بنابراين قابل به كار گيري براي برنامه ريزي، پايش و ارزشيابي هستند. در عين حال از آنجا که امکان مقايسه را فراهم می سازد مي توان وضعيت امروز را با گذشته مقايسه نمود و پيش بيني هايي براي آينده نمود.

شاخص از ديدگاه البرت انيشتن:
شاخص چيزي است كه به شما كمك مي كند تا بدانيد دركجا هستيد .به شما كمك مي كند تا بدانيد كه از كدام راه بايد برويد و از آنجايي كه باشيد چقدر فاصله داريد . شاخص خوب اگر بصور صحيح انتخاب شده باشد قبل ار اينكه وضعيت بدتر بشود به شما اخطار مي دهد و كمك مي كند تا نيازهايتان را تشخيص دهيد و مشكل را حل كنيد . (Hart, 1999)

شاخص بورس چيست ؟

كلمه شاخص INDEX دركل به معناي نمودار يا نشان دهنده يانماينده مي باشد شاخص كميتي است كه نماينده چند متغيير همگن مي باشد و وسيله اي براي انداز ه گيري ومقايسه پديده هايي است كه داراي ماهيت وخاصيت مشخصي هستند كه برمبناي ان مي توان تغييرات ايجاد شده در متغييرهاي معيني را درطول يك دوره بررسي نمود .

حجم مبنا چیست و چگونه بر قیمت پایانی یک سهم تاثیر مي‌گذارد؟
حجم مبنای یک شرکت، تعدادی از سهام آن شرکت است که در یک روز باید معامله شود تا قیمت پایانی، برابر میانگین موزون قیمت سهم در آن روز شود. (عدد حجم مبنا در حال حاضر برابر 0008/0 تعداد کل سهام یک شرکت است.)
در تعریف بالا میانگین موزون به‌اين معناست که‌هر چه حجم معامله در یک قیمت خاص بیشتر باشد، آن قیمت در میانگین‌گیری وزن و تاثیر بیشتری خواهد داشت.

*هیئت مدیره بورس تصمیم گرفت از تاریخ2/4/1386 ضریب محاسبه حجم مبنای شرکت هایی که سرمایه آن ها بیشتر از 3000 میلیارد ریال می باشد را از هشت در ده هزار به چهاردر ده هزار کاهش دهد وبراساس همین مصوبه حجم مبنای شرکت مخابرات به تعدا د18349463سهم می باشد.
وهمچنین براساس مصوبه هئیت مدیره شرکت بورس ازمورخ 21/5/1386 حجم مبنای شرکت ها باسرمایه بین 1000تا 3000 میلیارد ریال ازهشت در ده هزار به پنج در ده هزار سرمایه کاهش می یابد .


شاخص کل قیمت(TEPIX)
(Tehran Exchange Price Index)
بورس اوراق بهادار تهران از فروردین ماه 1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص قیمت خود با نام تپیکس نمود. این شاخص، نماگر تغییرات قیمت کل بازار است و به صورت میانگین وزنی و با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌گردد:


Pit = قیمت شرکت iام در زمان t
qit = تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان t
Dt = عدد پایه در زمان t که در زمان مبداء برابر pioqio∑ بوده است
Pio = قیمت شرکت iام در زمان مبدأ
qio = تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان مبدأ
n = تعداد شرکت‌های مشمول شاخص

شاخص قیمت بورس تهران، سهام تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در برمی‌گیرد و در صورتی‌که نماد شرکتی بسته باشد یا برای مدتی معامله نشود، قیمت آخرین معامله آن در شاخص لحاظ می‌گردد. همان‌گونه که از فرمول مشخص است، تعداد سهام منتشرة شرکت‌ها، معیار وزن‌دهی در شاخص مزبور است.
شاخص بورس( قیمت و بازده نقدی)
شاخص قیمت و بازده نقدی یا همان شاخص بازده کل با نماد TEDPIX از فروردین 1377 در بورس تهران محاسبه و منتشر شده است. تغییرات این شاخص نشانگر بازده کل بورس است و از تغییرات قیمت و بازده نقدی پرداختی، متأثر می‌شود. این شاخص کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در بردارد و شیوه وزن‌دهی و محاسبه آن همانند شاخص کل قیمت (TEPIX) است و تنها تفاوت میان آن دو در شیوه تعدیل آن‌ها است. شاخص قیمت و بازده نقدی علاوه بر موارد تعدیل شاخص قیمت در صورت پرداخت سودنقدی نیز تعدیل می‌شود.
شاخص بازده(سود) نقدی
شاخص بازده نقدی که با نماد TEDIX منتشر می‌شود، بیانگر سطح عمومی بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها است و مقدار آن از تقسیم پایه شاخص کل قیمت(TEPIX) بر پایه شاخص بورس( قیمت و بازده نقدی)(TEDPIX)، به دست می‌آید.

 

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


دستورالعملل اجرایی افشای اطلاعات
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:15 | بازدید : 902 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات

شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان

 

در اجرای بندهای 11 و 18 مادة 7 و مادۀ 45 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی، این دستورالعمل در 3 فصل، 21 ماده و 9 تبصره در تاریخ 03/05/86 به تصویب هیئت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

فصل اول- تعاریف و اصطلاحات

 

مادۀ 1- اصطلاحات و واژه‌هایی که در مادۀ 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی تعریف شده‌اند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به‌کار رفته‌اند. واژه‌های دیگر دارای معانی زیر می‌باشند:

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


قانون تجارت الکترونیک
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:9 | بازدید : 852 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

باب اول- مقررات عمومي

بحث اول قلمرو شمول قانون

ماده 1- اين قانون مجموعه اصول و قواعدي است كه براي مبادله آسان و ايمن اطلاعات در واسطه‌هاي الكترونيكي و با استفاده از سيستمهاي ارتباطي جديد به كار مي‌رود.

فصل دوم تعاريف

ماده 2- الف ((داده پيام)) (Data Message): هر نمادي از واقعه، اطلاعات يا مفهوم است كه با وسايل الكترونيكي، نوري و با فناوري‌هاي جديد اطلاعات توليد، ارسال، دريافت، ذخيره يا پردازش مي‌شود.

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بازار سرمایه چیست
پنج شنبه 8 دی 1390 ساعت 1:2 | بازدید : 712 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

در بازار سرمایه اوراق بهادار با سررسید بیشتر از یک سال به فروش می رسد. با در نظر گرفتن این واقعیت که پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصاد حیاتی هستند، بازار سرمایه پلی است که پس‌انداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد را به واحدهای سرمایه‌گذاری که بدان نیازمندند انتقال می‌دهد. بنابراین بازار سرمایه، واحدهای پس‌اندازی و سرمایه‌گذاران را با یکدیگر ارتباط می‌دهد. از طرف دیگر سازوکارهای تعبیه شده در این بازار از طریق رشد حجم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی را تسریع می‌کنند. استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی مخارج دولت نیز از جمله قدیمی‌ترین و متداولترین شکل مبادلات مالی است. اتکای دولت‌ها به بازار سرمایه در اغلب اقتصادهای مدرن نه تنها از این جهت مهم است که دولت‌ها غالباً اوراق بدهی منتشر می‌کنند تا بخش عمده هزینه‌های خود را تأمین مالی نمایند، بلکه استقراض دولت غالباً حجم عظیمی از کل وجوه عرضه شده در بازار توسط وام‌دهندگان را جذب می‌کند.

 

ابزارهای بازار سرمایه

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


فهرست شاخص های اقتصادی جهانی
پنج شنبه 7 دی 1390 ساعت 23:39 | بازدید : 782 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

شاخص های مهم کشور استرالیا

1. AIG Construction Index : AIG شاخص ساخت و ساز 
2. AIG Manufacturing Index: AIG شاخص تولیدات کارخانه ای مؤسسات

3. AIG Services Index: AIG شاخص خدمات مؤسسه
4. Annual Budget Release: واگذاری بودجه ی سالیانه 
5. ANZ Job Advertisements m/m: ANZ تغییرات ماهانه آگهی های استخدام مؤسسه
6. Australia Bank Rate: نرخ بهره استرالیا
7. Ausralia Trade Balance: تراز تجاری استرالیا
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


قانون تجارت در ایران
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 23:33 | بازدید : 932 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

فهرست موضوعی قانون تجارت،بخش های مربوط 
به شرکت های سهامی عام و مجامع


83-
صلاحیت مجمع فوق العاده: تغییر در اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت منحصرا صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

84_حد نصاب مجمع فوق العاده: با حضور بیش از نصف سهام دارای حق رای و در دعوت دوم با حضور بیش از یک سوم سهام 

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بازار انرژی و نفت خام جهانی
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 23:24 | بازدید : 702 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

با زار انرژی  و  نفت خام

تجارت نفت خام (crude oil) همچون تجارت CFD ، کالا ، سهام شرکتها، فلزات ارزشمند، طلا، سایر شاخص های عمده جهانی از طریق کارگزار بورس معامله گردیده و بدون انتقال مالکیت موارد یاد شده به معامله گر، تنها سود و یا زیان ناشی از نوسانات قیمت در بورسها به حساب وی منتقل مي شود.

 نفت خام سبک ( light sweet crude oil )

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


تجارت طلا
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 23:9 | بازدید : 792 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تجارت طلا هچون تجارت cfd - کالا - سهام - شرکتها - فلزات ارزشمند - نفت خام - سایر شاخص های عمده جهانی از طریق کارگزاران بورس معامله گردیده وبدون انتقال مالکیت موارد یاد شده به معامله گر -

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


8 اشتباه سرمایه گذاران در بازار سهام
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 1:43 | بازدید : 788 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

8  اشتباه سرمایه گذاران در بازار سهام

1-زمانگذاری بازار

2-خرید اری یک سهام فقط به خاطر دریافت سود

3-خرید سهام بی اطلاع از گزارش میزان درآمد وسود آن

4- با توجه به تبلیغات سهام بخرید

5- خیال کنید اگر قیمت سهامی پایین است خوب است که آن را یخرید

6- کورکورانه راهنمایی یک سرمایه گذار حرفه ای را قبول کنید

7- دنبال سوددهی نباشید وسهامتان را راکد نگاه دارید

8- جلوی شکست هایتان را نگیرید .

لطفا" چنانچه سئوال داشتید در قسمت تالار گفتمان بخش نظری سئوال خود را نوشته در اسرع وقت به شما پاسخ داده میشود

                                    با تشکر

                                   

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


سود پیش بینی شده و سود پیشبینی نشده
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 1:40 | بازدید : 815 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

EPS (سود پیش بینی شده )و DPS (سود پرداخت شده)


سود هرسهم یا
Earning per share) EPS) از تقسیم سود خالص شرکت پس از کسرمالیات ،بر تعداد کل سهام شرکت ، محاسبه میشود هرسال شرکتها بخشی از سود خالص را مطابق قانون وبخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می نمایند لذا سود پرداختی هر سهم از تقسیم کل سود پرداختی ( مصوب مجمع عادی سالانه ) بر تعداد سهام شرکت به دست می آید. براساس قانون تجارت در صورت تصویب در مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم سود تصویب شده ، حداکثر ظرف 8 ماه ازتاریخ تصویب (Diridend per shareDPS) به سهامداران می بایست پرداخت گردد.
البته سود پرداختی تنها به سهامدارانی پرداخت میگردد که درتاریخ برگزاری مجمع مالک آن میزان سهم باشند
اولین جزء پیش بینی سود (
EPS) درامد با به عبارتی دقیق تر درآمد اختصاصی سهامداران عمومی است
درواقع درآمد سهامداران عمومی چیزی بر باقی مانده سود ، پس از توزیع سود بین کارفرمایان ، عرضه کنندگان ، ارائه دهندگان خدمات ، صاحبان سهام ممتاز و بستانکاران نیست که از مخارج وسود تقسیم شده میان صاحبان سهام ممتاز طی یک دوره زمانی مشخص مثل یک سال یا سه ماه ، کمتر است .
دومین جزء
EPS تعداد سهم منتشر شده در بازار توسط شرکت است . لازم به ذکر است ، تعداد سهام موجود بازار را به عنوان جزئی از EPS شرکت تلقی میکنیم تا میزان مطالبات سهامداران عمومی را نسبت به درآمد در هر واحد اندازه گیری کنیم به عبارت دیگر EPSمقدار سودی است که به هر سهم اختصاص می یابد با محاسبه سطح درآمد شرکت از این روش می توان به میزان درآمدی که هرفرد کسب می کند ، دست یافت.
با اینکه اجزای
EPS ظاهرا" ساده به نظر می رسد اما در واقعیت این طور نیست و این عناصر کاملا" پیچیده اند.
به عنوان مثال ، تخمین تعداد سهام در بازار کاری ساده نیست ، چراکه به مرور زمان تعداد سهام دایما" در حال تغییر یا جابه جائی است ، به طوری که انتشار سهام یا بازخرید سهام توسط شرکتها ، تعداد سهام موجود در بازار را تغییر میدهد و با عرضه مقدار زیادی سهام توسط یک شرکت در انتهای یک دوره مالی ، تعداد متوسط سهام درانتهای دوره بسیار بیشتر از اوایل دوره خواهد بود که به این ترتیب در محاسبه
EPS مشکل ایجاد می کند .


انواع
EPS
برای یک شرکت بیش از یک نوع
EPS وجود دارد که انواع مختلف آن با توجه به تغییر در روش تخمین تعداد سهام موجود دربازار ، تغییر خواهد کرد .نوع اول EPS تحت تاثیر تغییرات بالقوه تعداد سهام موجود و حق تقدم و اختیار خرید وفروش در بازار قرار نمیگیرد ونوع دیگر آن که تحت تاثیر تغییرات تعداد سهام شرکت های بازار( سهم های منتشر شده جدید توسط شرکتها ) و حق تقدم و اختیار خرید و فروش قرارمیگیرد .البته این موضوع در مورد بازار ایران صدق نمی کند .دربازار فقط یک نوع EPS وجود دارد و از آنجا که بر حسب مقدار سرمایه ثبت شده در زمان تشکیل مجمع سالانه ، محاسبه میشود ، مگر اینکه حق تقدم ها به صورت سرمایه افزودنی قبل از تشکیل مجمع به سرمایه شرکت افزده شود که در این صورت میتوان از آن بهره گرفت . براساس اصول وقوانین پذیرفته شده در آمریکا ، شرکت های آمریکائی باید هر دونوع EPS را درصورت های مالی خود داشته باشند : چرا که EPS دراین کشور هرسه ماه یک بار اعلام خواهد شد و در مواردی که شرکت سود ده نیست ، ازاین قاعده مستثنی میشود ، چرا که با محاسبه تعداد سهم های جدید اضافه شده در بازار ( که از حق تقدم ها و اختیارها ناشی میشوند ) مقدار زیان کوچک تر از حد واقعی آن نشان داده میشود و دومین مشکلی که در محاسبه تعداد سهام موجود در بازار برای محاسبه EPS وجود دارد ، این است که در ترازنامه شرکتها در بخش اوراق بهادار، هیچ گاه از میانگین تعداد سهم های موجود در بازار استفاده نمیشود بلکه تعداد سهامی را که در همان روز بستن ترازنامه، دردست صاحبان سهام است استفاده میکنند .همچنین این تعداد شامل اوراق تبدیلی نیز نمیشود ، چرا که EPS را کاهش میدهد ، بنابراین سرمایه گذاران باید در هنگام محاسبه EPS هر دوی این موارد را در نظر بگیرند.
EPS به عنوان درآمد هر سهم ، میزان سودآوری شرکت را نشان میدهد چراکه درهرشرکت درآمد هر سهم را به کل سهام شرکت تعمیم میدهند وبراساس آن تصمیم میگیرند.

تعدیل
EPS:
مدیران شرکت درابتدای سال مالی با توجه به چشم انداز فعالیتهای شرکت
EPS معینی را پیش بینی و اعلام میکنند .امادرطی سال با توجه به روند فعالیت ممکن است تغییر در اصلاح در EPS اعلام شده ضروری به نظر رسد لذا براساس عملکرد شرکت EPS جدیدی اعلام میکنند که به آن تعدیل EPS گفته میشود


DPS چیست ؟
به مقدار سودی که شرکت تقسیم میکند و به طور نقدی به دست سهامدار میرسد
DPS گفته میشود اینکه چه میزان از سود تحقق یافته هر سهم به صورت نقدی توزیع شود و چه میزان در شرکت باقی بماند تصمیمی است که در مجمع عادی سالیانه توسط هیات مدیره به مجمع پیشنهاد داده میشود و سپس به تصویب سهامداران میرسد.

سود تقسیمی(
DPS):
عبارتست از سود پس از کسر مالیات به ازاء هر سهم که توسط شرکت پرداخت میگردد چون
DPS سود بخشی از EPS میباشد که سهامداران در مورد تقسیم آن نظر میدهند معمولا" کمتراز EPS میباشد . البته چنانچه تمام سود تقسیم شود EPS و DPS برابر میباشد در بعضی موارد خاص نیز DPS بیشتر از EPS است که این مبلغ اضافی معمولا" از محل سود انباشته سالهای قبل تامین میشود . البته این وضعیت اکثرا" نشان دهنده بی برنامه بودن شرکت میباشد چون سود انباشته همان سود سالهای گذشته است که توزیع نشده است و معمولا" جهت انجام برنامه ای خاص در شرکت باقی مانده است و توزیع آن در سالهای بعد نشانه خوبی نیست. باشروع فصل مجامع شرکتهای بورس موضوع تقسیم سود (DPS) ذهن تمامی سهامداران شرکت های بورسی را به خود جلب کرده به خصوص سهامداران حقیقی که ازاین راه امرار معاش میکنند.


اندوخته قانونی و سود انباشته
همه ساله شرکت مکلف به ذخیره حداقل 5% از سود خالص نزد خود مطابق قانون تجارت به عنوان اندوخته قانونی میباشدوافزایش آن تامیزان 10% سرمایه اسمی توسط شرکت اختیاری میباشد مابقی سود در اختیار مجمع بوده تا نسبت به آن تصمیم گیری نماید . سود انباشته نیز که باقی مانده اندوخته قانونی و سود سهام پرداختی به سهامداران است با سود انباشته سالهای قبل جمع و به سالهای بعد منتقل می گردد


Price/EPS
معیاری است که درآمد سالانه یک سهم را با قیمت بازار آن مقایسه میکند و از تقسیم قیمت بازار سهم به درآمد یک سهم (
EPS) به دست می آید حال قیمت اسمی و قیمت بازار سهم به چه معنا هستند :


P/E  =  سودهرسهم/ قیمت بازار

 قیمت اسمی هر سهم : قیمت اسمی سهم مبلغی است که سهامداران اولیه در زمان پذیره نویسی به حساب شرکت واریز میکند که این مبلغ از سوی شرکت بر روی برگه سهم نوشته میشود و این رقم مطابق ماده 29 قانون تجارت نباید از 10،000 ریال بیشتر باشد اما بطور معمول در اغلب شرکتهای پذیرفته شده در بورس این مبلغ 1000 ریال است ولی قیمت بازار قیمتی است که براساس آن سهم در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرارگرفته و تابع عرضه و تقاضا می باشد .
البته قیمت سهام براثر تغییرات درعرضه و تقاضای بازار قابل تغییراست لذا اگرفروشندگان ( صف فروش ) از تعداد خریداران ( صف خرید ) بیشتر باشد باعث کاهش قیمت و حالت عکس آن سبب افزایش قیمت میشود.

شرایطی که نماد شرکت توسط بورس متوقف میشود:
در صورت وقوع هر یک از موارد زیر نماد شرکت متوقف میشود:
1- هنگام برگزاری مجمع عمومی
2- تغییر محل شرکت
3- تعدیل
EPS
4- افزایش سرمایه
5- تعیین اعضای هیئت مدیره
6- عدم ارائه اطلاعات شفاف به بورس


افزایش سرمایه :
هرگاه شرکت برای توسعه فعالیتهای خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد ، با پیشنهاد هیات مدیره به سهامداران شرکت ، افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی ورای گیری قرار می دهد و درصورت تصویب سرمایه شرکت به میزان تصویب شده افزایش می یابد.

شرکت از سه روش زیر سرمایه خود را میتواند افزایش دهد:
1- از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه
2- از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم
3- از محل صرف سهام

در روش اول شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران میدهد و برای اینکار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی باشد.
در روش دوم شرکت سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هرحق تقدم ( به قیمت اسمی سهم ) به سهامداران می فروشد.
در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران ، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره نویسی دراختیارمتقاضیان جدید قرار میگیرد.
درصورت افزایش سرمایه با روش اول ودوم سهام به سهامدارانی تعلق میگیرد که در تاریخ اجراء مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه ، مالک سهام شرکت باشند.


پرتفوی
PORTFOLIO:
ترکیبی مناسب از سهام با سایر دارائی ها است که یک سرمایه گذار آنها را خریداری کرده است . هدف از تشکیل سبد سهام تقسیم کردن ریسک سرمایه گذاری بین چند سهم است . درواقع به حداقل رساندن ریسک سرمایه می باشد.

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


چگو نگی خرید سهام
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 1:29 | بازدید : 807 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چگونگی خرید سهام
چرخه خرید سهام در بورس اوراق بهادار تهران
چرخه خرید سهام در بورس اوراق بهادار تهران متشکل از مراحل زیر است:

الف – تکمیل فرم درخواست خرید
فرآیند خرید سهام بعد از انتخاب و مراجعه به کارگزار با تکمیل فرمي (فرم شماره 1) به نام فرم درخواست یا سفارش خرید اوراق بهادار شروع می‌شود. در این فرم اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار و نام شرکتی که سرمایه‌گذار می‌خواهد سهام آن را خریداری کند، قید می‌شود. فرم درخواست خرید از شش قسمت زیر تشکیل شده است:

1 – مشخصات کارگزار و تاریخ درخواست
در این قسمت باید نام و کد شرکت کارگزاری و تاریخ تکمیل فرم درخواست خرید درج شود. درج نام شرکت کارگزاری برای مراجعات بعدی سرمایه‌گذار به کارگزار به منظور دریافت اعلامیه خرید و مدارک دیگر مفید است. همچنین برای اعلام کد معاملاتی مشتری – که در قسمت‌های بعدی توضیح داده می‌شود – به کارگزار ضروری است. درج تاریخ نیز برای پيگيري رعایت نوبت در وارد کردن سفارش به سیستم معاملات، الزامی است.

2 – مشخصات سرمایه‌گذار
در این قسمت سرمایه‌گذار باید مشخصات کامل خویش را درج نماید. از آن‌جا که این مشخصات و اطلاعات مندرج در این قسمت مبنای تعیین کد معاملاتی سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، صحیح و کامل بودن آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورتی که مغایرتی بین اطلاعات مندرج در فرم درخواست خرید و گواهی‌نامه‌های سهام با مدارک سهامدار وجود داشته باشد، وی در زمان فروش سهام خود با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین در صورتی که سرمایه‌گذار در درج شماره ملی خود – که اکنون از اطلاعات ضروری برای اعطای کد به مشتری محسوب می‌شوداشتباه کند و عدد دیگری در فرم درخواست خود درج کند، تعیین کد برای سرمایه‌گذار با تأخیر قابل‌توجهی مواجه می‌شود و ممکن است سرمایه‌گذار متضرر گردد.

3 – مشخصات سرمایه‌گذاری
در این قسمت سرمایه‌گذار باید مشخص کند که قصد سرمایه‌گذاری بر روی سهام یا حق‌تقدم چه شرکتی، به چه میزان و با چه قیمتی را دارد. در مورد انتخاب حق‌تقدم یا سهم شرکت و میزان سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار باید از قبل تصمیم‌گیری کند. در مورد قیمت و نحوه درج آن، او می‌تواند به یکی از روش‌های زیر عمل کند:

     -
درخواست خرید به قیمت بازار
در این نوع درخواست سرمایه‌گذار قیمت سهمی را که قصد خرید آن را دارد، در فرم درخواست تعیین نمی‌کند و در ستون "حداکثر قیمت" عبارت قیمت روز یا قیمت بازار را قید می‌کند. در این صورت کارگزار با بررسی قیمت‌های پیشنهادی برای فروش سهم مورد نظر در سامانه معاملات، سهم را بامناسب‌ترین قیمت (پایین‌ترین قیمت پیشنهاد شده) برای سرمایه‌گذار خریداری می‌کند.

   -
درخواست خرید به قیمت معین
سرمایه‌گذار می‌تواند براساس تجزیه و تحلیل‌ها و اطلاعاتی که درباره سهم موردنظر خود دارد، قیمت مطلوب خود را تعیین و در ستون "حداکثر قیمت" درج ‌کند. در این صورت کارگزار درخواست سرمایه‌گذار را با قیمت تعیین شده وارد سامانه معاملات می‌کند و در صورت وجود سفارش فروش با همان قیمت برای سرمایه‌گذار خرید می‌کند.

   -
درخواست خرید محدود (با سقف قیمت)
در این حالت سرمایه‌گذار در ستون "حداکثر قیمت" مبلغی را به عنوان سقف قیمت تعیین می‌کند و به کارگزار اجازه می‌دهد در صورت موجود بودن سهم، حداکثر تا سقف تعیین شده برایش سهم خریداری کند.

4 – نحوه پرداخت
در این قسمت از فرم درخواست خرید، مبلغ سرمایه‌گذاری و نحوه پرداخت آن به کارگزار مشخص می‌شود. در صورتی که مبلغ سرمایه‌گذاری به حساب جاری کارگزار واریز شده باشد شماره فیش و چنانچه مبلغ مزبور به‌وسیله چک پرداخت شود، شماره چک باید در محل تعیین شده درج شود.

5 – ملاحظات و توضیحات ویژه
این قسمت برای مواردی در نظر گرفته شده است که سرمایه‌گذار قصد ارائه توضیحاتی بیشتر از اطلاعات مندرج در فرم را برای کارگزار دارد.

6 – تأیید درخواست
پس از تکمیل شدن قسمت‌های اول تا پنجم فرم، سرمایه‌گذار و کارگزار محل‌های تعیین شده را در این قسمت امضا می‌کنند و بدین‌ترتیب درخواست خرید قطعی می‌شود. پس از تکمیل و قطعی شدن درخواست خرید نسخه اول آن به منظور انجام سفارش نزد شرکت کارگزاری باقی می‌ماند و نسخه دوم آن به مشتری تحویل داده می‌شود.

چگونگي فروش سهام
فرآیند فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران همانند فرآیند خرید است، اما در مراحل اولیه، نیاز به اقداماتی متفاوت از چرخه خرید دارد. در این قسمت چرخه فروش سهام با تأکید بر تفاوت‌ها توضیح داده می‌شود.

تکمیل فرم درخواست فروش
در این مرحله فروشنده سهام با مراجعه به کارگزار فرم درخواست فروش را تکمیل و همراه کپی شناسنامه و اصل سهام یا گواهی نقل‌ و انتقال و سپرده سهام به کارگزار تحویل می‌دهد. تفاوت اصلی فرم درخواست فروش با درخواست خرید در قسمتی است که براساس آن سرمایه‌گذار به کارگزار برای فروش سهام خود و انجام مراحل و تشریفات ثبت و انتقال سهام، وکالت می‌دهد. با توجه به قوانین و مقررات موجود وکالت برای فروش
سهام سرمایه‌گذار ضروری است. فرم درخواست فروش در چهار نسخه برای کارگزار، شرکت خدمات بورس، فروشنده و بایگانی تهیه و تنظیم می‌شود.

سپرده‌گذاری سهام و صدور گواهی سپرده
دارنده سهام زمانی می‌تواند به فروش سهام خود اقدام کند که آن را در شركت سپرده‌گذاری مركزي اوراق بهادار، سپرده كرده باشد و سهام در سامانه معاملات به نام او موجود باشد. بنابراین سهامداری که به جای گواهی سپرده، با اصل سهام خود به کارگزار مراجعه کند اصل سهام وی توسط کارگزار به‌منظور سپرده‌گذاری به شركت سپرده‌گذاری ارسال می‌شود.

تعیین کد معاملاتی
در صورتی که فروشنده کد معاملاتی نداشته باشد، کارگزار در اقدامی شبیه به آن‌چه در مراحل تعیین کد برای خریدار توضیح داده شد، برای وی کد معاملاتی دریافت می‌کند.
پس از صدور گواهی سپرده و تعیین کد معاملاتی، سایر مراحل مشابه چرخه خرید انجام می‌شود. لازم به ذکر است که اگر فروشنده بخشی از سهام مندرج در گواهی سپرده خود را بفروشد، پس از تسویه وجوه و پایاپای اوراق، برای سهام باقیمانده وی گواهی سپرده جدید صادر می‌شود.
در بورس اوراق بهادار تهران فرآیند تسویه و پایاپای اوراق از زمان انجام معامله تا تسویه نهایی سه روزکاری طول می‌کشد. با این حال نمی‌توان دوره زمانی معینی برای تکمیل سفارش تا انجام معامله تعیین کرد و این دوره به میزان عرضه و تقاضای بازار برای سهم و قابلیت نقدشوندگی آن بستگی دارد.

داد و ستد گواهی حق‌تقدم
در صورتی که سهامداران تمایل به پذیره‌نویسی و دریافت سهم جدید نداشته باشند می‌توانند با مراجعه به کارگزاران، گواهی‌نامه حق‌تقدم ‌خرید سهم خود را بر پایه قیمت روز بازار، به فروش برسانند. اگر سرمایه‌گذار مایل به خرید گواهی‌نامه حق‌تقدم باشد باید مانند سهامداران فعلی شرکت اقدام به پذیره‌نویسی نماید. در این حالت وی باید معادل مجموع بهای گواهی‌نامه مزبور – برای تحویل به فروشنده گواهی – و ارزش اسمی را – برای تحویل به شرکت – به کارگزار پرداخت کند. چنانچه سهامداران در مهلت اعلام شده، اقدام به پذیره‌نویسی نکنند یا از فروش گواهی حق‌تقدم صرف‌نظر کنند، شرکت پس از اتمام دوره پذیره‌نویسی گواهی‌های مزبور را در بورس اوراق بهادار در معرض فروش قرار می‌دهد و پس از فروش، مبلغ حاصل از فروش را پس از کسر ارزش اسمی و هزینه‌های مربوط به حساب سهامدار واریز می‌کند.


 

 

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


توقیف سهام ورفع توقیف سهام
چهار شنبه 7 دی 1390 ساعت 1:10 | بازدید : 1672 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

توقیف سهام و رفع توقیف سهام
 

توقیف سهام
توقیف سهام بادرخواست مراجع ذیصلاح قانونی امکان پذیر است . شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه بادریافت حکم ازمراجع مذکور (به استناد وضعیت دارایی محکوم ) نسبت به توقیف سهام شخص محکوم در شرکت های ذکر شده وبه تعداد اعلام شده درنامه مرجع قضایی درسامانه پس از معاملات اقدام می نماید د(در صورت عدم معرفی شرکت وتعداد سهام از سوی مرجع صالح قانونی، دارایی محکوم تاسقف ریالی ارزش روز معادل دین توقیف می شود.)

رفع توقیف سهام
رفع توقیف سهام صرفا با حکم مرجعی که دستور توقیف سهام را داده است ،امکان پذیر می باشد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با دریافت حکم مرجع قضایی ،نسبت به رفع توقیف سهام(به میزان تعیین شده از سوی مرجع قضایی ) درسامانه پس از معاملات اقدام می نماید .

انتقال قانونی سهام
انتقال قانونی فقط با حکم مراجع قضایی امکان پذیر است (اگر سهام قبلا توقیف شده باشد ،انتقال سهام تنها بادستورهمان مرجع قضایی که دستور توقیف سهام را داده است میسر می باشد .) شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه موظف است بادریافت حکم مرجع قضایی نسبت به انتقال قانونی سهام در سامانه پس از معاملات اقدام نماید. گواهینامه های سپرده اوراق بهادار (اگر سهام سپرده باشد )به نام انتقال گیرنده درشرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه چاپ می شود و به شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تحویل می گردد. انتقال گیرنده سهام می تواند با مراجعه به شرکت پذیرفته شده در بورس و ارائه مدرک شناسایی معتبر ، گواهینامه های سپرده اوراق بهادار خود را دریافت کند.

فروش سهام با حکم مراجع قضایی
فروش سهام توقیفی تنها با حکم مراجع قضایی امکان پذیر است (اگر سهام قبلا توقیف شده باشد فروش سهام تنها با دستورهمان مرجع قضایی که دستور توقیف سهام را صادر نموده ،امکان پذیرمی باشد) شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهاداروتسویه وجوه با دریافت حکم قضایی نسبت به فروش سهام توقیفی از طریق یکی از کارگزاران ومطابق روال بورس اقدام می نماید ووجه حاصل از فروش سهام توقیفی را به حساب بانکی مرجع قضایی واریز می کند.

مزایده سهام توقیفی
گاهی فروش سهام توقیفی به صورت مزاید ه صورت می گیرد .دراین صورت آگهی مزایده ازسوی مراجع قضایی برای شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه ارسال می شود .آگهی مزایده پس از بررسی و تایید سوابق توقیف برابر مقررات ،جهت نصب در تابلوی اعلانات شرکت بورس اوراق بهادار تهران ارسال می شود.
 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


گزارش هفتگی بورس در هفته گذشته
سه شنبه 24 بهمن 1386 ساعت 14:38 | بازدید : 1014 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

گزارش هفتگي بازار اوراق بهادار و كالا- هفته منتهي به 1391/11/19
داد‌و‌ستد سهام در بورس تهران طی هفته معاملاتی سپری شده با امیدواری‌های بیشتری دنبال شد که نباید عرضه اولیه شاوان را از نظر دور داشت؛
 
بورس اوراق بهادار در هفته اي كه گذشت
در این هفته پس از دو هفته افت متوالی قیمت‌های سهام، متعادل شده و حتی رشد یک درصدی هم به ثبت رسيد. براین اساس، بازدهی بازار سهام در سال 91 که در اواسط دی‌ماه به محدوده 48 درصد رسیده بود، پس از سپری شدن این هفته به سطح 43 درصد رسید.
در میان صنایع مختلف صنعت وسایل ارتباطی با 70.76 درصد بازدهی مثبت در رأس صنایع پربازده قرار گرفت و پس از آن به ترتیب صنعت محصولات چوبی با بازدهی مثبت 21.57 درصدی و صنعت ابزار پزشکی با 12.35 درصدی در رتبه دوم و سوم جای گرفتند. این در حالی است که صنعت قند و شکر با کسب بازدهی منفی 4.88 درصدی جز کم بازده ترین صنایع بورسی جای گرفت و بعد از آن صنعت زراعت با کسب بازدهی منفی 3.9 درصد و صنعت کاشی و سرامیک با کسب بازدهی منفی 3.64 درصدی جایگاه دوم و سوم کم بازده ترین صنایع را به خود اختصاص دادند.
براساس اطلاعات موجود شرکت پارس الکتریک با کسب بازدهی مثبت 142 درصدی عنوان پربازده ترین سهم بورس طی هفته جاری را به خود اختصاص داد و مقام نخست را کسب کرد. پس از آن شرکت های پالایش نفت شیراز و شرکت فیبر ایران به ترتیب بازدهی مثبت بیش از 27 و 21 درصدی را به دست آوردند و در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. اما در مقابل شرکت قند نیشابور با تحقق بازدهی منفی 14درصد، به عنوان کم­بازده ترین سهم طی هفته جاری مطرح شد و پس از آن سهام شرکت­های سرمایه­گذاری ایران خودرو و شرکت سایپا آذین به ترتیب با بازدهی منفی بیش از 13 و 10 درصدی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. همینطور سهام شرکت­های صنعتی دریایی ایران، فرآورده­های غذایی و قند چهارمحال و نیز پتروشیمی شازند عنوان نقدشونده ترین سهام بورس را به خود اختصاص دادند و در عین حال شرکت­های پالایش نفت لاوان، بانک خاورمیانه و سیمان مجد خواف در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر رتبه نقدشوندگی جای گرفتند. معاملات این هفته بورس در حالی پایان یافت که 154 نماد با کسب بازدهی مثبت، 22 نماد بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی نمادها یعنی 140 نماد با کسب بازدهی منفی همراه شدند.
 
بایستی اشاره نمود که حمايت حقوقي‌ها از نمادهاي زيرمجموعه هرچند حجم دادوستد قابل توجهي را در بيشتر نمادها به دنبال نداشت، اما در پايان هفته توانست تمايل خريد را در حقيقي‌ها نيز افزايش دهد تا با پيشروي گروه پتروشيمي‌، ذائقه خريد تقويت شود. بر اين اساس هرچند برآيند دادوستدها با تغيير مالكيت به ميزان 100 ميليارد ريالي از حقيقي به حقوقي رقم خورد، اما حقيقي‌ها نيز به ويژه در آخرین روز هفته سپری شده براي خريد سهام اشتياق نشان دادند. در مجموع اين هفته نمادهاي پارسان، وغدير، معادن و فلزات و بانك پارسيان از نمادهاي مورد توجه سهامداران حقوقي بودند. همچنين حضور حقيقي‌ها نيز در نمادهاي فولاژ، نفت بهران و پتروشيمي شازند پررنگ بود.
اما در شرایط کنونی که بازهم انتظار بازدهی‌های بیشتر از بازار سهام وجود دارد، فروشندگان سهام به امید فروش در قیمت‌های بالاتر، بیشتر از قبل محتاط شده و از طرفی دیگر خریداران سهام هم دست به عصا حرکت می‌کنند تا مبادا خرید گرانی داشته باشند.
 
بورس كالا در هفته اي كه گذشت
در دومین هفته بهمن ماه ، در پی معامله بیش از 371 هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر 5 هزار و 327 میلیارد ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، حجم و ارزش معاملات این تالار به ترتیب از رشد 35 و 12 درصد برخوردار شد.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در این هفته و در تالار محصولات صنعتی و معدنی با استقبال فعالان بازار حدود 273 هزار تن انواع محصولات فولادی با ارزشی بالغ بر 3930 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.همچنین در تالار صادراتی نیز 100 هزار تن سنگ آهن دانه بندی معادن گل گهر توسط مشتریان خریداری شد. شایان ذکر است در هفته ای که گذشت علاوه بر محصولات فولادی، 5470 تن محصولات مس،130 تن کنسانتره مولیبدن ، 2 هزار تن کک و 2 کیلوگرم شمش طلا در این تالار توسط کارگزاران مورد معامله قرار گرفت.
تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در هفته منتهی به 12 بهمن ماه، شاهد معامله بیش از 140 هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر 3078 میلیارد ریال بود . در این تالار، در حالی افزون بر 58 هزار تن مواد پلیمری با ارزشی بالغ بر 2097 میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم معاملات مواد شیمایی به حدود 21 هزار تن و ارزش معاملات آن به بیش از 236 میلیارد ریال بالغ گردید.تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی همچنین در این هفته شاهد معامله بیش از 27 هزار تن قیر و بیش از 27 هزار تن وکیوم باتوم بوده است. از دیگر فرآورده های نفتی و پتروشیمی که در هفته مذکور معامله شد می توان به یکهزار تن لوب کات،1650 تن گوگرد، 300 تن انواع گازها،936 تن انواع روغن و 300 تن آیزوریسایکل اشاره کرد. شایان ذکر است که در این هفته 1926 تن انواع حلال در حالی مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه هفته قبل با رشد 167 درصدی حجم و 159 درصدی ارزش مواجه شد .
براساس این گزارش، تالار محصولات کشاورزی در این هفته نیز شاهد معامله 805 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزشی بیش از 4 میلیارد ریال بوده است. از جمله محصولاتی که در این هفته معامله شد، می توان به 605 تن ذرت و 200 تن جو اشاره کرد.
 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


برنامه تبلیغاتی انتخاباتی چیست
چهار شنبه 12 بهمن 1385 ساعت 1:21 | بازدید : 654 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

آنچه در این روزها نقل محافل و مجالس شده بحثهای تبلیغاتی نامزدهای احتمالی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. ستادهای انتخاباتی یكی پس از دیگری تشكیل می شوند و فعالیتهای تبلیغاتی اوج می‌گیرد.

در این بین سوالی مطرح می شد و آن اینكه تبلیغات چقدر می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت یك داوطلب تاثیر داشته باشد؟ و یك برنامه تبلیغاتی انتخاباتی باید از چه خصوصیاتی برخوردار باشد؟

شاید در سالیان گذشته و دوره های پیشین، اهمیت تبلیغات انتخاباتی چندان درك نشده بود، اما به تدریج قدرت تبلیغات برای جلب آرای مردم مورد توجه قرار گرفت و به نظر می‌رسد در انتخابات پیش روی به بالاترین حد در سالیان بعد از انقلاب برسد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 ... 25 26 27 28 29 ... 30 صفحه بعد

تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 147
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 294
:: بازدید ماه : 1245
:: بازدید سال : 10145
:: بازدید کلی : 130686