بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
چگونه ۸ زندگیمان را از گرو ۹ درآوریم؟
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:26 | بازدید : 426 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

رکس که ازدواج کند و وارد زندگی متاهلی شود، خیلی زود درمی‌یابد ‌ مدیریت اقتصاد خانواده چه امر دشواری است و ‌باید چه نکات ظریف و دقیقی را بخوبی رعایت کند‌ تا بتواند از عهده امور مالی برآید.

تی اگر شما درآمدی بالا داشته باشید، بازهم باید توجه خود را به مخارج ریز و درشت زندگی معطوف کنید زیرا خرج‌های غیرضروری و ناصحیح باعث می‌شود نتوانید به امور اصلی زندگی برسید و اگر موردی اورژانسی مانند مخارج بیمارستان یا خرابی خانه یا وسایل لازم پیش بیاید، آهی در بساط نداشته باشید و به این ترتیب، روزگارتان را با اضطراب بگذرانید.
 
نبود مدیریت صحیح مالی، خانواده را به سمت گرفتن انواع وام‌ها و در نهایت ورشکستگی می‌کشاند. اغتشاش امور مالی می‌تواند مشکلاتی جدی برای خانواده همراه بیاورد. با این حال، مدیریت پول در خانواده، کار چندان دشواری نیست و باتوجه به میزان درآمد و تعیین دخل و خرج صحیح، این بخش از زندگی هم می‌تواند مسیری درست را طی کند. پس به این نکات توجه کنید:
 
• حساب دخل و خرج تان را داشته باشید
 
در خانواده شما چند نفر کار می‌کنند و چه مبلغی را به‌عنوان درآمد و بودجه می‌آورند؟ تعیین کنید که مبلغ ورودی ماهانه به خانواده‌تان چه اندازه است؟ حال سراغ مخارج زندگی بروید. برای چه چیزهایی قطعا باید پول خرج کنید؟ خوراک، پوشاک، سلامت، تحصیل بچه‌ها، قبوض آب و برق و تلفن و...، و دیگر موارد ضروری باید در صدر فهرست مخارج‌تان قرارگیرد و مواردی مانند مخارج برای سرگرمی‌ها و تفریحات اعضای خانواده و امثال اینها، به درجات بعدی تعلق خواهد داشت. بودجه اصلی خانواده را به مخارج ضروری تقسیم کنید. اگر همچنان مبلغی از آن باقی ماند، می‌توانید تا اندازه‌ای محدود‌ و نه بی‌حد و مرز، سراغ سرگرمی‌ها بروید.
 
• وام مصرفی را وارد زندگی نکنید
 
همه ما با وام آشنا هستیم؛ وام‌ها می‌تواند خوب و سازنده یا بد و مخرب باشد. وامی که خرج خرید مسکن شود، هرچند هم سنگین باشد، در درازمدت به ملکی به مراتب ارزنده‌تر از مبلغ وام تبدیل خواهد شد. خریدن طلا و جواهرات به صورت قسطی هم ایرادی ندارد، زیرا ارزش این اموال محفوظ خواهد بود؛ اما وامی که برای خرید وسیله‌ای که مورد مصرف‌تان استفاده می‌شود، کاملا مغایر با اصول اقتصادی است.
 
فرض کنید ماشین ظرفشویی برای آشپزخانه خریده‌اید که به‌طور معمول حدود پنج سال برایتان کار می‌کند و شما پرداخت آن را در اقساط دوساله پخش کرده‌اید. هنگامی که قسط ماشین ظرفشویی تمام شود، دو سال از عمر مفید این وسیله هم گذشته است و کم‌کم باید به فکر ماشین دیگری باشید. بعضی‌ افراد، پوشاک را هم به صورت قسطی می‌خرند؛ این در حالی است که عمر پوشاک به‌مراتب کوتاه‌تر است و با تمام شدن هر دوره قسط، باید سراغ خریدن لباس قسطی دیگر بروند. تا حد امکان‌ سعی کنید از خریدن وسایل مصرفی به‌صورت قسطی بپرهیزید و به جای آن، طی چند ماه کمی پول برای خرید وسایل مورد نیاز کنار بگذارید.
 
• اسرار مالی نداشته باشید
 
بعضی از زن و شوهرها، پنهان کردن داشته‌هایشان از همسر را کاری درست می‌دانند و این در حالی است که معمولا این شیوه راه به جایی نمی‌برد. اگر همسر خود را فردی عاقل و قابل اعتماد می‌دانید، درآمد و مقدار مخارج شخصی‌تان را با او در میان بگذارید تا بهتر بتوانید برنامه‌ریزی کنید. این آگاهی دونفره به شما انگیزه بیشتری برای پس اندازکردن می‌بخشد.
 
• مخارجتان را محدود به درآمدتان کنید
 
هیچ اهمیتی ندارد که همسایه‌تان فلان ماشین مدل بالا را خریده یا بچه‌هایش هر روز یک مدل کفش و کیف دارند. شما باید مخارج زندگی‌تان را در ظرف درآمدتان بگنجانید. این را در خانواده نهادینه کنید که پول تنها یک وسیله است و به خودی خود، خوشبختی نمی‌آورد. ماشین مدل بالا، مایه خوشحالی و احترام و افتخار نیست و الزاما بچه‌هایی که در رفاه بزرگ می‌شوند به موفقیت دست نخواهند یافت. شما باید خوشبختی را در بخش‌هایی دیگر از زندگی جستجو کنید.
 
• پس‌انداز را جدی بگیرید
 
هر خانواده‌ای قطعا به مبلغی احتیاج دارد که برای مخارج غیرمترقبه داشته باشد. ماشین خراب می‌شود، ناراحتی‌های جسمی پیش می‌آید، به ناگاه با موردی برای خرید مواجه می‌شوید و امثال اینها که پیش‌بینی نمی‌کنید، اما در هر صورت احتمال وقوع‌شان می‌رود. وجود این مبلغ برای افراد کهنسال ضروری‌تر است، زیرا انواع مریضی‌ها افراد پیر را رها نمی‌کند. داشتن مبلغی به‌عنوان پس‌انداز، مایه آرامش شما خواهد بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جایزه خلبانان سعودی برای جنایت در یمن+تصاویر
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:12 | بازدید : 452 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جایزه خلبانان سعودی برای جنایت در یمن+تصاویر

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،  یکی از شاهزادگان سعودی به 100 خلبان سعودی که در تهاجم هوایی به یمن و قتل عام هزاران یمنی و نابودی زیرساختهای این کشور شرکت داشتند 100 دستگاه خودروی لوکس و گران قیمت بنتلی داد.

 


پایگاه خبری یمن پرس که طرفدار «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن است چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: «ولید بن طلال» به مناسبت موفقیت عملیات عربی «طوفان قاطعیت» به صد خلبان سعودی صد دستگاه هدیه ارزشمند داد.

 

 

 


«ولید بن طلال» در وبلاگ خود در پایگاه ارتباط اجتماعی توییتر موفقیت(!) عملیات «طوفان قاطعیت» را به رهبری عربستان و آغاز عملیات بازگرداندن امید به یمن را تبریک گفت و اعلام کرد 100 دستگاه خودروی لوکس «بنتلی» را به صد نفر از خلبانان سعودی که در این عملیات شرکت کرده اند به عنوان هدیه خواهد داد.

خودروی بنتلی از نوع خودروهای بسیار لوکس است که به پول سعودی بیش از 500 هزار ریال ارزش دارد.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 23:2 | بازدید : 686 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟

عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک ها ضمن اعلام موافقت این شورا با نرخ سود 20 درصد افزود: الزاماتی برای پایین آوردن نرخ سود بانکی مطرح کردیم اما سخنان اخیر رئیس جمهور برای ما حجت است.

به گزارش جماران وی با بیان اینکه مشکلاتی در بازار پول چه در عرضه و چه در عرصه فعالان بازار وجود دارد گفت: اکنون نرخ سود بین بانکی 27 تا 28 درصد است.

همتی افزود: دولت 80 هزار میلیارد تومان افزون بر مطالبات بانک ها از دیگر بخش ها به نظام بانکی بدهکار است و اگر فکری برای عرضه منابع نکنیم، مشکل باقی می ماند.

وی گفت: اگر مشکل بانک ها حل نشود، سود بانکی کاهش نمی یابد و اکنون بانک ها ضرر عملیاتی دارند و پرداخت سودشان از دریافت آن بیشتر است.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز گفت: منافع بانکها تابع بخش واقعی اقتصاد یعنی بازار کالا و خدمات است و سود سپرده ها باید بر اساس سود این بازارتعیین شود.

وی مشکل نظام بانکی را مشکل بلوکه شدن منابع بانکی دانست و افزود: نباید کاهش نرخ سود سپرده ها به صورت وارد کردن شوک باشد بلکه این کاهش باید شیب ملایمی داشته باشد.

مصباحی مقدم گفت: در شرایطی که نرخ تورم 40 درصد بود، نرخ سود بانکی تا 28 درصد افزایش یافت و سپرده گذاران کاهش درآمد داشتند اما اکنون نرخ تورم 15 درصد شده است و نرخ سود سپرده ها نیز باید کاهش یابد.

وی افزود: طرحی برای مشخص شدن سود بانکی در کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و اقتصاد آماده شده است و یکشنبه برای رأی گیری درباره فوریت آن به صحن علنی مجلس می آید.

این نماینده مجلس نرخ سود سپرده ها را بلایی دانست که بانکها سر خود آورده اند و گفت: نرخ سود سپرده ها را اگر بانکها با توجه به تورم کاهش دهند، به نفع آنهاست.

مصباحی مقدم درباره احتمال سپرده گذاری سرمایه گذاران در بازار سیاه و بخش غیربانکی گفت: وجود بازار سیاه پول با نرخ 36 تا 40 درصد؛ بازاری بسیار کوچک است و اگر بانکها سود خود را کاهش دهند این بازار نیز سودش را کاهش می دهد.

بهاء الدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه نیز در این برنامه با بیان اینکه افزایش درآمد ملی موجب افزایش سپرده گذاری در بانکها می شود گفت: اکنون فشار بسیاری بر ریال وارد می شود و منابعی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: بانکها مقاومتی با کاهش یک درصدی نرخ سود سپرده گذاری ندارند اما ممکن است پول سپرده گذاران وارد بازار سیاه و مؤسسات غیرمتشکل پولی شود.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود گفت: اکنون شرایط برای اصلاح نرخ ارز و بهای فراورده های نفتی مناسبتر از اصلاح نرخ سپرده های بانکی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فرار سالانه ۱۵۰ هزار مغز از ایران؛ بیکاری مسئله اول دولت ایران
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:18 | بازدید : 417 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

فرار سالانه ۱۵۰ هزار مغز از ایران؛ بیکاری مسئله اول دولت ایران

بانک جهانی در گزارشی تفصیلی از اقتصاد ایران با اشاره به خروج سالانه ۱۵۰ هزار تحصیل کرده از ایران در جستجوی کار، بیکاری را مشکل اصلی دولت ایران دانست و رشد اقتصادی ۰.۶ و تورم ۱۷.۳ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرد.

بانک جهانی در گزارشی تفصیلی از وضعیت اقتصادی ایران نوشت: ایران با تولید ناخالص داخلی 406.3 میلیارد دلار در سال 2014، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان است. این کشور همچنین پس از مصر با 80.8 میلیون نفر بالاترین جمعیت منطقه را دارد.

اقتصاد ایران دارای یک بخش هیدروکربنی بزرگ، بخش کشاورزی و خدمات کوچک است و حضور دولت در بخش های تولیدی و خدمات مالی آن پررنگ است. ایران از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز اثبات شده، در بین کشورهای جهان، به ترتیب در رده های چهارم و دوم قرار دارد. تولید ناخالص داخلی و درآمدهای دولتی ایران همچنان تا حد زیادی به درآمدهای نفتی وابسته است و بنابراین ذاتا شکننده است.

*اقتصاد ایران از رکود خارج شده است

مقامات ایرانی یک استراتژی جامع در بردارنده اصلاحات بازار محور را در پیش گرفته اند که در سند چشم انداز 20 ساله این کشور و برنامه پنجم توسعه آن منعکس شده است. دولت ایران همچنان نقشی کلیدی در اقتصاد ایفا می کند. به علاوه، فضای کسب و کار ایران که رتبه آن در بین 189 کشور، صد و سی ام است همچنان یک چالش برای اقتصاد این کشور است.

دولت ایران اصلاحات مهمی را در سیستم پرداخت غیرمستقیم یارانه ها ایجاد کرده که منجر به بهبود نسبی بازدهی هزینه ها و فعالیت های اقتصادی شده است. کل یارانه های غیرمستقیم که بر اساس برآوردها معادل 27 درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2008 (حدود 77.2 میلیارد دلار) است با پرداخت مستقیم یارانه های نقدی به مردم جایگزین شده است.

اقتصاد ایران از رکود خارج شده و میزان رشد اقتصادی آن در سال 2014، 3 درصد برآورد شده در حالی که این رقم در سال 2013، منفی 1.7 درصد بوده است. این در نتیجه کاهش موقتی و نسبی تحریم های اعمال شده علیه صنایع نفت، خودروسازی و تراکنش های بین المللی اتفاق افتاده است.

*افزایش 20 درصدی صادرات نفت ایران در سال 2014

برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 بین ایران و گروه 1+5 به دست آمد منجر به افزایش تدریجی صادرات نفت ایران شد به نحوی که کشورهای آسیایی در سال 2014، واردات نفت خود از این کشور را 19.8 درصد افزایش دادند و مجموع صادرات نفت ایران به 4 مشتری اصلی اش (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) به 1.12 میلیون بشکه در روز رسید.

*کاهش ارزش ریال به نفع اقتصاد ایران تمام شد

اقتصاد ایران همچنین از کاهش ارزش پول ملی منتفع شده و رقابت پذیری کالاهای تولیدی ایران در بخش کشاورزی، تولید و صادرات غیرنفتی در بازارهای جهانی بالا رفته است.

آمارهای گمرک ایران نشان می دهد که صادرات غیرنفتی ایران در 10 ماهه نخست سال شمسی گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 24.2 درصد رشد داشته است. به علاوه، فشار تورمی بر اقتصاد ایران از 35 درصد در سال 2013 به (17.2 درصد) در سال 2014 کاهش یافته است. این کاهش ناشی از عواملی همچون تثبیت ارزش ریال، کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی و کاهش تحریم های بین المللی بوده است.

*خروج سالانه 150 هزار جوان تحصیل کرده از ایران برای یافتن کار

نرخ بیکاری در ایران همچنان بالاست و پیش بینی می شود مشکل اصلی دولت ایران باشد. بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در سال 2013، 10.3 درصد بوده است. اما منابع غیررسمی نرخ بیکاری در ایران را تا 20 درصد ارزیابی می کنند. نرخ بیکاری به خصوص در بین زنان، (20.3 درصد) و جوانان (24 درصد) نگران کننده است. این در حالی است که در بازار کار ایران تنها 36.7 درصد جمعیت به لحاظ اقتصادی فعال هستند.

وضعیت نامناسب بازار کار با افزایش حضور زنان و تعداد بالای جوانانی که وارد بازار کار می شوند، بدتر شده است. با توجه به نرخ بالای تحصیل زنان در دانشگاه ها که حتی بالاتر از مردان است و کاهش میزان تشکیل خانواده، پیش بینی می شود که این روند همچنان ادامه داشته باشد. همچنین ایران از نظر ترکیب جمعیتی، دارای جمعیتی جوان است که 60 درصد آن را افراد زیر 30 سال تشکیل می دهد. در نتیجه برآورد شده که سالانه 750 هزار نفر وارد بازار کار شوند.

با این شرایط، جای تعجب نیست که سالانه حدود 150 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی از کشور خارج می شوند. بر اساس برآوردهای دولت، در طی 2 سال آینده باید حدود 8.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود  تا نرخ بیکاری تا سال 2016 به 7 درصد برسد. اما احتمالا مشارکت نیروی کار در جامعه ایران افزایش خواهد یافت. بنابراین حتی اگر دولت به این هدف گذاری نائل آید، باز هم نرخ بیکاری در ایران برای آینده ای قابل پیش بینی همچنان بالا خواهد بود.

*0.7 درصد جمعیت ایران فقیر است

در سال 2005، نرخ فقر در ایران بر اساس خط فقر روزانه 1.25 دلار ، 1.45 درصد بود. پیش بینی های بانک جهانی نشان می دهد که در سال 2010 تنها 0.7 درصد جمعیت (یا نیم میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می کردند، هرچند که بخش زیادی از جمعیت در نزدیکی این خط فقر زندگی می کردند. در واقع، بالا رفتن نیم دلاری خط فقر (از 2 دلار به 2.5 دلار و از 3 دلار به 3.5 دلار) می تواند 4 تا 6 درصد جمعیت کشور ( یعنی بیش از 4.5 میلیون نفر) را زیر خط فقر ببرد. این نشان می دهد که بسیاری از شهروندان در برابر تغییرات در درآمدهای شخصی شان و افزایش مداوم هزینه های زندگی آسیب پذیرند.

*پیش بینی رشد 0.6 و تورم 17.3 درصدی اقتصاد ایران در سال 2015

با توجه به بهبود چشم انداز اقتصادی، دولت ایران چند اقدام را اعلام کرده از جمله: افزایش ظرفیت تولید بخش غیرنفتی اقتصاد، اعطای استقلال بیشتر به بانک مرکزی، گسترش اخذ مالیات، تثبیت و تک نرخی کردن ارز، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و باز کردن بخش نفت به روی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری و کمک های فنی. چشم انداز اقتصادی از سال 2013 و از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک بهبود یافته است.

دولت تعهد خود نسبت به کاهش تحریم ها و پایین آوردن نرخ تورم را اعلام کرده است. این اقدامات در نهایت منجر به افزایش پتانسیل صادرات کشور، بالا رفتن قدرت خرید مردم و حمایت از مصرف و سرمایه گذاری و همچنین بالا رفتن اعتماد بنگاه های تجاری خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می شود که با توجه به کاهش قیمت نفت و افت میزان صادرات نفتی ایران، رشد اقتصادی ایران در سال 2015 به 0.6 درصد برسد. همچنین پیش بینی می شود نرخ تورم نیز در حد 17.3 درصد باقی بماند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاوير : صحنه‌هایی که ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد!
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:14 | بازدید : 471 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

  اگر از لبه يک صخره يا يک آسمانخراش بلند به پايين بنگريد ترسي عميق حس خواهيد کرد که رفته رفته در عمق وجودتان شکل مي‌گيرد، به دنبال آن ضربان قلب افزايش يافته و نفس به شماره مي‌افتد. 

در اين مطلب نيز قصد داريم به نوعي چنين وحشتي را در وجودتان بيدار کنيم. 

























موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:5 | بازدید : 488 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

هند با چمدان‌های دلار مسافر تهران شد

کورس هند و چین برای پساتحریم

هند با چمدان‌های دلار مسافر تهران شد
 
 
 

همزمان با توافق بزرگ نفتی ایران و چین و احتمال تعلیق تحریم‌های نفتی،هیات هندی برای تسریع در پرداخت بدهی بیش از ۸ میلیارد دلاری نفتی و آشنایی با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری ایران مسافر تهران می‌شوند.

هند در کنار چین، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن پنج مشتری سنتی نفت خام ایران حتی در شرایط تحریم هستند و با وجود فراز و فرودهای تحریم‌های خارجی تاکنون صادرات طلای سیاه ایران به این پنج کشور متوقف نشده است.

با این وجود هندی‌ها را باید در ردیف یکی از بد حساب ترین مشتریان نفتی ایران قرار داد به طوری‌که این کشور آسیایی در طول چند سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف تحریم، چالش ها و مشکلات متعددی را برای تسویه پول‌های نفتی ایران به وجود آورده و در نهایت دو کشور در طول دو سال گذشته به یک فرمول ارزی برای تسویه مبادلات نفتی بین تهران – دهلی تعریف و اجرایی کرده اند.

از سوی دیگر در حالی در طول دو سال گذشته تاکنون سطح تحریم های نفتی ایران اگر کاهش نیافته باشد، افزایش هم پیدا نکرده اما حجم بدهی‌های نفتی هند به ایران در طول چند ماه گذشته تاکنون به صورت غیر طبیعی در حال افزایش است.

نیرمالا سیثارامان وزیر تجارت هند در پارلمان این کشور در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته از بدهی ٨,٨ میلیارد دلاری نفتی هندوستان به ایران خبر داده است: مطابق با توافق‌های ارزی پیشین مقامات ایران و هند مقرر شده بود که پالایشگاه‌های هندی ٤٥ درصد از وجوه نفت خریداری شده از ایران را با استفاده از روپیه در حساب این کشور در بانک «یو سی او» هند ذخیره می‌کنند، اما ٥٥ درصد باقی آن پرداخت نشده باقی می‌ماند.

به گفته وزیر تجارت هند، موجودی حساب بازرگانی ایران در بانک یو سی او تا ١٦ مارس (٢٥ اسفند ماه ٩٣) معادل ٢.٨٦ میلیارد دلار بوده و بدهی پالایشگاه‌های هندی به ایران نیز تا ٢٨ فوریه گذشته نزدیک به ۶ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

در همین حال، وزارت دارایی تصمیم گرفته است تا اجازه دهد ماهانه حداکثر ١٠٠ میلیون دلار از حساب روپیه ایران در بانک یو سی او هند برای پرداخت کالاهای خریداری شده ایران از کشورهای ثالث مورد استفاده قرار گیرد.

تائید زنگنه بر بدهی‌های نفتی هند

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران دلارهای بلوک شده نفتی در چین ندارد، از هند به عنوان یکی از مشتریان بدهکار نفتی ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون حدود چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت ایران در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم ها آزادسازی خواهد شد.

همزمان با افزایش بدهی‌های نفتی هند به ایران، رسانه های بین‌المللی از سفر قریب الوقوع هیات هندی به تهران به منظور توافق بر سر فرمول ارزی پرداخت مطالبات معوق نفتی ایران از هند خبر داده اند.

از این رو قرار است هفته جاری برخی از مقامات وزارت اقتصاد هند به همراه نمایندگان و مدیران پالایشگاه‌های نفت ویدش و منگالور این کشور آسیایی به تهران بیاییند تا دور جدید مذاکرات دو کشور به منظور تسریع و تسهیل در تسویه حساب نفتی با ایران آغاز شود.

هندی‌ها دنبال شکار نفتی در تهران

پالایشگاه های نفتی هند همواره در طول تحریم های غیر قانونی علیه ایران به دنبال اخذ امتیازات نفتی از تهران بوده اند از کاهش تعیین قیمت فروش گاز برای ساخت مجتمع های پتروشیمی تا تغییر در فرمول ارزی خرید نفت خام از ایران، همواره سیاست‌هایی بوده که مهاراجه در قبال تحریم ها به دنبال شکار آنها بوده است.

با این وجود، به نظر می رسد پس از انتشار بیانیه مشترک هسته ای بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و در نهایت مذاکرات و توافق‌های جدید نفتی ایران به روسیه و چین، دست هندی ها را برای اخذ امتیاز نفتی از تهران بسته است.

در شرایط فعلی مدیران شرکت ملی نفت ایران مذاکرات و حتی توافق های متعددی با برخی از مشتریان سابق و حتی جدید نفت و میعانات گازی کشور داشته اند به طوری که فروردین ماه سال جاری ایران یک قرارداد جدید صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی با یک شرکت بزرگ دولتی چین امضا کرد.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها رابطه و تماس شرکت نفت با مشتریان نفتی به ویژه در اروپا قطع نشده است، گفته است: در صورت کاهش فشار از روی خریداران، امکان افزایش صادراتنفت کشور وجود دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صورت تعلیق تحریم‌ها آماده خرید نفت از ایران هستند، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها پالایشگاه‌های جهان از خرید نفت ایران به‌دلیل کیفیت بالا استقبال می‌کنند.

بر این اساس، پیش بینی می شود در صورت لغو کامل تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، سریلانکا، مالزی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون یونان، آلمان، ایتالیا و هلند از سرگرفته شود و حجم فروش نفت و میعانات گازی به کشورهای آسیای به ویژه چین هم با جهش روبرو شود.

در این شرایط قطعا برنامه جدید هندی ها علاوه بر تسریع در پرداخت منابع مالی حاصل از خرید نفت از ایران بوده که مهاراجه به دنبال احیای فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت‌های هندی در صنایع نفت و گاز ایران به ویژه برای دوران پسا تحریم است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:3 | بازدید : 400 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟

خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟
 
 
 

 سهامداران بورس تهران که در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته و زیان های زیادی را متحمل شده بودند، در ابتدای سال و با رشد طوفانی بورس و آغاز رشد قیمت ها اندکی از زیان های خود را جبران کرده و نسبت به آینده بازار سهام امیدوار تر شدند.

بورس تهران در نخستین روزهای سال جدید و تحت تاثیر خوش بینی ناشی از مذاکرات هسته‌ای شروع طوفانی را تجربه کرد و در صدد جبران زیان سهامداران خود برآمد؛ بر این اساس سهام شرکت‌های بورسی که در سال گذشته با بی اقبالی سهامداران مواجه شده و به قیمت های ناچیزی رسیده بود، بار دیگر مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفت و با افزایش مواجه شد.

به این ترتیب بعد از پایان مذاکرات هسته ای و انتشار بیانیه لوزان، بورس تهران روی دیگری از خود نشان داد و با افزایش بی سابقه قیمت و تقاضا ،امید های ناشی از رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی و نیز سودآوری شرکتها را تقویت کرد.

این اتفاق موجب شد تا اکثر شرکتهای حاضر در بورس با استقبال سهامداران مواجه شده و شرکتهایی که به کف قیمتی رسیده بودند، حرکت صعودی خود را آغاز کنند؛ با این رویه میانگین زیان 20 درصدی سهامداران بورس در سال گذشته طی تنها 12 روز به سودآوری 10 درصدی رسید و نوید یک سال مثبت را برای فعالان تالار شیشه ای به ارمغان آورد.

بررسی سودآوری صنایع بورسی نشان می دهد که با آغاز روند صعودی بورس تهران و ورود نقدینگی به بازار، اکثر صنایع حاضر در بورس طی یکماه اخیر مثبت شده و تنها چند صنعت به روند منفی و نزولی خود ادامه دادند.

بر این اساس با تغییر روند بورس تهران و بازگشت بورس به روزهای اوج خود، سهامداران تالار شیشه ای مجددا به سمت صنایع بزرگ حرکت کرده و از تک سهم ها فاصله گرفتند بر این اساس از میان 38 صنعت حاضر در بورس در یکماه اخیر تنها 9 صنعت روند منفی داشته و مابقی صنایع سودآوری مطلوبی نصیب همراهان خود کردند.

به طوری که صنعت حمل و نقل و انبارداری که سهم های بزرگی همچون تایدواتر، کشتیرانی، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا را در اختیار دارد توانست بالاترین سود را در بین صنایع بورسی کسب کرده و با بازدهی 43 درصدی سهامداران خود را خوشحال کند.بعد از این صنعت،گروه خدمات فنی و مهندسی که سهم تاثیر گذار مپنا را در اختیار دارد، با کسب بازدهی 20 درصدی در یکماه اخیر رتبه دوم صنایع بورسی را به خود اختصاص داد و سهامداران خود را خوشحال کرد.

بانکها و موسسات اعتباری که بعد از بیانیه لوزان و احتمال لغو تحریم ها با افزایش بی سابقه قیمت و تقاضا مواجه شده و صف‌های میلیاردی خرید تشکیل داده بودند، با بازدهی 13 درصد در یکماه اخیر مواجه شده و بیشترین بازدهی را نصیب همراهان خود کرده است.

در این میان سهامداران صنایعی همچون واسطه گری های مالی و پولی با سودآوری 12.5 درصدی،سایر واسطه گری های مالی با 11.7 درصد، فلزات اساسی با 9.6 درصد،رایانه و خودرو با 9.7 درصد، ارتباطات رادیویی با 8.8 درصد،املاک و مستغلات با 8.6 درصد،سرمایه گذاری ها و مواد دارویی با 8.4 درصد، محصولات غذایی با 7 درصد و شرکتهای چند رشته ای صنعتی با 6.4 درصد از دیگر صنایع خوشحال تر بودند.

علاوه بر این محصولات شیمیایی، محصولات چوبی و استخراج کانه های فلزی از صنایعی بودند که بازدهی بالاتر از بازدهی شاخص بورس تهران کسب کرده و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.در این میان ساخت محصولات فلزی،استخراج سایر معادن، سیمان و آهک، دباغی، سایر محصولات کانی غیر فلزی و منسوجات بازدهی یک تا 4.3 درصدی کسب کرده و کام سهامداران خود را شیرین کردند.

اما از میان صنایع بورسی، صنعت فرآورده های نفتی با در اختیار داشتن شرکتهای پالایشگاهی بیشترین زیان را در یک ماه اخیر عاید سهامداران خود کرده و با کسب زیان 32 درصدی در رتبه اول این جدول ایستاده است.

صنعت ماشین آلات و دستگاه های برقی،با 8 درصد، کشاورزی با 4.8 درصد،استخراج ذغال سنگ با 4.5 درصد،محصولات کاغذی با 3.6 درصد،انتشار و چاپ با 2.6 درصد،قند و شکر با 2.2 درصد،کاشی و سرامیک و لاستیک و پلاستیک هر کدام با یک درصد از صنایع زیان ده بازار در یک ماه اخیر بودند که کام همراهان خود را تلخ کردند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از «توهم پولی» تا «علت تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات»
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 21:44 | بازدید : 392 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

از «توهم پولی» تا «علت تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات»

ناگفته‌های مدیرعامل سابق بانک تجارت از بانکداری ایران

 

تمایل بانک‌ها برای هدایت سپرده‌ها به سمت سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات و افزایش سهم سرمایه‌گذاری در سودآوری و تحقق EPS بانک‌ها از زمانی شروع شد که فشار دستوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات و ایجاد تفاوت نرخ سود بین عقود مبادله‌ای و عقود مشارکتی آغاز و تحقق سود بانک‌ها برای پرداخت سود به سهامداران به مخاطره افتاد.

 

 

 

«یکی از بیماری‌های اقتصاد ما این است که درسطح فرد، خانواده و بنگاه‌های اقتصادی با تبدیل درآمد خود به دارایی و یا ثروت ولو غیر مولد، سعی می‌کنند بازدهی خود را نه از محل تولید ارزش افزوده و بهره‌وری آن، بلکه از محل رشد اسمی قیمت‌ها به دست آورند. امروز ما در جامعه شاهدیم که برخی از افراد درآمد و پس‌اندازهای خود را تبدیل به یک آپارتمان مناسب، ویلای بلااستفاده در شمال و یا یک زمین بایر می‌کنند، به امید اینکه از محل افزایش قیمت آن در شرایط تورمی، بازدهی اسمی کاذب به دست آورند.»

محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل سابق بانک تجارت با اشاره به مطلب بالا، معتقد است که درکشور ما فرد به جای اینکه پس‌انداز خود را تبدیل به یک واحد تولیدی مولد و اشتغال‌زا کند، آن را صرف یک دارایی غیر مولد می‌کند تا از آن بازده اسمی بگیرد.

وی این مسئله را یکی از طنزهای تلخ و بیماری‌های رایج در اقتصاد کشور ما دانسته و عنوان می‌کند که این مسئله همانند کسی است که ظرف شیر را به عنوان دارایی خود بر روی اجاق گاز قرار می‌دهد و با بالا رفتن شعله تورم و ایجاد کف و حباب در قابلمه شیر، فکر می‌کند که حجم شیر به عنوان دارایی او دو برابر شده است.

رنجبر فلاح، منشاء وجود این رویه را وجود «توهم پولی» در تفکرات اقتصادی جامعه و فعالین اقتصادی ایران می‌داند.

 

مشروح گفت‌وگوی ایلنا با مدیرعامل سابق بانک تجارت به شرح ذیل است:

 

ــ دستورالعمل سرمایه‌گذاری توسط موسسات اعتباری که مصوب شورای پول و اعتبار است در خصوص سرمایه‌گذاری مستقیم و بنگاه‌داری بانک‌ها چه می‌گوید؟

اگر نگاهی به دستوالعمل‌ سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار که در فروردین سال ۱۳۸۶ به تصویب این شورا رسید بیاندازیم، متوجه می‌شویم در این آیین‌نامه حدود و ثغوری برای سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری تعیین شده که اکنون به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم. فقط قبل از آن یادآوری کنم که منظور از موسسه اعتباری در این دستورالعمل، هر بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی است که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده و تحت نظارت این بانک قرار دارد.

ــ اشاره کردید که در آن مقطع جنابعالی عضو کمیسیون تخصصی شورای پول و اعتبار بودید؟

بله بنده از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۶ یعنی تا قبل از انحلال مقطعی شورای پول و اعتبار و انتقال اختیارات آن به کمیسیون اقتصاد دولت، از طرف نماینده رئیس جمهور، عضو کمیسیون تخصصی شورا بودم چراکه مطابق قانون، رئیس جمهور دارای دو نماینده از بین صاحب‌نظران و متخصصین اقتصادی در شورای پول و اعتبار است.

ــ خوب این حدود و ثغوری که در این دستورالعمل برای سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری موسسات اعتباری تعیین شده چیست؟

اول اینکه مجموع سرمایه‌گذاری‌های هر


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 16.04.2015
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 3:25 | بازدید : 395 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 16.04.2015

گزارش های درآمدی ای که بهتر از حد بودند و افزایش قیمت های نفت باعث شدند تا روحیۀ خرید تقویت شود و همین امر منجر به رشد سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه گردید. شاخص S&P 500 رشدی 0.5درصدی پیدا کرد و نزدیک به رکورد ماه مارس بسته شد. 35 شرکت از مجموع 37 شرکتی که گزارش های درآمدی فصلی شان برای سه ماهۀ نخست سال را منتشر کرده اند رقم های بیشتر از پیش بینی یا برابر با پیش بینی ها ارائه دادند هرچند پیش از این ارقام پیش بینی را پایین آورده بودند. Citigroup، Goldman Sachsو United Health Group امروز گزارش های درآمدی سه ماهۀ اول سال شان را منتشر خواهند کرد. سرمایه گذاران به آمار ناامیدکنندۀ مربوط به تولید واکنش نشان ندادند. شاخص تولید ایالت نیویورک به محدودۀ منفی رسید و تولید صنعتی در مارس 0.6% کاهش پیدا کرد که بیشترین میزان ریزش از اوت 2012 تاکنون محسوب می شود. این آمار ضعیف نشان داد که فعالیت اقتصادی پس از زمستان شتاب نگرفته است. اتحادیۀ ملی مسکن سازان ایالات متحده، NAHB، شاخص ضریب اطمینان در میان مسکن سازان را منتشر کرد که در ماه آوریل رشد داشته است. دلار در برابر ارزهای اصلی عقب نشینی کرد چراکه آمار منتشر شده بار دیگر حاکی از بودند که رشد در سه ماهۀ نخست سال کاهش پیدا کرده است. شاخص دلار ICE با 0.4% ریزش به 98.31 واحد رسید. آمار مربوط به ساخت مسکن و جوازهای ساخت صادر شده در مارس و همچنین آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری در ایالات متحده امروز در ساعت 13:30 CET منتشر خواهند شد. تخمین اولیه برای دلار مثبت است. شاخص تولید متعلق به فدرال ریزرو ایالت فیلادلفیا برای ماه آوریل امروز در ساعت 15:00 CET منتشر می شود. تخمین اولیه، مثبت است. امروز "لوکهارت"، "لورتا مستر"، "اریک روزنگرن" و "فیشر"، از اعضای فدرال ریزرو ایالات متحده در ساعت 18:00، 18:10، 18:30 و 20:00 CET دربارۀ چشم انداز اقتصادی در فلوریدا، نیویورک، لندن و واشنگتن سخنرانی خواهند داشت.

S&P 500 stock market index
 


سهام اروپا رشد پیدا کردند و این پس از آن رخ داد که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که به اجرای کامل برنامۀ خرید اوراق قرضه به ارزش 1.1 تریلیون یورو پایبند است. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.6درصدی پیدا کرد و در 414.06 بسته شد که بالاتر از رکورد 413.63 واحد است که در روز دوشنبه به آن رسید. چاپ وسیع پول توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا بازدهی های اوراق قرضۀ دولتی را پایین آورده و موجب ضعف یورو شده است و موج جدیدی از نقدینگی را روانۀ بازارهای سهام کرده است ضمن اینکه صادرکنندگان نیز از ضعف یورو منفعت می برند. شاخص ترکیبی Athex سقوطی 1.9درصدی داشت چراکه نگرانی هایی دربارۀ ورشکستگی یونان در بازپرداخت بخشی از بدهی هایش ایجاد شد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در روز سه شنبه میزان مبلغی که بانک های یونان در قالب برنانۀ تسهیلات ضروری می توانند دریافت کنند را از 73.2 میلیارد یورو در هفتۀ قبل به رقم 74 میلیارد یورو افزایش داد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا همچنین نرخ های بهره را تغییر نداد. انتظار نمی رود که آمار اقتصادی مهمی امروز در منطقۀ یورو منتشر شود.

شاخص Nikkei امروز 0.1% رشد کرد چراکه افزایش قیمت نفت باعث شد ارزش سهام بخش معدن و نفت رشد کند که ریزش ناشی از کسب سود در بخش هایی که اخیراً رشد داشتند مانند شرکت های موادغذایی و داروسازان را خنثی کرد. ارزش سهام Sharp رشدی 4.5درصدی پیدا کرد چراکه این شرکت گزارش داد امروز با بانک هایش دربارۀ برنامۀ نجات 1.7 میلیارد دلار بحث و گفتگو دارد. فردا شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در مارس در ساعت 06:00CET در ژاپن منتشر خواهد شد. تخمین اولیه برای ین مثبت است.

قیمت های نفت در روز چهارشنبه رشد پیدا کردند چراکه میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده در مقیاس هفتگی پایین تر از حد انتظار بود و آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین اش را برای تقاضای جهانی افزایش داد. نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) افزایش قیمتی 6درصدی داشت در حالیکه اسپرد نفت وست تگزاس اینترمدیت با نفت برنت در ماه مه به 3.93 دلار کاهش یافت. IEA عرضۀ جهانی نفت برای سال 2015 را 90هزار بشکه در روز افزایش داد و آن را به رقم 93.6 میلیون بشکه در روز رساند. افزایش تقاضا باعث افزایش خرید نفت می شود با اینحال تحلیل گران EIA به افزایش مشابه در عرضۀ جهانی نیز اشاره کردند که می تواند تعادل بازار را بدون تغییر حفظ کند.

گاز طبیعی برای ماه مه در روز چهارشنبه 3.2% افزایش قیمت پیدا کرد در حالیکه درآستانۀ انتشار گزارش دولت ایالات متحده دربارۀ عرضه هستیم که امروز در ساعت 15:30 CET منتشر می شود.

Natural gas price
 


قیمت های طلا در روز چهارشنبه با رشد بسته شدند چراکه گزارش های اقتصادی ناامیدکننده دلار را ضعیف کرد و زمابندی فدرال ریزرو برای افزایش نرخ های بهره را تحت فشار قرار داد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تصاویر: پونتیاک ۳.۷میلیون‌دلاری یک ایرانی
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 3:15 | بازدید : 482 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تصاویر: پونتیاک ۳.۷میلیون‌دلاری یک ایرانی

حتمالاً با دیدن آگهی فروش یک پونتیاک ترانس ام مدل ۲۰۰۴ که در زمان خود با قیمت ۳۸ هزار یورو خریداری شده، با قیمتی بالاتر از قیمت خرید، آن هم در کشور آلمان بسیار متعجب خواهید شد اما در واقع قیمت این خودرو ۳.۴ میلیون یورو معادل ۳.۷ میلیون دلار تعیین شده است. آقای نعیمی، یک مهاجر ایرانی ساکن آلمان است که این خودرو را تیونینگ کرده و در سال ۲۰۰۹ جایزه تیونینگ آلمان را به دست آورد. رنگ و روکش های طلایی بدنه همراه با برگ‌های طلای واقعی، بدلیجات، کروم و انواع جواهرات که ذره‌ذره و با زحمت در طول زمان به داخل و خارج خودرو افزوده شده‌اند، یک خودروی کاملاً منحصر به فرد و کلکسیونی را خلق کرده‌اند.
 


موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 2:56 | بازدید : 441 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد

 

رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران

 

رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران
 
 
 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2015 که روز دوشنبه منتشر شد، پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در سال 2015 به 3/5 درصد خواهد رسید. این پیش‌بینی مطابق پیش‌بینی قبلی این نهاد بین‌المللی است که در ژانویه 2015 منتشر شده بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین رشد اقتصادی ایران در سال 2015 (سال جاری منتهی به دیماه) را 0/6 درصد پیش‌بینی و در مورد منطقه خاورمیانه نیز اعلام کرد کشورهای عضو این منطقه به‌ویژه پاکستان باید از فرصت کاهش قیمت نفت استفاده کنند و اصلاحات ساختاری خود را ادامه دهند. در این گزارش آمده است رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب 0/6 درصد و 1/3 درصد خواهد بود. در پیش‌بینی ماه ژانویه نیز رشد اقتصادی ایران در سال 2015 رقم 0/6 درصد را نشان می‌داد، اما پیش‌بینی جدید در مقایسه با پیش‌بینی سال 2014 صندوق بین‌المللی پول، برای چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2015 و 2016 کاهش یافته است که این تغییر نشان‌دهنده تاثیر کاهش قیمت نفت و تداوم تردیدها در مورد توافق نهایی ایران با گروه 1+5 است.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2015، به این نکته اشاره کرده است که رشد اقتصادی جهان در سطح متوسطی باقی می‌ماند اما در مناطق و کشورهای اصلی جهان چشم‌انداز یکدستی مشاهده نمی‌شود. بر این اساس، رشد اقتصادی جهان در سال 2015 به 3/5 درصد می‌رسد که مطابق پیش‌بینی ماه ژانویه این صندوق است و تغییری در آن ایجاد نشده است. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش خود افزوده است عوامل پیچیده‌ای چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند. این عوامل شامل روندهای میان‌مدت و درازمدت، شوک‌های جهانی و بسیاری از عوامل مختص هر کشور یا هر منطقه هستند. عوامل و تاثیرات تحولات اخیر از جمله افت قیمت نفت که موجب رونق اقتصادی جهان و بسیاری از کشورهای واردکننده نفت شده است، در این گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و به این نکته اشاره شده است که کاهش قیمت‌های نفت، فشاری را بر فعالیت‌های اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت وارد می‌آورد و تغییرات شدید در نرخ ارز اقتصادهای عمده، منعکس‌کننده تفاوت در نرخ رشد این اقتصادها، سیاست‌های ارزی کشورها و افت قیمت نفت است.
در یکی از فصل‌های این گزارش با عنوان «خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان: نفت، درگیری‌ها و گذارها»، صندوق به این نکته اشاره کرده است که به‌خاطر افت قیمت‌های نفت در سال 2014، تشدید درگیری‌ها و تداوم بی‌ثباتی‌های سیاسی، رشد اقتصادی این منطقه در سال 2014 ضعیف بوده است.
بر این اساس، افت شدید قیمت‌های نفت، موجب شد تراز مالی و حساب خارجی صادرکنندگان نفت منطقه تضعیف و از سوی دیگر فرصت مورد نیاز برای واردکنندگان نفتی فراهم شود. در این گزارش آمده است: « در کل منطقه، افت قیمت‌های نفت فرصتی را برای اجرای اصلاحات ساختاری و نظام پرداخت یارانه‌ها فراهم می‌آورد که فضای مالی لازم برای سرمایه‌گذاری‌های افزایش‌دهنده رشد، بهبود رقابت‌پذیری و حمایت از اشتغال و رشد همه‌جانبه را تامین می‌کند.»
صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده است که در کشورهای واردکننده نفت منطقه، احیای اقتصادی ضعیف در سال 2014 ادامه داشته است، اما فرصت ناشی از افزایش ثبات سیاسی و اصلاحات اولیه، با تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و ادامه تنش‌های اجتماعی سیاسی و امنیتی، تضعیف شده است.
رشد ضعیف در حوزه یورو و کاهش رقابت‌پذیری به دلیل تقویت ارزش دلار آمریکا نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند.
براساس این گزارش، پیش‌بینی رشد اقتصادی عربستان در سال 2015، به 3درصد کاهش یافته که نسبت به پیش‌بینی گزارش اکتبر 2014 کاهش داشته است. رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 نیز به 2/7 درصد کاهش خواهد یافت. در حدود نیمی از تغییرات ایجاد شده در برآوردهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، از تغییر ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورها ناشی می‌شود. این گزارش حاکی است، با کاهش قیمت نفت، توازن مالی در عربستان در سال‌های 2015 و 2016 دچار کسری قابل‌توجهی خواهد شد.
همچنین پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی هند از 2/7 درصد در سال 2014 به 5/7 درصد در سال 2015 برسد. این رشد هند ناشی از اصلاح سیاست‌های کلان، افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش قیمت نفت خواهد بود. کاهش قیمت نفت موجب کاهش هزینه‌های مصرفی به‌خصوص در بین خانوارهای فقیر خواهد شد و به کاهش تورم کمک خواهد کرد.
در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، به این نکته اشاره شده است که رشد بالقوه تولید در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. در اقتصادهای پیشرفته این کاهش از اوایل دهه 2000 میلادی شروع شده است و به‌خاطر بحران مالی رو به وخامت گذارده است اما به‌رغم بحران‌های پیشین، بحران مالی اخیر جهان نه فقط با کاهش سطح تولید بالقوه اقتصادهای پیشرفته و نوظهور همراه شد، بلکه با کاهش ثابت نرخ رشد این اقتصادها نیز همزمان شد. اکنون اما در اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود که رشد بالقوه تولید کمی بهبود یابد چون تاثیرات بحران اقتصادی به‌تدریج در حال رنگ‌باختن است. البته به نظر نمی‌رسد در میان‌مدت نرخ رشد به دوران پیش از بحران بازگردد.
در اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود رشد بالقوه تولید در میان‌مدت بیش از این کاهش یابد. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که افزایش تولید بالقوه اقتصادهای عمده پیشرفته و نوظهور باید به یک اولویت مهم برای آنها تبدیل شود. براساس این گزارش، طی بحران اقتصادی اخیر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصادهای پیشرفته به‌شدت افت کرده و تاکنون تنها تا حدی بسیار ناچیز جبران شده است. صندوق بین‌المللی پول افزود: یک اقدام جامع برای افزایش تولید موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری خصوصی رشدی ثابت را تجربه کند. صندوق اعلام کرده است که از زمان بحران اقتصادی تاکنون سرمایه‌گذاری‌های ثابت بخش خصوصی به‌طور میانگین تا 25 درصد افت کرده است. این افت سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر هم در بخش مسکن و هم در بخش کسب و کارها مشاهده شده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سوئیفت پیش از توافق وصل خواهد شد؟/25 میلیارد دلار تبادل بین المللی ایران با کشورهای خارجی
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 2:12 | بازدید : 389 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سوئیفت پیش از توافق وصل خواهد شد؟/25 میلیارد دلار تبادل بین المللی ایران با کشورهای خارجی

شبکه بانکی ایران طی سال های اخیر کمتر از سایر بخش های اقتصاد تحت فشار نبوده است؛ با این تفاوت که بانک ها چند سال پیش از اعمال تحریم های خارجی، از ناحیه سیاست های سرکوب مالی دولت هشتم، تحت فشار شدیدی قرار گرفته بودند.

با این حال اعمال محدودیت های بی سابقه و غیرقانونی بر بانک مرکزی و بانک های ایران با قطع ارتباط سوئیفت از اواسط سال 90 و ادامه آن به اشکال گوناگون حتی پس از توافق هسته ای آدرماه سال 92، شرایط را برای بانک های کشور دشوار ساخته بود گرچه آمارهای رسمی برخی نهادهای بین المللی نشان می دهد، شبکه بانکی ایران در اوج تحریم ها نیز فعالیت های خود را ادامه داده است.

شاهد این ادامه فعالیت، اذعان مسئولان سوئیفت و داوجونز بر دور زدن این شبکه توسط بانک های ایرانی است؛  مقامات شبکه بین‌المللی سوئیفت  اواخر بهمن ماه سال 91 اذعان کردند « بانک‌های ایرانی با استفاده از ایمیل و تلفن توانسته‌اند تحریم اعمال شده در زمینه انجام تراکنش‌های مالی از طریق این شبکه را دور بزنند». به گفته این مسئولان « بانک‌های ایرانی توانسته‌اند با استفاده از روش‌های ساده‌تر برای انجام تراکنش‌ها با شرکای بین‌المللی خود، دستورالعمل‌های لازم را به جای استفاده از شبکه سوئیفت توسط ایمیل و تلفن ارسال کنند. آلین رائس، مدیر اجرایی سوئیفت گفت: کاملا روشن است که ایرانی‌ها ابزارهای دیگری را برای انتقال پول و انجام تراکنش‌ها در اختیار دارند».

آمار بانک تسویه حساب های بین المللی نیز مهر تأیید دیگری بر موفقیت بانک های ایران برای انجام بخشی از مراوات ملی خود با شبکه جهانی بانک ها است؛ بانک تسویه حساب های بین المللی در گزارشی که فروردین ماه سال 92 از مراودات 6 ماهه نخست سال 2012 میلادی منتشر شد؛ اعلام کرد ارزش کل مراودات بانکی ایران با بانک های ۳۹ کشور خارجی در پایان سپتامبر ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۹.۸۴۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم در پایان ژوئن ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۳.۷۳۹ میلیارد دلار گزارش شده بود.

این رقم اما در پایان نیمه نخست سال 2014 میلادی از رشدی 3.2 میلیارد دلاری برخوردار بوده است؛ بنا بر گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، مراودات بانکی ایران با بانک‌های ۴۴ کشور در پایان سپتامبر ۲۰۱۴ به حدود ۲۵ میلیارد دلار رسید که این رقم از اول ۲۰۱۴ بیش از ۳.۲ میلیارد دلار افزایش داشته است.

با وجود این روند، قطعا تبادلات مالی شبکه بانکی ایران در صورت لغو تحریم ها خصوصا برقراری مجدد ارتباط با سوئیفت از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد. نشانه های علاقمندی به این اتفاق را می توان در مسئولان سوئیفت و سایر بانک های خارجی به روشنی مشاهده کرد.

خبرهای رسمی از آغاز مذاکرات نمایندگان سوئیفت با برخی بانک های عمدتا خصوصی ایران حکایت دارد. ظاهرا مسئولان این شبکه بین المللی نمی خواهند تا روشن شدن وضعیت نهایی تحریم ها پس از انعقاد توافق هسته ای در تیر ماه صبر کنند و اقدامات خود را برای برقراری مجدد ارتباط با بانک های ایران به صورت جدی دنبال می کنند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:51 | بازدید : 463 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق بررسی و اعلام شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر- اماکو در پی کسب توافق هسته ای، موج خرید گسترده ای جهت خرید سهام بوجود آمده که تقریبا اکثر نمادها و گروه های بورسی را منتفع کرده است.

با توجه به هیجان ایجاد شده، برخی نمادهای بعضا غیربنیادین و یا غیر مرتبط با تحریم ها نیز به جرگه نمادهای دارای صف خرید پیوستند و یا رشد قیمتی قابل توجهی را در کوتاه مدت به خود دیدند. تجربه نشان داده است با فروکش کردن هیجانات زودگذر، عمده نمادهای نامناسب، غیر بنیادین، زیان ده و دارای P/E بالا به مرور راه رفته را بازمی گردند و بازدهی منفی به جای می گذارند.
در این بخش، سهامی بررسی شده که در حال حاضر (10 فروردین) وضعیت بنیادین مناسبی ندارند یا P/E بالا ( و غیر قابل توجیه با شرایط بنیادی ) دارند و علاوه بر این شرایط تاثیر مستقیم و کوتاه مدتی از توافق هسته ای و حتی رفع تحریم ها نمی پذیرند.
بنابراین سهامداران بهتر است در شرایط فعلی سراغ سهام با وضعیت مناسب بنیادین و ترجیحا P/E پایین نروند . اینگونه نمادها در زمان رشد P/E عمومیِ بازار، بسیار روان تر و آسانتر رشد می کنند.
نمادهایی که در ادامه معرفی شده اند بخشی از نمادهای نامناسب در وضعیت فعلی هستند و قطعا تعداد نمادها یی که کاندیدای ورود به این فهرست هستند بسیار بیشتر است. ضمنا معرفی این سهم ها به منزله منفی شدن انها در روزها و ماه های آتی نیست زیرا ممکن است سیاست های حمایتی سهامداران عمده و سایر اخبار و اتفاقات بازار شرایط را تغییر دهد.
خزر: شرایط بنیادین سهم  نامناسب است، p/e سهم حدود 1000 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی، حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
خمحور: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 288 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
 
غشهد:  در گروه غذایی،  این سهم شرایط بنیادین نامناسبی استدارد، p/e سهم حدود 247 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
فمراد: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد. رفع تحریم ها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
خچرخش: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد.
ذوب: وضعیت بنیادین مناسب نیست-به تازگی تعدیل منفی داده است- p/e سهم بالاست و به نظر نمی رسد حداقل تا فصل مجامع حرفی برای گفتن نداشته باشد.
خاور: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم ،ممکن است در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
خکاوه: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم، ممکن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
سمایه: وضعیت بانک سرمایه اگرچه بعد از 2-3 سال بلاتکلیفی اندکی بهبود یافته است اما زمان زیادی تا سر و سامان گرفتن بانک باقی است- گزینه های کم ریسکتری در گروه بانکی وجود دارند.
پارسیان: بانک پارسیان علاوه بر مطالبات معوق بالا، از منظر پویایی معاملاتی نیز بسیار کند و کم افت و خیز است و هیچ گاه پا به پای سایر بانکیها در رالیهای صعودی شرکت نکرده است.  بهتر است بر روی سایر سهام گروه بانکی فکر کنید.
اخابر و همراه اول: این دو شرکت هیچ ارتباطی به تحریمها ندارند اما فی النفسه سهام کم ریسک و با وضعیت بنیادین مناسب  هستند اما هرگونه رشد آنها در شرایط فعلی متاثر از جو عمومی بازار خواهد بود.
خاهن: وضعیت بنیادین سهم بد نیست اما p/e  سهم بالاست، در شرایط فعلی سهام با p/e مناسب تر نیز در این گروه وجود دارد.
ثنوسا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و ارتباطی هم به تحریمها ندارد- p/e سهم بسیار بالاست و معمولا سفته بازیهای زیادی روی سهم انجام می  شود.
پلاسک: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت در کوتاه مدت و میان مدت است.
شپلی: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت است.
توریل: وضعیت بنیادین بد نیست اما p/e سهم در شرایط فعلی بسیار بالاست.
دانا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست، p/e نیز بالاست.
بالبر: p/eسهم بالاست و چشم انداز مثبتی پیش روی سهم نیست.
بکام: سهم زیانده است و به نظر نمی رسد در سال 94 بتواند وضعیت بنیادی خو درا بهبود ببخشد.
تمحرکه: وضعیت سهم نامناسب و زیانده است.
کساپا: زیان ده است و کسب و کارش به تحریمها ارتباطی ندارد. در سال 94 نمی توان چشم انداز رشد را برای این سهم در نظر گرفت.
غشاذر: سهم کوچک است و همواره ریسک نقدشوندگی دارد،p/e بسیار بالاست و کسب و کار سهم ارتباطی به تحریم ها ندارد.
افرانت: وضعیت بنیادین سهم معمولی است، p/e سهم در حال حاضر بسیار بالاست. در یک دوره میان مدت و بلند مدت ممکن است وضعیت سهم بهبود یابد. برای سال 94 انتظار معجزه از این سهم نداشته باشید.
فسرب: سهم زیان ده است و بیش از یکی دو سال زمان لازم است تا در صورت بهبود همه عوامل به شرایط مطلوب برسد. سهام کم ریسک تری در گروه فلزات وجود دارد. بی مورد ریسک نکنید.
پدرخش: سهم زیانده است و وضعیت  عملیاتی مناسبی ندارد.
شلعاب: وضعیت عملیاتی سهم بسیار نامناسب است و نوسانات زیادی در اعلام سود دیده می شود.
چفیبر: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و زیان ده است. به نظر نمی رسد در میان مدت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
تمام نمادهای قندی، سیمانی و کاشی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شنبه رویایی بورس تهران
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:46 | بازدید : 695 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

شنبه رویایی بورس تهران

شنبه رویایی بورس تهران
 
 
 

 بورس تهران بعد از اعلام رسمی توافق هسته‌ای روز رویایی و بی سابقه ای را تجربه کرد و با افزایش چشمگیر قیمت ها و رشد بی سابقه تقاضا موجی از خوشحالی را در بین اهالی تالار شیشه ای رقم زد.

سهامداران منتظر بورس تهران که در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیان های هنگفتی متحمل شده بودند، اکنون از سرمایه گذاری خود در بورس تهران خوشحالند زیرا توافق هسته ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور شده است.
به این ترتیب سهامداران صبور تالار شیشه ای که روزهای سختی را در سال گذشته سپری کرده بودند، امروز شاهد رفع مهم ترین ابهام بازار سرمایه و برگشت مجددا رونق به این بازار و همچنین جبران زیان های گذشته خود بودندبر این اساس بورس تهران که با خوش بینی ناشی از مذاکرات روزهای ابتدایی سال خود را آغاز کرد، امروز به خبر اعلام توافق هسته ای واکنش بسیار مثبتی را نشان داد و روند صعودی خود را تشدید کرد.
به طوری که در معاملات اولین روز هفته و در رویدادی بی سابقه بورس تهران رکوردهای جدیدی ثبت کرد به طوری که اشتیاق سهامداران برای خرید سهام شرکتهای بانکی و خودرویی موجب تشکیل طولانی ترین صف های خرید در بورس تهران شد.

این اتفاق و اقبال سهامداران به بازار سرمایه منجر به رکورد شکنی جدید شاخص بورس شد به طوری که شاخص بورس تهران برای اولین بار در تاریخ بیش از 2000 واحد رشد کرد و با رشد درصدی موفق به عبور از کانال‌های 66 و 67 هزار واحدی و توقف در کانال 67 هزار و 827 واحدی شد.

در بازار امروز تمامی شرکتهای بورسی به جز شرکتهای انگشت شماری به رنگ سبز درآمدند و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،ارتباطات سیار،مخابرات،تاپیکو، فولاد مبارکه،غدیر،پارسیان،ملی مس،بانک پاسارگاد،پالایشگاه بندرعباس، مپنا، گل گهر،کشتیرانی و چادرملو تاثیر 232 تا 53 واحدی بر رشد بورس گذاشتند.

امروز همچنین در رویدادی بی سابقه برای بانک صادرات تقاضای خرید یک میلیاردی تشکیل شد و در نهایت این شرکت بانکی به همراه بانک ملت و ایران خودرو به ترتیب از تقاضای خرید 851، 408 و 217 میلیون سهمی برخوردار شدند.

علاوه بر این روزهای رویایی سال 1392 در حالی به بورس تهران برگشته است که امروز نیز بعد از مدتها ارزش بازار سرمایه با افزایش قیمت ها شرکتها به عدد 300 هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که در مقابل افزایش شدید قیمت ها و تقاضا، حجم معاملات بورس به دلیل عرضه نکردن سهم از سوی حقوقی ها رشد پیدا نکرد و در مجموع بیش از 388 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد تومان داد و ستد شد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:43 | بازدید : 420 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران 

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، خودروسازان مطرح خارجی از جمله پژو، رنو و چند شرکت بزرگ دیگر از یک سال و نیم گذشته تلاش‌های خود را برای حضور در بازار خودروی ایران آغاز کرده‌اند. با این حال تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی برخی کشورهای غربی و آمریکا باعث شده تا این شرکت‌ها نتوانند به آرزوی خود برای حضور در بازار خودروی ایران به طور کامل جامه عمل بپوشانند.
در این شرایط دستیابی به تفاهم اولیه برای امضای توافق جامع هسته‌ای باعث شده تا امید این شرکتها برای حضور در بازار ایران افزایش یابد. در این زمینه مسوولان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو از دستیابی به تفاهم اخیر بین ایران و 1+5 ابراز رضایت کرده‌اند.
در این زمینه پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس اعلام کرده که توافقی که پنجشنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرت‌های غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکت‌ها از تحریم‌ها لطمه شدیدی دیده بودند به‌ویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند.
سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از تحولات مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال می‌کنیم. رنو هم در واکنشی مشابه به همتای فرانسوی خود اذعان کرده ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار می‌رود.
این وضعیت در حالی است که پیش از این ایران خودرو اعلام کرده بود که قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و با دستیابی به تفاهم هسته‌ای، امضا خواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرده بود که مذاکره با رنو در زمینه نحوه ادامه همکار‌ی‌ها در جریان است.
برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز داخلی نیز قراردادهایی را برای همکاری با شرکای بزرگ اروپایی خود آماده کرده‌اند و اعلام جزییات آن را به پس از امضا موکول کرده‌اند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند در سه ماه باقیمانده تا امضای توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5، خودروسازان بزرگ خارجی حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا پس از امضای توافق جامع، فعالیت خود در بازار ایران را آغاز کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور شرکتهای خودروساز خارجی در ایران را منوط به شرایطی از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم،‌ انتقال تکنولوژی، تولید خودروهای به‌روز و صادرات از پایگاه‌های تولیدی در ایران کرده است.
البته با توجه به جذابیتهای بازار ایران خودروسازان بزرگ جهانی نیز این شروط را پذیرفته‌اند به‌گونه‌ای که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که پژو تمام شروط یاد شده از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را پذیرفته است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:40 | بازدید : 412 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشویدارز

تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
 
 -

 امروز قیمت دلار در حالی درکانال 3 هزار و 200 تومانی باقی ماند که انتظارات هیجانی قیمت دلار را طی معاملات صبح به رقم 3 هزار و 175 تومان نیز رسانده بود.

پیش از آنکه امروز قیمت ها در بازارهای مالی ایران به مرز ثبات نسبی برسد، تحلیلگران اقتصادی خبر از ثبات بازارها داده بودند. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که خریداران و فروشندگان باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند.

 

تحلیلگر

پیش بینی قیمت

   سعید لیلاز / اقتصاددان

میزان کاهش قیمت دلار حداکثر عددی بین 100 تا 200 تومان خواهد بود. بیش از این واکنش بازار به قیمت ها هیجانی است.

منبع: سایت صدای اقتصاد

مسعود خوانساری / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

اتفافات پیرامون توافق هسته ای نمی تواند بیش از 200 تومان در بازارهای مالی مانند دلار موثر باشد. بنابراین بازارها باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند. در حال حاضر ثبات نیاز کلیدی اقتصاد کشور است.

منبع: خبرآنلاین

پدرام سلطانی / نایب رئیس اتاق ایران

بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن پس از این توافق دچار رکود می شوند. از سوی دیگر بانک ها و بورس می توانند انتظار رشد سپرده گذاری و شاخص را داشته باشند. کاهش قیمت در بازار دلار هم نمی تواند رقمی بیش از 100 تا 200 تومان باشد.

منبع: خبرآنلاین

حامد واحدی / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

آنچه اقتصاد ایران امروز نیاز دارد، ثبات و دوری از رفتارهای هیجان زده است. بنابراین همه مردم و فعالان اقتصادی باید توقعات خود از اثرات توافق هسته ای را به سمت معقول هدایت کنند. میزان کاهش قیمت دلار تحت تاثیر این توافق نمی تواند بیش از 100 تا 200 تومان باشد. با این وجود خواسته جامعه اقتصادی کشور ایجاد ثبات بلند مدت در قیمت گذاری هاست.

منبع: خبرآنلاین

سیف/ رئیس کل بانک مرکزی

دولت در بازار ارز دخالتی نمی کند و قصد هم ندارد با اقدامات خود مانع از کاهش قیمت دلار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

حسن قالیباف/ مدیرعامل شرکت بورس

درست نیست که تصور کنیم در شرایطی که بورس رو به بالا است تمام سهام شرکت‌ها افزایش می‌یابد، زیرا چنین پدیده ای در هیچ بازار سرمایه‌ای وجود ندارد و سهامداران حتما باید با مطالعه اقدام کرده و صبر و حوصله داشته باشند.

منبع: ایسنا

مسعود نیلی/ اقتصاددان

لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

منبع: سایت صدای اقتصاد/ گفت و گوی نوروزی هفته نامه صدا

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 438 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟

ر اساس نرخ ۳۳۵۰تومانی دلار در بازار آزاد، کارگران مجرد در سال ۹۴روزانه ۷.۰۸ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۶۶.۲ دلار دریافت می کنند که این میزان برای کارگران متاهل با یک فرزند ۲۸۷.۶ دلار است.

 کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد. کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را به صورت ریال هزینه می کنند، اما تبدیل حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به دلار نشان می دهد که فاصله زیادی بین دریافتی کارگران ایرانی با دستمزدهای چند هزار دلاری ماهیانه در برخی کشورها وجود دارد.

جدول ۱۵ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار


حداقل مزد کارگران به دلار حداقل دستمزد به ریال نرخ دلار بازار آزاد سال
۷۱.۷ ۵۶۷۹۰۰ ۷۹۲ ۱۳۸۰
۸۷.۴ ۶۹۸۴۶۰ ۷۹۹ ۱۳۸۱
۱۰۲.۵ ۸۵۳۳۸۰ ۸۳۲ ۱۳۸۲
۱۲۱.۹ ۱۰۶۶۰۲۰ ۸۷۴ ۱۳۸۳
۱۳۵.۶ ۱۲۲۵۹۲۰ ۹۰۴ ۱۳۸۴
۱۶۲.۶ ۱۵۰۰۰۰۰ ۹۲۲ ۱۳۸۵
۱۹۵.۷ ۱۸۳۰۰۰۰ ۹۳۵ ۱۳۸۶
۲۲۷.۳ ۲۱۹۶۰۰۰ ۹۶۶ ۱۳۸۷
۲۶۳.۵ ۲۶۳۵۲۰۰ ۱۰۰۰ ۱۳۸۸
۲۷۵.۴ ۳۰۳۰۰۰۰ ۱۱۰۰ ۱۳۸۹
۱۷۳.۸ ۳۳۰۳۰۰۰ ۱۹۰۰ ۱۳۹۰
۱۱۱.۳ ۳۸۹۷۰۰۰ ۳۵۰۰ ۱۳۹۱
۱۶۲.۳ ۴۸۷۱۲۵۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۲
۲۰۲.۹ ۶۰۸۹۰۰۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۳
۲۱۲.۶ ۷۱۲۴۲۵ ۳۳۵۰ (پایان اسفند۹۳) ۱۳۹۴

همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی کار، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

حداکثر دریافتی حداقل بگیران با دو فرزند؛ ماهیانه 309 دلار

مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند یکی از دلایل گسترش شدید دلال بازی و واسطه گری در کشور به ویژه طی سال های اخیر؛ کسری درآمد خانوارها و در نتیجه ناچاری برخی گروه های اجتماعی برای فعالیت در اینگونه بازارها به منظور جبران کسری بوده است، هرچند نمی توان گفت همه واسطه گران از روی ناچاری به این کار گرایش داشته اند.

همیشه در همه جوامع افرادی به قصد سودجویی حاضر و آماده و مترصد استفاده از فرصت های بادآورده هستند، اما تلاش دولت های سابق برای کسب درآمد از بازارهای ارز و سکه برای جبران کسری های بودجه ای و همچنین تامین منابع نقدی هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته از محل های اینچنینی، باعث بروز آسیب های معیشتی فراوانی برای گروه های ضعیف جامعه از جمله کارگران شد.

به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است. همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۳۵۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۰۹ دلار در ماه نخواهد رسید.

جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۴ (طبق نرخ دلار آزاد در پایان سال 93)


مصوبه شورای عالی کار مبلغ ریالی مبلغ دلاری
حداقل دستمزد ماهیانه ۷۱۲۴۲۵ ۲۱۲.۶
حق مسکن ماهیانه ۴۰۰۰۰ ۱۱.۹
حق بن نقدی (خواروبار) ۱۱۰۰۰۰ ۳۲.۸
حق اولاد- یک فرزند ۷۱۲۴۲ ۲۱.۲
حق اولاد- دو فرزند ۱۴۲۴۸۵ ۴۲.۴
حق سنوات ماهیانه ۳۰۰۰۰ ۸.۹
حداقل مزد روزانه ۲۳۷۴۷ ۷.۰۸
مجموع دریافتی افراد مجرد ۸۹۲۴۳۰ ۲۶۶.۲
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۹۶۳۶۷۱ ۲۸۷.۶
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۱۰۳۴۹۱۲ ۳۰۸.۹

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 445 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

  عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جدیدترین برنامه های مدنظر مسئولان بازار سرمایه نشان می دهد که موضوع عرضه اولیه سهام شرکت های درج شده در اولویت قرار گرفته تا طی روزها و هفته های آینده شرکت های جدیدی وارد بازار سهام شوند.براساس این گزارش، به این ترتیب در میان شرکت های آماده ، قرار شده 10 درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان عرضه اولیه شود. پیگیری های بورس پرس از چند مقام مسئول نشان می دهد این شرکت که تاکنون با دو بار با تمدید زمان عرضه مواجه شده، آماده عرضه اولیه بود و همه اطلاعات لازم را هم ارایه کرده و هیچ مانعی برای کشف قیمت هر سهم ندارد.بنابراین مسئولان بورس و سهامدار عمده این شرکت آماده عرضه اولیه 10 درصد سهام " سخوز" شده اند و به احتمال زیاد سه شنبه یا چهارشنبه جاری این عرضه انجام خواهد شد. در این صورت 65 میلیون سهم "سخوز" در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه خواهد شد تا عنوان نخستین عرضه اولیه سال 94 به این شرکت 65 میلیارد تومانی داده شود.

بررسی های جزئی تر نشان می دهند 7 درصد از این تعداد سهام توسط سیمان آبیک و 3 درصد دیگر از سوی سیمان سپاهان و توسط کارگزاری صبا تامین عرضه خواهد شد.این شرکت که جلسه معارفه ای را در 28 آبان سال گذشته برگزار کرده و دارای سال مالی منتهی به 29 اسفند است، سود هر سهم سال گذشته را 1001 ریال و سود سال جاری را 896 ریال پیش بینی کرده است.براساس این گزارش، پیش از این عرضه اولیه این شرکت برای روز یکشنبه مورخ 23 آذر سال گذشته قطعی شده بود و حتی پیغام ناظر هم منتشر شده بود اما در فاصله دو ساعت مانده به این عرضه ، لغو شد.

در این رابطه علی صحرای معاون عملیات بازارشرکت بورس علت اصلی لغو دو ساعته عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سیمان خوزستان را ناشی از نامه شرکت برای تعدیل سود و لزوم شفاف سازی شرکت ها اعلام کرد و به بورس پرس گفته بود: بعد از اعلام رسمی و پیغام ناظر، مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با ارسال نامه ایی به سازمان بورس از تعدیل سود هر سهم سال مالی 93 خبر داد. به همین دلیل و با توجه به لزوم شفاف سازی حداکثری شرکت ها، تصمیم به لغو این عرضه گرفته شد. زمان بعدی این عرضه هم متعاقبا" اعلام خواهد شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برنامه ویژه نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:32 | بازدید : 397 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 برنامه ویژه  نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی 

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد مهدوی در گفتگو با مهر در تشریح برنامه‌های جدید ایران به منظور صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به اروپا گفت: هم اکنون صادرات برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای اروپایی به صورت تک محموله انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی در گرو لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها در کنار افزایش صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان خرید و انتقال دانش فنی، لایسنس، تکنولوژی و بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس وجود دارد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه کاهش هزینه های انتقال منابع ارزی از کشورهای خریدار، تامین پوشش بیمه ناوگان کشتیرانی و کاهش هزینه‌های صادرات از دیگر مزیت‌های لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود، بیان کرد: علاوه بر این، با تعلیق محدویت‌های بین‌المللی امکان افزایش مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های نیمه تمام صنعت پتروشیمی توسط شرکت‌های خارجی فراهم می شود.
مهدوی تاکید کرد: ایران برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برنامه ویژه ای دارد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شد، اظهارداشت: هم اکنون تولید سالانه محصولات پتروشیمی در ایران حدود ۴۳ میلیون تن بوده که قرار است با تکمیل طرح‌های نیمه تمام این ظرفیت به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امکان افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی به بیش از ۵ میلیارد دلار به کشورهای اروپایی وجود دارد، افزود: از این رو در شرایط فعلی برنامه های ویژه بازاریابی و فروش تدوین شده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی مشکلی برای صادرات محصولات به بازارهای مختلف ندارند، گفت: در حال حاضر محصولات پلیمری و پتروشیمیایی ایران به کشورهای آفریقایی، شرق و جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و مرکزی، ترکیه و حتی آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 464 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد

معاملات 16 فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس، با خرید و فروش 317 میلیون و 950 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 529 میلیارد و 360 میلیون ریال پایان یافت.
امروز شاخص فرابورس ایران، آیفکس با افزایش 31 واحدی به رقم 797 واحد رسید و سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم و هلدینگ خاورمیانه بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.
همچنین، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با معامله 31 میلیون و 260 میلیون سهم به ارزش 91 میلیارد و 770 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بلوک 14 درصدی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان هم در بازار اول فرابورس ایران به فروش رفت.
بیشترین افزایش قیمت روز جاری مربوط به رشد 5 درصدی هر سهم شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان، پالایش نفت لاوان، توسعه خدمات دریایی سینا، سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان، بازرگانی مرجان کار، توکاریل، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پخش البرز، پتروشیمی امیرکبیر و سبحان دارو بود و همانند روز گذشته هیچ یک از نمادهای فرابورسی کاهش قیمت نداشتند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت 51 هزار و 330 ورقه اجاره ماهانه رایتل معامله شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 977 هزار و 322 سهم اختصاص یافت.
از سوی دیگر، امروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن ،عمده نمادها با کاهش قیمت مواجه و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن به طور متوسط با قیمت 74 هزار تومان دست به دست شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه های اولیه در راه است / وعده های به تعادل رسیدن بازار توسط ریس سازمان بورس
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 469 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 محمد فطانت ظهر امروز در گفت و گو با خبر شبکه اول سیما با اشاره به این که کسانی که در بورس فعال هستند از سطح بالای آگاهی برخوردارند گفت: تجربه افت شاخص و قیمت ها در سال گذشته بلوغ فکری سرمایه گذاران را بالا برد و این تجربه نصیب آنها شده که در شرایط مختلف متناسب با فرصت های سرمایه گذاری بدرستی شرایط را تحلیل و با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: روند صعوی بازار سرمایه از 28 اسفند پارسال با رشد 1000 واحدی شاخص آغاز شد و فضای مثبتی بورس در نوروز امسال با رشد 5 درصدی شاخص بورس ادامه یافت.
وی با اشاره به این که در روز شنبه و در اولین روز پس از انتشار نتایج مذاکرات بازده 3 درصدی و در روز یکشنبه نیز بازده 3.5 درصدی در بورس نصیب سهامداران شده ، تصریح کرد: تمام کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند بر اساس استراتژی‌های منتج شده از شاخصه‌های اقتصادی و تصمیم های خود اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.
فطانت با تاکید بر اینکه بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید، گفت: هیجان در بورس معنا ندارد و فرصت و منطق سرمایه گذای، پشتوانه تصمیمات افراد است و نیازی به توصیه به فعالان بازار نیست و باید با بررسی شرایط اقدام به دادوستد کنند.
وی همچنین در خصوص دلیل افزایش شاخص و قیمتها در بورس طی روزهای گذشته اذعان داشت: علاوه بر خبرهای منتشر شده از مذاکرات هسته ای، مجموعه اقداماتی که دولت در سال گذشته انجام داد، اثر مثبت خود را در بازار گذاشته است که از جمله این تصمیمات می توان به لایحه خروج از رکود، سیاستهای دولتی در افزایش رونق بازار، کاهش تورم، ابهام زدایی از نمادها و صنایع بورسی و نیز کاهش ریسک بورس اشاره کرد.
فطانت اضافه کرد: فضای کنونی در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی نیز انتظار افزایش پی بر ای بازار را در فعالین بورس ایجاد کرده است و کاهش تورم هم در رونق بورس اثرگذار خواهد بود.
رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر شرایطی به بورس بوجود آمده است تا در افزایش سرمایه شرکتها عجله کنیم.
وی با اشاره به این که در سال 93 حدود 27 هزار و 500 میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در بازار سهام صادر شده است گفت: تاکنون 13 هزار و 500 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه‌ها به ثبت رسیده است.
فطانت تاکید کرد: بنا داریم در روزهای پیش‌رو در عرضه اوراق بدهی و عرضه‌های اولیه شتاب بیشتری کنیم و بر این اساس در هفته جاری و نیز هفته آینده عرضه های اولیه زیادی را در بورس شاهد خواهیم بود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دومین پرش 2000 واحدی شاخص / فردا روز مهم بازار در کوتاه مدت
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 428 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

  امروز هم واکنش های مثبت به توافق به دست آمده تاریخی در بازار سرمایه همه گیر و ادامه دار شد و طی آن ضمن کسب رکوردی دیگر برای افزایش روزانه ارقام شاخص، حجم معاملات سهام هم قابل توجه شد.

ب در شرایطی اکثر سهامداران متضرر سال گذشته ، به حق انتظار ادامه روند صعودی قیمت ها و جبران بخشی از زیان های وارده را دارند که امروز هم اکثر شرکت ها مخصوصا" شرکت های حاضر در گروه های بانکی ، خودروی، پالایشگاهی ، پتروشیمی، تجهیزاتی ، لیزینگی و ... با اقبال کم نظیر سهامداران مواجه شدند.
این جریان غالب و امیدوار به تداوم رشد قیمت ها موجب شد تا سهام بانک های صادرات و ملت در همان آغاز زمان سفارش گیری با صف خرید بیش از 1.8 میلیارد سهمی و 740 میلیونی مواجه شوند و ارزش تقاضاهای وارده و هویدا هم از مرز 700 میلیارد تومان عبور کند.
با این جو روانی مثبت و تزریق نقدینگی های فعالان و افزایش تقاضا به خرید زمینه ثبت رکورد دیگری برای افزایش ارقام شاخص بورس فراهم شد و طی آن با اثر مثبت 240 تا 94 واحدی شرکت های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، همراه اول ، تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، فولادمبارکه و سرمایه گذاری غدیر، دماسنج بازار سهام با 2434 واحد جهش موفق به ثبت بالاترین رشد روزانه در حیات 26 ساله خود شد و رکورد دیروز 2 هزار و 99 واحدی را شکست.
رشد امروز و 3.59 درصدی شاخص از نظر درصد تغییر ، ششمین رکورد در حیات آن محسوب می شود . پیش از این شاخص در سال های 87 ، 88 و 82 با  افزایش های 7.8 تا بیش از 4 درصدی همراه شده بود اما هیچگاه افزایش های بیش از دو هزار واحدی در یک روز را ثبت نکرده است.
به این ترتیب در شرایطی شاخص بورس طی دو روز کاری بیش از 4533 واحد صعود کرد و رکوردهای جدیدی بجا گذاشت که ارزش روز بازار سهام هم به مدد رشد قیمت هر سهم شرکت های بزرگ به 314 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
در کنار این آمار و ارقام ، جحم معاملات سهام شرکت های بورسی نیز با داد و ستد قابل توجه 332 میلیارد تومانی بیش از 1.2 میلیارد سهم به ثبت رسید تا نشان از عرضه سهام برخی شرکت ها توسط سرمایه گذاران حقوقی داشته باشد.
چرا که امروز برخی سهامداران کلان اقدام به عرضه هایی در سهام بانک صادرات، ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه، سرمایه گذاری غدیر ، مخابرات و... کردند اما با این حال در آخر زمان معاملات ، موج دیگری از تقاضاهای خرید وارد سامانه شد و طی آن صف های خرید 864 تا 2.4 میلیون سهمی بانک های صادرات و ملت، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، تاپیکو، مخابرات، مپنا، فولادمبارکه ، هلدینگ پتروشیمی فارس و سرمایه گذاری غدیر به جا ماند.
به این ترتیب از نگاه برخی کارشناسان، فردا روز مهمی برای دوره کوتاه مدت بازار سهام است. چون اگر شاخص بورس همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و وارد کانال 71 هزار واحدی شود و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی هم به خرید خود ادامه دهند ، می توان به تثبیت شرایط کاملا" مثبت و ادامه رشد 4 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی و پرش های بیش از 700 تا هزار واحدی شاخص چشم دوخت. در غیر این صورت، بازار برای یکی دو روز متعادل شده ولی از هفته آینده به روند صعودی اما آرامتر خود ادامه خواهد داد.
با این حال به دلیل ذات همیشگی بازارهای سهام یعنی نوسان و عدم قطعیت در آینده آن ، باید منتظر اخبار و رویدادهای کلان و موثر ، کنش و واکنش بازیگران بازار ، افکار عمومی سرمایه گذاران و میزان تزریق نقدینگی و... بود تا جهت بازار مشخص شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلواپسان بورس را بشناسیم
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:11 | بازدید : 479 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 1804 واحد افزایش به رقم 51297 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 4718 واحد افزایش عدد 141193 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 1050 واحد رشد به رقم 30312 واحد رسید.

همچنین در این روز "فارس" با 240 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کنور" با 4 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 31 واحد افزایش به رقم 797 واحد رسید.
در این شرایط امروز "مارون" با 6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.
گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 3816 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1529 میلیارد ریال رسید.
دومین روز از معاملات رویایی بورس همانند روز گذشته همچنان با رکوردزنی شاخص ها و نیز رشد قابل توجه ارزش معاملات مواجه شد بطوریکه مدت ها بود که بازار سرمایه چنین حجم و ارزشی را در معاملات به خود ندیده بود. چراکه در این روز ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس رقمی بیش از 533 میلیارد تومان بود.
 در معاملات روز جاری هم تب و تاب خرید سهام بالا بود و هم عرضه ها در حدی بود که با افزایشی نسبی در مقایسه با روز گذشته توانست پاسخ بهتری به تقاضای موجود بدهد.
بازار امروز در حالی با رشد شاخص ها بیش از روز گذشته مواجه شد که شب گذشته دکتر ظریف در رسانه ملی پاسخ تمام دلواپسان را در خصوص موارد مطرح شده به وضوح بیان کرد و به نوعی می توان گفت که به توافقی دو طرفه با مجری برنامه نگاه یک دست یافت، گفتگویی که سوالات با لحنی بیان شد که گویی رییس هیأت مذاکره کننده هیچ چیز از منافع ملی و ارزش های کشور نمی داند و حالا باید مجری برنامه، آنها را به وزیر امور خارجه ای که دنیا در مقابل تدبیر و دانش دیپلماسی آن به زانو درآمده، گوش زد کند. واقعاً جای تأسف دارد.
اما از سویی دیگر طی دو روز معاملاتی که پشت سرگذاشتیم برخی تحلیل ها و اظهار نظرهایی به گوش می رسید که هم جای تعجب دارد و هم تأمل.
طی معاملات دیروز و امروز بسیار شنیده شده که برخی از دوستان صحبت از غیر منطقی بودن بازار این دو روز و متعادل شدن بازار طی یک روز می نمایند. به نظر این اهالی بازار باید ظرف یک روز متعادل شده و روند صعودی این چنین بی معنا است.
از همین خیلی کوتاه به بیان علت این گونه تحلیل ها می پردازیم تا برخی نیت ها مشخص شود.
طی 15 ماه گذشته اهالی تالار شاهد یکی خسته کننده ترین و نامطلوب ترین سال های عمر فعالیت بورس بودند سالی که به زعم اغلب کارشناسان، حرفه ای ترین سرمایه گذاران بورس در بهترین حالت زیانی در حدود 20 تا 25 درصدی را تجربه کردند.
در آن زمان هیچ کارشناس و سرمایه گذار حرفه ای حرفی از تعادل بازار در یک روز به میان نمی آورد و گویی که این دسته از کارشناسان در خواب به سر می بردند حالا چگونه انتظار دارند که بازار سرمایه پس از روند نزولی 15 ماهه در اولین و یا دو مین روز از معاملات خود پس از پایان بزرگترین ریسک موجود در اقتصاد و بورس تنها روندی متعادل داشته و واکنش خاصی به چنین خبر مهمی نشان ندهد؟!
میدانید چرا؟ چون این افراد با گرفتن ظاهری حرفه ای و دانا در بورس، قبل از پایان سال سهام خود را به خیال عدم دستیابی به یک توافق سیاسی و احتمال تمدید مجدد زمان رسیدن به یک تفاهم اولیه فروخته و نقدینگی را نزد خود نگاه داشتند حال امروز که با صف های چند ده یا چند صد میلیونی سهام شرکت ها مواجه شده اند و دیگر سهامی برای خرید نیافته اند باز هم با همان ظاهر حق به جانب و یا اصطلاحاً پرستیژ حرفه ای گری سخن از تعادل و غیر منطقی بودن روند بورس می کنند. این افراد همان هایی هستند که پس از متعادل شدن بازار و خرید سهام مدنظر گلایه ها و نارضایتی های خود را به جهت عرضه های خصوصی سازی و یا سهامداران حقوقی شروع می کنند.
این افراد همان هایی هستند که در زمان فروش سهامشان پیشنهاد خرید و در زمان خرید سهام پیشنهاد فروش به سهامداران کم اطلاع و ناآگاه بورس می دهند.
در اینکه بازار سرمایه روند صعودی متداوم و همیشگی نخواهد داشت شکی نیست و البته منطقی هم نمی باشد اما این موضوع هم که بخواهیم به هر نحوی شده به بازار سرمایه و سرمایه گذاران القاء کنیم که اتفاق رخ داده در لوزان و تفاهم مشترک کم اهمیت بوده و تأثیر چندانی نخواهد داشت هم موضوعی غیر عقلانی و حتی خنده دار است چون بزرگترین ریسک بازار سرمایه طی 10 سال گذشته همین تحریم ها و مذاکرات هسته ای بوده که ضربه شدیدی بر پیکر بازار سرمایه و سهامدارانش وارد نمود.
لذا به نظر می رسد اصلاح و روند تعادل در بورس با توجه به رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل امری بدیهی باشد (هرچند که شاخص کل ملاک کلیت بازار نیست و باید در این موضوع روند شاخص قیمت مورد توجه قرار گیرد.) اما اینکه این روند به چه میزان ادامه دار خواهد بود موضوعی است که این روزها ذهن اغلب اهالی تالار را به خود مشغول کرده است.
برخی از کارشناسان معتقدند شاید روند اصلاحی و تعادی برای سهام پرپتانسیل با توجه به شرایط فعلی حتی به یک روز هم نرسد و مجدداً نقدینگی جدیدی وار سهام این شرکت ها شود.
در پایان اهالی تالار بر این باورند که شاید روند تعادلی در برخی از نمادها فرصت خریدی مناسب باشد خصوصاً که هنوز خاطره سال 92 از ذهن اهالی تالار پاک نشده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش تعرفه واردات به سود یا ضرر پوشاک؟
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 14:1 | بازدید : 359 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 کاهش تعرفه واردات به سود یا ضرر پوشاک؟

ز جمله موضوعاتی که در سالیان گذشته صنعت نساجی و پوشاک ایران با آن دست و پنجه نرم کرده است، میزان واردات از طریق رسمی یا به صورت غیرقانونی است که متاسفانه تولیدکنندگان داخل کشور پس از گذشت این همه سال، بازهم از آمار بالای قاچاق در این محصولات نالانند. یکی از دلایل بالا بودن میزان قاچاق در پوشاک و پارچه را می‌توان تعرفه‌های غیرمنطقی در این حوزه دانست، هرچند که تولیدکنندگان معتقدند که نباید تعرفه واردات کاهش یابد، اما خواه ناخواه بالا بودن تعرفه واردات از دیگر جهات به صنعت داخلی ضربه می‌زند.

در سال گذشته تعرفه واردات پوشاک 100 درصد بود که با توجه به قرار گرفتن این کالا در گروه کالایی 10 تعرفه واردات آن دو برابر شده و در نهایت با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و دیگر موارد هزینه‌ای بیش از 200 درصد ارزش خود کالا بر محصولات ورودی تحمیل می‌شد اما ولی الله افخمی راد - رییس سازمان توسعه تجارت - در آخرین روز کاری سال 1393 از حذف تعرفه 100 درصدی واردات خبر داد و گفت که تمامی تعرفه های 100 درصدی به 75 درصد کاهش یافته اند. با توجه به اینکه پوشاک را می‌توان جزو نیازهای اولیه بشر دانست، دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که با بستن حقوق ورودی بالا برای واردات آن در صورتی که موفق ترین کشور در این حوزه در همسایگی کشور ما قرار دارد سبب ‌شود تا افراد بسیاری زمینه را برای واردات آن به صورت غیر رسمی برای خود فراهم کنند.

از سوی دیگر با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه ایران در سال‌های اخیر و مشکلات پیش روی صنعت کشور هزینه تولید در کشور ما بیش از کالاهای وارداتی از طریق قاچاق بوده و همین امر موجبات گرایش مردم به استفاده از کالاهای خارجی هرچند بی کیفیت را رقم می‌زند. گرچه برخی از محصولات وارد شده به کشور حتی به صورت قاچاق از کیفیت خوبی برخوردارند، اما حجم زیادی از این محصولات از نظر کیفیت در مقابل پوشاک ایرانی حرفی برای گفتن ندارند و بعضا بسیار بی کیفیتند. حتی برخی از مسوولان نیز عنوان می کنند که برخی از پوشاک قاچاق شده از ترکیه ابتدا از کشورهایی مثل چین به ترکیه آمده و از آنجا به عنوان جنس ترک به ایران وارد می شوند.

در حالی که بسیاری از فعالان عرصه پوشاک در ایران خود به این مسائل معتقدند، تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه از ابتدای سال جاری کلید خورد. موضوعی که دولتمردان این دوره آن را دست پخت دولت قبل می دانستند که نیمه کاره رها شده و به هر حال باید اجرایی می شد. حتی بعضا خبر می‌رسید که شخص وزیر صنعت نیز با این قرارداد موافق نبوده و به همین دلیل اصلاحاتی در آن انجام داده است.

قرارداد تجارت ترجیحی کالاهای زیادی را در بر می‌گیرد که یکی از این کالاها نیز پوشاک است و به موجب این قرارداد تخفیف 40 درصدی بر تعرفه واردات پوشاک ترک اعمال می شود که این تخفیف در ابتدا تعرفه واردات را به 120 درصد می رساند و با توجه به حذف تعرفه 100 درصدی از سال 1394 تعرفه واردات پوشاک ترکیه 90 درصد خواهد بود. با اعمال این تخفیف برخی از تولیدکنندگان به انتقاد از این قرارداد پرداختند و معتقدند که نباید این تخفیف به این شکل لحاظ می شده است.

در این زمینه سعید حسین زاده - رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران - از قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در زمینه نساجی انتقاد و پیشنهاد کرده که به جای تجارت ترجیحی، کارخانه‌های نساجی مشترک با ترک‌ها راه‌اندازی شود. وی معتقد است که کشور با رقابت و نه با محدودیت ساخته می شودلذا رقابت باید عادلانه باشد و به همین دلیل با این موضوع مخالف هستیم، چراکه در شرایط فعلی کارخانجات نساجی ما مشکل دارند و در حال حاضر بازار از کالاهای خارجی اشباع شده است؛ به این ترتیب این قرارداد بیشتر به تولید داخلی ضربه می‌زند.

هرچند که اعمال تعرفه ها می تواند تضمینی برای فعالیت واحدهای تولیدی داخل باشد اما در صورت نامعقول بودن تعرفه ها نیز آمار واردات رسمی بسیار کاهش خواهد یافت. تا جایی که برخی از کارشناسان معتقدند که اگر تعرفه واردات پوشاک با 40 درصد هم برسد بازهم تغییری ایجاد نخواهد شد چراکه فروشندگان می توانند کالای خود را با کمتر از 10 درصد از قیمت از طریق قاچاق در شهر سکونت خود دریافت کنند. به این ترتیب می توان گفت که کاهش تعرفه واردات پارچه تغییر چندانی را حاصل نخواهد کرد که بتواند به تولیدات داخلی لطمه بزند. چه بسا که اگر از سوی دیگر بتوان قاچاق را کنترل کرد و روی کالاهای وارد شده به کشور نظارت کافی داشت از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور جلوگیری شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که پوشاک ایران در سال جاری با آن دست و پنجه نرم کرد، برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان در نمایشگاه بین المللی بود که حاشیه هایی را به همراه داشت. نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران در سال 1393 قرار بود در آذر ماه تشکیل شود با دو ماه تاخیر، مقرر شد در 12 تا 15 بهمن و همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران برگزار شود که این موضوع در ابتدا با مخالفت و گلایه برخی تولیدکنندگان پوشاک همراه شد.

تولیدکنندگان معتقد بودند که رقابت پوشاک ایران و ترکیه رقابتی ناعادلانه است، چراکه آن ها علاوه بر ماشین آلات مجهز و به روز تعرفه بسیار پایینی برای مواد اولیه دارند که در ایران به این شکل نیست. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان می‌گفتند که بهمن، زمانی است که تولیدکنندگان پوشاک در حال برنامه ریزی و ایجاد طرح برای تولیدات محصولات شب عید خود هستند و به همین دلیل عده زیادی از برندهای اصلی کشور در این نمایشگاه شرکت نخواهند کرد. البته شنیده ها در این زمینه بسیار ضد و نقیض بود و بعضا برخی از تولیدکنندگان که خود دستی در برگزاری نمایشگاه داشتند عدم شرکت برندهای پوشاک در نمایشگاه را تکذیب می کردند.

با برگزاری جلساتی از سوی دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت نیز عده ای از منتقدان برگزاری نمایشگاه پوشاک به این شکل، در کمترین زمان ممکن به موافق تبدیل شدند. در ابتدا شایعاتی نیز درباره تغییر مجدد زمان برگزاری نمایشگاه شنیده می‌شد که وزیر صنعت، معدندو تجارت در نشستی خبری این موضوع را صراحتا رد کرد. البته برخی دیگر از تولیدکنندگان کشور به نحوه تبلیغاتی که قولش از سوی وزارت صنعت به آن ها داده شده بود انتقاد داشتند اما این موضوع نیز زیاد جدی نبود.

بالاخره با تمام این گیر و دار ها نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران و ترکیه در کنار یکدیگر برگزار شد و برخلاف آنچه که تصور می‌شد پوشاک ترک محصولاتی با طراحی بسیار ضعیف را در معرض دید عموم قرار داده بودند. در تمام غرفه‌های نمایشگاه ترکیه قدیمی‌ترین طرح ها و مدل ها برای نمایش به عرضه گذاشته شده بود که نارضایتی اغلب بازدیدکنندگان را به همراه داشت.

البته این موضوع را تولیدکنندگان و کارشناسان پوشاک ایران نیز تایید می‌کردند. یک تولیدکننده ایرانی که در نمایشگاه ایران غرفه داشت هم از دیدن پوشاک ترکیه شوکه شده بود و می‌گفت که انگار ترکیه درک درستی از بازار ایران ندارد و نمی داند که مردم در ایران چه می پوشند؟ به اعتقاد این کارشناس پوشاک، پوشاکی که ترکیه برای ارائه به این نمایشگاه آورده بود طرح های از مد افتاده ای بود که در سال های قبل به ایران وارد می شده است. به این ترتیب برگزاری این نمایشگاه نیز قدرت ایران را در طراحی لباس به رخ ترکیه کشید تا شاید تولیدکنندگان ایرانی بدانند که اگر بخواهند می‌توانند به راحتی با ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین قطب نساجی دنیا رقابت کنند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل محمد فطانت از آینده بازار سرمایه : من امیدوارم شما چطور؟
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 13:58 | بازدید : 341 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل محمد فطانت از آینده بازار سرمایه : من امیدوارم شما چطور؟



ا
چکیده: بازار سهام در روزهای پایانی سال همچنان غرق در رکود است اما فعالان این بازار امیدوارند در سال جدید رونق به بورس بازگردد. در این بین رئیس سازمان بورس هم بسیار امیدوار است تا گره کور بورس بازشود و دوباره روزهای خوب به تالار شیشه‌ای برگردد. به این بهانه هفته نامه تجارت فردا با محمد فطانت که چندماهی از آمدنش به سازمان بورس می‌گذرد، درباره اوضاع و احوال بازار به گفت‌وگو پرداخته است.

بازار سهام در روزهای پایانی سال همچنان غرق در رکود است اما فعالان این بازار امیدوارند در سال جدید رونق به بورس بازگردد. در این بین رئیس سازمان بورس هم بسیار امیدوار است تا گره کور بورس بازشود و دوباره روزهای خوب به تالار شیشه‌ای برگردد. به این بهانه با محمد فطانت که چندماهی از آمدنش به سازمان بورس می‌گذرد، درباره اوضاع و احوال بازار به گفت‌وگو پرداختیم و اینکه اصلاً چه شد که در این شرایط سخت و حساس بورس قبول کرد سکان هدایت مدیریت بازار سرمایه را بر عهده بگیرد و با تمام تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات بازار انجام داده است با وجود ریسک‌های سیستماتیک چون کاهش قیمت نفت و پارامترهای بیرونی چون مسائل سیاسی آیا در سال جدید بورس می‌تواند بازدهی منفی خود را جبران کند. او که قرار بود در میزگردی با حضور چند تن از مدیران دولتی و بورسی به سوالات هفته نامه تجارت فردا پاسخ دهد اما به علت مشغله کاری نتوانست در آن میزگرد حضور پیدا کند اما در فرصت دیگر در قالب این گفت‌وگو به تشریح وضعیت بازار و مشکلات آن پرداخت و در پایان نیز در پیش‌بینی روند بورس در سال 1394 امیدواری داد که بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد و به آینده امیدوار است.



چرا در این شرایط سخت و حساس بازار سرمایه پیشنهاد ریاست سازمان بورس را قبول کردید؟
اگر بخواهم به درستی به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم آمدنم به سازمان بورس تکلیف شد. البته نمی‌گویم علاقه‌مند نبودم این سمت را قبول کنم، ولی کارهای بسیاری را در بانک ملی شروع کرده بودم و دوست نداشتم این کارها نیمه‌تمام باقی بماند. به خاطر همین ترجیح می‌دادم به عنوان عضو هیات‌مدیره بانک ملی همچنان به فعالیتم ادامه دهم تا کارهایم که مدت طولانی برای آنها برنامه‌ریزی کرده بودم، نیمه‌تمام رها نشوند. اما با توجه به اصرارهایی که وجود داشت و مهم‌تر از آن قبل از اینکه تصمیم‌گیری نهایی انجام شود این خبر رسانه‌ای شد و حتی تمام رسانه‌ها نوشتند که «آقای صالح‌آبادی به بانک توسعه صادرات می‌رود و فطانت به بورس می‌آید»، اینها باعث شد در عمل انجام‌شده قرار بگیرم و در نهایت بپذیرم که به سازمان بورس بیایم. البته تاکید کردم من هم علاقه‌مند بودم به بازار سرمایه بیایم تا شاید بتوانم در این شرایط سخت بازار منشاء اثر باشم.

بازار سرمایه بازاری بسیار تاثیرگذار در اقتصاد کشور بوده و طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است و نمی‌توان دستاوردهای آن را زیر سوال برد. برای شخص خودم آمدن به سازمان بورس فرصت مغتنمی است، اگرچه من با بازار سرمایه بیگانه نبودم و قبلاً در این بازار تجربه مدیریتی داشتم. اما به خوبی می‌دانستم مدیریت در عالی‌ترین نهاد بازار سرمایه کار بسیار سختی است آن هم در شرایطی که انتظارات بالایی از رئیس سازمان بورس وجود دارد و همه توقع دارند رئیس این سازمان یک‌تنه تمام مشکلات صنایع و مسائل سیاستگذاری را حل کند و اینکه نگذارد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مثل کاهش قیمت نفت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به هر شکل با توجه به تصمیمات مسوولان امر در وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس در نهایت سکان هدایت سازمان بورس به من سپرده شد و دیگر رسماً وارد گود بازار سرمایه شدم.

البته همه شما را بیشتر به چهره بانکی می‌شناسند و وقتی به سازمان بورس آمدید برخی کارشناسان معتقد بودند انتخاب یک مدیر بانکی برای بازار سرمایه مناسب نیست.

من از گذشته دور در بازار سرمایه فعال هستم. همان‌طور که می‌دانید موسس شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بودم و مدتی هم مدیرعاملی این شرکت را بر عهده داشتم. پس درست نیست درباره من این‌گونه قضاوت شود که تنها در حوزه بانکی تجربه مدیریتی داشته‌ام. البته معتقدم دو بازار پول و سرمایه مکمل هم هستند و می‌توان از تجربیات و تخصص حوزه پول در بازار سرمایه نیز بهره برد. این دو بازار اگرچه رقیب هم به شمار می‌روند، می‌توانند همدیگر را تقویت کنند.



شما اشاره کردید سهامداران از سازمان بورس انتظارات بسیاری دارند که شاید برآورده کردن همه این انتظارات به تنهایی توسط این رئیس امکان‌پذیر نیست. اصلاً انتظارات از سازمان بورس باید بر چه اساسی باشد؟
سازمان بورس با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر رخ داده است در حلقه اقتصاد کشور نهادی نوپاست. باید جایگاه آن در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور پررنگ‌تر شود. اگر این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم قبل از اینکه تصمیمات در هریک از صنایع گرفته شود اگر آن تصمیمات بر بازار سرمایه اثر منفی دارد حداقل با بحث و تبادل‌نظر آن موارد را اصلاح کنیم. هر اندازه جایگاه بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی پررنگ‌تر باشد به همان میزان نیز این سازمان می‌تواند به انتظارات پاسخ دهد. اما اینکه هریک از بخش‌ها درباره صنایع مجزا تصمیم‌گیری کنند و شرایط بازار سرمایه را در نظر نگیرند در نتیجه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث خواهد شد بازار سرمایه با مشکل مواجه شود. نمونه آن تصمیماتی بود که درباره پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه در اواخر سال 1392 اتخاذ شد و افت قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها در این صنایع تاثیر‌گذار را رقم زد. از طرف دیگر باید این امر در اقتصاد کشور نهادینه شود که بهترین مکان برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بازار سرمایه است. بنابراین علاوه بر اینکه باید در بازار ثانویه خرید و فروش‌های سهام انجام شود، باید بحث تامین مالی هم در کنار بازار اولیه مهم شمرده شود. همیشه دغدغه‌ام این بوده که تامین مالی و بازار اولیه هم در کنار بازار ثانویه رشد پیدا کند. خارج شدن از بانک‌محوری نیازمند تقویت زمینه تامین مالی در بازار سرمایه است. باید همگان این پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را جدی بگیرند. همان‌طور که تاکید بازار سرمایه می‌تواند کمک‌های بسیاری به بازار پول داشته باشد و حتی در تعیین نرخ سود بانکی مناسب هم به این سیاستگذاران نظام پولی یاری رساند.

فعالان بازار سرمایه معتقدند سازمان بورس در سال‌های اخیر به جای حمایت بیشتر در بازار دخالت کرده و رفتارهای قیم‌مآبانه با فعالان بازار داشته است. نمونه آن مصادیق حجم مبنا، دامنه نوسان، توقف نمادها، گره معاملاتی و... است. در حقیقت با این اقدامات سازمان بورس در گذشته به نوعی نقدشوندگی بازار زیر سوال رفته است. شما تا چه اندازه این انتقادها را وارد می‌دانید؟ حتی برخی فعالان بازار معتقدند سازمان بحث نظارتی را با دخالت کردن اشتباه گرفته است.

سازمان بورس نهاد ناظر بازار سرمایه است و به تناسب این نقش باید بر تمام ارکان بازار نظارت داشته باشد. اما شیوه نظارت باید به شکلی باشد که با دخالت کردن در بازار به اشتباه گرفته نشود. نظارت باید مانند تنفس هوا در فضا عمل کند. یعنی دائمی و در همه جا حاضر باشد و باید نامحسوس عمل کند تا باعث ایجاد آرامش در بازار شود. اینکه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر در انتهای مسیر بایستد و امر و نهی کند کار درستی نیست. من شخصاً به نظارت همه‌جانبه، دائمی و برخاسته از متن فرآیندهای کاری در بازار معتقدم. به عبارت دیگر ما به عنوان نهاد ناظر بازار باید حضور دائمی و دقیق در بازار داشته باشیم و کنترل‌های لازم را انجام دهیم. اما اینکه نظارت‌ها و کنترل تا چه میزان بجا و منطقی است و تا چه میزان غیرمنطقی و به نوعی دخالت محسوب می‌شود باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

باوجود نظارت‌هایی که شما از آن سخن می‌گویید اما شاهد انجام برخی از تخلفات در این بازار هستیم که تعداد آنها کم نیستند و از جمله می‌توان به تبانی کردن‌ها، افشای اطلاعات نهانی قبل از انتشار در سامانه کدال یا انتشار اطلاعات غلط در بازار اشاره کرد. برای مقابله با این تخلفات در قانون مجازات‌هایی چون حبس در نظر گرفته شده است اما در عمل شاهدیم سازمان بورس تاکنون با متخلفان برخورد جدی انجام نداده است. در این زمینه شما معتقدید این سازمان با متخلفان چگونه برخورد خواهد کرد؟
معتقدم نظارت فقط با بگیر و ببند، پلیس، دادگاه و قوه قضائیه همخوانی ندارد. همان‌طور که تاکید کردم بخش عمده نظارت‌ها در بازار باید غیرمستقیم صورت گیرد. اگر می‌خواهیم نظارت‌ها در بازار اثربخش باشد باید تا حد امکان از برخوردهای قهری در بازار بپرهیزیم. نظارت‌ها اگر با شیوه صحیح و نامحسوس انجام شود به ایجاد فضای رقابتی سالم در بازار کمک می‌کند. البته اگر لازم باشد باید حتماً از قوه قهریه استفاده کرد ولی آخرین راه‌حل می‌تواند جریمه کردن افراد متخلف و معرفی آنها به دادگاه و قوه قهریه باشد. طبیعتاً سازمان بورس در این زمینه با متخلفان بسیار جدی برخورد می‌کند و حتی موارد بسیاری از تخلفات بوده که به کمیته متخلفان سازمان معرفی شده‌اند و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. البته تعدادی از این پرونده‌ها که کمیته تخلفات بررسی کرده و تخلفات آنها سنگین است به قوه قضائیه ارجاع داده شده است. با این حال معتقدم باید ابزارهای نظارتی را به گونه‌ای در بازار تقویت کنیم که در موارد نادر به برخوردهای این‌چنینی نیاز باشد. اما در زمینه افشای اطلاعات نهانی شرکت‌ها باید تاکید کنم ما اطلاعاتی را که از شرکت‌ها می‌گیریم آنهایی که نیاز به بررسی ندارند، به‌صورت مستقیم و در لحظه، توسط ناشر در سامانه الکترونیک کدال منتشر می‌شود. البته در حال بررسی این شیوه نیز هستیم تا به محض اینکه هر نوع اطلاعات توسط ناشر منتشر می‌شود قبل از اینکه حتی نیازی باشد که ما بررسی خاصی روی آن انجام بدهیم آن اطلاعات را در اختیار عموم از طریق کدال قرار دهیم. البته هنوز در این زمینه به جمع‌بندی کامل نرسیده‌ایم و باید تمام جوانب امر سنجیده شود. چراکه ممکن است از این مساله سوءاستفاده شده و اطلاعاتی منتشر شود که باعث گمراه شدن بازار شود. به هر حال ما به دنبال اجرای روشی هستیم که فاصله ارسال اطلاعات ناشران تا انتشار آنها بر سیستم کدال را به صفر برسانیم. در عین حال معتقدم پرسنل سازمان بورس کاملاً امانتدار و صادق هستند و امکان ندارد که درز اطلاعاتی در اینجا رخ دهد.



در زمینه حمایت دولت و سازمان بورس از بازار آن چیزی که به ذهن عامه مردم می‌آید حمایت قیمتی است یعنی احساس می‌کنند زمانی که بازار منفی است باید سازمان وارد شود و قیمت‌ها را بالا ببرد. این مساله به نوعی همان دستکاری شاخص است که در سال‌های اخیر سازمان بورس در مظان اتهام قرار دارد. آیا بهتر نیست دولت و سازمان بورس شفاف‌سازی کنند که منظور از حمایت بازار سرمایه چیست؟
حمایت از حقوق صاحبان سهام خصوصاً سهامداران خرد از وظایف قانونی سازمان بورس است. حمایت از بازار به این معنی است که وقتی می‌بینیم نهاد یا بخشی درباره صنایع تصمیمی اتخاذ می‌کنند که یقین داریم آن تصمیم غلط است و اثر منفی بر بازار می‌گذارد سازمان بورس وظیفه خود می‌داند که در جهت حمایت از بازار تمام تلاش‌اش را انجام دهد تا آن تصمیم اصلاح شود. البته معتقدم باید نقش و وظایف سازمان بورس برای تمام فعالان بازار و سرمایه‌گذاران باز‌تعریف شود تا همه بدانند چه انتظارات منطقی می‌توانند از سازمان بورس داشته باشند. این امر باعث خواهد شد تا تعامل و اعتماد بین سهامداران و نهاد ناظر افزایش یابد. به همین جهت از زمانی که من به سازمان بورس آمده‌ام حمایت از حقوق صاحبان سهام و سرمایه‌گذاران را این‌گونه تفسیر کرده‌ام که ابتدا به دنبال شناسایی مشکلات صنایع و مجموعه عواملی که بر فضای کسب و کار تاثیر می‌گذارد، باشیم. بنابراین در این مدت اندک حضورم در سازمان بورس تلاش کرده‌ام تعاملات و هماهنگی‌ها را در این زمینه انجام دهیم. در برخی از صنایع چون پالایشگاهی‌ها با هریک از نهادهای مربوطه به تعامل پرداختیم و خوشبختانه موفق شدیم مشکلات را تا حد زیادی حل کنیم تا شاهد انجام مقدمات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت‌ها پس از ماه‌ها توقف در بازار سرمایه باشیم. از طرف دیگر طبیعتاً ارتباط مناسب و هماهنگی‌های لازم بین قوا می‌تواند زمینه حمایت اصولی را برای بازار ایجاد کند. منظور ما به طور شفاف از حمایت بازار سرمایه این مواردی است که مطرح کردم. در یک جمله هم اگر بخواهم بگویم باید تناسب و هماهنگی در تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ایجاد شود که نتیجه آن باعث می‌شود تا تصمیماتی که بر بازار اثر منفی می‌گذارد به حداقل برسد. بنابراین از نظر بنده اگر مباحث و مشکلات شرکت‌ها برطرف شود و وضعیت بنیادی صنایع بهبود یابد، نماگرهای بازار از جمله شاخص‌ها هم به تبع آن بهبود خواهد یافت.



برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند ضعف سواد مالی سرمایه‌گذاران در بازار سهام باعث شده تا به بازار سرمایه کوتاه‌مدت نگاه کنند و همیشه انتظار کسب بازده بالا از این بازار داشته باشند به همین جهت انتظار دارند به هر طریقی وقتی بازار با ریزش مواجه می‌شود دولت از شاخص حمایت کند و نگذارد بازار افت کند تا آنها متضرر شوند. سازمان بورس در زمینه ارتقای فرهنگ سهامداری چه نقشی دارد؟
خوشبختانه سرمایه‌گذاران و سهامداران حرفه‌ای بازار به ویژگی‌های بورس کاملاً آشنا هستند و به خوبی می‌دانند در هر شرایطی باید چگونه رفتار کنند. وقتی بازار با افت مواجه می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابند، حرفه‌ای‌‌های بازار می‌دانند این کاهش، می‌تواند فرصت خرید هم برای آنها ایجاد کند. و یا آنها به‌خوبی می‌دانند چه زمان برای فروش سهم مناسب است. اما به هر حال بازار تنها سهامداران حرفه‌ای ندارد، بسیاری از سهامداران تازه‌وارد هستند ما باید زمینه افزایش دانش سهامداری افراد جدید در بازار را افزایش دهیم. به هر حال هر فردی هر سطحی از دانش در اختیار دارد که قابل ارتقاست. قطعاً فرهنگ سهامداری و ارتقای دانش مالی تازه‌واردان بازار از جمله عواملی است که می‌تواند به توسعه بازار بسیار کمک کند و در مقابل نیز سرمایه‌گذاران نیز کمتر تحت تاثیر جو روانی قرار می‌گیرند و با انتشار هر خبری در بازار سریعاً به خرید و فروش هیجانی دست نمی‌زنند. به هر میزان در این زمینه تلاش شود قطعاً به نفع اقتصاد کشور است. معتقدم باید زمینه آشنایی با دانش مالی و سرمایه‌گذاری را از مدارس برای دانش‌آموزان آغاز کنیم. به همین خاطر اخیراً در زمینه توسعه سواد مالی یا دانش سرمایه‌گذاری با آموز‌ش و پرورش همکاری‌هایی آغاز کرده‌ایم و دیپلم بورس در شاخه کاردانش ایجاد شده است. همچنین در زمینه رشد فرهنگ سهامداری کتاب‌های مختلفی در سطحی متفاوت از آموزش مقدماتی تا حرفه‌ای منتشر کرده‌ایم. معتقدم اقتصاد و فرهنگ کاملاً با هم آمیخته و عجین هستند ما برای رشد اقتصادی‌مان حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی‌مان را در تمام بخش‌ها به ویژه بازار سرمایه رشد و توسعه بدهیم و این کار هم باید دائمی و فراگیر باشد.



شما اشاره کردید باید جایگاه سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی پررنگ شود تا شاهد اتخاذ تصمیماتی نباشیم که اثر منفی بر بازار بگذارد و افت‌های سنگین شاخص را رقم زند. در این زمینه سازمان بورس چه اقداماتی انجام داده است؟
در مکانیسم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید همه ما یک رویکرد داشته باشیم و در این حالت باید همه مولفه‌ها در نظر گرفته شوند. معتقدم راه‌های اقتصاد نهایتاً به بورس ختم می‌شود و اگر قرار باشد اصلاحی در اقتصاد انجام شود با تحلیل وضعیت بورس این امر میسر است. معتقدم با آسیب‌شناسی دقیق می‌توان مشکلات را در سطوح بالاتر مرتفع کرد. به همین علت کمیته ثبات بازار سرمایه راه‌اندازی کردیم تا هم آسیب‌شناسی‌ها را انجام دهد و هم در سطوح بالاتر هماهنگی‌ها با دیگر بخش‌های اقتصادی را انجام دهد. نمونه آن در بورس‌های منطقه و حتی دنیا نیز وجود دارد. حالا اسم آن کمیته ثبات بازار سرمایه نیست اما وظیفه‌اش شبیه همین کمیته است که در حقیقت ماموریت دارد آرامش در بازار ایجاد کند. در این راستا کمیته ثبات بازار سرمایه، هماهنگی‌ها را در سطوح مختلف ایجاد می‌کند و اگر مشکلی در تصمیم‌گیری‌ها به وجود می‌آید سریعاً پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا از هرگونه ورود شوک به بازار جلوگیری کند. حتی در تلاش هستیم در برنامه ششم نقش این کمیته پررنگ‌تر شود. این کمیته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و بعضی از اعضای کابینه شکل گرفته است و زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که در هریک از آنها مشکلات و مسائل صنایع مختلف بورسی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در نهایت در جمع‌بندی‌های لازم انجام می‌شود و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.



با این اوصاف چه پیش‌بینی‌ای از بازار سهام در سال آینده دارید؟
همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودم، بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد و در حال حاضر، اکنون دیگر اثرات ریسک‌های سیستماتیک مثل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و مسائل سیاسی تا حد زیادی کاهش یافته است، لذا امیدوارم آینده خوبی را برای بازار سرمایه در پیش رو داشته باشیم. من امیدوارم شما چطور؟



ا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت نفت کاهش یافت/ بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 13:36 | بازدید : 333 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

قیمت نفت کاهش یافت/ بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران


در حالی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس در جریان است که قیمت نفت در بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای کاهش یافت.

 

 

به گزارش فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت کاهش 55 سنتی داشت و هر بشکه آن 55 دلار و 74 سنت خرید و فروش شد.

قیمت نفت آمریکا هم با 77 سنت کاهش بشکه‌ای 47 دلار و 91 سنت خرید و فروش شد.

امروز در بازارهای جهانی قمیت بنزین هم کاهش 1.26 دلار را تجربه کرد و گالنی 178 دلار و 80 سنت خرید و فروش شد.

به گزارش رویترز احتمال توافق بین ایران و 6 قدرت جهانی که مذاکرات در لوزان سوئیس در جریان هست به کاهش قیمت نفت دامن زده است.تحلیل‌گران معتقدند در صورت توافق مذاکرات هسته‌ای افزایش صادرات نفت ایران وجود خواهد داشت.

پیش از این بیژن نامدار زنگنه گفته بود در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران میزان صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

پیش از این نیز برخی منابع اعلام کردند که ایران 30 میلیون بشکه روی آب‌ها ذخیره کرده است،گمانه‌زنی ها بر این است که رفع تحریم‌ها نفت زیادی را از سوی ایران به بازارهای جهانی تزریق خواهد کرد.

اما چند روز پیش نیوزویک اعلام کرد که ایران با برداشته شدن تحریم‌ها تنها 300 هزار بشکه صادرات نفت خود را و آن هم در نیمه دوم سال جاری افزایش خواهد داد و سیل صادرات به راه نمی‌افتد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


23 اصل موفقیت وارن بافت
پنج شنبه 6 فروردين 1394 ساعت 1:19 | بازدید : 507 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

23 اصل موفقیت وارن بافت

 وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار جهان در 50 سال اخیر به شمار می رود. وی در سال 1930 در آمریکا متولد شد و فعالیت مالی خود را از فروش نوشابه و روزنامه و امثال آن در پیاده رو خیابان ها آغاز کرد. وی با بیش از 47 میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین سرمایه گذار جهان و سومین مرد ثروتمند دنیا به شمار می رود. فلسفه سرمایه گذاری وی بر سرمایه گذاری بر مبنای ارزش و سودآوری آتی شرکت ها استوار است. در سال 2007، مجله تایم وی را به عنوان یکی از صد تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ جهان معرفی کرد. در نقل قولی معروف، بافت معاملات سهام را بهترین گزینه برای سودآوری دانست.

 
به گزارش بورس نیوز، در این متن در نظر داریم به خلاصه ای از کتاب 23 اصل موفقیت وی و دیگر نابغه های سرمایه گذاری را که یکی از پرفروش ترین کتاب های نوشته شده است، بپردازیم. چراکه بافت و بسیاری دیگر از نابغه های سرمایه گذاری از صفر شروع کردند و تنها از راه سرمایه گذاری به ثروت های میلیارد دلاری دست یافتند. جالب است که روش ها و استراتژی های این افراد بسیار متفاوت از یکدیگرند. اما حتماً نقاط مشترکی در روش کار این افراد وجود دارد که باعث موفیت چشمگیر و بی نظیر آنها شده است. مارک تایر در این مجموعه کم نظیر با گردآوری "23 اصل و 7 اشتباه بزرگ" نشان می دهد اصولی که بافت و دیگران را به ثروتمندترین سرمایه گذاران دنیا تبدیل کرد، همان روش های ذهنی و استراتژی هایی است که این افراد ایجاد کرده و در مدت 50 سال به انجام آنها پایبند بوده اند. پس از خواندن کتاب، استراتژی های خود را در مقابل اصول گفته شده قرار دهید تا دریابید چه اندازه با موفق ترین سرمایه گذاران دنیا همسو هستید.
 
1-حفظ سرمایه همیشه الویت اول است.
 
سرمایه گذار خبره: بر این باور است که همیشه الویت اول حفظ سرمایه است. این باور زیربنای روش سرمایه گذاری او می باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: از سرمایه گذاری تنها یک هدف دارد، "به دست آوردن پول زیاد". در نتیجه غالباً در حفظ سرمایه با شکست مواجه می شود.
 
2- اجتناب از ریسک به صورت جدی
 
سرمایه گذار خبره: در نتیجه شماره 1، مخالف ریسک است.
 
سرمایه گذار بازنده: فکر می کند که سودهای کلان تنها از طریق پذیرش ریسک های بزرگ، به دست می آیند.
 
3- فلسفه سرمایه گذاری مخصوص به خود را طرح کنید.
 
سرمایه گذار خبره: فلسفه سرمایه گذاری مخصوص به خود را طرح کرده است که گویای شخصیت، توانایی ها و اهداف او می باشد. در نتیجه، ممکن نیست که سرمایه گذاران بسیار موفق، فلسفه های سرمایه گذاری مشابهی داشته باشند.
 
سرمایه گذار بازنده: یا هیچگونه فلسفه سرمایه گذاری ندارد و یا از فلسفه سرمایه گذاری شخص دیگری استفاده می کند.
 
4- برای انتخاب، خرید و فروش سهام، سیستم شخصی خودتان را طراحی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: او سیستم شخصی خود را برای انتخاب، خرید و فروش سرمایه گذاری ها ایجاد کرده و آزمایش کرده است.
 
سرمایه گذار بازنده: هیچگونه سیستمی ندارد یا سیستم شخص دیگری را اتخاذ کرده است، بدون آنکه آن را آزمایش و یا با شخصیت خود سازگار کند. (هنگامی که چنین سیستمی برای او مؤثر واقع نمی شود، سیستم دیگری را اتخاذ می کند که آن هم مؤثر واقع نمی شود.)
 
5- تا آن اندازه که می توانی خرید کن.
 
سرمایه گذار خبره: به تنوع بخشی اعتقاد ندارد. در صورتی که یک سرمایه گذاری، معیارهای او را داشته باشد، همیشه تا آن اندازه که می تواند به خرید آن می پردازد.
 
سرمایه گذار بازنده: اعتماد به نفس لازم برای انجام یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ را ندارد.
 
6- بر میزان بازدهی که پس از پرداخت مالیات به دست می آید، تمرکز کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از پرداخت مالیات و دیگر هزینه های داد و ستد متنفر است و فعالیت های خود را به گونه ای تنظیم می کند که پرداخت مالیات خود را به طور قانونی به پایین ترین حد برساند.
 
سرمایه گذار بازنده: متوجه تأثیر منفی مالیات ها و هزینه های معاملات بر عملکرد سرمایه گذاری در بلندمدت نیست و یا آن را نادیده می گیرد.
 
7- تنها بر روی چیزی که درک می کنی سرمایه گذاری کن.
 
سرمایه گذار خبره: تنها بر روی چیزی که درک می کند سرمایه گذاری انجام می دهد.
 
سرمایه گذار بازنده: نمی داند که یکی از پیش نیازهای ضروری موفقیت، داشتن درک عمیق از کاری است که انجام می دهد. به ندرت متوجه می شود که موقعیت های سودمند در حوزه تخصصی خود او وجود دارد.
 
8- از سرمایه گذاری در بخش هایی که با معیارهایتان سازگار نیست، اجتناب کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از سرمایه گذاری در بخش هایی که با معیارهایش سازگار نیست، اجتناب می کند. می تواند به آسانی به هر چیز دیگری نه بگوید.
 
سرمایه گذار بازنده: هیچ معیاری ندارد یا معیارهای دیگران را اتخاذ می کند نمی تواند به طمع خو نه بگوید.
 
9- تحقیقات خود را انجام دهید.
 
سرمایه گذار خبره: به طور مستمر در پی فرصت های سرمایه گذاری جدید است که با معیارهای او همخوانی داشته و کاملاً بر پایه تحقیقات خودش باشند. تنها به صحبت های سرمایه گذاران و تحلیلگرانی گوش می دهد که دلایل پرمحتوا و قابل احترامی دارند.
 
سرمایه گذار بازنده: به دنبال یک فرصت یک به هزار است که وی را در مسیر آسان تر قرار دهد. در نتیجه همیشه به دنبال "نقطه اوج فعالیت های ماهیانه" است. همیشه به هر که ظاهرش شبیه "متخصص ها" باشد گوش می دهد. به ندرت پیش از خرید مطالعه ای عمیق و اساسی انجام می دهد. تمام تحقیقات او منحصر به آخرین نکته "داغ" پیشنهادی از سوی یک کارگزار، مشاور یا روزنامه روز قبل است.
 
10- بی اندازه صبور باشید
 
سرمایه گذار خبره: این صبر را دارد که در هنگام عدم یافتن یک سرمایه گذاری منطبق با معیارهایش به انتظار بنشیند تا موردی را بیابد که مطابق معیارهایش باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: تصور می کند در همه حال باید در بازار مشغول انجام کاری باشد.
 
11- فوراً اقدام کنید
 
سرمایه گذار خبره: به محض تصمیم گیری اقدام می کند.
 
سرمایه گذار بازنده: کارها را به تعویق می اندازد.
 
12- یک سرمایه گذاری موفق را تا زمانی نگه دارید که دلیل از پیش تعیین شده ای برای فروش آن داشته باشید
 
سرمایه گذار خبره: یک سرمایه گذاری موفق را تا زمانی نگه می دارد که دلیل از پیش تعیین شده برای خروج از سرمایه گذاری به وجود آید.
 
سرمایه گذار بازنده: به ندرت قانونی از پیش تعیین شده ای برای به دست آوردن سود دارد. اغلب می ترسد که سود کم به زیان تبدیل گردد. بنابراین سرمایه گذاری خود را به پول نقد تبدیل می کند و همواره سودهای کلانی را از دست می دهد. در سال 2000 اطلاعات بایگانی شده بر کشایر در SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) آشکار ساخت که برکشایر مقدار زیادی از سهام خود در دیزنی را فروخته است. در مجمع سالیانه برکشایر در سال 2002، سهامداری از بافت سوال کرد که چرا این سهام را فروخته است. سیاست بافت این است که او هرگز درباره سرمایه گذاری هایش نظری نمی دهد، بنابراین غیر مستقیم پاسخ داد: "ما نسبت به ویژگی های رقابتی شرکت نظری داشتیم که تغییر کرد."
 
13- از سیستم خود مصرانه پیروی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از سیستم خود مصرانه پیروی کنید.
 
سرمایه گذار بازنده: دائماً سیستم خود را زیر سوال می برد، البته اگر سیستمی باشد. معیارها و اهدافش را برای توجیه کارهایش تغییر می دهد.
 
14- اشتباهات خود را بپذیرید و فوراً آنها را اصلاح کنید
 
سرمایه گذار خبره: او می داند که ممکن است اشتباه کند لحظه ای که متوجه اشتباهاتش می شود آنها را اصلاح می کند، در نتیجه به ندرت پیش می آید که مشکلات او چیزی بیش از زیان های کوچک باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: دست از سرمایه گذاری هایی که در آنها شکست خورده، نمی کشد و امیدوار است که بتواند ضررش را جبران کند در نتیجه اغلب از زیان های بزرگ رنج می برد.
 
15-اشتباهات را به تجربیات آموزنده تبدیل کنید.
 
سرمایه گذار خبره: همواره به اشتباهات به عنوان تجربیات آموزنده می نگرد.
 
سرمایه گذار بازنده: هرگز به اندزه کافی به یک روش نمی پردازد تا بفهمد چگونه آن را بهبود بخشد همواره به دنبال یک راه حل سریع و آسان است.
 
16-هزینه های خود را بپردازید.
 
سرمایه گذار خبره: سود وی با افزایش تجربه اش افزایش می یابد و اکنون با صرف وقت کمتر درآمد بیشتری کسب می کند. او هزینه های خود را پرداخته است.
 
سرمایه گذار بازنده: نمی داند که پرداخت هزینه ها یک ضرورت است به ندرت از تجربیات خود درس می گیرد و بر تکرار اشتباهاتش اصرار می ورزد تا آنجا که همه چیز خود را از دست می دهد.
 
17- هرگز در مورد کاری که در حال انجام آن هستید چیزی نگویید.
 
سرمایه گذار خبره: تقریباً هیچگاه درباره کاری که در حال انجام آن است با کسی سخن نمی گوید به اینکه دیگران در مورد تصمیمات سرمایه گذاری او چه فکری می کنند، علاقه ای ندارد و خود را درگیر آن نمی کند.
 
سرمایه گذار بازنده: همواره در مورد سرمایه گذاری های فعلی اش با سایرین صحبت می کند و به جای آنکه تصمیمات خود را با واقعیت بسنجد، آنها را با نظرات دیگران محک می زند.
 
18- بدانید که چگونه کارهای خود را به دیگران بسپارید.
 
سرمایه گذار خبره: اغلب مسئولیت های خود و یا حتی همه آنها را با موفقیت به دیگران می سپارد.
 
سرمایه گذار بازنده: مشاوران و مدیران سرمایه گذاری را به همان روشی که تصمیمات سرمایه گذاری اش را می گیرد انتخاب می کند.
 
19- بسیار پایین تر از سطح ثروت خود زندگی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: بسیار پایین تر از سطح ثروت خود زندگی می کند.
 
سرمایه گذار بازنده: احتمالاً فراتر از سطح ثروت خود، زندگی می کند (اغلب مردم چنین کاری می کنند)
 
20- پول عامل اصلی نیست
 
سرمایه گذار خبره: برای اشتیاق و کامیابی خود سرمایه گذاری می کند و نه برای پول.
 
سرمایه گذار بازنده: به واسطه پول، انگیزه پیدا می کند و تصور می کند که سرمایه گذاری راهی سریع برای دستیابی آسان به ثروت است.
 
21- عاشق کاری باشید که انجام می دهید و نه عاشق چیزی که دارید.
 
سرمایه گذار خبره: از لحاظ احساسی با فرآیند سرمایه گذاری درگیر شده است و رضایت و خرسندی خود را از آن کسب می کند و قادر است از هرگونه سرمایه گذاری شخصی دوری گزیند.
 
سرمایه گذار بازنده: عاشق سرمایه گذاری های خود می شود.
 
22- تمام فکر و ذکر خود را به سرمایه گذاری اختصاص دهید.
 
سرمایه گذار خبره: در تمام مدت شبانه روز به فکر سرمایه گذاری است.
 
سرمایه گذار بازنده: فکر و زمان خود را به طور کامل به رسیدن به اهداف سرمایه گذاری خود اختصاص نمی دهد؛ حتی اگر بداند که آن اهداف چه چیزهایی هستند.
 
23- سرمایه خود را در جریان فعالیت اصلی خود قرار دهید.
 
سرمایه گذار خبره: پول خود را در همان حوزه هایی که بیش از همه دوستشان دارد صرف می کند. برای مثال وارن بافت 99 درصد از سرمایه خود را در سهام برکشایرهاثوی قرار داده است، به همین ترتیب جورجی شوارتز بیشتر حجم پول خود را در صندوق کوآنتوم حفظ می کند. برای شوارتز و بافت سرنوشت دارایی شخصی خودشان با سرنوشت دارایی افرادی که پول خود را به مدیریت آنها واگذار کرده اند، یکسان است.
 
سرمایه گذار بازنده: در میان سرمایه گذاری ها، مقادیری کمی به سرمایه خود اضافه می کند. در واقع فعالیت های سرمایه گذاری او غالباً برای ثروتش مخاطره آمیز است. وجوه مورد نیاز سرمایه گذاری های خود و جبران زیان های خود را از جای دیگری همچون سودهای تجارت، حقوق، صندوق بازنشستگی، برنامه های پاداش دهی شرکت و .. تأمین می کند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 25.03.2015
چهار شنبه 5 فروردين 1394 ساعت 23:10 | بازدید : 403 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 25.03.2015

سهام ایالات متحده در روز سه شنبه برای دومین روز متوالی افت پیدا کردند که به دلیل آمار اقتصادی بهتر از حد انتظاری بود که احتمالاً منجر به افزایش نرخ بهره در آن کشور شوند. شاخص بهای مصرف کننده در ایالات متحده در فوریه 0.2% رشد پیدا کرد. این برای اولین بار از اکتبر تاکنون است که شاخص بهای مصرف کننده در مقیاس ماهیانه رشد پیدا می کند و به دلیل افزایش بهای بنزین و افزایش بهای موادغذایی و مسکن است که بهای مصرف کننده را افزایش داده اند. شاخص پایۀ بهای مصرف کننده که در آن بهای موادغذایی و انرژی لحاظ نمی گردند برای دومین ماه متوالی 0.2% رشد پیدا کرد در حالیکه پیش بینی می شد 0.1% افزایش گزارش شود. فروش مسکن نوساز در فوریه با 7.8% افزایش به 593,000 واحد رسید که بهترین ماه فروش طی هفت سال قبل محسوب می شود. قیمت مسکن در ژانویه طبق شاخص بهای مسکن متعلق به آژانس مالی مسکن فدرال 0.3% افزایش پیدا کرد. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit از رقم 55.1 در فوریه به رقم 55.3 در ماه مارس رسید که بهترین رقم از ماه اکتبر تاکنون محسوب می شود. سرمایه گذاران نگران این موضوع هستند که پیشرفت در شاخص های اقتصادی، فدرال ریزرو را وادار کند که هزینه های استقراض را زودتر از موعد افزایش دهند چراکه سیاستگذاران در روز چهارشنبه اعلام کردند که تصمیم گیری شان به عملکرد آیندۀ اقتصاد کشور بستگی دارد. دلار تقویت شد بطوریکه شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با 0.1% رشد به 97.1890 واحد رسید. امروز در ساعت 13:30 CET آمار مربوط به سفارشات کالاهای بادوام در فوریه منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است.

Dow Jones Industrial Average stock market index
 


بازارهای سهام اروپا پس از انتشار آمار بهتر از حد انتظار مربوط به کسب و کار در آلمان و فرانسه رشد پیدا کردند. این آمارها نشان دادند که اقتصاد منطقۀ یورو در مسیر روند بهبود قرار دارد و در نتیجه ارزش یورو در برابر دلار مجدداً کاهش پیدا کرد. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.3درصدی پیدا کرد. شاخص ترکیبی مدیران خرید متعلق به Markit برای منطقۀ یورو که معیاری است برای سنجش بخش خدمات و بخش تولید، در ماه مارس تا 54.1 رشد پیدا کرد که بالاترین سطح طی 46 ماه اخیر محسوب می شود. شاخص DAX30 در آلمان که از ابتدای سال تاکنون 20% رشد داشته است، 0.9% رشد پیدا کرد. سهام اروپا از ابتدای برنامۀ تزریق پول به اقتصاد توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که شامل خرید ماهیانۀ 60 میلیارد یورو اوراق قرضۀ دولتی و دیگر دارائی ها می شود رشد پیدا کردند و همزمان ارزش یورو کاهش پیدا کرد که به نفع صادر کنندگان اروپایی است چراکه کالاهای شان برای صادرات ارزان تر تمام می شوند. همچنین کاهش بازدهی اوراق قرضه باعث شد تا سهام جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا کنند و بخشی از نقدینگی تزریق شده به اقتصاد توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا راهی بازارهای سهام شد که منجر به رشد این بازارها گردید. امروز در ساعت 10:00 CET شاخص ضریب اطمینان کسب و کار متعلق به Ifoبرای ماه مارس در آلمان منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است.

شاخص Nikkei در ژاپن امروز رشد پیدا کرد چراکه سرمایه گذاران پیش از آنکه در ادامۀ این هفته سود سهام را از دست دهند، اقدام به فروش سهام نمودند. شاخص Nekkie از ابتدای سال تاکنون 13% رشد پیدا کرد چراکه سیاست تسهیلی پولی بانک مرکزی ژاپن باعث ضعف یورو شده است و همین امر منجر به افزایش درآمد شرکت های صادراتی ژاپنی شده است.

قیمت های نفت در روز سه شنبه دچار واگرایی شدند چراکه قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه در بورس Nymex رشدی 0.1درصدی پیدا کرد در حالیکه قیمت نفت برنت

قیمت طلا در روز سه شنبه برای پنجمین روز متوالی افزایش پیدا کرد.

قیمت های شکر در حال کاهش هستند چراکه انتظار می رود بازار جهانی برای سال برداشت 2014-2015 برای پنجمین بار متوالی با مازاد مواجه شود. قیمت شکر طی 5 سال اخیر بیش از 85% کاهش پیدا کرده است.

Sugar prices
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟ (+عکس)
چهار شنبه 5 فروردين 1394 ساعت 23:5 | بازدید : 463 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می دانید ؟ 

قتی واژه کشور را به کار می‌بریم، ناخودآگاه محدوده جغرافیایی وسیع با جمعیتی زیاد را به یاد می‌آوریم، اما در میان بیش از 200 کشور جهان، کشورهایی هستند که کمتر از حتی یک کیلومتر مربع (!) مساحت دارند، با این وجود گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.


به گزارش ایسنا، کشورهای لی‌لی‌پوتی در دنیا هستند که حتی به اندازه یکی از شهرهای یک کشور بزرگ گسترده نیستند. اکثر این کشورها در اروپا، منطقه کارائیب و اقیانوسیه قرار دارند.

برخی از کشورها با فرهنگ و دولت مستقل خود در عین دورافتادگی، از جمله ثروتمندترین نقاط جهان به حساب می‌آیند.

1. واتیکان، کوچکترین کشور مستقل جهان

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

واتیکان کوچکترین کشور جهان است که تنها و تنها 440 مترمربع مساحت دارد! واتیکان محل اقامت پاپ را با نام «سریر مقدس» هم می‌شناسند. کوچکترین کشور جهان در دل شهر رم، پایتخت ایتالیا قرار دارد و مرکز اصلی کلیسای کاتولیک است. کلیسای «سن پیترو» که بزرگترین کلیسای جهان و مامن آثار بزرگ هنری دوره رنسانس است، در این کشور واقع است. واتیکان، با جمعیتی حدود ۸۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود. درآمد واتیکان از کمک‌های داوطلبانه بیش از یک میلیارد عضو کلیساهای کاتولیک در سرتاسر جهان تامین می‌شود. فروش تمبرهای پستی، درآمدهای گردشگری و فروش بلیت ورودی موزه‌ها نیز از دیگر منابع مالی کوچکترین کشور جهان است. 

2. موناکو، حیاط خلوت میلیاردرها

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

موناکو در «فرنچ ریویرا» واقع و محل سکونت تعداد زیادی از میلیونرها و میلیاردرهای جهان است. این کشور که تنها دو کیلومترمربع وسعت دارد، به قمارخانه‌ها و ابزار تجملاتی‌اش شهرت دارد. افراد مشهور و ثروتمند بسیاری به این جزیره می‌روند و تعطیلات خود را در آن سپری می‌کنند. بیشتر ساکنین این جزیره فرانسوی‌زبان هستند، چرا که موناکو از سه طرف در انحصار مرزهای فرانسه است و از یک طرف به دریای مدیترانه راه دارد. با 36 هزار نفر جمعیت، موناکو پرجمعیت‌ترین کشور جهان لقب گرفته است. پرطرفدارترین رویداد سالانه این کشور، مسابقات فرمول یک است که مسیر آن از وسط شهر می‌گذرد.

3. نائورو، چاق‌ترین ملت دنیا

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

جزیره 21 کیلومترمربعی نائورو در شرق استرالیا واقع است و به کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان ملقب است. در دهه 1980 این منطقه از مهمترین منابع فسفات بوده اما اکنون از رادار گردشگران بین‌المللی خارج است. این جزیره که پیش از این pleasant island نامیده می‌شد، اکنون با معادن خالی فسفات، 90 درصد نرخ بیکاری دارد. 10 درصد باقی‌مانده ساکنین این کشور، در دولت مشغول به کارند. جالب است بدانید که نائورو، چاق‌ترین ملت جهان را دارد؛ 97 درصد مردان و 93 درصد زنان این سرزمین از اضافه‌وزن رنج می‌برند، به همین دلیل بالاترین آمار ابتلا به دیابت نوع دو جهان، از آن این کشور است. 40 درصد جمعیت این جزیره به بیماری دیابت مبتلا هستند.

4. تووالو، ‌کشوری با یک بیمارستان

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

تووالو که سابقا جزایر «الیس» نام داشت، در غرب استرالیا واقع است. این کشور 26 کیلومترمربعی، 10 هزار نفر جمعیت دارد. تنها یک بیمارستان در جزیره اصلی تووالو وجود دارد. این مجمع‌الجزایر تا سال 1978 جزو خاک بریتانیا به حساب می‌آمد. راه پیدا کردن به خاک این سرزمین کوچک خیلی سخت است، بنابراین صنعت گردشگری در آن رونق ندارد. در سال 2010 کمتر از 2000 نفر وارد خاک تووالو شدند که 65 درصد آن‌ها به دلایل کاری به این کشور سفر کرده بودند.

5. سن مارینو، قدیمی‌ترین پادشاهی جهان

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

جمهوری سن مارینو با 61 کیلومترمربع در دل ایتالیا قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین پادشاهی‌های جهان را دارد. این کشور که یکی از سه کشور کوچک اروپاست، از ثروتمندرین‌های جهان به شمار می‌رود و 30 هزار نفر جمعیت دارد. داشتن درصد بی‌کاری بسیار پایین، یکی از امتیازات این کشور اروپایی است.

6. لیختن‌اشتاین، ثروتمندترین کشور جهان

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

مردم این کشور آلمانی‌زبان تنها ملتی هستند که به طور کامل از کوهستان‌های آلپ زندگی می‌گذرانند. لیختن‌اشتاین بین سوئیس و اتریش واقع شده و تنها با 160 کیلومترمربع مساحت، لقب «ثروتمندترین کشور جهان» را یدک می‌کشد. نرخ بیکاری در این کشور کوچک 1.5 درصد، یعنی پایین‌ترین حد ممکن در دنیاست. این کشور فاقد فرودگاه است، بنابراین برای سفر به آن باید به فرودگاه زوریخ سوئیس بروید. کشور لیختن‌اشتاین همچنان توسط یک شاهزاده اداره می‌شود.

7. سنت کیتس و نویس، ‌میزبان گردشگران غواصی

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟


این دو جزیره کارائیبی اولین مکان‌هایی بودند که توسط اروپایی‌ها اشغال شدند، اما اکنون درآمد این کشور مستقل 261 کیلومترمربعی از طریق فعالیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی تامین می‌شود. زیستگاه وسیع و بی‌نظیر دریایی سنت کیتس و نویس، این جزایر را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگرانی تبدیل کرده که به غواصی علاقه‌مندند. این کشور که سال‌های متمادی صادرکننده نیشکر و دیگر محصولات کشاورزی به اقصی‌نقاط جهان بوده، اکنون مملو از هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی است که از مسافران خارجی میزبانی می‌کنند.

8. مالدیو، کوچکترین کشور آسیا

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

با احتساب مساحت و جمعیت، مالدیو کوچکترین کشور آسیا است. این مقصد گردشگری پرطرفدار در دریای هند واقع است و شامل بیش از 1192 جزیره مرجانی می‌شود. مساحت کلی این مجمع‌الجزایر 300 کیلومترمربع می‌رسد. مالدیو یکی از پراکنده‌ترین کشورهای جهان است و زمانی کلونی کشورهای مختلفی چون پرتغال، هلند و انگلستان بوده، اما از سال 1965 کشوری مستقل است. امروز مالدیو به دلیل بهره بردن از مزایای اکوتوریستی همچون شن‌های معروفش و آب‌های شفاف و آبی‌رنگش، مقصد جذابی برای گردشگران بین‌المللی حساب می‌آید.

9. مالتا، میراث 7000 ساله در دل دریای مدیترانه

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟

مالتا هم کشوری جزیره‌ای‌ است، اما در دریای مدیترانه واقع است. سه جزیره که جمع همه‌شان به 316 کیلومترمربع می‌رسد را جمهوری مالتا را تشکیل می‌دهند؛ گُزو، کومینو و بزرگترین آن‌ها مالتا. 450 هزار نفر در این جزیره ساکن هستند و آن را تبدیل به یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان با توجه به مساحتش کرده‌اند. مالتا با هوای آفتابی، شب‌های پر جنب‌وجوش، سواحل دیدنی و تاریخی غنی، یکی از محبو‌ب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است.

10. گرانادا، جزیره ادویه‌ها

از کشورهای لی‌لی‌پوتی جهان چه می‌دانید؟
 

«گرانادا» جزیره‌ای کارائیبی با مساحتی 344 کیلومترمربعی است که به «جزیره ادویه‌ها» شهرت دارد. این کشور بزرگترین تولیدکننده جوز هندی در جهان است. گرانادا که در شمال غربی ترینیداد و توباگو واقع است، از سال 1649 تا 1763 مستعمره فرانسه بود. تاثیر فرهنگ و سنن فرانسوی هنوز در آیین‌های ملت این سرزمین مشاهده می‌شود. کریکت ورزش محبوب گرانادایی‌هایی است. این جزیره که از مقاصد پرطرفدار گردشگری است، با معماری و هنر تاثیرپذیرفته از فرهنگ فرانسوی‌ها، از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 23.03.2015
دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 23:31 | بازدید : 456 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 23.03.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا 17 مارس را پوشش می دهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران از معاملات خالص خریدشان روی دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی major currencies کاسته اند و آن از رقم 43.38 میلیارد دلار در هفتۀ قبل به رقم 38.58 میلیارد دلار رسانده اند. این کاهش ناشی از بیانیه بانک فدرال می باشد که درتاریج 18 مارس اعلام شد. می توان نتیجه گرفت که شرکت کنندگان بازار انتظار داشتند که بانک فدرال رزرو به سفت سیاست های پولی اقدام خواهد کرد.همانطور که در جدول روحیۀ CFTC مشاهده می شود سرمایه گذاران روی جفت ارز USD / CHF مواضع کوتاه بیشتر گرفته اند و بقیه ارزها همینک فروش خالص در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند. موقعیت فروش یورو در برابر پوند گسترش یافته است. حجم معاملات کوتاه روی یورو برای دومین هفته متوالی رشد کرده است و در حال حاضر با افزایش 1.45 میلیارد دلار به سطح 25.7 میلیارد دلار رسیده است. یورو هنوز هم محبوب ترین ارز در برابر دلار به حساب می آید. مجموع موقعیت کوتاه روی پوند با 0.42 میلیارد دلارافزایش به منفی 3.49 میلیارد دلار رسیده است. بر خلاف هفته گذشته، شرکت کنندگان بازار شروع به خرید بیشتر ین و دلار استرالیا نموده اند. موقعیت کوتاه روی ین ژاپن با 1.18 میلیارد دلار کاهش به سطح منفی 4.95 میلیارد دلار رسیده است. ین ژاپن هنوز هم در رتبه دوم در میان ارزهای اصلی در برابر دلار را دارد. موقعیت فروش دلار استرالیا کاهش بیشتری از خود نشان داد: اگر در هفته گذشته به میزان 5.86 میلیارد دلار فروش شده بود، در حال حاضر به منفی 2.2 میلیارد دلار رسیده است. شرکت کنندگان بازار همچنان به رشد دلار کانادا انتظار دارند: مقدار پوزیشن های کوتاه روی این ابزار با 0.51 میلیارد دلار کاهش به منفی 2.57 میلیادر دلار رسیده است. 

 

commitment of traders
 

 

 

commitment of traders net long short
 

 

 

commitment of traders weekly change
 

 

 

market sentiment ratio long short positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 208
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 355
:: بازدید ماه : 1306
:: بازدید سال : 10206
:: بازدید کلی : 130747