بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:46 | بازدید : 478 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه با افت بورس 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بین رفت و زیان سرمایه‌گذاران به 50 درصد رسیده است، پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بورس ارائه کرد.
 
 
خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس

 

علیرضا قدرتی به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از یکسال از شروع بحران و افت شاخص‌های بورس گذشته و طی این مدت سهامداران بورس ضررهای بسیاری متحمل شده‌اند، ولی عکس العمل مناسبی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسوولان ذیربط صورت نگرفت. وی به مراحل سه گانه افت بورس اشاره کرد و افزود:بحران بورس تاکنون سه مرحله داشت که مرحله اول ناشی از تصمیمات مجلس در افزایش بی سابقه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش بهره مالکانه معادن بود که موج اول سقوط قیمتها را در بر داشت.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی بحران ناشی از سرایت بحران بازار پول به بازار سرمایه بود،یادآور شد: افزایش لجام گسیخته نرخ سپرده بانکی و رقابت منفی بانکها در پرداخت سود سپرده بیشتر، باعث مهاجرت نقدینگی از بورس به سمت سپرده های بانکی شد. امری که به باور قریب به اتفاق کارشناسان زمینه ساز بحرانی بزرگ در حوزه بانکداری ایران خواهد بود. قدرتی اضافه کرد:مرحله بعدی بحران، ناشی از افت قیمت جهانی نفت و تمدید مذاکرات هسته‌ای بود که شوک قیمتی سنگینی به قیمت های سهام وارد آورد و باعث سلب اعتماد سرمایه گذاران و ایجاد ترس در بازار سرمایه شد.

به گفته این فعال بازار سرمایه، مشکل بزرگتر زمانی نمایان شد که مسئولان ذیصلاح قبول نمی‌کردند بازار دچار بحران شده و اعتقاد داشتند که این مریض مشکلی نداشته به زودی سلامتی خود را بدست خواهد آورد در حالی که با تاخیر هر چه بیشتر حال این مریض بدتر شده و درمانهایی که می توانست زمانی برای این مریض موثر واقع شود با تشدید بحران کارایی خود را از دست می داد.

زیان 50 درصدی سرمایه گذاران
معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد در ادامه عنوان کرد:از ابتدای سال بر اساس شاخص قیمتی و به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس، سهامداران بیش از 27 درصد زیان کرده اند که حتی با فرض صحت این موضوع اگر زیان عدم النفع سهامدارن را حداقل 20 درصد در نظر بگیریم، سرمایه گذاران حدود 50 درصد زیان کرده‌اند.

شاخص بورس، افت واقعی قیمت ها را نشان نمی دهد
قدرتی تصریح کرد:مشکل دیگری که باعث شد عمق بحران بورس به طور کامل مشخص نشود، نحوه محاسبه شاخص بورس بود که بیانگر افت واقعی قیمت سهام نبود به گونه ای که به طور متوسط قیمت سهام شرکتها بیش از 40 درصد افت کردد ولی شاخص بورس افت فقط 17 درصدی را نشان می دهد که این نقیصه باید به سرعت برطرف شود.

80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس رفت

عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع بحران ارزش بازار سرمایه با احتساب تقسیم سود 50 هزار میلیارد تومانی از رقم 426 هزار میلیارد تومان به 345 هزار میلیارد تومان رسید یعنی بیش از 80 هزار میلیارد تومان از دارایی های بورس از بین رفته است و با احتساب سهم حدود 85 درصدی دولت و بخش های شبه دولتی از بورس رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان از ارزش دارایی های دولت و بخشهای شبه دولتی در بورس کاسته شده است در حالی که درآمدی که دولت از افزایش بهره مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه 1393 نصیبش شد چیزی در حدود 3200 میلیارد تومان یود.

به گفته وی،نخستین گامی که برای مواجهه با وضعیت فعلی بورس باید برداشته شود قبول وجود بحران است چرا که تا زمانی اعتقادی به وجود بحران نداشته باشیم قدمی برای آن برنخواهیم داشت.

تردید در تاثیر مصوبات کمیته ثبات بر بورس
وی تصریح کرد:خوشبختانه طی هفته های گذشته دولت با تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه و با حضور نمایندگانی از معاون اول و وزارتخانه های نفت، اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، رفاه و مسولان سازمان بورس اقداماتی برای جلوگیری از شدت یافتن بحران بورس صورت دادند که مهمترین آنها تکلیف مسئله کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و نرخ خوراک و نرخ محصولات دریافتی از آنها، تعیین فرمول خوراک پتروشیمی ها و واگذاری محاسبه فرمول با فرض تعامل بین شرکتهای پتروشیمی به وزارت نفت و کاهش نرخ بهره مالکانه معادن در بودجه سال آینده و اجازه به بانکها برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری در مجلس بود که امید است هر چه زودتر این موارد اجرایی شده تا از تشدید هر چه بیشتر وضعیت موجود بورس جلوگیری کند.

قدرتی اظهار کرد: نکته‌ای که در خصوص اقدامات این کمیته می‌توان گفت میزان اثر گذاری این اقدامات با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه است به عنوان مثال در صورتی که تکلیف مساله کیفی سازی 3 ماه پیش روشن می شد با قیمت‌های نفت بالای 80 دلار می توانست انرژی مثبتی به بورس تزریق کند و لیکن با از دست رفتن زمان و افت قیمت جهانی نفت به کمتر از 50 دلار میزان تاثیر این مصوبه مورد سوال و تردید واقع می شود.

ابهام در تزریق نقدینگی بانکها به بورس

عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد در ادامه گفت: همچنین مصوبه اجازه سرمایه گذاری بانکها در صندوق های سرمایه گذاری با وجود زیان بسیار شدید بانکها طی امسال از بابت سرمایه گذاری در بورس از یک طرف و مشکل جدی نقدینگی بانکها که خود باعث افزایش نرخ سود سپرده و رقابت ناسالم بانکها با یکدیگر شده است، اراده جدی مدیران بانک‌ها برای تزریق نقدینگی به بورس را به علامت سوال بزرگی مواجه کرده است.

به گفته عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد،مسئله نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها با کاهش قیمت جهانی نفت و ضریب وابستگی قیمت گاز با نفت و ورود محموله های بزرگ LNG تولیدی از گاز شیل آمریکا به بازار های جهانی و افت سنگین قیمت گاز نیز مورد سوال فعالان این بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نفس این اقدامات پسندیده و قابل تقدیر بوده و در بلند مدت می تواند به بازار سرمایه کمکهای شایانی کند،اذعان کرد: نکته اساسی در این مرحله انجام تدابیر و راه حل های کوتاه مدت برای جلوگیری از مرگ این بیمار بوده تا با تثبیت علایم حیاتی در بلند مدت به فکر درمان قطی آن بود.

اعتماد از دست رفته باید برگردد
قدرتی گفت:به نظر می رسد اصلی ترین هدف کوتاه مدت مسولان مربوطه و کمیته بازار برگرداندن اعتماد از دست رفته بورس است که می توان از طریق دخالت مستقیم صندوق توسعه بازار سرمایه در تزریق نقدینگی به بورس و جلوگیری از افت بیشتر قیمتها اشاره کرد.

وی یادآور شد:امروزه در همه جای دنیا در زمان وقوع بحران دولت ها به طور مستقیم وارد عمل شده و با اقدامات حمایتی و تزریق نقدینگی ترس بازار را از بین برده و از تعمیق بیشتر بحران جلوگیری می کنند همانند اقداماتی که در بحران جهانی سال 2008 صورت گرفت.

پیشنهادی برای بهبود اوضاع
این فعال بازار سرمایه پیشنهاد کرد:از جمله پیشنهادهایی که می توان برای تقویت صندوق حمایت از بازار مطرح کرد اختصاص بخشی از درآمد شرکتهای موجود در بورس به صندوق توسعه بازار(به عنوان مثال یک درصد) که تقریبا با فرض سود 75 هزار میلیارد تومانی شرکتهای بورسی در سال1393 رقمی معادل 750میلیارد تومان به منابع صندوق افزوده و باعث افزایش نقش و قدرت صندوق در حمایت از بورس خواهد شد.

وی ادامه داد:همانند چیزی که در سایر نقاط دنیا برای سپرده گذاران بانکی در قالب صندق ضمانت و بیمه سپرده گذارن ایجاد کرده اند.علاوه بر این می توان به تقویت نهادها و تشکل های غیر دولتی نظیر کانون های سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و تقویت بازارگردانی از سوی شرکتهای مختلف و ارائه ابزارهای جدید کنترل ریسک در بورس به عنوان اقدامات ضربتی برای تثبیت بازار سرمایه اشاره داشت.

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


روحیۀ بازار - 09.02.2015
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:43 | بازدید : 392 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 09.02.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا سوم فوریه را پوشش می دهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران در هفتۀ گذشته معاملات خالص خریدشان روی دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی را از 44.25 به 45.76 میلیارد دلار رسانده اند. تمامی ارزهای اصلی فروش در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند و حجم زیادی از فروش یورو ایجاد شده است. روحیۀ فروش یورو افزایش یافته است و میزان فروش خالص به 28.1 میلیارد دلار رسیده است که در هفتۀ گذشته افزایشی 1.9 میلیارد دلاری پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش فروش یورو از سال 2012 تاکنون محسوب می شود. زوال ضریب اطمینان یورو غافلگیرکننده نیست چراکه تحت تاثیر برگزاری انتخاب در یونان در 25 ژانویه است که طی آن حزب «سیریزیا» که مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی است برندۀ انتخابات شد و دور تازه ای از مذاکرات پیرامون بدهی یونان با اعتباردهندگان بین المللی و کاهش اقدامات ریاضت اقتصادی آغاز شدند. همزمان معاملات فروش خالص روی JPY ، CHF و CBP کاهش پیدا کردند و معاملات خالص خرید و فروش افت پیدا کردند که بازتاب دهندۀ کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران در شرایطی است که عدم اطمینان ها پس از اقدام بانک مرکزی سوئیس برای برداشتن کف نرخ مبادله ای با یورو افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر، ضریب اطمینان روی دلار استرالیا نیز کاهش یافت که به دلیل انتظارات سرمایه گذاران دربارۀ احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا است. 

 

commitment-of-traders
 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تجمع دانشجویان مقابل وزارت خارجه
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:34 | بازدید : 499 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تجمع دانشجویان مقابل وزارت خارجه

 
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


کمربند زرین ناصرالدین شاه
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:20 | بازدید : 510 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

کمربند زرین ناصرالدین شاه

کمربند زرین یکی از اشیاء تاریخی در موزه جواهرات ملی است.یک قطعه زمرد منحصر بفرد به وزن حدود یکصد و هفتاد و شش قیراط که با شصت قطعه الماس برلیان و 145 قطعه الماس فلامک تزئین شده است، اساس این کمربند را تشکیل داده است. طول بند زربافت آن 119 سانتیمتر بوده و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است.

 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


سیاست‌های نفتی و آینده نفت
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:18 | بازدید : 702 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سیاست‌های نفتی و آینده نفت

چکیده: منافع استراتژیک بلندمدت سیاسی واقتصادی موجود در پشت معاملات نفتی سبب شده است که روند بازارهای جهانی نفت براساس تفکری، منطقی و عقلانی نباشد. به اعتقاد وحید پورعلی تحلیلگر ارشد اقتصادی در پشت هر معامله‌ای منافع گروه‌های خاص مورد توجه قرار گرفته است

منافع استراتژیک بلندمدت سیاسی واقتصادی موجود در پشت معاملات نفتی سبب شده است که روند بازارهای جهانی نفت براساس تفکری، منطقی و عقلانی نباشد. به اعتقاد وحید پورعلی تحلیلگر ارشد اقتصادی در پشت هر معامله‌ای منافع گروه‌های خاص مورد توجه قرار گرفته است. لذا باید توجه داشت که حرکت فعلی کشورهای تولیدکننده نفت باید به‌گونه‌ای باشد که در انتها موجب ضرر و زیانشان نگردد و منافع درازمدت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تامین کند. به گزارش ستاد خبری همایش 94 به نقل از موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان، در شش ماهه دوم سال 2014 به علت عرضه بیشتر و محدودیت تقاضای نفت شاهد سقوط قیمت نفت بودیم. روند کاهشی قیمت نفت به وضوح خود را در 20 ژوئن 2014 نشان داد. از عوامل اصلی موثر بر کاهش قیمت نفت، می‌توان به مواردی ازجمله کاهش تقاضای نفت در جهان به علت رکود اقتصادی، عدم تمایل تولیدکنندگان موثر در بازار (عربستان، روسیه و...) نسبت به کاهش سطح تولید، افزایش ارزش دلار(به علت قیمت‌گذاری نفت بر حسب دلار) نسبت به سایر ارزها و حرکت رو به رشد اقتصاد این کشور و کندی محسوس در روند افزایشی تجارت جهانی اشاره کرد.

البته نباید از نقش گسترش استفاده از انرژی‌های پاک به‌خصوص سیستم‌های سولار، کاهش مصرف سوخت به علت پیشرفت‌های تکنولوژیک و کاهش دامنه نوسانات منطقه خاورمیانه غافل شد. رکود جهانی درحال حاضر دامن‌گیر حوزه یورو، ژاپن است. در بعضی نقاط مانند روسیه این رکود با اعمال تحریم‌های اخیر به مرحله بحران رسیده است. تولیدکنندگان عمده نفت درحال حاضر تمایلی نسبت به کاهش تولید ندارند. گذشته از وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی که مانع کاهش تولید می­گردد، این کشورها با کاهش تولید، خود سبب افتادن مشتریان به چنگ سایر رقبا در این بازار می­گردند لذا از منظر استراتژیک ترجیح می‌دهند تا این کاهش قیمت شدید را تحمل کنند و تن به کاهش تولید ندهند. کشورهای اشاره شده این شدت سقوط نفت را کوتاه‌مدت دیده و انتظار افزایش قیمت طلای سیاه را دارند. رشد اقتصاد آمریکا که به تنهایی 23 درصد از تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد، بسیار چشمگیر بوده. هدف‌های این غول اقتصادی ازجمله بیکاری 5 درصد، تورم 2 درصد و رشد اقتصادی 2.7 درصد به‌طور شگفت‌انگیزی تحقق پیدا کرده است. تحقق این اهداف سبب گشته است تا دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای تاثیرگذار قدرت‌نمایی کند ولی این قدرت گرفتن، سبب گران شدن کالا و خدمات بر پایه دلار می‌گردد. به همین دلیل شاهد خواهیم بود که صادرات کالا و خدمات آمریکا با کاهش روبه‌رو گردد لذا تقویت دلار در بلندمدت نمی‌تواند در دستورکار قرار گیرد. سه منبع از پنج منبع اصلی نفت جهان در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. این سه منبع در کشورهای ایران، عراق و عربستان‌سعودی قرار دارند که هر کدام به نحوی دستخوش مشکلاتی بوده‌اند. پیشرفت مذاکرات ایران با 1+5، کنترل ناامنی‌ها در عراق و ثبات نسبی در عربستان‌سعودی سبب شده است تا تولید نفت این منطقه استراتژیک دارای ثبات باشد.

جهان اسیر نفت یا نفت اسیر جهان؟

نفت 140 دلاری تاثیر بسیار قدرتمندی در امکان توجیه اقتصادی طرح‌های نوآورانه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده داشت. درصورتی که این قیمت برای بازار محقق نمی­شد، دولت‌ها حتی با پرداخت یارانه هنگفت در این بخش‌ها هم نمی‌توانستند به چنین اهدافی دست یابند. درصورتی که نفت طی 5 سال آینده در قیمت حدود هر بشکه 90 دلار باقی می­ماند اتحادیه اروپا با فرض ثبات نسبی همانند تقاضای سال 2012 (18.47 میلیون بشکه در روز) باید طی 5 سال رقمی در حدود3033 میلیارد دلار به صادرکننده‌های نفت پرداخت می‌کرد.



|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:16 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: صنایع پوشاک و نساجی در ایران 25 هزار میلیارد تومان بازار داشته که 17 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پوشاک و مابقی به پارچه و فرش اختصاص دارد.
 
 
بازار 17 هزار میلیارد تومانی پوشاک در ایران

 

مهدی یکتا گفت: 70 درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به 100 درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود. وی افزود: سالانه 4.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد می‌شود. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه میلیون دلار واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی انجام می‌شود. آنها این میزان اندک واردات را به صورت رسمی انجام می‌دهند تا در زمان بازرسی‌ها بتوانند اسناد واردات رسمی را نشان دهند وگرنه نمایندگان رسمی برندهای خارجی هم بخش عمده کالاهای خود را از طریق کانال‌های غیررسمی و قاچاق وارد می‌کنند.

یکتار در توضیح علت رونق قاچاق در بازار پوشاک ایران گفت: به این دلیل که پوشاک، کالای لوکس تشخیص داده شده، تعرفه وارداتش 100 درصد است و هزینه آن در صورت ورود از مبادی رسمی دو برابر می‌شود. در مقابل این تعرفه 100 درصدی، یک شبکه قاچاق قدرتمند وجود دارد که خریدها را از بازارهای ترکیه به ازای هر کیلوگرم 10 دلار در تهران تحویل می‌دهند. یعنی برای هر لباس فقط حدود 35 هزار تومان؛ بنابراین خیلی منطقی است که فعالان این بازار ترجیح دهند کالاهای خود را از کانال‌های غیررسمی وارد کشور کنند چون هزینه‌ها غیرقابل مقایسه است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که باید محل عرضه کالای قاچاق ناامن شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 12 هزار واحد صنفی تنها در شهر تهران پوشاک عرضه می‌کنند. نهادهای مسئول می‌توانند مقابله با کالای قاچاق را از همین 12 هزار واحد شناسنامه‌دار آغاز و محل عرضه پوشاک قاچاق را ناامن کنند، اما صنف مربوطه حاضر به برخورد با کالای قاچاق و واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای قاچاق نیست. خوشبختانه با دستور مستقیم وزیر صنعت، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمیته‌ای به ریاست قائم مقام وزارتخانه تشکیل شده که مسئولیت ساماندهی واردات این کالا را بر عهده دارد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، ملاحظه‌کاری را کنار بگذارد و حداقل سهم 70 درصدی کالای قاچاق را به 60 درصد کاهش دهد، فضا برای فعالیت تولیدکننده‌های داخلی باز می‌شود. وی در ادامه گفت: برخی فعالیت‌ها و مجوزها در بازار پوشاک به صورت فراقانونی صورت می‌گیرد. اکنون در تهران یک برند خارجی 90 نمایندگی دارد. چرا با این نمایندگی‌های کذایی که همگی مدعی هستند از دفتر فروش دوبی آن شرکت نمایندگی گرفته‌اند برخورد نمی‌شود؟ این بی‌تفاوتی در شرایطی است که تولیدکننده داخلی باید همه مجوز‌ها، محدودیت‌ها و چالش را برای فعالیت تولیدی خود در نظر بگیرد.

یکتا، توزیع و پخش محصول را یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان ایرانی، دانست و گفت: تولیدکننده‌ای که بتواند محصول خود را مستقیم به دست مصرف‌کننده برساند، موفق‌تر خواهد بود. اگر ما بتوانیم به تولیدکنندگان‌مان کمک کنیم که محصولات خود را راحت‌تر و با هزینه کمتری به دست مصرف‌کننده برسانند، فضا را برای عرضه کالای خارجی تنگ کرده‌ایم. کارشناسان معتقدند فروش صحیح در بازارهای داخلی نوعی صادرات است، چراکه برطرف کردن نیازهای داخلی با محصولات تولید داخل، مانع از خروج ارز برای واردات کالاهای خارجی می‌شود.

وی افزود: باید بپذیریم که طی سال‌های گذشته و با رواج آشکار قاچاق پوشاک، این صنعت دچار آسیب شده است چون این صنعت یک صنعت مادر است و صنایع دیگری آن را پشتیبانی می‌کنند. حال که صنعت اصلی ضربه خورده است، صنایع وابسته نیز دچار چالش شده‌اند. نیروهای انسانی و کارشناسان این صنایع هم رفته رفته در حال تحلیل رفتن هستند و روند تربیت نیروهای فنی و کارشناس در این صنعت کند شده است.

یکتا ضمن ابراز تاسف از کاهش میزان صادرات صنعت پوشاک گفت: وقتی یک صنعت ضعیف شود، توان صادراتی خود را نیز از دست می‌دهد. ما در سال 1389 حدود 120 میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که این رقم در حال حاضر تا حدود 40 میلیون دلار کاهش داشته است. این در شرایطی است که ترکیه 20 میلیارد دلار صادرات پوشاک داشته و قصد دارد این رقم را تا سال 2020 به 80 میلیارد دلار برساند. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه گفت: ایرانی‌ها سالانه سه میلیون دست کت و شلوار مصرف می‌کنند. سقف ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی 500 هزار دست است و 2.5 میلیون دست دیگر از خارج تامین می‌شود. چنانچه دولت از تولیدکنندگان تنها در همین بخش حمایت کند، هم حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج نمی‌شود و هم فرصت‌های شغلی جدیدی برای جوانان ایجاد می‌شود.

یکتا به موانع رشد صنعت پوشاک اشاره و اظهار کرد: برندسازی در صنعت پوشاک ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود چراکه تولیدکننده‌ها در ایران اگر از یک حد بزرگتر شوند، در معرض چالش‌ها و مشکلات متعددی از قبیل بیمه، مالیات، مالیات ارزش افزوده و عوارض قرار می‌گیرند. حال آنکه اگر محصولاتشان را در کارگاه‌های بی‌نام و نشان تولید و از طریق شبکه‌های سنتی در بازار توزیع کنند، با هیچ یک از این مشکلات مواجه نمی‌شوند. برای اینکه تولیدکننده‌ها را تشویق کنیم با چراغ خاموش فعالیت نکنند و برندسازی کنند، باید قوانین حمایتی و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر، سازمان‌هایی نظیر تامین اجتماعی و مالیات با سختگیری شدیدی به سراغ شرکت‌های تولیدی و برندهای معتبر می‌روند و آنها را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کنند. اگر دولت به جای این سختگیری‌ها به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد و آنها را تشویق کند که به جای تولید کارگاهی به سمت تولید کارخانه‌ای بروند، هم کیفیت پوشاک ایرانی افزایش می‌یابد، هم تولیدات داخلی بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و هم فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تغییر اولویت‌های وارداتی
جمعه 17 بهمن 1393 ساعت 14:18 | بازدید : 782 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تغییر اولویت‌های وارداتی

تغییر اولویت‌های وارداتی
 

براساس گزارش گمرک، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به‌شکل طومار»، «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه به استثنای (bts(1+1+1»، «قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری با ساخت داخل به‌جز لاستیک» و «جو به استثنای دانه جو» در حالی اقلام عمده وارداتی را در 10 ماه منتهی به دی 1393 به خود تخصیص داده‌اند که در دوره مشابه سال قبل جزو اولویت‌های وارداتی قرار نگرفتند.

10 قلم عمده وارداتی

در فهرست «واردات به تفکیک اقلام عمده» منتشر شده از سوی گمرک، «دانه گندم خوراکی» رتبه اول اقلام عمده وارداتی در 10‌ماه منتهی به دی ماه را به خود اختصاص داده است. واردات این کالا با رشد ارزشی حدود 81 درصد به 2 میلیارد و 107 میلیون دلار و با رشد وزنی حدود 103 درصد به 6 میلیون و 347 هزار تن در 10 ماه منتهی به دی 1393 رسیده و همچنین سهم ارزشی 4/82 درصد و سهم وزنی 18/46 درصد از کل واردات را در این دوره داشته است. «دانه گندم خوراکی» در دوره مشابه سال قبل رتبه سوم را در 10‌قلم عمده وارداتی به خود اختصاص داده بود. پس از آن «وسایل نقلیه با حجم سیلندر بین 2500-1500 سانتیمتر مکعب» که در 10 ماه منتهی به دی سال 1392 رتبه پنجم اقلام وارداتی را داشته، در دوره مشابه سال جاری رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این کالا با واردات یک میلیارد و 535 میلیون دلار، سهم 3/51 درصد از کل ارزش واردات و با وزن 114 هزار تن، سهم 0/33 درصد از کل وزن واردات را از آن خود کرده است. «وسایل نقلیه با حجم سیلندر بین 2500-1500 سانتیمتر مکعب» در 10 ماه منتهی به دی 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز از نظر ارزشی حدود 66 درصد و از نظر وزنی حدود 65 درصد رشد داشته است. در 10 ماه منتهی به دی 1393 رتبه سوم 10 قلم عمده وارداتی نیز از آن «ذرت دامی» شده است. واردات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 نسبت به همین دوره در سال 92 با رشد وزنی حدود 82 درصد به 4 میلیون و 683 هزار تن و با رشد ارزشی حدود 37 درصد به یک میلیارد و 394 میلیون دلار رسیده است. «ذرت دامی» با اینکه در این دوره 13/62 درصد از وزن کل واردات را به خود اختصاص داده، اما از نظر ارزشی تنها 3/19 درصد را از کل واردات داشته است. «برنج» نیز با نزول 3 رتبه از 10 ماه منتهی به دی 1392 به دوره مشابه امسال، رتبه چهارم در اقلام وارداتی کشور را داشته است. واردات 984 هزار تنی و همچنین یک میلیارد و 195 میلیون دلاری برنج در 10 ماه منتهی به دی 1393 در حالی صورت گرفته است که چندی پیش محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به علت واردات بی‌رویه این محصول به مجلس کشانده شده بود. عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در راستای واردات برنج پس از دستور منع واردات گفته بود: وزیر نامه نوشتند و دستور منع واردات را دادند؛ اما مقررات گمرک به گونه‌ای است که وقتی کالایی ثبت سفارش شده باشد، نمی‌توانند مانع ورود آن شوند.
واردات برنج در 10 ماه منتهی به دی امسال که سهم 2/86 درصد از وزن کل واردات و سهم حدود 2/74 درصد از ارزش کل واردات را به‌خود اختصاص داده است، از نظر وزنی با کاهش 40/4 درصدی و از نظر ارزشی با کاهش 38/24 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است.
«کنجاله سویا» نیز که رتبه 5 در اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 را داشته است، نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی با کاهش 18/2 درصدی و از نظر ارزشی نیز با کاهش 25/3 درصدی همراه بوده است. واردات «کنجاله سویا» با وزن یک میلیون و 803 هزار تن و با ارزش یک میلیارد و 77 میلیون دلار، سهم وزنی 5/24 درصدی و همچنین سهم ارزشی 2/47 درصدی را به خود اختصاص داده است. موضوعی که در فهرست اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی قابل توجه است، 5 قلم عمده دوم کالاهای وارداتی است که در دوره مشابه سال قبل جزو اولویت‌های وارداتی نبودند. واردات «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به‌شکل طومار» با کسب رتبه 6 اقلام عمده وارداتی در 10 ماه منتهی به دی با رشد وزنی 50 درصدی و با رشد ارزشی حدود 42 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به وزن یک میلیون و 23 هزار تن و ارزش 621 میلیون دلار رسیده است. «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه lcd یا led پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی» نیز رتبه 7 و «دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن همراه به استثنای bts(1+1+1)» با رشد ارزشی حدود 556 درصدی و رشد وزنی حدود 552 درصدی رتبه 8 اقلام عمده وارداتی را در این دوره به خود اختصاص داده است. پس از آن واردات «قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری ساخت داخل به جز لاستیک» نیز که در 10 ماه منتهی به دی 93 از نظر ارزشی با رشد حدود 217 درصد و از نظر وزنی با رشد حدود 214 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده، رتبه 9 واردات و «جو به استثنای دانه جو» نیز رتبه دهم اقلام عمده وارداتی را به خود تخصیص داده است.

صادرات به تفکیک اقلام

در فهرست اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 93 «پروپان مایع شده» با ارزش یک میلیارد و 882 میلیون دلار و وزن 2 میلیون و 87 هزار تن نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر رتبه، یک سطح صعود داشته و رتبه اول کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است. صادرات این کالا همچنین در 10 ماه منتهی به دی نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر وزنی حدود 79 درصد و از نظر ارزشی حدود 85 درصد رشد داشته است. «بوتان مایع‌شده» در حالی رتبه دوم کالاهای عمده صادراتی در 10 ماهه اول سال را به خود اختصاص داده است که در دوره مشابه سال قبل رتبه 6 را به خود تخصیص داده بود. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 با رشد ارزشی حدود 42 درصدی و رشد وزنی حدود 36 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به وزن یک میلیون و 360 هزار تن و ارزش یک میلیارد و 230 میلیون دلار رسیده است. «متانول» نیز در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری با حفظ رتبه خود نسبت به دوره مشابه سال قبل سومین قلم عمده صادراتی بوده است. صادرات «متانول» با رشد ارزشی حدود 28درصدی به یک میلیارد و 224 میلیون دلار با رشد وزنی حدود 22 درصدی به وزن 3 میلیون و 277 هزار تن رسیده است. صادرات «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد به‌جز نوع پودری» با کسب رتبه چهارم در اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 با رشد ارزشی 54 درصدی به یک میلیارد و 173 میلیون دلار و با رشد وزنی حدود 32 درصدی به 735 هزار تن رسیده است. «قیر نفت» که در 10 ماه منتهی به دی 1392 نیز رتبه 5 اقلام عمده صادراتی را داشت، در دوره مشابه امسال نیز همین رتبه را کسب کرد. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 از نظر وزنی بالغ بر 2 میلیون و 131 هزار تن و از نظر ارزشی یک میلیارد و 89 میلیون دلار بوده است. «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به‌صورت طومار» در حالی رتبه 6 اقلام عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 1393 را به خود اختصاص داده است که در دوره مشابه سال قبل جزو 10 قلم عمده صادراتی نبوده است. صادرات این کالا در 10 ماه منتهی به دی 1393 از نظر ارزشی برابر 641 میلیون دلار و از نظر وزنی 898 هزار تن بوده است. واردات «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» که رتبه 7 از 10‌قلم عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی 93 را به خود تخصیص داده است، از نظر وزنی برابر 74 هزار تن و از نظر ارزشی برابر 611 میلیون دلار بوده است. «اوره حتی به صورت محلول در آب» هشتمین قلم عمده صادراتی در 10 ماه منتهی به دی ماه 93 بوده است. صادرات این کالا با رشد وزنی منفی 12/5 درصدی و رشد ارزشی منفی 33/3 درصدی به وزن یک میلیون و 903‌هزار تن و ارزش 605‌میلیون دلار رسیده است. «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن 94 درصد یا بیشتر» رتبه 9 و «سیمان سفید پرتلند به‌جز رنگ شده به طور مصنوعی» رتبه دهم در فهرست 10 قلم عمده صادراتی منتشر شده از سوی گمرک را از آن خود کرده‌اند.

 

10 قلم عمده صادراتی



ا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد
جمعه 17 بهمن 1393 ساعت 12:18 | بازدید : 577 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد
 
 
 

 صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تولید ناخالص داخلی ۴۰۶میلیارد دلاری ایران در سال۲۰۱۴ این کشور را دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی منتشر کرده ایران را به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه معرفی کرده است.

براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال2014 به 406میلیارد دلار رسیده که بر این اساس ایران بین 30کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ شناخته شده است.

عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی 752میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است. امارات با تولید ناخالص داخلی 401میلیارد دلاری در رتبه سوم منطقه قرار گرفته است.

براساس این گزارش کل تولید ناخالص داخلی منطقه در سال2014 بالغ بر 3459میلیارد دلار بوده که 2579میلیارد دلار از این رقم مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورهای نفتی منطقه بوده است.

در‌حالی‌که قیمت نفت طی ماه‌های گذشته به نصف کاهش یافته است این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال2015 با کاهش 303‌میلیارد دلاری مواجه شود و به 2276‌میلیارد دلار برسد.

میزان تولید ناخالص داخلی برخی دیگر از کشورهای منطقه در سال2014 به این شرح اعلام شده است (میلیارد دلار): بحرین34، عراق225، پاکستان250، کویت172، لیبی42، یمن43، افغانستان20.4، تونس48.9، آذربایجان74.4، قزاقستان223 و ارمنستان10.2.


راهکارهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی تدوین شد

مرکزپژوهش‌های مجلس در بررسی ‌‌‌شاخص‌های ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص‌هایی که می‌تواند میزان دوری یا نزدیکی در هر دوره را با اهداف مندرج در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سنجش کند، پیشنهاد کرد.

به گزارش فارس، تاکیدات چند‌سال اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و مشکلات متنوع و بزرگی که دشمنان طی این سال‌ها در این حوزه به‌وجود آورده‌اند، اهمیت ارایه یک الگوی منسجم اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های کشور را بیش از پیش نمایان ساخت که درنهایت در قالب «اقتصاد مقاومتی» مطرح و سیاست‌های کلی آن توسط ایشان ابلاغ شد.

یکی از الزامات نظارت بر چگونگی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تعیین شاخص‌هایی است که بتواند میزان دوری یا نزدیکی در هر دوره را با اهداف مندرج در سیاست‌های فوق، سنجش کند.

در ‌گزارش تهیه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با پایبندی به متن بندهای 24گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص‌های قابل‌سنجشی که عمدتا از جنس شاخص‌های خروجی (ستاده یا نتیجه) هستند، ارایه شده است.

دراین گزارش شاخص‌های مرتبط با حدود 15بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب 8محور موضوعی شناسایی شده‌اند.

بنابراین گزارش برخی از محورهای شاخص‌های ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در این گزارش به آن پرداخته شده است که مروری بر ادبیات شاخص‌سازی، انواع شاخص‌ها، شاخص‌های ورودی، فرآیند، خروجی، نتایج و پیامد و شاخص‌های ارزیابی و سنجش از جمله موارد آن است.


افزایش 29درصدی شاخص قیمت تولید‌کننده صنعت

براساس گزارش مرکز آمارایران، شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در سال1391 با 29درصد افزایش نسبت به سال1390 به عدد 129 رسید درحالی‌که این شاخص درسال1390عدد 100 بوده و نسبت به سال1389، ‌46.6درصد افزایش یافته بود.

براین اساس، شاخص مذکور درتمامی فصل‌های سال مورد بررسی (1391) روندافزایشی داشته است. این شاخص درفصل پاییز با 17.3درصد بیشترین افزایش را نسبت به فصل قبل (تابستان) داشته است.

اعداد شاخص مربوط به تمامی بخش‌ها اصلی نسبت به سال1390 دارای افزایش بوده‌اند که بخش‌های «فلزات اساسی»، «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، «تولید وسایل تقلیه موتوری و تریلرو نیم تریلر» و «صنایع محصولات شیمیایی» به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش شاخص کل داشته‌اند.


موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 22:37 | بازدید : 591 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی

جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی
 
 
 

چکیده: رئیس سازمان حسابرسی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، آخرین وضعیت فساد بانکی 12 هزار میلیارد تومانی ،پرونده بابک زنجانی و پرونده "م. ه" را تشریح کرد.

مهدی سهیلی پور -رئیس سازمان حسابرسی - در این نشست به پرنده فساد 12 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت:رقم صحیح این میزان 70 میلیارد ریال بوده است که در مراحل مختلف از یک حفره اطلاعاتی کوچک استفاده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زمان رفت و برگشت چک بانکی 2 هفته به طول می انجامد لذا سوء استفاده کنندگان از این فرصت 15 روزه استفاده کردند بنابراین تمامی این سوء جریان به حفره اطلاعاتی مربوط بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هشداری در مورد سوء جریان مالی 12 هزار میلیاردی اخیر هم داده بودید یا نه، گفت: میزان نقدینگی در 15 سال گذشته 30 برابر شده است اما سیستم کنترلی نظام بانکی کشور به این سرعت رشد نکرده است.

به گفته ی رئیس سازمان حسابرسی در حال حاضر 20 هزار شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که هر شعبه به طور متوسط دارای 5 نفر کارمند است که مجموعا 100 هزار نفر را شامل می شوند که این 5 نفر در هر شعبه با حفره های اطلاعاتی بانکی کاملا آشنا هستند، بنابراین باید مکانیزمی طراحی شود که این حفره‌ها پوشش داده شود تا سوء جریانی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: حسابرسان نمی توانند 20 هزار شعبه را رسیدگی کنند بنابراین بیشتر به دنبال کنترل سیستمی هستیم و از آنجا که طراحی سیستمی بانک‌ها متعلق به 15 سال گذشته است، کنترل‌ها به صورت فیزیکی انجام می شود، بنابراین در این شرایط سوء استفاده اجتناب ناپذیر است.

سهیلی پور با بیان اینکه اطلاعات منسجمی از میزان دارایی های دولت طبق حسابرسی های انجام شده وجود ندارد، به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت:

اتفاقی که در این زمینه افتاد، زاییده تحریم است زیرا اگر تحریم نبود، پولی داده نمی‌شد و نقل و انتقالی انجام نمی گرفت، بنابراین اختلاسی هم به وقوع نمی‌پیوست، بنابراین می توان گفت که تحریم چنین آثاری را در بردارد.

وی در خصوص ورود سازمان حسابرسی به پرونده" م.ه" گفت:قوه قضائیه اطلاعاتی از سازمان حسابرسی درخواست نکرده و هیچ کمک کارشناسی نخواسته است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان حسابرسی اخیرا در بخش بانک‌ها و بیمه ها به فسادی برخورد کرده است یا نه؟ تصریح کرد: ما موظفیم اگر به فساد و جرمی برخورد کردیم بلافاصله گزارش آن را به مجمع عمومی و مقامات قضایی ارائه کنیم اما اخیرا مورد خاصی برای اعلام نبوده است..

سهیلی پور در ادامه این نشست به آمار حسابرسی اشاره کرد و گفت: جمع شرکت‌های حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی و بخش خصوصی 27 هزار شرکت است این در حالی است که 250 هزار شرکت اظهارنامه مالیاتی می‌دهند که تعدادی از آنها، سود صفر اعلام می کنند،بنابراین مالیاتی از آنها اخذ نمی‌شود.

وی اضافه کرد:همچنین باید 180 هزار شرکت طبق معیارهای تعیین شده توسط وزارت اقتصاد مورد حسابرسی قرار گیرند که براساس این معیار، شرکت‌هایی که میزان فروش آنها به 2.5 میلیارد تومان می رسد، لازم است که مورد حسابرسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برخی شرکتها مورد حسابرسی قرار نمی گیرند،تصریح کرد: علاوه بر این 15 درصد شرکت‌ها رسیدگی شده و مابقی مورد رسیدگی قرار نمی گیرند، البته از آنجایی که برخی از شرکت‌ها در بورس حضور دارند با احتساب آنها ممکن است که این رقم به 40 درصد برسد، بنابراین 60 درصد شرکت‌ها مورد رسیدگی حسابرسی قرار نمی‌گیرند.

رئیس سازمان حسابرسی تاکید کرد: در این میان تکیه اصلی این سازمان پیشگیری از وقوع فساد است بنابراین سه عامل انگیزه، فرصت و ذهن توجیه گر برای وقوع یک جرم مالی لازم است و اگر یکی از این سه مورد از فرد سلب شود فساد اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین ما سعی می کنیم فرصت را از افرادی که عمدا یا سهوا می خواهند سوء استفاده مالی داشته باشند بگیریم

وی در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس گفت: پیش نیاز حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران و حضور شرکت‌های ایرانی در بورس های خارجی، تدوین استانداردهای حسابرسی IFRS (استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی) است.

سهیلی پور در خصوص فساد در شرکتهای بیمه گفت:حجم عملیات در بیمه ها بالاست، بنابراین بستر تقلب و فساد هم در این بخش زیاد بوده و بیمه مرکزی فعالیت‌هایی را برای بستن راه فساد در این صنعت آغاز کرده است این در حالی است که صنعت بیمه هم باید سیستم‌های کنترلی را اجرا کند.


موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نفت به ۶۰دلار نزدیک شد
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 21:59 | بازدید : 589 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 فت به ۶۰دلار نزدیک شد

 

 بهای نفت در بازارهای جهانی در ادامه افزایش چهار روزه خود بیش از سه دلار دیگر افزایش یافت و به مرز 58 دلار در هر بشکه رسید.

   به رغم علائمی مبنی بر ثبت یک افزایش شدید در ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته سرمایه‌گذاران بازار نفت تقریبا به یقین رسیده اند که قیمت های نفت پس از هفت ماه کاهش به کف بازار رسیده است.

فعالان بازار می گویند که افزایش اخیر قیمت ها همچنین ناشی از برنامه بریتیش پترولیوم برای کاهش 13 درصدی سرمایه‌گذاری های خود در سال 2015 بوده است.

این اعلام بریتیش پترولیوم پس از اعلام دیگر شرکت‌های بزرگ انرژی مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های خود در سال جاری رخ می دهد.

بهای نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز با سه دلار و 16 سنت افزایش (حدود شش درصد به 57 دلار و 91 سنت) در هر بشکه رسید.

در ساعات اولیه امروز برای اولین بار از پایان ماه دسامبر معاملات نفت برنت در معاملات امروز به 59 دلار در هر بشکه نیز طعنه زد.

همچنین نفت سبک آمریکا نیز با سه دلار و 48 سنت (هفت درصد) افزایش 53 دلار و 5 سنت در هر بشکه معامله شد.

نفت آمریکا نیز در معاملات امروز تا 54 دلار و 24 سنت در هر بشکه بالا آمد.

نفت برنت و نفت سبک آمریکا سپس در پی انتشار برآورد موسسه نفتی آمریکا مبنی بر افزایش بیش از شش میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته حدود یک دلار در هر بشکه کاهش یافت. این پنجمین هفته متوالی است که ذخایر نفت آمریکا افزایش پیدا می کند.

نگرانی ها درباره عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی در ماه های ژوئن تا اواخر ژانویه به کاهش 60 درصدی قیمت نفت منجر شد.

اما در معاملات چهار روز گذشته نفت برنت و نفت آمریکا حدود 9 دلار (19 درصد) افزایش قیمت داشته اند.

این افزایش از روز جمعه زمانی که شرکت خدمات نفتی باکرهیوز اعلام کرد تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را طی 30 سال گذشته داشته شروع شد.

فیل فلین تحلیلگر نفتی در شیکاگو گفت: تعدادی از فاکتورها و یا عوامل در حال بالا بردن قیمت نفت هستند.

روز سه شنبه ارزش دلار در برابر دیگر ارزها حدود یک درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش روزانه از اکتبر 2013 تاکنون محسوب می شود.

این امر باعث افزایش ارز کالاهایی که با دلار معامله می شوند شد.

به رغم افزایش بهای نفت طی چهار روز گذشته برخی فعالان نسبت به پایان سقوط آزاد قیمت نفت تردید دارند و به افزایش ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته استناد می کنند.

اعتصاب کارکنان پالایشگاه های آمریکا نیز روز گذشته وارد سومین روز خود شد که یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها است.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز گفتند که معتقدند ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا احتمالا در هفته منتهی به 30 ژانویه 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش خود درباره ذخایر نفتی این کشور را در هفته گذشته امروز منتشر خواهد کرد.

موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


480میلیارد‌ریال اختلاس درگمرک بوشهر
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 21:56 | بازدید : 600 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

480میلیارد‌ریال اختلاس درگمرک بوشهر

ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: تاکنون480 میلیارد ریال در مورد اختلاس از گمرک بوشهر تایید شده است
ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: تاکنون480 میلیارد ریال در مورد اختلاس از گمرک بوشهر تایید شده است.

ب شورای نظارتی همچنان در حال پیگیری است و مبلغ200 میلیارد ریال دیگر از این اختلاس نیز هنوز تایید نشده است.

 در مجموع پیش بینی می شود مبلغ کل اختلاس از گمرک بوشهر 680میلیارد ریال است.

پورحیدر اضافه کرد: در بدو رسیدگی به این پرونده کارگروه های مختلفی را تشکیل دادیم و شورای نظارتی گمرک هم با حضور نمایندگانی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، استانداری، رییس کل دادگستری، دادستان استان و بازپرس پرونده هم وارد عمل شد.

وی بیان کرد: ما در گمرک، نحوه اختلاس و مبالغ تضییع شده را به شورای نظارتی می دادیم و شورا پس از بررسی کلی روند نهایی پرونده را به مرجع قضایی اعلام کرد.

پورحیدر ادامه داد: افراد مختلفی در این پرونده نقش داشتند از جمله چهار نفر از پرسنل گمرک بوشهر که متهم ردیف اول سال گذشته در شیراز دستگیر و سه نفر دیگر نیز با قید وثیقه آزاد شدند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد دست داشتن مدیرکل سابق گمرک بوشهر در این پرونده اضافه کرد: صحت این موضوع را تایید نمی کنیم.

مدیرکل گمرک بوشهر اضافه کرد: همچنین 15 نفر حق العمل کار و ترخیص کار نیز در این پرونده درگیر هستند.

وی در خصوص عملکرد گمرکات بوشهر در 10 ماه گذشته نیز گفت: اعتبار مصوب ابلاغ شده به گمرک بوشهر در سال جاری هزار و 200 میلیارد تومان بود که در 10 ماه امسال دو هزار و 300 میلیارد تومان درآمد وصول شده است که از این میزان هزار و 600 میلیارد تومان نقدی و 630میلیارد تومان به صورت تضمینی وصول شده است.

وی تصریح کرد: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه پارسال 106 درصد رشد نشان می دهد.

ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: در 10 ماه گذشته یک میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 200 میلیون دلار از طریق گمرکات بوشهر وارد کشور شده که از نظر وزن سه درصد و از نظر ارزش 14 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نشان می دهد.

وی در خصوص واردات خودرو نیز تصریح کرد: در این مدت 12 هزار و 13 دستگاه خودرو به وزن 19 هزار و 500 تن به ارزش 272 میلیون دلار وارد شده است.

پورحیدر گفت: این میزان واردات خودرو از نظر تعداد 55 درصد، از لحاظ وزن 59 درصد و ارزش ریالی 69 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.

پورحیدر ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی به گمرکات بوشهر شامل خودرو، ماژول نمایشگر، موز، برنج، لاستیک، کولر دو تیکه، اجزا و قطعات یخچال بوده که از مبدا کشورهایی همچون کره جنوبی، چین، هند، امارات متحده عربی، فیلیپین، آمریکا، ترکیه، سریلانکا، تایلند و ایتالیا وارد کشور شده است.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: در 10 ماه امسال 21 میلیون تن کالا به ارزش 16 میلیارد دلار از گمرک بوشهر صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 22 درصد و از نظر ارزش 28 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در این مدت 418 تن صنایع دستی به ارزش 732 هزار دلار، 38 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 50 میلیون دلار، یک میلیون و 437 هزار تن کالا به ارزش 72 میلیون دلار و 20 میلیون تن کالای صنعتی به ارزش 16 میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

پورحیدر افزود: این کالاها به کشورهای قطر، کویت، عراق، امارات، ژاپن، ویتنام، لبنان، چین، تایلند، استرالیا و مالزی صادر شده است.

وی در مورد بازسازی عمارت تاریخی هفته بنگله بوشهر نیز گفت: قرار است با همکاری گمرک و میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر زمینه بازسازی چهار عمارت این مجموعه فراهم شود ضمن اینکه سه عمارت دیگر آن قابل استفاده و بازسازی نیست
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایرانارز
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:39 | بازدید : 627 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایرانارز

پایان دوره سلطه دلار بر اقتصاد ایران
 
 
 

در پی تشدید دوباره زمزمه ها مبنی بر حذف ˈدلارˈاز مبادلات تجاری ایران، انتظار می رود سلطه این اسکناس پس از دهها سال حضور پرقدرت در سبد ارزی بانک مرکزی و در نهایت اقتصاد ایران از بین برود.

آخرین خبرها حاکی است که ایران در راستای مقاوم سازی نظام تبادلات مالی خارجی و مبادلات تجاری با دیگر کشورها، به سلطه دلار پایان داده و سبدی از ارزهای دیگر را جایگزین آن کرده است.

براساس آمار، 47 کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمانهای دو و چند جانبه مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها را براساس واحد پول ملی مبادله می کنند به طوری که با تداوم این روند نقش دلار در معاملات جهانی بتدریج کمرنگ تر خواهد شد.

کشور ما نیز به دلیل تحریم های فراوانی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا متحمل می شود از چندی پیش برای حذف دلار یا سایر ارزهای اروپایی از مبادلات بین المللی اقداماتی را انجام داده و توسعه پیمان پولی دوجانبه را مد نظر قرار داده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: با حذف دلار از مبادلات دوجانبه ما، آمریکا دیگر امکان ردگیری مسیرهای تجاری کشورمان را ندارد و به این وسیله، عملاً می توانیم تحریم ها را با شکست مواجه کرده و به راحتی به فعالیت های اقتصادی بین المللی خود ادامه دهیم.

معاون ارزی بانک مرکزی هم چندی پیش از پیشنهاد اجرای پیمان دو جانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

غلامعلی کامیاب در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی و تجاری خود از دلار استفاده می کنند یا خیر؟، اظهار داشت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی کند.

وی با بیان اینکه دلار در مبادلات با هیچیک از کشورهای طرف تجاری ایران استفاده نمی شود، گفت: ایران از ارزهای دیگر از جمله یوان چین، یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه و وون کره جنوبی در مبادلات تجاری خود با کشورهای خارجی استفاده می کند.

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حجم استفاده از دلار در مبادلات ایران خیلی کم است، در پاسخ به این پرسش «آیا این راهبرد براساس اجرای پیمان پولی دو جانبه در دستور کار قرار گرفته است؟» تصریح کرد: پیمان پولی دوجانبه فقط به حذف دلار ختم نمی شود.

البته پیش از این مجلس شورای اسلامی برنامه ای را برای تدوین طرح قراردادها و پیمان های دوجانبه و چندجانبه پولی با دیگر کشورها برای حذف دلار و یورو از مبادلات پولی ایران با همکاری مرکز پژوهش های مجلس تدوین کرده بود.

طرح حدف دلار از چرخه مبادلات از سال 2000 میلادی آغاز شد زمانی که وزرای اقتصاد کشورهای آسه آن + 3 (کشورهای آسه آن به علاوه چین، ژاپن و کره جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال 2000 تاکنون در این کشورها به اجرا در آمده است. یکی از مهم ترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمان های پولی دوجانبه» برای استفاده از پول های محلی در تجارت بین کشورهای آسه آن + 3 بود تا اثرات پول های پرقدرت جهانی مانند «دلار» و «یورو» در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.

در واقع مقاوم سازی سیستم تبادلات مالی خارجی این کشورها در اولویت قرار گرفت و روزبه روز توسعه یافت؛ به گونه ای که هم اکنون ادعا می شود که در جنوب شرقی آسیا ارز غالب وجود ندارد و از همه ارزها در تجارت استفاده می شود.

این پیمان های پولی دوجانبه به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یافت. همزمان با اخذ این تصمیم در ایران، گلوبال ریسرچ از برنامه دو کشور روسیه و چین برای حذف «دلار» از مبادلات تجاری خود خبر داد.

سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اقتصاد دنیا با حذف دلار از مبادلات تجاری زیر و رو می شود، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در بحث تورم و برهم خوردن نظم بازار، نقدینگی سرگردان است که باعث می شود هر روز بازاری نظیر طلا، ارز، مسکن و خودرو تحت تاثیر غلبه تقاضا بر عرضه قرار گیرد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس افزود: نقدینگی اکنون در اختیار افراد منفعت طلب و سودجو است و همین موضوع باعث شده تا با تغییراتی که در نرخ حامل های انرژی رخ داده آنها هم به فکر کسب سود از طریق بر هم زدن تعادل بازار باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کنترل بازار ارز و سکه در اختیار دولت نبوده و همین موضوع باعث شده سودجویان با استفاده از قدرت خرید بالا و ایجاد جو کاذب، تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده و از این آب گل آلود ماهی بگیرند و در این میان مردمی هستند که به دلیل عدم نظارت جامع، کامل و قانونمند بانک مرکزی متحمل متضرر می شوند.

وی بیان کرد: به نظر می رسد اگر خرید و فروش ارز با هدف سودجویی ممنوع و معاملات هم به صورت جدی کنترل می شد این اتفاقات رخ نمی داد، از این رو دولت باید قدرتمندانه وارد صحنه شده و مجلس هم آمادگی دارد که به تمام توان، دولت را یاری کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در واقع بازار ارز و طلا باید در اختیار دولت باشد و اجازه معامله از افرادی که در این بین مبادرت به شکستن نرخ بازار می کنند سلب شود، به طور حتم آنگاه ثبات اقتصادی در بازار آزاد حاکم می شود.

زمانیان دهکردی با بیان اینکه اقتصاد دنیا با حذف دلار از مبادلات تجاری زیر و رو می شود،افزود: همچنین باید تدابیری اتخاذ شود که معامله با هر کشوری، از طریق اسکناس یکی از طرفین صورت گیرد، در آن صورت دلار ارزان و از چرخه اقتصادی کشورها حذف می شود و تاثیر مثبتی برای ایجاد دوستی بین کشورها خواهد داشت.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در رابطه با نرخ واقعی ارز نیز گفت: طبق قانون بودجه سال۹۳، قیمت هر دلار ۲۶۵۰ تومان بوده و نباید هم بیشتر از این قیمت گذاری شود، البته به عقیده نمایندگان، قیمت ارز باید به کمتر از دوهزار تومان کاهش یابد تا ارزش پول ملی حفظ و از آسیب پایه پولی کشور جلوگیری شود.

یک کارشناس مسایل اقتصادی نیز در خصوص حذف دلار از مبادلات تجاری ایران به خبرنگار ایرنا، گفت: طرح حذف دلار از مبادلات ایران بارها و بارها مطرح شده و دولت ها از سال های پیش خواهان اجرایی کردن آن بوده اند.

محمدحسین فاتحی با تاکید بر اینکه حذف دلار از مبادلات دارای چندین رویکرد است، اظهار داشت: مهمترین مساله این است که با حذف دلار از لحاظ ظاهر اتفاقی در نحوه انجام مبادلات کشور نمی کند.

به گفته وی، با اجرای این طرح ارزش مبادلات را می سنجیم که این سنجش می تواند براساس دلار، یورو و یا حتی ریال باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: کشورهای مبادله گر با اجرای پیمان دوجانبه پولی نه تنها این قدرت را دارند که از ارز کشور ثالث استفاده نکنند بلکه می توانند در مبادلات خود از واحد پولی طرف مقابل و یا کالا استفاده کنند.

فاتحی با تاکید بر اینکه با اجرای پیمان دو جانبه پولی وحذف دلار، فشار بخشی از تحریم ها کاسته می شود؛ افزود: با حذف دلار می توان ها فشارهای اقتصادی را جبران کرد و به همین دلیل بهتر است در بخشی از مبادلات بین المللی از این روش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طرح حذف دلار در برخی از کشورها به دلایل سیاسی و اقتصادی موفق نبوده است، گفت: این طرح در صورتی باید در ایران اجرایی شود که کشور طرف مقابل در مبادلات این تضمین را به ایران بدهد که نوسانات ارزی اندکی داشته باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: اگر نوسانات ارزی کشور مقابل زیاد باشد ایران بخشی از منافع خود را از دست می دهد و به همین دلیل توجه به این امر حائز اهمیت است.

به گفته وی، از آنجا که نوسانات دلار نسبت به سایر ارزها کمتر است، کشورها رغبت بیشتری برای انجام مبادلات با این واحد پولی را دارند.

به هر حال بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، انتظار می رود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم راستا با دیگر کشورها برای کاهش وابستگی سبد ارزی کشور به دلار و یورو تدابیر مناسبی اتخاذ کند و توسعه پیمان های پولی دوجانبه را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


12 کتابی که هر مدیری باید بخواند
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:33 | بازدید : 746 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

12 کتابی که هر مدیری باید بخوانددانشنامه

12 کتابی که هر مدیری باید بخواند
 
 
 

چکیده: در وبلاگی که از سال 2011 تا کنون کتاب‌های مدیران را معرفی می‌کند، فهرست «کتاب‌هایی که هر مدیری باید بخواند» هر سال به روزرسانی می‌شود.

در فهرست کتاب‌هایی که اکنون این وبلاگ معرفی کرده، عناوینی معرفی شده‌اند که نکات زیادی را در رابطه با افراد، تیم‌ها و سازمان‌ها یاد می‌دهند و در عین حال راهنمایی‌های مفیدی (گاهی به‌طور غیرمستقیم)، درباره روش‌های رهبری خوب در برابر رهبری بد ارائه می‌کنند. تعداد کتاب‌هایی که امسال معرفی شده‌اند، به 12 عنوان افزایش یافته است. اینها تنها نمونه‌هایی محدود از 11 هزار عنوان کتابی هستند که هر ساله در آمریکا در زمینه کسب‌و‌کار منتشر می‌شوند.

بسیاری از کتاب‌های نام برده شده در این فهرست، بر اساس تحقیق نگاشته شده‌اند، برخی دیگر به جزئیات موضوعات پرداخته‌اند و فقط دو عنوان از آنها کتابچه‌هایی هستند که کوتاه و جذاب نوشته شده‌اند تا خواندن آنها آسان باشد. در زیر، فهرست و توضیح این 12 عنوان کتاب آورده شده‌اند:

1- عنوان کتاب: اصل پیشرفتThe Progress Principle، نویسنده: ترزا امابایل و استیون کرامر.

این کتاب یک شاهکار مدیریتی است که بر پایه شواهد نوشته شده و موید این واقعیت است که نکات کوچک دارای ارزش‌های بزرگ هستند.

2- عنوان کتاب: تاثیر (Influence)، نویسنده: رابرت سایالدینی.

این یک کتاب کلاسیک درباره این موضوع است که مدیران چگونه افراد را به انجام کارها تشویق کنند و چگونه در برابر تلاش‌ها برای قانع‌سازی خود ایستادگی کنند. این کتاب به مدت بیش از 25 سال برای تدریس در کلاس‌های دانشگاه استنفورد مورد استفاده قرار گرفته است.

3- عنوان کتاب: ساخته شده برای چسبیدن (Made to stick)، نویسنده: چیپ و دان هیث.

این کتاب یک شاهکار مدرن است که فقط چند سال پس از انتشار به یک اثر کلاسیک تبدیل شد. در این کتاب آمده است که چگونه یک مدیر ایده‌هایی را طراحی کند که افراد آنها را به خاطر داشته باشند و به آنها عمل کنند. این کتابی است که افراد بارها از هم قرض می‌گیرند و می‌خوانند. به علاوه، این کتاب دارای بهترین جلد در میان کتاب‌های مربوط به کسب‌و‌کار است. روی جلد این کتاب نوار چسب پهنی طراحی شده است که وقتی روی آن دست می‌کشید واقعی به‌نظر می‌رسد.

4- عنوان کتاب: تفکر سریع و کند (Thinking Fast and Slow)، نویسنده: دانیل کاهنمن.

گرچه نویسنده این کتاب برنده جایزه نوبل شده است، اما این کتاب به طرز شگفت‌انگیزی خواندنی و قابل فهم است. این کتاب درباره این موضوع است که ما انسان‌ها چگونه فکر می‌کنیم و گر چه با این هدف طراحی نشده است، اما نشان می‌دهد که چگونه و چرا بسیاری از مطالبی که در زمینه کسب‌و‌کار می‌خوانید، بی‌ارزشند.

5- عنوان کتاب: همکاری (Collaboration)، نویسنده: مورتن هانسن.

نویسنده این کتاب، اثری دیگر را با همکاری جیم کالینز نوشته است به نام انتخاب بزرگ (Great By (Choice که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها معرفی شد. اما کتاب «همکاری» او نسبت به آن اثر پرفروش، از اهمیت بیشتری برخوردار است. منتقدان بر این باورند که این بهترین کتاب درباره ایجاد سازمانی است که در آن افراد، اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، با هم همکاری می‌کنند و به هم در موفقیت کمک می‌کنند.

6- عنوان کتاب: چرخش گلوله پشمی بزرگ (Orbiting the Giant Hairball) نویسنده: گوردن مک-کنزی

توضیح این کتاب دشوار است. مثل این است که بخواهی آهنگ‌های قدیمی راک‌اندرول را برای فردی که با آن آشنا نیست توضیح دهی اما می‌توان گفت که این یکی از بهترین دو کتابی است که تاکنون درباره خلاقیت به رشته تحریر درآمده است. به علاوه این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های کسب‌و‌کار است. در این کتاب صدای نویسنده و عشق او به خلاقیت و نحوه بیان عقاید منعکس شده است و یاد می‌دهد که چگونه با وجود آنکه در سازمان‌ها موانعی برای بیان عقاید وجود دارد، ابراز عقیده کرد، همین نکته این کتاب را جذاب کرده است.

7- عنوان کتاب: شرکت خلاقیت (Creativity,Inc)، نویسنده: اد کاتمول.

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون در زمینه کسب‌و‌کار/ رهبری/ طراحی سازمان نوشته شده است. این کتاب و کتاب Hairball جفت فوق‌العاده‌ای هستند. این یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه ایجاد یک سازمان خلاق است. به این دلیل یکی از بهترین کتاب‌ها است که خردورزی، فروتنی و آگاهی نویسنده در تک تک صفات آن مشهود است.

8- عنوان کتاب: هدایت تیم‌ها (Leading Teams)، نویسنده: ریچارد هکمن.

وقتی بحث موضوعات مربوط به گروه‌ها یا تیم‌ها به‌میان می‌آید، هکمن در یکسو قرار می‌گیرد و سایر نویسندگان در سویی دیگر. اگر می‌خواهید بدانید که تیم‌ها واقعا چگونه کار می‌کنند و چه کارهایی برای تشکیل، ثبات و هدایت آنها باید انجام داد، این کتاب را که حاصل دسترنج یک محقق، مربی، مشاور و طراح باتجربه 40 ساله است بخوانید.

9- عنوان کتاب: دادوستد (Give and Take)، نویسنده: آدام گرنت.

آدام گرنت یکی از فعال‌ترین محققان در زمینه سازمان‌ها در نسل خود است و «داد‌و‌ستد» را می‌توان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این قرن نوپا دانست. در این کتاب راهنمایی‌های باارزشی در زمینه چگونگی مدیریت شغلی، روابط با دوستان و خویشاوندان، تربیت کودکان و طراحی موسسات ارائه شده است. خواندن این کتاب بسیار لذت‌بخش است و این خیال باطل را که طمع راه موفقیت است، رد می‌کند. به بیان دیگر آدام گرنت در این کتاب نشان می‌دهد که چرا و چگونه نیازی نیست که برای دستیابی به موفقیت در زندگی، یک انسان خودخواه باشید و اگر همه، دیدگاه‌های آدام را به‌خاطر بسپرند و به آنها عمل کنند، جهان به جایی بهتر تبدیل می‌شود.

10-عنوان کتاب: قانون پارکینسون (Parkinson’s Law) نویسنده: نورثکوت پارکینسون.

احتمالا درباره قانون پارکینسون که نخستین‌بار در نشریه اکونومیست مطرح شد، شنیده‌اید: «این یک مشاهده معمول است مبنی بر اینکه کار تا جایی گسترش می‌یابد که زمان موجود برای تکمیل آن را پر کند.» پارکینسون یک تحصیلکرده، تاریخدان و نویسنده بیش از 60 کتاب بود اما این کتاب او یکی از بهترین آثاری است که این نویسنده از خود بر جای گذاشته است.

11- عنوان کتاب: بشر برای فروش (To Sell is Human)، نویسنده: دان پینک.

شاید بپرسید که این عنوان چه ارتباطی با مدیریت و رهبری دارد؟ کتاب را بخوانید. پینک به طرز ماهرانه‌ای در این کتاب نشان داده است که چگونه می‌توان دیگران را رهبری کرد و به آنها انگیزه داد، چگونه می‌توان از شهرت افراد و تیم‌ها و سازمان‌ها حمایت کرد و مشاغل موفقی ایجاد کرد. در این کتاب آمده است که همه ما نیاز داریم ایده‌ها، محصولات، راه‌حل‌ها و حتی خودمان را به افراد «بفروشیم». توانایی نویسنده کتاب به‌عنوان گوینده این روش‌ها آنقدر زیاد است که دوست خواهید داشت کل کتاب را یک روزه تمام کنید.

12- عنوان کتاب: مسیر بین دریاها (The Path Between the Sees‌)، نویسنده: دیوید مک کولاو.

این کتاب که توسط یک تاریخدان به رشته تحریر درآمده است، درباره داستان ساخت کانال پاناماست. این داستان جالب نشان می‌دهد که چگونه خلاقیت در ابعاد واقعا بزرگ می‌تواند به وقوع بپیوندد. کارهای بزرگ پردردسر هستند و گاهی اوضاع بد پیش می‌رود و افراد آسیب می‌بینند اما در چنین شرایطی استعدادهای خاص شکوفا می‌شوند و کارهایی باورنکردنی انجام می‌دهند. این کتاب نظر افرادی را که فکر می‌کنند همه ابداعات از شرکت‌ها سر بر می‌آورند، رد می‌کند.


موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:31 | بازدید : 504 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی

معرفی سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که با عمیق شدن رکود بورس تهران سهامداران به سمت تک سهم های با ریسک کمتر حرکت کرده و از شرکتهای بزرگ و مطرح بازار فاصله گرفته اند.

بورس تهران در یکسال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد به طوری که به واسطه ابهامات اقتصادی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای قیمت سهام شرکت‌ها بسیار ارزان شد و شاخص بورس از روزهای اوج خود فاصله گرفت.

عمیق شدن رکود حاکم در بورس در کنار عدم حمایت از این بازار موجب شد تا در یکسال گذشته قیمت سهام شرکت‌ها به شدت نزولی شده و بی اعتمادی زیادی در بین فعالان تالارشیشه‌ای ایجاد شود و سرمایه افرادی که به امید کسب سود وارد این بازار شده‌اند از بین برود.

از سوی دیگر این روند موجب تغییر رفتار فعالان تالار شیشه‌ای شده است به طوری که از یکسال گذشته که بورس دچار بحران شده و ریسک صنایع مطرح بازار افزایش پیدا کرده است،سهامداران بورس تهران به سمت تک سهم ها و شرکتهای کوچک حرکت کرده و از شرکتها و صنایع بزرگ فاصله گرفته اند.

بررسی روند حرکتی صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که از میان ۳۸ صنعت حاضر در بورس تنها ۱۰ صنعت سودآور شدند و مابقی صنایع زیان نصیب همراهان خود کردند که اکثر ۱۰ صنعت سودآور جز صنایع کوچک با شرکتهای اندک هستند.

بر این اساس و در میان زیان ۲۸ صنعت بورسی،صنعت دباغی با در اختیار داشتن تک سهم گروه صنعتی ملی توانست بالاترین سود را در بین صنایع بورسی کسب کرده و با بازدهی ۵۷ درصدی در شرایط نابه سامان بورس سهامداران خود را خوشحال کند.

بعد از این صنعت،گروه واسطه گری مالی با در اختیار داشتن شرکتهای لیزینگ صنعت و معدن،لیزینگ ایران و رایان سایپا توانست بازدهی ۳۳ درصدی را کسب کرده و در رتبه دوم صنایع بورسی قرا بگیرد.ساخت محصولات فلزی با در اختیار داشتن ۱۰ شرکت،سومین صنعتی است که سهامداران خود را خوشحال کرده و بازدهی ۱۲ درصدی را نصیب آنها کرده است.

اما از دیگر صنایع مثبت بورس تهران که در شرایط رکودی توانستند سهامداران خود را با دست پر به خانه بفرستند،صنعت ارتباطات رادیویی با ۹ درصد،صنعت انتشار و چاپ با ۸٫۹ درصد،صنعت رایانه با ۷٫۵ درصد،صنعت لاستیک با ۷ درصد،صنعت سایر ماشین آلات و دستگاه های برقی با ۳٫۷ درصد،صنعت منسوجات با ۳٫۵ درصد و صنعت کشاورزی با ۱٫۴ درصد بودند.

در این میان سایر صنایع بورسی در شرایط رکودی بورس با زیان ۱۲ تا ۷۴ درصدی مواجه شدند و سهامداران خود را نارحت کردند به طوری که در یکسال اخیر صنعت ماشین آلات و تجهیزات کمترین و صنعت حمل و نقل که شرکتهایی مانند هلدینگ خلیج فارس،کشتیرانی و تایدواتر را در اختیار دارد بیشترین زیان را در کارنامه خود ثبت کرده و به عنوان زیان ده ترین صنعت بورس لقب گرفته است.

در این میان همراهان صنعت خودرو به دلیل بهبود نسبی اوضاع این صنعت وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع مطرح داشته و تنها با زیان ۱۲ درصدی مواجه شدند این در حالی است که سایر صنایع مطرح بازار همچون صنعت سیمان به دلیل ابهامات موجود در نرخ محصول با زیان ۲۳ درصدی مواجه شده وصنعت بانکداری نیز به دلیل ادامه تحریم ها و نرخ سود با زیان ۲۴ درصدی مواجه شدند.

اما صنعت شیمیایی که در یکسال گذشته با چالش های زیادی مواجه شده و به دلیل افزایش نرخ خوراک شرکتهای زیر مجموعه خود، زمینه افت بورس را فراهم کرده است،در یکسال اخیر زیان ۲۵ درصدی را نصیب همراهان خود کرد.

در این میان صنعت مطرح بازار یعنی فلزات اساسی نیز به دلیل کاهش قیمت های جهانی ریزش های سنگینی را تجربه کرد و زیان ۳۳ درصدی را به سهامداران خود وارد کرد.صنعت پر طرفدار بازار یعنی قند و شکرنیز به دلیل ابهامات ناشی از افزایش یا کاهش نرخ شکر در یکسال اخیر با بی میلی سهامداران مواجه شد و با زیان ۴۳ درصدی کام همراهان خود را تلخ کرد.

صنعت استخراج کانه های فلزی نیز که دوقلوهای سنگ آهنی را در دل خود دارد به دلیل ابهامات ناشی از افزایش بهره مالکانه معادن زیان ۳۷ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

براساس این گزارش، به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای در کنار افت قیمت نفت و مبهم بودن آینده صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی فضای مبهمی را در بورس تهران ایجاد کرده است؛ وضعیتی که به گفته ی کارشناسان تنها در صورت انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی می تواند متوقف شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شوخی بورسی‌ با رسایی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:29 | بازدید : 564 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 شوخی بورسی‌ با رسایی

آقای رسایی اخیرا در بازار سرمایه فعال شدند و در کنار ایشان کارشناسان زیادی مشغول فعالیت در حوزه بازار سرمایه هستند.

به دنبال اظهارات حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره بورس و خبر پیگیری وضعیت بورس در کمیسیون اصل نود و همچنین اظهارات وزیر اقتصاد درباره حجت الاسلام رسایی و بورس، برخی فعالان بورس به شوخی با رسایی پرداختند. 
  
رسایی گفته بود: « علی‌رغم وعده‌های رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد طی ماه‌های گذشته در مورد بازار بورس شاهد کاهش شاخص بورس در هفته‌های اخیر و وارد آمدن ضرر سنگین به سرمایه‌گذاران خرد هستیم. 
  
وی افزود: وعده‌های دولت در مورد بازار بورس مردم را امیدوار کرد و بسیاری از افراد سرمایه‌های خرد خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند اما ما امروز شاهد هستیم که این وعده‌ها نه تنها تحقق پیدا نکرده بلکه شاخص‌ها افت شدید پیدا کرده و کسی از دولت هم در این باره توضیح نمی‌دهد. 
  
عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: به دنبال شکایات زیاد مردم در مورد بورس این موضوع علاوه بر پیگیری در کمیسیون اصل ۹۰ ، در قالب سؤال و تذکر مورد پیگیری قرار می‌گیرد چرا که این اقدام موجب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران کوچک و کاهش اعتماد مردم می‌شود.» 
  
در همین حال وزیر اقتصاد نیز گفته است: «آقای رسایی اخیرا در بازار سرمایه فعال شدند و در کنار ایشان کارشناسان زیادی مشغول فعالیت در حوزه بازار سرمایه هستند. ضمن آنکه ایشان در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی برای بررسی سوالشان تشکیل شده بود اعلام کردند که من با وزارت اقتصاد و مسئولین بورس مساله‌ای ندارم و مشکل من با رییس‌جمهور و وزارت امور خارجه است.» 
  
در همین حال نیز فعالان بورس عکس جنجالی رسایی که پس از استیضاح وزیر علوم منتشر شده بود را دستکاری کرده و با تیتر «کلاس تکنیکال حجت الاسلام رسایی» در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کردند. 
 
گفتنی است، تکنیکال یکی از روش های تحلیل بازار سرمایه و بورس است. 
  

شوخی بورسی‌ها با رسایی فعال در بورس +تصاویر 

شوخی بورسی‌ها با رسایی فعال در بورس +تصاویر

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 05.02.2015
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 19:18 | بازدید : 476 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 05.02.2015

سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه به دلیل کاهش مجدد قیمت نفت و اعلام این خبر که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا دیگر اوراق قرضۀ یونانی را به عنوان تضمین نخواهد پذیرفت، به عقب بازگشتند. سهام بخش های انرژی، خدمات عمومی و بهداشت درمان پیشرو در زیان بودند بطوریکه 10 بخش اصلی با ریزش بسته شدند. بخش خصوصی ایالات متحده در ماه ژانویه 213هزار شغل اضافه کرد که کمتر از حد انتظار می باشد اما نشان می دهد که بازار کار نسبتاً قوی است که توانسته با وجود کاهش قیمت نفت که به صنایع مربوطه لطمه زده است شغل اضافه کند. شاخص غیرتولیدی متعلق به موسسۀ ISM که در ماه دسامبر به رقم 56.5 پایین ترین سطح طی شش ماه اخیر رسیده بود، در ماه ژانویه تا 56.7 رشد پیدا کرد که نشان می دهد بخش خدمات با سرعت کمی بیشتر در حال توسعه است. دلار تقویت شد ضمن اینکه شاخص دلار ضررهای روز گذشته اش را جبران کرد. امروز در ساعت 14:30 CET آمار مربوط به تراز تجاری ماه دسامبر و آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری در هفتۀ منتهی به 31 ژانویه و آمار مربوط به تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 24 ژانویه پس از گذشت یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند در ایالات متحده منتشر خواهند شد. پیش بینی می شود که کسری تراز تجاری از رقم 39.0 میلیارد دلار در ماه قبل به رقم 38.0 میلیارد دلار برسد. تخمین اولیه برای دلار نسبتاً مثبت است چراکه انتظار می رود تعداد مدعیان بیکاری از 265هزار نفر به 290هزار نفر افزایش یابد و کمتر از میانگین چهارهفته ای 298500 بماند.

S&P 500 Index
 


شاخص های سهام روز متلاطم چهارشنبه را اکثراً با رشد به پایان رساندند. شاخص Stoxx Europe 600 با رشدی 0.5درصدی برای سومین روز متوالی رشد کرد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که دیگر به بانک های یونانی اجازه نمی دهد که اوراق قرضۀ بی ارزش این کشور به عنوان تضمین برای تسهیلات ارزان استفاده کنند، یورو تحت تاثیر این اعلام بانک مرکزی دچار کاهش ارزش شد. تصمیم این بانک برای احیای حداقل الزامات رتبۀ اعتباری اوراق قرضۀ یونانی بطور مؤثری بار را به بانک مرکزی یونان منتقل می کند تا فاینانس مالی بانک هایش را تامین کند و این پس از آن رخ داد که "یانیس واروفاکیس"، وزیر دارائی یونان با "ماریو دراقی"، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا ملاقات کرد. یونان همچنان مذاکرات با صندوق بین المللی پول دربارۀ مقدار سوآپ بدهی برای مبادلۀ بدهی کنونی دولت با اوراق قرضۀ متصل با رشد آتی را آغاز کرده است. آمار منتشر شده در روز چهارشنبه حاکی از آن است که اقتصاد منقطۀ یورو در ماه ژانویه بیشتر از آنچه قبلاً پیش بینی می شد رشد داشته است ضمن اینکه خرده فروشی برای سومین ماه متوالی در دسامبر با سرعتی بی سابقه طی تقریباً هشت سال اخیر افزایش یافت. امروز در ساعت 11:00 CET شاخص های مدیران خرید برای منطقۀ یورو، آلمان، فرانسه و ایتالیا توسط Markit منتشر خواهند شد. بانک مرکزی انگلیس نیز تصمیم اش را در ارتباط با نرخ بهره د ساعت 13:00 CET اعلام خواهد شد. انتظار تغییری در سیاست وجود ندارد.

شاخص Nikkei امروز در حال ریزش است چراکه سرمایه گذاران تصمیم گرفتند از گزارش های درآمدی شرکت ها کسب سود کنند در حالیکه ضریب اطمینان سرمایه گذاران تحت تاثیر کاهش قیمت نفت و اخباری بود از تصمیم بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در برخورد با بدهی یونان حکایت دارد. ارزش ین در برابر دلار تقویت شد.

بانک مرکزی چین الزمات برای سپرده را تا نیم درصد کاهش داد تا بتواند به تحریک تسهیلات و رشد گسترده تر اقتصاد کمک کند.

نفت که چهار روز متوالی افزایش قیمت داشت در روز چهارشنبه کاهش قیمت پیدا کرد که تحت تاثیر افزایش بیشتر از حد انتظار ذخایر نفتی ایالات متحده بود. ادارۀ آمار انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام در هفتۀ منتهی به 30 ژانویه 6.3 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که دو برابر بیشتر از حد انتظار است.افزایش میزان ذخایر نفتی نشان می دهد که سطح تولید هنوز بسیار بالا است و با توازن دوبارۀ اشباع عرضه فاصله دارد.

طلا و دیگر فلزات در روز چهارشنبه افزایش قیمت داشتند که به دلیل اقدام بانک مرکزی چین در کاهش نرخ لازم سپرده برای بانک ها به منظور آزاد سازی سپرده های بیشتر برای افزایش تسهیلات برای دستیابی به تقویت رشد اقتصادی بود.

XAUUSD
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 04.02.2015
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 19:16 | بازدید : 462 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 04.02.2015

در پی افزایش قیمت نفت که منجر به صعود سهام بخش انرژی شد، بازارهای سهام ایالات متحده در روز سه شنبه رشد پیدا کردند. سهام بخش انرژی 2.8% رشد پیدا کرد که چهارمین رشد متوالی اش محسوب می شود. پیشرفت ها در مذاکرات مربوط به بدهی یونان و افزایش فروش خودرو در ماه ژانویه که توسط خودروسازان گزارش شد نیز باعث تقویت خوش بینی سرمایه گذاران شد. بازارها اهمیتی برای اخبار اقتصادی منفی قائل نشدند، اخباری که نشان داد سفارشات کارخانجات در ایالات متحده در ماه دسامبر 3.4% کاهش داشته اند در حالیکه پیش بینی می شد 2.5% کاهش گزارش شود. شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی، همزمان با کاهش نگرانی ها دربارۀ بدهی یونان، 0.9% افت پیدا کرد. امروز در ساعت 14:15 CET آمار مربوط به اشتغال ماه ژانویه از سوی ADP در ایالات متحده منتشر خواهد شد. آمار مربوط به شاخص مدیران خرید بخش خدمات متعلق به Markit نیز امروز در ساعت 15:45 CET منتشر خواهد شد ضمن اینکه پیش بینی می شود با 0.1رشد نسبت به تخمین اولیه از 54.0 به 54.1 واحد برسد. آمار مربوط به شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی متعلق به ISM برای ماه ژانویه نیز در ساعت 16:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط برای دلار منفی است.

.Dow Jones Industrial Average
 


سهام اروپا در نزدیکی بالاترین سطح طی هفت سال اخیر بسته شد که تحت تاثیر پیشنهاد دولت یونان است که نشان می دهد از فراخوانش برای بازپرداخت بدهی کمک مالی یونان عقب نشینی کرده است. دولت یونان پیشنهاد داده است که در عوض برای اوراق متصل به رشد سوآپ بدهی کمک مالی تعلق گیرد تا به این وسیله با جایگزین کردن برخی از بدهی های جاری با اوراق متصل به رشد و اوراق همیشگی از بار بازپرداخت بدهی در آینده کاسته شود. در پی وجود علائمی دال بر پایان خیلی زود مذاکرات با یک مصالحۀ دوطرفۀ قابل قبول، یورو تقویت شد. امروز از ساعت 9:45 تا 10:00 آمار مربوط به شاخص های نهای مدیران خرید ترکیبی و بخش خدمات برای ماه ژانویه در کشورهای منطقۀ یورو از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا ، اسپانیا و خود منطقۀ یورو توسط Markit منتشر خواهند شد. چشم انداز اولیه مثبت است چراکه پیش بینی می شود بخش خدمات منطقۀ یورو طی ماه قبل میلادی توسعه پیدا کرده باشد. شاخص مدیران خرید ترکیبی و خدمات انگلیس برای ماه ژانویه در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است. خرده فروشی برای ماه دسامبر در منطقۀ یورو توسط آژانس آمار اتحادیۀ اروپا، یوروستات، منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتبط مثبت است.

شاخص Nikkei در ژاپن که در روز سه شنبه به پایین ترین سطح هفته رسیده بود، امروز در حال رشد است. سهام بخش مالی پیشرو در این رشد هستند چراکه بانک ها از Mitsubishi UFJ Financial Group گزارش های درآمدی قوی دادند. ارزش ین در برابر دلار کاهش پیدا کرد و همچنان در کانال حرکتی بین 117 تا 119 ین باقی مانده است.

در پی وجود گمانه زنی ها مبنی بر این که کاهش شدید تعداد چاه های نفتی فعال در ایالات متحده منجر به کاهش عرضه خواهد شد، قیمت نفت در روز سه شنبه افزایش پیدا کرد. BP Plc اعلام کرد با توجه به کاهش بیشتر 50درصدی قیمت نفت از ژوئن تاکنون، مخارجش کمتر از برنامۀ از قبل ریخته شده است. در حالیکه شرکت های نفتی در حال انطباق دادن برنامه های مخارج سرمایه شان در مواجه با کاهش قیمت نفت هستند، ناظرین بازار تذکر می دهند که متوزان شدن مازاد جهانی تا حدد 1.5 میلیون بشکه در روز که پیش بینی می شود، زمان بر خواهد بود. امروز آمار مربوط به تغییر در ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفتۀ منتهی به 30 ژانویه توسط ادارۀ اطلاعات انرژی آن کشور (EIA) در ساعت 16:30 CET منتشر خواهد شد. گزارش گروه American Petroleum Institute که دیروز منتشر شد نشان داد که ذخایر نفت خام ایالت متحده در هفتۀ گذشته به بیشتر از 6 میلیون بشکه رسید.

oil prices
 


در پی موضع هماهنگ یونان با اتحادیۀ اروپا بر سر بازپرداخت بدهی ها، تقاضا برای دارائی های ایمن کاهش پیدا کرد به همین دلیل قیمت طلا در روز سه شنبه کاهش یافت.

در پی افزایش خوش بینی سرمایه گذاران به دلیل افزایش قیمت نفت، قیمت کالاها افزایش یافت. شکر پیشتاز افزایش قیمت در بین محصولات کشاورزی است، ضمن اینکه قیمت های آتی در نیویورک 3.4% رشد پیدا کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرنوشت "غم‌انگیز" یک میدان گازی پس از 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری
سه شنبه 14 بهمن 1393 ساعت 19:11 | بازدید : 626 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سرنوشت "غم‌انگیز" یک میدان گازی پس از 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری!


نزدیک به یک دهه از اکتشاف میدان گازی کیش می‌گذرد، اما طرح توسعه این میدان گازی نیز همانند برخی دیگر از میادین گازی و نفتی کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و در صورت تحقق وعده‌ها زمستان سال آینده گاز فاز اول این میدان گازی وارد مدار می‌شود.

 

 

 میدان گازی کیش در سال 1384 توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با 66 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا کشف شد و در ابتدا طرح توسعه آن توسط دو شرکت نفت فلات قاره و حفاری شمال تدوین و بنا شد که توسعه فاز 1 با منابع شرکت نیکو عملیاتی شود اما در بهمن ماه سال 1388 و در زمانی که مسعود میرکاظمی وزیر نفت بود قرارداد توسعه بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی متشکل شرکت‌های پتروپارس، سازه و جهان پارس به مدیریت بانک ملت به ارزش 10 میلیارد دلار منعقد شد.

اگرچه در آن زمان، سبف‌الله جشن ساز،مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت، اعلام کرد که این قرارداد در نوع خود یکی از قراردادهای بی نظیر تاریخ صنعت نفت است اما این قرارداد آنگونه که باید انجام نشد و با حاشیه هایی همراه بود تا این که سرانجام با گذشت 17 ماه از زمان انعقاد این قرارداد، با دستور رستم قاسمی،دومین وزیر نفت دولت دهم،توسعه این میدان گازی به شرکت ملی نفت واگذار شد و در نهایت اسفندماه سال 90، موافقتنامه طرح توسعه این میدان گازی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) به نمایندگی از سوی شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت های ناردیس، فراب و ناموران (پیمانکار) امضا شد.

اما عبدالرضا حاجی حسین نژاد ، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)، بر این باور است که پروژه میدان گازی کیش سرنوشت غم انگیزی دارد چرا که این پروژه پس از حدود 660 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از محل بیت‌المال رها شده است.

بر اساس این گزارش اگر چه وزیر نفت توسعه میادین مشترک را از مهم ترین اولویت های وزارت نفت عنوان کرده اما توسعهه این میدان گازی نیز از سوی وزیر نفت مورد تاکید قرار گرفته به طوری که برنامه‌ای تعیین شده که تا آبان و یا آذر سال آینده بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود.

آنطور که مدیرعامل متن اعلام کرده تا کنون 13 حلقه چاه در جزیره کیش حفاری شده و کارهای انتقال گاز در جزیره کیش باید انجام شود و خطوط لوله دریایی نیز به مناقصه گذاشته شده است.

بنا به این گزارش طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز طراحی شده و مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است و با بهره برداری کامل انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز به خطوط سراسری محقق خواهد شد.

در فاز اول این میدان گازی نیز تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 11 هزار و 300 بشکه میعانات گازی پیش بینی شده است که در واقع می توان گفت با بهره برداری از فاز اول این میدان گازی حدود 30 میلیون متر مکعب و با بهره برداری کامل آن حدود 90میلیون متر مکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 03.02.2015
سه شنبه 14 بهمن 1393 ساعت 19:0 | بازدید : 435 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 03.02.2015

پس از سپری کردن یک روز متلاطم بازارهای ایالات متحده در روز دوشنبه رشد خوبی پیدا کردند که به دلیل افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در پی رشد قیمت نفت بود. سهام بخش انرژی پیشتاز رشد بودند. بازارها به اخبار اقتصادی ناامیدکننده توجهی نکردند. شاخص فعالیت تولید متعلق به ISM در ایالات متحده از رقم 55.1% در دسامبر به رقم 53.5% در ژانویه رسید که بدترین رقم طی یک سال گذشته محسوب می شود. همزمان همانطوریکه انتظار می رفت مخارج مصرف کننده همراه با کاهش قیمت نفت افزایش پیدا کرد بطوریکه شاخص مخارج مصرف کننده در دسامبر 0.3% کاهش و درآمد فردی 0.3% افزایش پیدا کرد. شاخص مخارج مصرفی فردی که شاخص مورد توجه فدرال ریزرو برای ارزیابی تورم است در ماه نوامبر 0.2% کاهش پیدا کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز گزارش داد که مخارج ساخت و ساز در آن کشور در دسامبر 0.4% افزایش داشته است که کمتر از حد انتظار بود. آمار اقتصادی اخیری که منتشر شدند حاکی از ضعف رشد اقتصادی ایالات متحده هستند. ارزش دلار در برابر ارزهای کالا به دلیل افزایش قیمت کاهش یافت. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به سفارشات کارخانجات در ماه دسامبر در ایالات متحده منتشر خواهد شد. چشم انداز منفی است چراکه انتظار می رود سفارشات کارخانجات در پی چهار ماه متوالی کاهش، کاهش بیشتری پیدا کنند.

بازارهای سهام در روز دوشنبه رشد کردند که تحت تاثیر افزایش ارزش سهام بخش انرزی بود. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit برای منطقۀ یورو در ماه ژانویه از رکود نجات پیدا کرد و فعالیت در آن بخش در مقایسه با ماه قبلش رشد پیدا کرد. در حالیکه سرمایه گذاران نگران فراخوان دولت جدید یونان برای بازپرداخت بدهی یونان به اقتصاد منطقۀ یورو بودند، "یانس واروفاکیس"، وزیر دارائی یونان، در روز دوشنبه از پیشنهاداتی پرده برداشت که طی آن سوآپ بدهی یونان برای اوراق قرضۀ جدید به رشد اقتصادی وابسته است. هدف این بستۀ پیشنهادی بازسازی 315 میلیارد یورو از بدهی های خارجی یونان برای کاهش بار بازپرداخت است. "آلکسیس سیپراس" ،Alexis Tsipras، نخست وزیر یونان بار دیگر به مردم اطمینان داد که یونان منطقۀ یورو را ترک نخواهد کرد، پس از آن ارزش یورو در برابر در روز دوشنبه افزایش پیدا کرد. شاخص مدیران خرید بخش ساخت و ساز متعلق به Markit در انگلیس امروز در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است چراکه انتظار می رود بخش ساخت و ساز در مقایسه با ماه قبل توسعه پیدا کند. شاخص بهای تولیدکننده برای منطقۀ یورو برای ماه دسامبر توسط یوروستات، آژانس آمار اتحادیۀ اروپا، امروز در ساعت 11:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط منفی است چراکه انتظار می رود بهای تولیدکننده برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کند.

S&P 500 Index
 


شاخص Nikkei در ژاپن امروز ریزش داشت که تحت تاثیر کاهش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در پی افت عملکرد اقتصادی ایالات متحده بود. شرکت های خطوط هوایی و تولیدکنندگان لاستیک که از کاهش قیمت نفت سود برده اند، به دلیل افزایش شدید قیمت نفت در روز دوشنبه متحمل زیان شدند. ارزش ین در برابر دلار در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد و آنچه به دست آورده بود را از دست داد که تحت تاثیر انتشار گزارش رکود فعالیت تولید بود که در آخر هفته منتشر شد.

بانک مرکزی استرالیا امروز طی اقدامی غافلگیرکننده نرخ بهره را از رقم 2.5% به رقم 2.25% کاهش داد تا فشار فروش روی دلار استرالیا را حفظ کند. در نتیجه ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا و ین ژاپن کاهش پیدا کرد.

نفت که در روز جمعه 8% افزایش قیمت پیدا کرده بود، در روز دوشنبه نیز به این افزایش قیمت ادامه داد که تحت تاثیر انتشار گزارشاتی بود مبنی بر کاهش شدید تعداد حلقه های چاه فعال در ایالات متحده.

قیمت آتی طلا در روز دوشنبه ثابت بود و این حالی صورت گرفت که قیمت طلا در هفتۀ گذشته بیشترین میزان افزایش ماهیانه طی سه سال اخیر را به ثبت رساند. قیمت طلا در ماه ژانویه بیشتر از 8% افزایش پیدا کرد که تحت تاثیر افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارائی ایمن به دلیل نگرانی سرمایه گذاران دربارۀ چشم انداز بازارهای جهانی سهام در پی افزایش عدم اطمینان و وجود علائمی از کندی رشد اقتصاد جهانی بود.

XAUUSD
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 23:44 | بازدید : 477 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
 
 
 

 بانک جهانی زیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از افت قیمت نفت را ۲۱۵ میلیارد دلار اعلام و پیش بینی کرد درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۲۳.۵ میلیارد دلار برسد.

بانک جهانی طی گزارشی نوشت با توجه به قیمت نفت در بازار جهانی و رسیدن قیمت هر بشکه نفت برای تحویل در ماه اوت به 56 دلار، نمی توان امید چندانی به ترمیم قیمت ها داشت.

این گزارش با اشاره به این که قیمت نفت فعلا قرار نیست افزایش یابد به تفکیک تبعات این وضعیت بر کشورهای نفتی منطقه را مورد بررسی قرار داده است:

شورای همکاری خلیج فارس: درآمدهای نفتی و گازی در سال 2013، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و 75 درصد کل درآمدهای صادراتی این کشورها را به خود اختصاص داد. اگر قیمت نفت برای یک دوره پایدار پایین باقی بماند، برآورد می شود که دولت های منطقه با کاهش 215 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی مواجه شوند که برابر با بیش از 14 درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود. کشورهای حاشیه خلیج فارس، به طور متوسط بیش از میزان هزینه کرد خود درآمد دارند، اما عواملی همچون بالا رفتن هزینه های دولتی و کاهش قیمت نفت می تواند این روند را معکوس سازد. مازاد مالی حدودا 10 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال 2013، ممکن است به کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی تبدیل شود.

هرچند این کشورها ذخایر ارزی قابل توجهی برای جبران کاهش قیمت نفت هستند، اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت های منطقه در حال بازنگری در هزینه های خود هستند. عربستان با ذخیره ارزی 700 میلیارد دلاری، خود را برای افزایش قیمت های انرژی و سوخت آماده می کند. بحرین که بیشترین آسیب را متحمل شده، در اندیشه درخواست حمایت بوجه ای از متحدان منطقه ای خویش است. عمان بودجه سال 2015 خود را منتشر کرده که شامل هیچ گونه کاهش هزینه ها یا افزایش درآمدها نیست، اما هر دوی این ارقام احتمالا در ماه های آینده دستخوش تغییر خواهد شد. امارات شروع به جستجو برای یافتن منابع درآمدی جدید شامل مالیات بر خروج پول کرده است که می تواند بر میزان استخدام نیروی کار خارجی و جریان ارسال پول از سوی کارگران خارجی به کشورهای خودشان تاثیر بگذارد. کل میزان پول ارسال شده از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2013 به 21 میلیارد دلار رسید که نیمی از آن به عربستان سعودی اختصاص داشت.

ایران: در ایران  تحولات سیاسی به اندازه قیمت نفت اهمیت خواهد داشت. اگر توافق هسته ای با گروه 1+5 به دست آید، و تحریم های نفتی برداشته شود، صادرات نفت این کشور تا سال 2017 به رقم پیش از تحریم ها باز خواهد گشت. در حالی که نفت حدود 80 درصد کل درآمدهای صادراتی و 50 تا 60 درصد درآمدهای دولت را تشکیل می دهد، اقتصاد ایران ممکن است در این وضعیت رشد قابل توجهی را شاهد باشد.

در صورت عدم حصول توافق جامع، نفت ارزان به معنای کاهش 60 درصدی درآمدهای ایران و رسیدن آن از 120 میلیارد دلار در سال 12-2011 به 23.7 میلیارد دلار در سال 2015 خواهد بود. بر اساس این سناریو، کاهش حدود 20 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران مورد انتظار خواهد بود و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را از 1.5 درصد سال قبل به صفر خواهد رساند و اقتصاد ایران به کوچکتر شدن خود ادامه خواهد داد. این مسئله موجب فشار شدید تورمی، افزایش بیکاری، کسری بودجه و افت ارزش ریال خواهد شد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:10 | بازدید : 558 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
 
+
 

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

بازار سهام

 

گره خوردن بورس به مذاکرات هسته‌ای

دیروز، شاخص کل با رشد 287 واحدی (معادل 0/44 درصد) مواجه شد. در این شرایط، افزایش قیمت نفت و امیدواری به نتایج مذاکرات هسته‌ای از عوامل موثر بر این روند محسوب می‌شوند. در این میان، گروه‌های خودرویی و بانکی در بین نماد‌‌هایی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص حضور داشتند. در واقع با توافق هسته‌ای، گروه‌های مزبور احتمالا بیشترین اثرپذیری را دارند که بیانگر وجود جو مثبت مذاکرات در میان سهامداران است. از سوی دیگر، افت بیش از 50 درصدی قیمت نفت و سایر کالاها (مانند فلزات اساسی) در هفت ماه اخیر یکی از نگرانی‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود که با توجه به افزایش قیمت نفت در روز گذشته، اندکی از این نگرانی‌ها کاسته شده است. به این ترتیب، پس از اخبار مثبت برای صنایع بورسی، این موارد نیز توانستند زمینه رشد بازار سهام را تقویت کنند.


بازار ارز

بازار ارز

 

آرامش بازار ارز در پی افزایش عرضه

طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با نرخ 3هزار و 460 تومان معامله شد. در این شرایط، ادامه ثبات قیمتی در بازار ارز با افزایش عرضه و کاهش سفته‌بازی در این بازار رقم خورد. همان‌طور که در روز‌های گذشته نیز اشاره شد، بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها، ثبات قیمتی چندروزه را در بازار ارز شاهد هستیم. در این میان، افزایش 100 درصدی مقدار صادرات در دی نسبت به آذر ماه نشان‌دهنده افزایش ورود ارز به بازار است همچنین در مدت مشابه، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی (مهم‌ترین منابع تامین‌کننده ارز در بازار) به ترتیب 200 درصد و 250 درصد رشد را نسبت به آذر ماه به ثبت رساندند. به این ترتیب، با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی‌ها ثبات قیمت دلار را می‌توان در این روزها انتظار داشت. 


بازار سکه

بازار سکه

 

کاهش قیمت با افت تقاضا

دیروز، هر سکه طرح جدید با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان معامله شد. با وجود افزایش قیمت اونس و همچنین ثبات قیمت دلار، کاهش قیمت سکه را می‌توان به دلیل کمبود تقاضا دانست. در این شرایط، ثبات قیمتی در بازار ارز با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی وجود دارد. از سوی دیگر، افزایش قیمت طلای جهانی بعد از دو روز افت رقم خورد که علت اصلی آن آمار ضعیف رشد اقتصادی آمریکا عنوان شد. در نتیجه، سوق سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا به عنوان مکانی امن سبب شد. به این ترتیب، گرچه افزایش قیمت سکه را در ساعات ابتدایی معاملات دیروز شاهد بودیم، اما مجددا نبود تقاضا سبب کاهش قیمت‌ها شد. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی و ثبات نسبی قیمت دلار، احتمالا سکه نیز تغییرات محدودی را تجربه کند. 


بازار طلای جهانی

بازار طلای جهانی

 

رشد 100 دلاری اونس در یک ماه

هر اونس طلای جهانی توانست در ماه ژانویه رشد بیش از 100 دلاری (8/5 درصد) را به ثبت برساند. از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا با رشد پنج درصدی در ژانویه، برای هفتمین ماه متوالی توانست با افزایش مواجه شود که طولانی‌ترین رشد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود. شاخص دلار که در سال گذشته به‌عنوان «قاتل طلا» محسوب می‌شد طی ماه گذشته نتوانست در مقابل افزایش تقاضای فیزیکی (سال جدید چین) و تقاضای افراد محافظه‌کار مقاومت کند؛ نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی در اروپا و آسیا موجب افزایش تقاضای طلا شد. جمعه نیز رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه چهارم سال 2014 میلادی 2/5 درصد (نیم درصد کمتر از انتظار بازار) گزارش شد (تقویت تقاضا). در این هفته نیز آمارهای بخش صنعت و اشتغال‌زایی آمریکا از نگاه معامله‌گران طلا اهمیت ویژه‌ای دارند.


بازار اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن

 

«تسه»ها در کمترین مقدار یک ماهه
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) افت یک درصدی را تجربه کردند و به قیمت 78 هزار و 973 تومان معامله شدند که کمترین مقدار در حدود یک ماه گذشته محسوب می‌شود (14 دی ماه). مطابق با انتظارات، در فصل پاییز و زمستان تقاضای مسکن نسبت به 6 ماه اول سال کاهش یافت؛ این موضوع سبب شد تا مازاد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در نیمه نخست سال جاری که ارزشی حدود 200 میلیارد تومان داشت، طی ماه‌های اخیر روند معکوسی به خود گرفته و به مازاد عرضه تبدیل شده است. بر این اساس، روند کاهشی اوراق مزبور از قیمت‌های حدود 100 هزار تومان در تابستان به محدوده 80 هزار تومانی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، کاهش بیشتر قیمت «تسه»ها نیز با مقاومت جدی مواجه است (نوسان اندک حول سطح 80 هزار تومانی).


بازار نفت

بازار نفت

 

تخفیف زیان ماهانه در روز پایانی

نفت خام آمریکا در پایان ژانویه افت 9/7 درصدی را به ثبت رساند و برای هفتمین ماه متوالی منفی شد. مازاد عرضه در بازار نفت و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل روند نزولی قیمت نفت محسوب می‌شوند. با این حال، انتشار آمار کاهش 94 موردی تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت آمریکا در هفته گذشته (بیشترین میزان افت تعداد دکل‌ها از زمان جمع‌آوری داده‌های دکل‌ها) موجب رشد بیش از 8 درصدی قیمت نفت در روز جمعه شد که بیشترین رشد روزانه از سال 2009 محسوب می‌شود. در این شرایط، درگیری‌های داعش در عراق این روند را تشدید کرد. با این حال، به عقیده کارشناسان تداوم رشد تولیدات نفت در چند ماه آینده، تداوم رشد قیمت نفت را دشوار می‌کند. در این میان، تولیدات اوپک مجددا در ماه ژانویه افزایش یافت (عمدتا مربوط به افزایش تولیدات آنگولا و نیجریه).




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:8 | بازدید : 497 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 02.02.2015

شاخص های جهانی سهام در روز جمعه ریزش پیدا کردند. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که در سه ماهۀ سوم رشدی 5درصدی داشت در سه ماهۀ چهارم 2.6% رشد پیدا کرد که بدتر از حد انتظار بود. اقتصاد ایالات متحده طی سال گذشته 2.4% رشد پیدا کرد که از رقم رشد 2.2% برای سال 2013 بیشتر است. اکثر بانک های سرمایه گذاری پیش بینی می کنند که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهۀ نخست سال جاری میلادی 2.5% رشد پیدا کرد. شاخص های Dow و S&P500 در طی هفته 2.8% سقوط کرد و برای شاخص Nasdaq افتی 2.6درصدی به ثبت رسید. در مجموع ماه ژانویه شاخص های Dow و S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 3.6% و 3.1% و 2.1% سقوط کردند. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده در روز جمعه به 8.5 میلیارد سهم رسید که 22% بالاتر از میانگین پنج روزه می باشد.

 

Dow Jones Industrial Average
 


 

توجه داشته باشید که شاخص دلار تقریباً واکنشی به آمار اقتصاد کلان نشان نداد. این شاخص در ماه ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد که بیشترین میزان رشد ممتد از سال 1971 تاکنون می باشد. به اعتقاد ما اخبار منفی منتشر شده از سوی یونان در روز جمعه که موجب ضعف یورو شد، به رشد شاخص دلار کمک کرد. شاخص های مثبت دیگر نیز خبر بد مربوط به ضعف رشد تولید ناخالص داخلی را جبران کردند. مخارج مصرف کننده در سه ماهۀ چهارم سال قبل میلادی 4.3% رشد پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش گزارش شده از سه ماۀ نخست سال 2006 تاکنون می باشد. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان به بالاترین سطح خود از ژانویۀ 2004 تاکنون رسید. اعتقاد ما بر این است که این مربوط به کاهش 43درصدی قیمت نفت در ایالات متحده از ماه ژوئیۀ سال قبل تاکنون می شود. با توجه به نرخ پایین تورم به احتمال زیاد فدرال ریزرو نرخ های بهره را افزایش دهد. امروز در ساعت 13:30 CET آمار مربوط به درآمد فردی و مخارج فردی در ایالات متحده برای ماه دسامبر منتشر خواهد شد که احتمال می رود منفی باشند. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit نیز در ساعت 14:45 CET و در ادامه شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به ISM مخارج ساخت و ساز برای ماه دسامبر در ساعت 15:00 CET منتشر خواهند شد. تخمین اولیه، خنثی است.

شاخص های سهام اروپا امروز همراه با شاخص های آتی ایالات متحده رشد پیدا کردند. مسئولین جدید یونانی اعلام کردند که آسیب زدن به بانک ها یا جایگزین کردن مدیران بانکی با مسئولین حزب در برنامه های شان نیست. این بیانیه باعث شد تا شاخص سهام ATG رشدی 5.7درصدی پیدا کند که دیگر شاخص ها را نیز تقویت کرد. امروز صبح چندین شاخص مدیران خرید بخش تولید مربوط به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها منتشر شدند که خنثی بودند. انتظار نمی رود که امروز هیچ آمار اقتصادی مهمی در اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei امروز ریزش داشت که به دلیل درآمد ضعیف شرکت های Konica Minolta و Seiko Epson بود که ارزش سهام شان به ترتیب 9.4% و 10.1% سقوط داشت. تقویت ارزش ین و آمار اقتصادی منفی چین فشار بیشتری بر سهام وارد کردند. فعالان بازار انتظار دارند که آمار اقتصاد اندکی در این هفته در ژاپن منتشر شوند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای اولین بار طی 2.5 سال اخیر به زیر رقم 50 و به عدد 49.8 رسید که تاثیری منفی بر قیمت های آتی چندین کالا داشت.

 

Brent
 


 

بزرگترین اعتصاب کاگران نفتی در ایالات متحده از سال 1980 تاکنون باعث افزایش قیمت های جهانی نفت شد. 3.8 هزار فعال در 9 پالایشگاه فعال هستند که 10% از تولید نفت در ایالات متحده را انجام می دهد. Baker Hughes اعلام کرد که در هفتۀ گذشته 94 حلقه چاه نفت را بسته است که بیشترین میزان از سال 1987 تاکنون است و هشتمین هفتۀ کاهش تعداد چاه های نفتی محسوب می شود و همین امر نیز روی قیمت های نفت تاثیر گذاشت. 1223 چاه نفتی فعال همچنان باقی مانده اند: از رقم اوج 1609 پمپ نفتی در سال 2014 تاکنون تعداد چاه ها فعال یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

 

Wheat
 


 

قیمت های آتی غلات تحت تاثیر تخمین ها برای آب و هوای خوب، به کاهش ادامه می دهند. اعتقاد ما این است که کاهش قیمت نفت نیز تاثیری منفی داشت که بخش مهمی از هزینه های تولید غلات به شمار می رود. کاهش قیمت های نفت همچنین تقاضا برای سوخت بیولوژیک را کاهش داد. از نظر سرمایه گذاران این باعث می شود کشاورزان بجای کاشت محصولات سوخت بیولوژیک به کاشت غلات رو آورند. به عامل ارز در کشورهای تولیدکننده نیز باید توجه شود. ارزش رئال برزیل، روبل روسیه و دلار کانادا در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کردند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:5 | بازدید : 484 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 02.02.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


۶ نکته‌ی کلیدی برای افزایش عمر باتری
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 1:30 | بازدید : 640 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ۶ نکته‌ی کلیدی برای افزایش عمر باتری

با اینکه باتری‌ها به ابزارهایی قدرت می‌دهند که ما برای ساده‌سازی زندگی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما باز هم اکثر مردم چیز زیادی در مورد باتری‌ها و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها نمی‌دانند. جایگزینی باتری لپ‌تاپ‌ها آزاردهنده و گران است.

در این مقاله ۶ باید و نباید را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپتان را به نحو چشم‌گیری افزایش دهید :

 

۱-اجازه ندهید لپ‌تاپتان بیش از حد گرم شود

اگر در حالی که بر روی نیمکت یا مبل دراز کشیده‌اید می‌توانید گرمای لپ‌تاپتان را حس کنید، مشکلی وجود دارد. بر اساس گفته‌های مجله‌ی PCWorld، علت خاموش شدن غیر منتظره‌ی کامپیوتر شما نیز به احتمال قوی همین افزایش گرمای سیستم است. خنک کردن یک لپ‌تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی کمی سخت‌تر است اما شدنی ست. برای رفع این مشکل یا باید از کول پدها استفاده کنید و یا می‌توانید با استفاده از مینی جاروبرقی‌ها که مخصوص تمیز کردن درزها و شکاف‌های کامپیوتر است گرد و خاک موجود در منافذ لپ‌تاپتان را بیرون بکشید.

 

۲-وقتی لپ‌تاپتان روشن است یا به اصطلاح در حال اجراست، هرگز باتری لپ‌تاپ را بیرون نکشید و یا وارد لپ‌تاپ نکنید

این مورد خیلی واضح است، اما قطعاً باید به آن اشاره کرد. یکی دیگر از توصیه‌های PCWorld به کاربران این است که حتماً قبل از بیرون کشیدن باتری لپ‌تاپ، کامپیوترتان را به طور کامل خاموش کنید، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به لپ‌تاپتان وارد خواهید کرد.

 

۳-از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید

نتایج متفاوت خواهد بود، اما قانون ۸۰/۲۰ عمر باتری لپ‌تاپ شما را به نحو چشم‌گیری افزایش خواهد داد. اگر با این قانون آشنا نیستید، قاعده‌ی اصلی این است که شارژ باتری لپ‌تاپ نباید هرگز (و یا به ندرت) به زیر ۲۰ درصد یا بالای ۸۰ درصد برسد. پیروی همیشگی از این قانون اصلاً کار ساده ای نیست؛ اما اگر بتوانید آن را رعایت کنید مطمئن باشید عمر باتری لپ‌تاپتان خیلی بیشتر از وقتی خواهد شد که از این قانون بی اطلاع بوده‌اید.

 

۴-هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را به طور کامل شارژ نکنید

حتی اگر همیشه از قانون ۸۰/۲۰ استفاده نمی‌کنید سعی کنید هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. سعی کنید وقتی از کامپیوترتان دور هستید همیشه شارژ باتری را در محدوده‌ی ایده آل ۲۰ تا ۸۰ درصد (و یا محدوده‌ی ایده آل تر ۴۰ تا ۶۰ درصد) نگه دارید؛ یعنی اگر سلامت باتری لپ‌تاپ برای شما مهم هست هیچ وقت شب‌ها و یا وقتی که بیرون هستید لپ‌تاپ را به برق وصل نکنید و به حال خود رها کنید. شاید گاهی اوقات فراموش کنید لپ‌تاپ را از برق بکشید، اشکالی ندارد، برای پرهیز از این اشتباهات می‌توانید از ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket استفاده کنید که در چنین مواقعی مانع از شارژ کامل باتری لپ‌تاپ شما می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که پول صرف شده برای خرید ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket به مراتب کمتر از هزینه جایگزینی باتری لپ‌تاپ است.

 

۵-هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به طور کامل خالی و یا مصرف شود

این مورد هم برای باتری لپ‌تاپ شما و هم برای کامپیوترتان مضر است. این مورد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از اینکه به شارژر سیستمتان دسترسی پیدا کنید، لپ‌تاپ یا کامپیوترتان به حالت خواب یا sleep می‌رود. آسیب ناشی از این اتفاق بسیار فراتر از آن چیزی ست که فکر می‌کنید. برای جلوگیری از صدمه دیدن سخت افزارهای سیستم (به خصوص باتری) هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به صفر درصد برسد.

 

۶- از مرورگر گوگل کروم استفاده نکنید

 

این مقاله ی منتشر شده در فوربس نشان می‌دهد که اگر از کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، استفاده از مرورگر وب گوگل کروم شاید موجب کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شما شود. چون وقتی این مرورگر را باز بگذارید و در حال اجرا رها کنید، انرژی بیشتر و بیشتری مصرف می‌کند که این مصرف انرژی بی رویه باعث می‌شود کامپیوتر شما زودتر از حالت معمول خاموش شود و باتری لپ‌تاپ نیز سریع‌تر خالی شود. واقعاً جای تأسف دارد، به خصوص از زمانی که مرورگر کروم به یکی از موثرترین و قوی‌ترین مرورگرهای وب تبدیل شده است. اگر واقعاً نگران جایگزین کردن باتری لپ‌تاپتان و هزینه‌های مربوط به آن هستید، می‌توانید از این پس از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید؛ اما شاید این کار چندان برای شما ارزشمند و مفید نباشد. راحتی استفاده از یک مرورگر وب قوی و شناخته شده مانند گوگل کروم و عدم علاقه به کنترل همیشگی میزان شارژ باتری و شرایط سیستم شاید دلایل قانع کننده‌ای برای پرداخت هزینه‌ی جایگزینی باتری در طولانی مدت باشند. در نهایت، انتخاب با شماست.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 30.01.2015
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 20:9 | بازدید : 478 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 30.01.2015

شاخص های جهانی سهام در روز پنجشنبه پس از چندین روز ریزش، رشد پیدا کردند. کاهش تعداد بیکاران در هفتۀ گذشته بیشترین میزان کاهش از نوامبر 2012 تاکنون بود. تعداد مدعیان بیکاری به 265هزار نفر رسید که پایین ترین سطح نزدیک به 15 سال اخیر تاکنون از آوریل 2000 می باشد. رشد بازارهای سهام همچنین به دلیل گزارش های خوب درآمدی شرکت های Apple، Boeing و Visa Inc است. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده به 7.7 میلیارد سهم رسید که 10% بالاتر از میانگین هفتگی است. شاخص های آتی سهام ایالات متحده امروز صبح کاهش چشمگیری داشتند. شرکت فن آوری اطلاعات Qualcomm در ایالات متحده و فروشگاه آنلاین چینی Alibaba Group گزارش های ضعیفی منتشر کردند و سهام شان به ترتیب 10.3% و 8.8% سقوط کرد. امروز آمار مهم مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهۀ چهارم در ساعت 13:30 CET منتشر می شود. شاخص فعالیت کسب و کار در ایالت شیکاگو در ساعت 14:45 CET منتشر می شود. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در ایالات متحده در ساعت 15:00 CET از سوی دانشگاه میشیگان منتشر خواهد شد. اعتقاد ما بر این است که تخمین های اولیه خنثی است. اگر ارقامی که اعلام می شوند برابر با پیش بینی ها نباشند، احتمال واکنش شدید بازار وجود دارد.

سهام اروپا امروز اندکی بطور تطبیقی ریزش داشتند در حالیکه دیروز را با رشد سپری کردند. سرمایه گذاران از دومین ماه متوالی رکود قیمت در منطقۀ یورو هراس دارند. آمار مربوطه در ساعت 10:00 CET منتشر خواهد شد. همزمان آمار مربوط به بیکاری نیز منتشر خواهد شد. تخمین های اولیه در این ارتباط خنثی است. رشد 8درصدی شاخص Stoxx Europe 600 در اروپا در ماه ژانویه می تواند بالاترین میزان رشد طی 20 سال اخیر باشد. سرمایه گذاران به چاپ یورو واکنش مثبتی نشان دادند. توجه داشته باشید که یورو از ابتدای ماه مه تاکنون کاهش ارزشی 20درصدی در برابر دلار داشته باشد. یورو در حال حاضر سعی دارد تا بطور تطبیقی رشد کند و شاخص دلار ریزش داشته باشد. احتمال تعویق در افزایش نرخ های بهره از سوی فدرال ریزرو این موضوع را تسهیل خواهد کرد. برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند که این امر به دلیل کاهش قیمت نفت و متعاقب آن کاهش تورم، غیرعملی است.

 

USD/JPY
 


 

شاخص Nikkei امروز همراه با شاخص های جهانی سهام ریزش داشت. اخبار خوب درآمدی شرکت ها باعث شد که این شاخص این هفته رشد داشته باشد. تثبیت ین در یک کانال حرکتی افقی خنثی نیز در این امر موثر است. تورم پایه در ژاپن در ژانویه برای پنجمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و به 2.5% رسید. تورم پایه بدون احتساب تاثیر افزایش مالیات بر فروش در آوریل سال قبل 0.5% بود. سرمایه گذاران اعتقاد دارند که این یک عامل مثبت است چراکه تورم پایه هنوز در جهت رسیدن به نرخ هدف 2% تعیین شده از سوی بانک مرکزی ژاپن حرکت می کند. توجه داشته باشید که نرخ بیکاری به 3.4% کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح از سال 1997 تاکنون به شمار می رود شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit/JMMA دوشنبه صبح در ژاپن منتشر خواهد و آمار مهم اقتصادی کلان فقط در روز جمعه منتشر خواهند شد.

 

Ñòîèìîñòü çîëîòà
 


 

قیمت های طلا در ژانویه 6% افزایش داشتند که بیشترین میزان رشد ماهیانه طی سال محسوب می شود. سرمایه گذاران به تزریق پول از سوی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا و به تعویق انداختن افزایش نرخ های بهره از سوی فدرال ریزرو ایالات متحده با خرید طلا واکنش نشان دادند. توجه داشته باشید که تقاضا برای خرید طلا در چین در سال 2014 یک سوم کاهش داشت و به 866 تن رسید که پایین ترین سطح طی چهار سال اخیر است. همزمان تقاضا برای طلا در هندوستان با 14% افزایش به 690 تن رسید.

 

Êîòèðîâêè ìåäè
 


 

قیمت مس به پایین ترین سطح طی پنج سال و نیم اخیر رسید. مس بطور بی سابقه ای از ژوئیۀ 2008 تاکنون هفت هفتۀ متوالی است که کاهش قیمت دارد. از این موضوع صرف نظر نمی کنیم که قیمت مس می تواند به طور اصلاحی رشد داشته باشد. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه ژانویه در اول فوریه منتشر خواهد شد. فعالان بازار بر این باورند که در مقایسه با ماه دسامبر که این شاخص به پایین ترین سطح طی شش ماه پیش رسید، در ماه ژانویه بهتر خواهد شد. اگر آمار اقتصادی چین واقعاً خوب باشند، قیمت مس می تواند افزایش پیدا کند. توجه داشته باشید که شرکت دولتی Cochilco در شیلی پیش بینی کرده است که میانگین قیمت مس در سال 2015 به 2.85دلار در هر پوند برسد که بالاتر از قیمت کنونی بازار است. همچنین Cochilco تخمین زده است که مازاد مس در سال جاری به 275 هزار تن می رسد. به همین دلیل است که احتمال افزایش قیمت مس برای مس بعید است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 20:4 | بازدید : 777 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای

پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای

چکیده: هفته گذشته، دماسنج بازار سهام در شرایطی رشد 0/3 درصدی را پس از چهار هفته متوالی منفی به ثبت رساند که بررسی ها نشان می‌دهد هنوز ابهاماتی در این بازار مشاهده می‌شود.

چشم‌انداز نه چندان مناسب روند قیمت جهانی کالاها، وضعیت پرنوسان بازارهای رقیب نظیر ارز و سکه، ابهام در هدف‌گذاری جدید نسبت قیمت به درآمد متوسط بازار، نتیجه نامعلوم مذاکرات هسته‌ای و عدم قطعیت در تعیین تکلیف وضعیت لیدرهای بورس، پنج ابهام اصلی بازار سرمایه هستند که می‌توانند تصمیم‌گیری فعالان این بازار را همچنان تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

پنج‌ضلعی ابهام در بورس تهران

در پایان معاملات هفته گذشته، روند نزولی بازار سهام پس از یک ماه متوقف شد؛ این در حالی است که افزایش اندک 227 واحدی (معادل 0/3 درصد) شاخص کل در این مدت، در کنار حجم پایین معاملات تداوم این مسیر صعودی را با تردید مواجه می‌کند. در این شرایط، عوامل متعددی که در بازار سرمایه کشور اثرگذار هستند را در قالب پنج مورد بررسی کرده ایم. در این میان می‌توان به «چشم‌انداز قیمت جهانی کالاها»، «وضعیت بازارهای موازی»، «نسبت قیمت به درآمد تعادلی بازار»، «مذاکرات هسته‌ای» و «تعیین تکلیف صنایع پیشرو بورس» اشاره کرد. با توجه به آنکه وضعیت عمده موارد مزبور، طی 6 ماه آینده مشخص می‌شوند می‌توان انتظار داشت در یک چشم‌انداز میان‌مدت بازار سهام بار دیگر رونق گیرد و با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود. با این حال، در کوتاه‌مدت ابهامات و بلاتکلیفی‌های فراوانی در بازار وجود دارد که پویایی بازار سهام و ثبت رشدهای پایدار آن را با دشواری مواجه می‌کند.

آخرین پیش‌بینی‌های کالایی

بیش از 6 ماه از روند نزولی قیمت نفت و به‌دنبال آن سایر کالاها می‌گذرد؛ در این شرایط، شاخص کالاهای «بلومبرگ» که قیمت 22 کالا را بررسی می‌کند به کمترین مقدار خود در 12 سال اخیر رسیده است (از سال 2002). گرچه همه کالاها در وضعیت یکسانی به‌سر نمی‌برند و حتی برخی از آنها اوضاع مناسبی دارند، اما به‌طور کلی کالاهای مهم‌تر و پرمصرف‌تر در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند. به‌عبارت دیگر، امیدواری نسبت به افزایش قیمت کالاهایی مثل روی، نیکل و پالادیم بیشتر است و کارشناسان در حالی خرید آنها را پیشنهاد می‌کنند که معتقدند باید مس، طلا و نفت را فروخت. علت این امر کاهش رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کالاها عنوان می‌شود. رشد اقتصادی چین در سال گذشته به 7/4 درصد رسید که کمترین مقدار از سال 1990 محسوب می‌شود. 
این سومین افت شدید قیمت نفت از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که قیمت نفت از بالای 100 دلار بر بشکه اکنون وارد کانال 40 دلاری شده است. گلدمن ساکس، یکی از موسسات معتبر جهانی در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری، در پیش‌بینی جدید خود روند قیمت نفت را در نیمه نخست سال 2015 (تا اوایل تابستان) کاهشی و در محدوده 40 دلار پیش‌بینی کرده است. گرچه این موسسه معتقد است ریزش قیمت کالاها متوقف می‌شود، اما زمان آن حدودا یک سال دیگر ارزیابی می‌شود. در واقع، بر اساس پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس تا 3 ماه آینده روند قیمتی کالاها کاهشی است و احتمالا 12 ماه دیگر شاهد برگشت قیمت‌ها هستیم. در واقع، در کوتاه‌مدت افت قیمت نفت بر قیمت کالاها فشار وارد می‌کند و افزایش قیمت‌ها دور از انتظار است. به عقیده این موسسه، اکنون سرمایه‌گذاران تمایل دارند نفت را خریداری و ذخیره کنند تا در زمان بازگشت قیمت‌ها شروع به فروش و کسب سود مناسب کنند؛ بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها هنگام برگشت به صورت جهشی افزایش یابند؛ زیرا در قیمت‌های پایین آنها همچنان تمایل به ذخیره‌سازی دارند. 
در این شرایط، به علت کاهش هزینه‌ها (ناشی از افت قیمت نفت و انرژی)، گلدمن ساکس وضعیت قیمتی فلزات و مواد معدنی خام نظیر مس و سنگ‌آهن را برای سه سال آینده با حدود 10 تا 20 درصد کاهش پیش‌بینی کرده است. به عنوان مثال، قیمت مس 5 هزار و 542 دلار بر تن برآورد شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی (6400 دلار بر تن) بیش از 800 دلار افت (معادل 13/4 درصد) را نشان می‌دهد. همچنین قیمت سنگ‌آهن 66 دلار بر تن برآورد می‌شود که کاهش 14 دلاری (17/5 درصدی) را نسبت به پیش‌بینی قبلی نشان می‌دهد. در این میان، میکائیل پتیس، یکی از کارشناسان بازارهای کالایی چهار دلیل عمده را که عموما مرتبط با چین است در خصوص تداوم کاهش قیمت‌ها در بازارهای کالایی عنوان می‌کند. نخستین دلیل این امر وضعیت دهه اخیر عرضه و تقاضای کالاها است، به‌عبارت دقیق‌تر، طی دهه گذشته تولیدکنندگان کالا از رشد قابل‌توجه تقاضا غافلگیر شدند و این موضوع سبب شد آنها با یک تاخیر زمانی شروع به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و رشد تولیدات کنند، بنابراین در شرایط فعلی که دیگر رشد محسوسی در تقاضا مشاهده نمی‌شود، عرضه زیادی از کالاها در جهان وجود دارد که احتمال تداوم روند نزولی یا حداقل بدون تغییر قیمت کالاها را کاهش می‌دهد. دوم آنکه در دهه اخیر، عمده رشد تقاضا برای کالاها از سوی چین بوده است، بنابراین کُند شدن رشد اقتصادی چین نمی‌تواند سمت تقاضا را تحریک کند. سومین نکته آن است که با تغییر ساختاری در نحوه رشد اقتصادی چین، وابستگی این کشور به کالاها کاهش می‌یابد؛ بر این اساس، حتی اگر رشد اقتصادی این کشور بار دیگر دورقمی شود، این‌بار نباید انتظار داشت که این رشد بر پایه وابستگی شدید به کالاها باشد. درنتیجه افزایش تقاضا از سوی این کشور برای کالاها، حتی در صورت بازگشت به دوران اوج رشد اقتصادی اندکی دور از انتظار است. چهارمین نکته موجودی بالای کالاها در چین است. در واقع، طی سال‌های اخیر، چین با خرید کلان کالاها با افزایش قابل‌توجه موجودی انبارها همراه شده است. این موضوع می‌تواند به راحتی تقاضای داخلی این کشور را در چند سال آینده جوابگو باشد. بنا بر موارد یادشده، وضعیت کالاها چشم‌انداز مناسبی ندارد و این موضوع به‌طور مشخص بر بورس تهران اثرگذار است؛ به‌طوری‌که حداقل 50 درصد ارزش بازار سهام را شرکت‌های کالایی تشکیل می‌دهند و در نتیجه، روند قیمتی کالاها یکی از دغدغه‌های اصلی آنها محسوب می‌شود. با این حال امیدواری‌هایی در خصوص بهبود اوضاع کالاها در نیمه دوم سال 2015 (حدود 6 ماه دیگر) وجود دارد که می‌تواند در آن زمان وضعیت بازار سهام را بهبود بخشد.

نگاهی به بازارهای رقیب

طی یکی، دو ماه اخیر شاهد رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازارهایی مثل ارز و سکه بودیم. این جهش‌های قیمتی نگرانی‌هایی را مبنی بر بازگشت سفته‌بازی به بازارها ایجاد کرده بود، اما خوشبختانه تدابیر دولت توانست از ورود به این وضعیت جلوگیری کند. بالاتر بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم یکی از مهم‌ترین عواملی است که به‌طور کلی از آغاز به‌کار دولت جدید، نوسان‌گیری و سفته‌بازی در بازارها را کاهش داده است. همچنین، در اقدامی دیگر بانک مرکزی با اعمال محدودیت‌هایی در بازار ارز، از گسترش سفته‌بازی جلوگیری کرد و همزمان در مواقع تشدید سفته‌بازی، صرافی برخی بانک‌ها با تزریق ارز در بازار جلوی رشد قیمت‌ها را می‌گرفتند. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در خصوص کاهش قیمت‌های جهانی و احتمال کسری بودجه و منابع ارزی وجود دارد که می‌تواند موجب رشد قیمت دلار و جذب برخی سرمایه‌ها به این بازار به عنوان یکی از رقبای بورس شود. از سوی دیگر، بازار سکه که متاثر از دو عامل قیمت طلای جهانی و دلار است نیز به‌رغم ثبت رکوردهای مناسب، چشم‌انداز چندان روشنی ندارد. در واقع، از سمت دلار مطابق آنچه اشاره شد ابهاماتی وجود دارد و در شرایط فعلی نوسانات قیمتی به حداقل خود رسیده است، اما در خصوص طلای جهانی وضعیت اندکی متفاوت است؛ به‌طوری‌که نگرانی‌ها از اوضاع اقتصاد جهانی و تقاضای فصلی در چین سبب رشد قیمت این فلز زرد طی هفته‌های اخیر شده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، اوضاع اقتصادی در اروپا و آسیا (محل نگرانی‌ها) آنچنان که برخی متصور هستند نگران‌کننده نیست و در نتیجه با کاهش تقاضای فصلی چین (آغاز سال جدید این کشور که همواره با افزایش تقاضا همراه است) در چند ماه آینده احتمال بازگشت قیمت‌ها وجود دارد. اکنون، قیمت طلای جهانی در حالی حدود 1260 تا 1270 دلار در هر اونس است که بسیاری از موسسات معتبر، متوسط قیمت آن را در سال 2015 حدود 1240 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال، در این خصوص نیز نگرانی‌هایی نظیر احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا و بحران اقتصادی در روسیه (یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری حوزه یورو) به علت کاهش شدید قیمت نفت وجود دارد که این موضوع با تضعیف اقتصاد جهانی رشد قیمت طلا را در پی دارد. 
بنابراین، موارد مزبور نیز یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که احتیاط سهامداران را در این روزها در پی دارد و احتمالا طی ماه‌های آینده که وضعیت این بازارهای موازی مشخص شود، سهامداران در بازار سهام نیز با قدرت بیشتری تصمیم‌گیری کنند. 

P/E تعادلی در جدال سود سپرده و تورم

نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موقعیت بازار سهام محسوب می‌شود. به‌منظور تعیین P/E تعادلی بازار سهام یکی از روش‌های اصلی توجه به مقدار متوسط آن در طول تاریخ یک بازار است. این مقدار برای بورس تهران، طی 10 سال اخیر حدود 6 مرتبه است؛ این در شرایطی است که اکنون این رقم به کمتر از 5 مرتبه رسیده است. این موضوع در شرایطی است که در 10 سال گذشته، متوسط نرخ تورم بیش از 20 درصد بوده است. اکنون اما، نرخ تورم به حدود 16 درصد رسیده است که تداوم این موضوع می‌تواند بر نسبت P/E نیز اثرگذار باشد. پیش از این رابطه معکوس نرخ تورم و نسبت P/E را بررسی کرده بودیم؛ بنابراین، از این منظر می‌توان انتظار داشت در صورتی که نرخ تورم روند کاهشی خود را ادامه دهد، P/E متوسط تعادلی بازار سهام، مقدار تعادلی حتی بالاتر از 6 مرتبه را نیز هدف‌گذاری کند. در این میان اما، آنچه مانع این هدف‌گذاری می‌شود، سود سپرده‌های بانکی است. در حال حاضر، نسبت P/E بازار پول (سپرده‌های بانکی) حدود 4/5 مرتبه (یا همان 22 درصد سود) است. به این ترتیب، رابطه‌ای معکوس میان سود سپرده‌های بانکی و نسبت قیمت به درآمد بازار سهام وجود دارد؛ به‌طوری‌که با افزایش نرخ بهره، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نیز کاهش می‌یابد. این همان مساله‌ای است که حتی با رسیدن P/E متوسط بازار سهام به رقم 5، چرخش مسیر و حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر را دشوار می‌کند. در این خصوص نیز احتمال می‌رود در سال جدید، با تعیین تکلیف برخی موارد و تثبیت نرخ تورم زیر 20 درصدی، دولت به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و خروج از رکود اقتصادی نرخ بهره را کاهش دهد. در این شرایط است که می‌توان P/Eهای تعادلی جدیدی برای بازار سهام هدف‌گذاری کرد و انتظار رشد قیمت‌ها به این سمت را داشت. 

ابهام چهارم؛ «مذاکرات هسته‌ای»

اما یکی دیگر از ابهامات موجود برای بورس تهران، روند مذاکرات هسته‌ای است. بررسی روند بازار سرمایه طی بیش از یک سال اخیر به خوبی نشان می‌دهد، مهم‌ترین عاملی که بر این بازار اثرگذار بوده است، خوش‌بینی یا بدبینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای است. در واقع، گشایش‌های بین‌المللی ناشی از رسیدن به توافق احتمالی می‌تواند رشد اقتصادی کشور و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را به همراه داشته باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین ابهامات اخیر است که به احتمال زیاد تا تیر ماه سال 94 (مهلت قانونی این دور از مذاکرات) تعیین تکلیف می‌شود؛ بنابراین مشاهده می‌شود نتیجه مذاکرات هسته‌ای نیز مشابه سایر موارد یادشده در حدود 5، 6 ماه آینده مشخص می‌شود و می‌تواند به رونق بازار سهام کمک کند. 

وضعیت ساختاری- بازاری لیدرها

آخرین ابهام که از اهمیت بالایی نیز در بازار سهام کشور برخوردار است، وضعیت صنایع پیشرو است. با توجه به سهم بالایی که این صنایع از بورس تهران دارند، عمده سرمایه‌گذاران با دقت بالایی وضعیت آنها را رصد می‌کنند. به این ترتیب، همواره همبستگی مناسبی میان روند حرکت صنایع پیشرو و وضعیت کلی بازار سهام کشور وجود دارد. در این رابطه، نحوه بسته شدن بودجه سال 94 یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده وضعیت صنایع مزبور است. همچنین، تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دیگر موضوعی است که بر بزرگ‌ترین صنعت بورسی اثر مستقیمی دارد. این موارد نیز طی چند ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند و می‌توانند رونق بازار سرمایه را رقم زنند. به‌عبارت دقیق‌تر، آنچه در وضعیت فعلی بازار سهام مشاهده می‌شود مجموعه‌ای از بلاتکلیفی‌ها است که سرمایه‌گذاری در بازارهای امنی مثل پول یا حتی خرید اوراق مشارکت را منطقی نشان می‌دهد. با این حال، با توجه به آنکه قیمت‌ها در بورس تهران تا حد زیادی اصلاح شده‌اند (رسیدن P/E به کمتر از 5، گواهی بر این ادعا است)، صرف تعیین تکلیف موارد یادشده می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهبود بخشد. در واقع، حتی اگر موارد مزبور به نفع بازار سهام نیز نباشد، تعیین تکلیف آن نمی‌تواند اصلاح قیمت شدیدی را در این بازار ایجاد کند و به سرعت پس از یک دوره افت محدود، روند مناسب بازار سهام ادامه می‌یابد. 

بازارهای سه‌گانه روی خط صاف

طی هفته گذشته، شاخص کل بورس با ثبت رشد 0/3 درصدی توانست در رقم 65 هزار واحدی باقی بماند. در بازار ارز، دلار افت اندک 0/1 درصدی را تجربه کرد و در نهایت به قیمت 3 هزار و 460 تومان معامله شد. سکه نیز افت محدودی را تجربه کرد و در پایان هفته به قیمت یک میلیون و 35 هزار تومان معامله شد. 

معاملات ضعیف در شرایط انتظاری

حالت انتظاری در بازار سهام سبب شده است که حجم و ارزش معاملات کاهش یابند. در هفته گذشته یک میلیارد و 871 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 538 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب کاهش 17 و 10 درصدی را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهند. علاوه‌بر عوامل بنیادین یادشده که تداوم رشد شاخص کل را دشوار نشان می‌دهد، حجم معاملات پایین نیز از منظر تکنیکال نشانه آن است که روند حرکتی (چه مثبت و چه منفی) نمی‌تواند شدید باشد. 

برآیند صفر صنایع مثبت و منفی

طی هفته گذشته که شاخص کل تغییرات محسوسی را تجربه نکرد، صنایع بورسی نیز به دو نیم تقسیم شدند. به این ترتیب، 18 صنعت (از 36 گروه بورسی) با افت و 18 صنعت دیگر با رشد شاخص همراه شدند. در این میان، محصولات غذایی، محصولات چوبی و سایر واسطه‌گری‌های مالی به ترتیب با 7، 6 و 5 درصد رشد، مثبت‌ترین صنایع هفته گذشته بودند. از سوی دیگر، در هفته گذشته سایر معادن، محصولات کاغذی و حمل‌و‌نقل به ترتیب با ثبت 15، 7 و 5 درصد افت بدترین عملکرد را در میان گروه‌های بورسی به ثبت رساندند. همچنین، بررسی ها نشان می‌دهد گروه‌های بانکی، خودرویی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند. در میان صنایع با بیشترین حجم معاملات فلزات اساسی تنها صنعت منفی بوده است که علت اصلی آن را می‌توان کاهش قیمت‌های جهانی کالاها برشمرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازدهی بازارها همگی منفی شد/ پول های مردم کجا می رود؟
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 19:46 | بازدید : 576 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بازدهی بازارها همگی منفی شد/ پول های مردم کجا می رود؟

گزارش ها نشان می دهد تمامی بازارهای مالی طی ده روز گذشته یا زیان ده بوده اند اینکه میزان سوددهی آنها به یک درصد هم نرسیده است.

گزارش ها نشان می دهد تمامی بازارهای مالی طی ده روز گذشته یا زیان ده بوده اند اینکه میزان سوددهی آنها به یک درصد هم نرسیده است.

در حالی که شاخص کل بورس هفته قبل به زحمت تا کانال 65 هزار واحدی بالا آمده، همچنان نگرانی اصلی در میان سهامداران به وضعیت آینده بازار مربوط می شد. گزارش های کلان اقتصادی نشان می دهد که با توجه به کاهش قیمت نفت و کسری بودجه احتمالی 31 هزار میلیاردی دولت طی سال 94، صنایع کشور از دریافت یارانه های دولتی که عدد آن در لایحه بودجه 10 هزار میلیارد تومان برآورد، شده محروم می مانند. برهمین اساس سهامداران بازار سرمایه نیز نگران بازدهی این بازار در سال 94 شده اند. با این وجود بررسی ها نشان می دهد بازار سرمایه طی ده روز گذشته 36 صدم درصد بازدهی داشته است.

اما وضعیت در بازار ارز به شکلی دیگر است. با توجه به اخبار امیدوارکننده ای که از روند مذاکرات منتشر می شود، روند صعودی بهای دلار متوقف شده است. طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.14 درصد کاهش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان ضرر کرده باشند. با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 14 هزار تومان زیان به سرمایه‌گذار تحمیل شده است. میزان بازدهی بازار سکه نیز هفته گذشته منفی 35 صدم درصد بود.

 

این اطلاعات نشان می دهد در میان بازارهای منفی همچنان وضعیت بورس حداقل طی ده روز گذشته امیدوارکننده تر بوده است. بازدهی منفی بازارها موجب شده تا سرمایه گذاران خرد برای انتخاب محل سرمایه گذاری با تردید مواجه شوند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش بهره مالکانه معادن : حمایت کمیسیون تلفیق از صنعت است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:29 | بازدید : 488 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 کاهش بهره مالکانه معادن  : حمایت کمیسیون تلفیق  از صنعت است 

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه رای کاهش بهره مالکانه  در حال حاضر قطعی نیست و ممکن است در صحن علنی، نمایندگان، پیشنهاد حذف یا تغییر در نرخ مصوب بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق را مطرح کنند، اما معمولا طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده در صحن هم رای می‌آورد بنابراین می‌توان از هم‌اکنون این مصوبه را قانون تلقی کرد. این در حالی است که درآمدزایی معادن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بررسی‌های دقیقی در خصوص بهره مالکانه معادن دولتی صورت گرفت که بر مبنای آن مقرر شد بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کند. به گزارش  «سنا»، دکتر محمد حسن‌نژاد،  با بیان این مطلب، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و سنگ آهنی گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه، این انتظار می‌رود که در پی کاهش افت قیمت نفت، معادن نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند، از همین رو در کمیسیون تلفیق در خصوص حمایت از این صنعت بررسی‌های جدی صورت گرفت. وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون معدن برای کاهش بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد گفت: با این استدلال‌ها که فلان صنعت سود نبرد یا مواد اولیه رایگان استفاده نکند نمی‌توان به رشد اقتصادی و شکوفایی رسید، اعمال این‌گونه سیاست‌ها به مملکت و همه ضرر می‌زند و برای برون رفت از شرایط رکود هیچ راهی جز حمایت از صنایع وجود ندارد.
به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه رای کاهش بهره مالکانه  در حال حاضر قطعی نیست و ممکن است در صحن علنی، نمایندگان، پیشنهاد حذف یا تغییر در نرخ مصوب بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق را مطرح کنند، اما معمولا طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده در صحن هم رای می‌آورد بنابراین می‌توان از هم‌اکنون این مصوبه را قانون تلقی کرد. این در حالی است که درآمدزایی معادن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بررسی‌های دقیقی در خصوص بهره مالکانه معادن دولتی صورت گرفت که بر مبنای آن مقرر شد بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کند. به گزارش  «سنا»، دکتر محمد حسن‌نژاد،  با بیان این مطلب، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و سنگ آهنی گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه، این انتظار می‌رود که در پی کاهش افت قیمت نفت، معادن نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند، از همین رو در کمیسیون تلفیق در خصوص حمایت از این صنعت بررسی‌های جدی صورت گرفت. وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون معدن برای کاهش بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد گفت: با این استدلال‌ها که فلان صنعت سود نبرد یا مواد اولیه رایگان استفاده نکند نمی‌توان به رشد اقتصادی و شکوفایی رسید، اعمال این‌گونه سیاست‌ها به مملکت و همه ضرر می‌زند و برای برون رفت از شرایط رکود هیچ راهی جز حمایت از صنایع وجود ندارد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر افزایش قیمت نفت در ایجاد بازاری مثبت مشهود است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:26 | بازدید : 503 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تاثیر افزایش قیمت نفت در ایجاد بازاری مثبت مشهود است 

در پایان معاملات دیروز (جمعه)، افزایش هشت درصدی قیمت نفت از جمله عوامل مؤثر ایجاد روندی مثبت در بازار سهام به شمار می رود.
 
کارشناس معاملات شرکت کارگزاری نهایت نگر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در چند وقت اخیر یکی از عوامل بنیادی ایجاد روندی منفی در بازار سهام کاهش های پی در پی قیمت جهانی نفت بوده است که افزایش هشت درصدی قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته منجر به روندی مثبت در اصلاح قیمت ها می باشد.
 
حقیقی در خصوص انتشار اخباری در راستای اصلاح ساختار بازار سرمایه از جمله رونمایی از شاخص بازدهی قیمت، کاهش حجم مبنا و همچنین افزایش یک درصدی دامنه نوسانات معاملات سهام شرکت های بورس افزود: کاهش حجم مبنا معاملات بازار سهام منجر به حرکت قیمت ها به سوی به واقعی تر شدن و همچنین افزایش میزان کارایی و نقدشوندگی بازار سهام می گردد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حمایت مالی دولت از بورس / اتفاقات مهمی در راه است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:24 | بازدید : 496 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 حمایت مالی دولت از بورس / اتفاقات مهمی در راه است 

تا این لحظه از اولین روز معاملات هفته جاری شاهد رشد دسته جمعی اغلب سهام شرکت ها و افزایش شاخص کل بورس می باشیم.
 
براساس گزارش بورس نیوز در حالی شاخص کل تا این لحظه با رشدی بیش از 242 واحدی مواجه شده که بنظر می رسد روند فعلی تا پایان معاملات ادامه دار باشد.
 
از سویی دیگر بنظر می رسد واکنش بازار سرمایه به خبر تعویق افتادن تصویب تحریم های جدید علیه کشورمان توسط سنای آمریکا تا 4 فروردین 94 علاوه بر افزایش خوش بینی ها مبنی بر دستیابی به یک توافق سیاسی تا پایان سال یکبار دیگر وزن سنگین مذاکرات بر روند بازار سرمایه را نشان داد.
 
همچنین یک منابع آگاه از وارد نمودن نقدینگی توسط دولت به بازار سرمایه خبر می دهند بطوریکه گفته می شود تیم اقتصادی دولت با اقدامی عملی علاوه بر وارد کردن نقدینگی قرار است اقداماتی در جهت اصلاح برخی از ساختار های موجود در بازار سرمایه که سبب افزایش بی اعتمادی و کاهش میزان شفافیت در بورس می شود انجام دهد. به گفته این منبع آگاه سهامداران بزودی با اتفاقات مهمی در بازار سرمایه مواجه خواهند شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 178
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 291
:: بازدید ماه : 2237
:: بازدید سال : 11137
:: بازدید کلی : 131678