بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
گزارش هفتگی منتهی به 26 بهمن 91
شنبه 28 بهمن 1391 ساعت 21:37 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

گزارش هفتگی بازار اوراق بهادار و کالا - هفته منتهی به 1391/11/26
بورس اوراق بهادار تهران سرانجام پس از یک دوره یکه‌تازی قیمت‌ها و افزایش بی‌وقفه ارزش سهام در هفته سپری شده تغییر جهت داد تا با افت 9/2 درصدی شاخص، جدی‌ترین کاهش هفتگی خود در پنج ماه اخیر را تجربه کند.


 

گزارش هفتگی بازار اوراق بهادار

در بین عوامل موثر بر این روند می‌توان به موارد متعددی نظیر توقف نمادهای معاملاتی برخی شرکت‌های پرطرفدار در ماه گذشته،کنترل قیمتی محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و برخی گزارش‌های کمتر از حد انتظار نه ماهه اشاره کرد که عقب‌نشینی خریداران در بازار را رقم زد. پس از انتظار طولانی و گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد محتوای گزارش‌های نه ماهه، این اسناد مهم مالی در هفته جاری از سوی شرکت‌های بورسی منتشر شد و در اختیار فعالان بازار قرار گرفت. سمت و سوی این گزارش‌ها در گروه‌های مختلف طبیعتاً متفاوت بود، اما به طور عمومی با جلب توجه فعالان بازار به واقعیت‌های مالی شرکت‌ها از تب شایعات بی‌اساس در بازار سهام کاست. در گروه فلزات اساسی، دو شرکت نخست بازار سرمایه به لحاظ ارزش بازار یعنی ملی مس و فولاد مبارکه سیگنال مثبتی را در پیش‌بینی عملکرد به بازار اعلام نکردند تا شاهد عقب‌نشینی 10 درصدی قیمت سهام خود از روزهای اوج دی ماه باشند. در مورد این دو شرکت، آهنگ رشد هزینه‌ها قابل توجه است که در کنار افت حجم فروش مانع از اعلام تعدیلات مثبت شده است. گزارش‌های پتروشیمی‌ها نیز عموماً در بردارنده انعکاس مطلوب رشد نرخ ارز در سودآوری بود. با توجه به رویه موجود انتظار می‌رود شرکت‌ها در پایان ماه جاری، اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال آینده را هم توام با احتیاط پیش‌بینی کنند؛ امری که دریافت هر گونه خبر مثبت رسمی از عملکرد شرکت‌ها را در عمل به بهار 92 و زمان انتشار گزارش‌های 12 ماهه موکول خواهد کرد.
معاملات هفته سپری شده نشان می­دهد که سرمایه گذاران به سمت اوراق مشارکت جلب شدند و معامله این اوراق در بورس رشد 223 درصدی را تجربه کرد. اما از سرمایه گذاری در اوراق مشتقه خود داری کردند.
اوایل هفته جاری سرمایه‌گذاران بازار سهام شاهد برگزاری مجمع سالانه بزرگ‌ترین شرکت پتروشيمي بورس یعنی پردیس بودند. در این مجمع که با تقسیم سود 10096 ریالی توام بود داغ­ترین بحث‌ها مربوط به نرخ ارز و قیمت خوراک گازی بود. بررسی صنایع بورسی در هفته سپری شده حاکی از آن است که بیشترین رشد از آن صنعت محصولات چوبی با 20 درصد افزایش بود. بعد از آن صنعت قند و شکر با کسب بازدهی 11.2 درصدی در جایگاه دوم ایستاد. کاشی و سرامیک سومین صنعت پر طرفدار بورس بود که شاخص آن حدود 4 درصد افزایش یافت . تعدیل عایدی مثبت شرکت های کاشی و سرامیک عمده دلیل توجه بازار به این گروه است. خودرو و ساخت قطعات نیز با کسب بازدهی 3.4 درصد در کنار محصولات کاغذی و ساخت محصولات فلزی با بازدهی 2.9 درصدی جزو پربازده­ترین صنایع بورسی بودند. براساس بررسی صورت گرفته سهام شرکت بانک ملت، شرکت صنعتی دریایی و شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان نقدشونده ترین سهام بورس را از آن خود کردند و در مقابل شرکت­های بانک خاورمیانه، سیمان مجد خواف و بیمه آرمان در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر نقدشوندگی جای گرفتند.
 
گزارش هفتگی بورس کالا

در اولین هفته بهمن ماه، بیش از 550 هزار تن انواع کالا در تالارهای محصولات صنعتی و معدنی و فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران با ارزشی افزون بر 9800 میلیارد ریال در حالی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با هفته قبل به لحاظ حجم و ارزش رشد بیش از 17 و 28 درصدی را نشان می دهد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در این هفته و در تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی بیش از 274 هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر 4700 میلیارد ریال دادوستد شد که به لحاظ حجم و ارزش، رشد بیش از 16 و 21 درصدی را تجربه کرد. شایان ذکر است که در این تالار افزون بر 273 هزار تن انواع محصولات فولادی،یکهزار تن محصولات مس،100 تن انواع روی ،110 تن کنسانتره مولیبدن ، 6 تن کنسانتره فلزات گرانبها و 2 کیلو گرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت. در این تالار، معاملات محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه هفته قبل به لحاظ حجم و ارزش با افزایش26و 34 درصدی روبرو گردید.

تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در هفته ای که گذشت شاهد معامله بیش از 273 هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر 5هزار میلیارد ریال بود . این در حالی است که معاملات این تالار نیز نسبت به مدت مشابه هفته قبل با افزایش 17 درصدی حجم و 34 درصدی ارزش مواجه شد در این تالار، بیش از 153 هزار تن انواع قیر به ارزش بیش از 2.3 هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که 34 درصد از نظر ارزش و 15 درصد از نظر حجم افزایش داشت.در گروه مواد پلیمری نیز در طول این هفته، بیش از 60 هزار تن انواع مواد پلیمری با ارزشی افزون بر 2 هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم و ارزش 77 و 70 درصد نسبت به هفته قبل رشد را تجربه کرد. تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی همچنین در این هفته شاهد معامله بیش از 29 هزار تن وکیوم باتوم و بیش از 21 هزار تن انواع مواد شیمیایی بوده است. از دیگر فرآورده های نفتی و پتروشیمی که در هفته پیش معامله شد می توان به 2 هزار تن لوب کات،1640 تن گوگرد، 490 تن انواع گازها،1277 تن انواع روغن و 720 تن حلال اشاره کرد.
شایان ذکر است که گروه گازها و خوراک ها نسبت به مدت مشابه هفته قبل با رشد 188 درصدی حجم و 62 درصدی ارزش مواجه شد و همچنین، گروه روغن، در یک مقایسه هفتگی رشد 122 درصدی در حجم و 177 درصدی در ارزش را نشان می دهد. براساس این گزارش، تالار محصولات کشاورزی در این هفته نیز شاهد معامله 1550 تن انواع محصول کشاورزی به ارزش بیش از 12 میلیارد ریال بوده است. از جمله محصولاتی که در هفته پیش معامله شد، می توان به 775 تن گندم، 500 تن شکر و 275 تن جو اشاره کرد.
 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 332
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 445
:: بازدید ماه : 2391
:: بازدید سال : 11291
:: بازدید کلی : 131832