دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:41 | بازدید : 621 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس

دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس/شاید شاخص به 70هزارواحد هم برسد/ درشاخصهای بورس دستکاری شده؛ ریال بجای دلار

این روزها هوای بورس حسابی افتابی شده , شاخص دیگر روی پایش بند نیست و هفته ای نیست که رکورد شکنی نداشته باشد , این درحالی است که بازار دلار و طلا روزهای خیلی خوبی ندارند ,

این روزها هوای بورس حسابی افتابی شده , شاخص دیگر روی پایش بند نیست و هفته ای نیست که رکورد شکنی نداشته باشد , این درحالی است که بازار دلار و طلا روزهای خیلی خوبی ندارند , اگرجه بازار ارز کشورمان به یک ثبات نسبی طی روزهای اخیر رسید , اما هنوز طلا در معرض خطر سقوط قرار دارد , درعین حال هنوز دولت یازدهم روی کار نیامده که بتوان تغییرات اقتصادی را به تغییر سیاستهای اقتصادی کشور یا تغییر درسیاستهای بین المللی کشور دانست .
***عبور شاخص کل بورس از 51 هزار واحد
شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سهام با کسب بازدهی 34 درصدی از عدد 51 هزار واحد عبور کرد.
شاخص بورس ابتدای امسال را از عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز کرد که امروز با گذشتن از عدد 51 هزار واحد، بازدهی بازار سهام را از ابتدای سال 92 به 34 درصد رساند تا بیش از پیش تفاوت بازار سهام و بازارهای موازی نمایان شود.
نقدینگی سرگردان در روزهای اخیر در پی کاهش نرخ ها در بازار سکه، طلا و ارز به سمت بازارهای موازی همچون سرمایه حرکت کرده است و منابع جدیدی را وارد بازار سرمایه می کند.
سرمایه گذاران بورس را یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری می دانند، براین اساس شاخص بورس در پی رکوردشکنی های روزهای اخیر خود امروز هم رکورد جدیدی را به ثبت رساند، روز گذشته نیز شاخص از مرز 50 هزار واحد عبور کرده بود.
این متغیر روز 25 خرداد از 46 هزار و در روز 26 خرداد از 47 هزار واحد گذشت. شاخص کل در 27 خرداد از 48 هزار واحد و در روز پنجم تیرماه از 49 هزار واحد گذشت و صبح روز هشتم تیرماه نیز این متغیر بازار سهام از 50 هزار واحد گذشت.
***جوزده نشوید
درهمین راستا ؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار 6 عامل را دلیل اصلی رشد شاخص کل برشمرد و آینده بورس را در بلندمدت روشن ارزیابی کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: افزایش سود آوری بنگاه ها در 3 ماهه نخست امسال یکی از مهم ترین دلایل رشد بازار سهام است. گزارش های منتشر شده نشان از سودآوری و تحقق پیش بینی سود شرکت های بورسی و فرابورسی در مقایسه با سال قبل می دهد.

وی افزود: برگزاری فصل مجامع از دیگر عوامل اثرگذار در بازار سهام است، با توجه به اینکه تا پایان تیرماه جاری مجامع شرکت ها برگزار می شود و شرکت ها سود محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم می کنند.

صالح آبادی با اشاره به عرضه سهام بزرگترین شرکت اصل 44 قانون اساسی گفت: عرضه سهام بزرگترین هلدینگ پتروشیمی (هلدینگ خلیج فارس) که حدود یکهزار میلیارد تومان عرضه اولیه آن انجام گرفت رونق خوبی در بازار سرمایه ایجاد کرد.

رئیس سازمان بورس عقب ماندن بازارهای موازی را عامل چهارم رشد بازار سهام عنوان کرد و اظهار داشت: بازارهای رقیب مانند سکه و طلا به دلیل افت شدید جهانی، تثبیت نرخ ارز و حتی کاهش آن، سرمایه های در گردش مردم را به سمت بازار سرمایه و تولید هدایت کرده است.

وی به توسعه زیر ساخت های بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: توسعه زیر ساخت های بازار سرمایه مانند ایجاد ظرفیت های خوب مقرراتی و الکترونیکی، منجر به دسترسی عموم مردم به بازار سرمایه شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تحقق حماسه سیاسی در این عرصه، اثر مثبتی را در روزهای اخیر برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.

صالح آبادی در مورد پیش بینی خود برای آینده بازار سرمایه بیان داشت: آینده را آینده مشخص می کند، نوسان جزء ذات بازار سرمایه است و صعود و نزول در این بازار طبیعی است اما آنچه در این میان مهم بوده نگاه به بازار سرمایه در یک افق بلند مدت است.

وی خاطر نشان کرد: به سرمایه گذاران در بازار سرمایه توصیه می شود اسیر جو روانی بازار سرمایه نشوند، با دید بلندمدت به این بازار نگاه کنند و حتما در سرمایه گذاری های خود سبدی از سهام شرکت های مختلف را تشکیل دهند.
***عوامل رکوردشکنی تاریخی
همچنین دراین خصوص , حسن قالیباف اصل - مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران - ، علت رکوردشکنی شاخص بورس و عبور این متغیر از مرز 50 هزار واحد را مورد توجه قرار داد و گفت: همواره شاخص بورس در رکورد‌شکنی‌های بازار مدنظر قرار می گیرد در حالی که در کنار شاخص عوامل دیگری وجود دارند که از شاخص بورس مهم‌تر هستند.
وی حجم معاملات را یکی از این عوامل دانست و افزود: در سال جاری رکورد‌های جدیدی در حجم معاملات بورس رخ داده و حجم معاملات بازار سرمایه نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.
وی ادامه داد:بنابراین از ابتدای سال تاکنون میانگین روزانه معاملات خرد و بلوک به 160 میلیارد تومان رسیده است در حالی که در سال گذشته این میزان نزدیک به 50 میلیارد تومان بود براین اساس می توان گفت که حجم معاملات نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است.
وی ادامه داد: هم چنین نقدشوندگی سهام افزایش یافته و اقبال مردم به بازار با توجه به سهامی که در بورس عرضه شده، رشد پیدا است.
مدیر عامل شرکت بورس در مورد علت اقبال مردم به بازار سرمایه در سال جاری گفت: سهام‌هایی که در بورس حضور دارند از شرکت‌های خوب کشور بوده و به دلیل دستور‌العمل پذیرش، شرکت‌هایی وارد بورس می‌شوند که وضعیت مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری دارند.
قالیباف خاطر نشان کرد:امسال هم‌چنین شرکت‌های بورسی اطلاعات مناسبی به بازار ارائه کردند و برگزاری مجامع شرکت‌ها نشان داد که شرکت‌های بورسی به پیش‌بینی ‌های سود خود رسیده وحتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها محقق کردند.
وی با بیان این‌که وضعیت سودآوری شرکت‌ها مناسب است، عنوان کرد: در بودجه امسال سودآوری شرکت‌های بورسی 15 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این نشان می‌دهد وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا کرده است.
وی هم‌چنین رکود سایر بازار‌ها را از عوامل رشد بورس دانست و با تاکید بر اینکه بازار‌های ارز و سکه به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری نبوده و این بازار‌ها در کوتاه‌مدت سودآور هستند، عنوان کرد: این بازارها در سال جاری سودآوری گذشته را نداشتد به طوری که طلا روند کاهشی را از ابتدای سال طی کرده است بنابراین نبود چشم‌انداز مناسب در این بازارها باعث شده است که نقدینگی به سمت بورس جذب شود.
**رشد تا 70 هزار واحد
یک کارگزار بورس هم, علت افزایش بی سابقه بورس تهران و هجوم سهامداران به خریداری سهام شرکت‌های بورسی را تشریح کرد و گفت: در صورت لغو تحریم‌ها شاخص بورس به 70 هزار واحد نیز می رسد.
حسین خزلی خرازی - مدیر عامل کارگزاری یک بانک ، دراین خصوص گفت که:همه اذعان دارند که اقتصاد کشور ذاتا از لحاظ درونی مشکلی ندارد و اگر بپذیریم که بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها، فولادی‌ها و بخش های ساختمانی و 90 درصد بنگاه‌های سیمانی در بورس حضور دارند، همه این بنگاه‌ها ذاتا تولید کننده هستند و فروش و صادرات مطلوبی در سال 91 داشته و برای سال 92 پیش بینی‌های خوبی ارائه کرده‌اند.
وی افزود:در این میان تنها صنعت خودرو در کشور به دلیل رشد تمام شده قیمت خودرو و عدم امکان واردات، با مشکلاتی در سال گذشته مواجه بوده است ولی غیر از آن تمام صنایع بورسی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده‌اند.
وی مشکل اول کشور را روابط بین الملل و تحریم‌ها دانست و عنوان کرد:انتظاری که فعالان بازار سرمایه دارند و احساسی که در این دو روز داشته‌اند این است که با این انتخاب، مشکلات روابط بین الملل به سمت مطلوبی پیش رود لذا اگر مشکلات روابط بین الملل کاهش یابد، تمام شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانند فروش‌های خوبی داشته باشند و حاشیه سود بیشتری کسب کنند.
این فعال با سابقه بورس تهران عنوان کرد:این در حالی است که ممکن است انتظار بازار هیجانی باشد ولی مبتنی بر این تحلیل است که در صورت رفع تحریم‌ها، عمده صنایع بورسی می‌توانند فروش‌های واقعی داشته باشند.
به گفته دبیر کل سابق کانون کارگزاران، ممکن است تا ماه آینده میانگین
P/E بازار افزایش‌ یابد ولی این امر مبتنی بر انتظار رشد سودآوری بوده و این رشد واقعی است.
وی در مورد روند افزایشی شاخص بورس گفت:در شرایط مثبت و ایده آل و لغو تحریم‌ها شاخص بورس تهران تا پایان امسال به 70 هزار واحد می‌رسد همچنین از لحاظ داخلی نیز روی کار آمدن تیم منسجم تر با برنامه‌های جدی تر اقتصادی منجر به افزایش رونق بورس خواهد شد.
به گفته خرازی بازار بورس با بازار سکه و ارز رابطه معکوس دارد به طوری که وقتی احساس مطلوبی در بازار مالی و فضای بین‌المللی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی مالی و سرمایه گذاری واقعی جذب می شوند.
***کاهش نرخ سکه و ارز
همچنین دراین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به روند صعودی شاخص‌های بورس، گفت: در حال حاضر به علت کاهش نرخ سکه و ارز بسیاری از افراد سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند، که این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد شاخص ها در تالار شیشه‌ای بوده است.
موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به افزایش شاخص‌های بورس گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار طی چند هفته گذشته با رشد چشمگیر و خیره کننده‌ای مواجه شده که این موضوع نشان دهنده ثبات اقتصادی در کشور است.
نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد انتخابات ریاست جمهوری از ثبات مناسبی برخوردار شده است، افزود: بازار سکه، ارز و بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری از ثبات و آرامش نسبی برخوردار شده که انتظار می‌رود این امر در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.
وی حبابی دانستن بازار بورس را نادرست دانست و تصریح کرد: آرامش موجود در بازار ارز و سکه و کاهش قیمت‌ها و همچنین رشد شاخص‌های بورس نوید یک اقتصاد پویا و زنده را می‌دهد، لذا حبابی دانستن بازار بورس در شرایط فعلی نادرست است.
ثروتی اظهار کرد: در حال حاضر به علت کاهش نرخ سکه و ارز، بسیاری از افراد سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند، که این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد شاخص در تالار شیشه‌ای بوده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، آینده مناسب و رو به رشدی را برای بازار بورس کشور پیش بینی و خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی صحیح دولت جدید در بخش اقتصادی و توجه بیش از پیش به تولیدات داخلی به طور حتم چشم انداز و آینده روشنی را می‌توان برای بازار بورس متصور شد.

***رشد غیر واقعی شاخص بورس
درمقابل این همه اظهارات خوشبینانه , هستند برخی کارشناسان اقتصادی که دیدگاه متفاوتی داشته و این رشد را غیر واقعی میدانند. دراین راستا , یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به بالا بودن شاخص بورس در ماههای اخیر گفت: واقعیت مسئله چیزی فراتر از نرخ رشد اعلامی از سوی مسئولین ذی ربط است بطوریکه در اغلب مواقع رشد شاخص بورس غیر حقیقی بوده و در واقعیت رشدی وجود ندارد.
محمد حسن نژاد ، ضمن بیان این مطلب افزود: مسوولان سازمان بورس با تغییر واحد پولی در محاسبه
EPS یا همان سود هر سهم ،بجای محاسبه آن با نرخ دلار آنرا بر حسب ریال محاسبه می‌کنند در نتیجه سودهر سهم از لحاظ ریالی چند برابرمی شود که این سود حقیقی نیست.
نماینده مردم مرند وجلفا در مجلس شورای اسلامی‌گفت: بطور مثال یک شرکت فولادی که محصولاتش را در بورس کالا به فروش می رساند، واردات خود را با دلار حدود 3500تومان انجام می دهد و درنتیجه محصولات خود را با افزایش قیمت می فروشد و این موضوع باعث افزایش چند برابری
EPS))ریالی می شود و باید به این نکته توجه داشت که نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) در بورس بالا نرفته است.
این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار داشت :اگر
EPS)) به شاخص قیمت مصرف کننده تبدیل شود یا بطور مثال مقایسه ای بین قدرت خرید سکه در سال گذشته با سال جاری شود متوجه خواهیم شد در بازار بورس خیلی رشد نداشته ایم.
حسن نژاد اظهار کرد:باید توجه داشته باشیم کشورهای پیشرفته بازار سرمایه قدرتمندی دارند و ما نیز برای رشد بازار بورس و سوق دادن نقدینگی جامعه به سمت بورس باید فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم.
وی افزود: باید نیازهای بازار سرمایه را مهندسی و با توجه به نیازهای سرمایه گذاران ابزارسازی کنیم و با دانش از بازار حمایت لازم را انجام دهیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی در خاتمه گفت: باید بتوانیم بخش تولید را از این بازار تامین مالی کنیم در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با بازارهایی مانند طلا از شفافیت معاملاتی بیشتری برخوردار است و بازارآنلاینی می باشد.

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 615
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 728
:: بازدید ماه : 2674
:: بازدید سال : 11574
:: بازدید کلی : 132115