تورم دولت احمدی نژاد ساختگی بود
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
تورم دولت احمدی نژاد ساختگی بود
جمعه 8 شهريور 1392 ساعت 1:7 | بازدید : 633 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تورم دولت احمدی نژاد ساختگی بود

اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره سودبانکی و قیمت ارز اگرچه از سوی برخی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مورد استقبال قرارگرفت وحتی بانکداران را سرخوش کرد, اما همه دراین خصوص یکسان فکر نمیکنند و برخلاف انچه انتظار میرفت تولیدکنندگان را نه تنها ناراضی که درمواردی حتی از بهبود شرایط اقتصادی ناامید کر

درعین حال این اظهارات با واکنش نمایندگان مجلس هم روبرو شد ؛ همان نمایندگانی که به وزرای اقتصادی دولت یازدهم بیشترین رای اعتماد را داده بودند، اکنون شاید در مورد رای شان دچار تردید شده باشند.
به گزارش خبرنگار ما ، چند روز قبل ، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی و نرخ ارز باید متناسب با شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم تعیین شود، گفت: نرخ 3200 تومانی ارز در بازار چندان هم غیرمنطقی نیست.
ولی الله سیف در مورد بازنگری نرخ سود بانکی در دولت جدید اظهارداشت: نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم نباید تعیین شود زیرا این اقدام مشکلاتی را در سیستم بانکی ایجاد کرده و عدم تعادل‌هایی را به وجود می‌آورد.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هر سال باید به نحوی اقدام شود که قیمت ارز خود را با واقعیت ها تطبیق دهد، گفت: هم‌اکنون نرخ ارز در بازار آزاد به 3 هزار و 200 تومان رسیده است، چندان نرخ غیر منطقی نیست.

این درحالی بود که همقطاران رییس کل بانک مرکزی در کابینه نرخ تورم را بیش از 35 درصد و درمواردی حتی بیش از 40درصد عنوان کرده بودند و با این شیوه محاسبه مردم باید منتظر نرخ سودهای بانکی بالای 40درصدی باشند که هرچند با استقبال سپرده گذاران روبرو خواهد شد،اما به طور قطع برای کسانی که قصد دریافت تسهیلات با نرخهایی این چنینی دارند غیر قابل قبول وغیر قابل تحمل خواهد بود.
***فشار نرخ سود بانکی بر پایه های تولید
درهیمن راستا، یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به تعیین نرخ بهره بانکی بر اساس تورم، گفت: در حال حاضر با توجه به وجود تورم بالا در کشور به صلاح نیست که نرخ بهره بانکی بر اساس تورم تعیین شود به دلیل اینکه در صورت اجرایی شدن این موضوع تولید نابود خواهد شد.
محمد ‌سعید اربابی در گفت ‌و گو با خانه ملت، گفت: در دنیا نرخ بهره بانکی سپرده ها کمی بیشتر از تورم تعیین می شود اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم بالایی در کشور وجود دارد اگر نرخ بهره بانکی بر این اساس تعیین شود به تولید ضربه وارد خواهد شد.
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی،افزود: به دلیل اینکه در حال حاضر در کشور تولید از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست ضرورت ایجاب می کند که در تعیین نرخ بهره بانکی نهایت دقت انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر نرخ بهره بانکی بالا تعیین شود نقدینگی به جای تولید به سوی بانکها سوق داده خواهد شد این در حالی است که تولید ما نیازمند نقدینگی است و اگر به مشکلات تولید توجه نشود به بیکاری منجر خواهد شد.
اربابی ادامه داد: لازم به توضیح است که نرخ تورم در بسیاری ازکشورها زیر ده درصد است و با توجه به این موضوع اگر نرخ بهره در این کشورها بر اساس تورم تعیین شود، به نسبت خیلی زیاد نخواهد شد.
وی افزود: نرخ بهره بانکی سپرده ها و تسهیلات اعطایی بانکها نباید فاصله چشمگیری داشته باشند به دلیل اینکه امکان ایجاد رانت وجود دارد و همچنین باید به فعالیت صندوق های اعتباری بانک های خصوصی در این زمینه توجه داشت به دلیل اینکه به نوعی در گرفتن بهره بانکی تقلب می کنند بطور مثال عنوان می کنند بهره بانکی وام 13 درصد است اما در عمل بیشتر از 20 درصد بهره دریافت می کنند لذا باید برخورد شو
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآور شد:در حال حاضر نرخ فعلی دلار حباب دارد و می تواند تا حدود 2500 تومان پائین بیاید البته بهتر است با شیب مناسبی پائین بیاید که به بخش صادرات و واردات ضربه وارد نشود./

***تورم ملاک نرخ بهره بانکی نباشد
درهمین حال ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به رشد اقتصادی منفی و وضعیت نامناسب تولید افزایش نرخ بهره بانکی به زیان تولید خواهد بود.
رحیم زارع گفت: درشرایط فعلی که بخش تولید کشور از وضعیت نامناسب اقتصادی رنج می برد و رابطه بانک های کشور با بخش تولید نامطلوب است اگر نرخ بهره های بانکی با افزایش روبرو شود به تولید کشور ضربه وارد خواهد شد.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی افزود:باید توجه کنیم که نرخ بهره در کشورهای توسعه یافته بسیار پائین تر از کشور ما می باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: با توجه به رشد اقتصادی منفی که در کشور وجود دارد و وضعیتی اقتصادی که از ثبات برخوردار نیست به صلاح نمی دانم که در مقطع فعلی نرخ بهره بانکی با توجه به تورم بالای موجود تعیین و بالا برود.
زارع اضافه کرد: موضوعی که در خصوص نرخ بهره بانکی باید به آن توجه داشت این است که نرخ بهره بانکی برای سود سپرده ها و تسهیلات باید دقیقا مشخص شود.
وی ادامه داد: در صورتیکه نرخ بهره بانکی وام های دریافتی از بانک ها بر اساس تورم تعیین شود به مردم و بخش تولید فشار اقتصادی فراوانی تحمیل می شود و این موضوع بر خلاف شعارهای دولت تدبیر و امید خواهد بود لذا از تیم اقتصادی دولت یازدهم می خواهم آرامش اقتصادی را به جامعه بازگرداند.
زارع افزود: باید در تعیین نرخ بهره بانکی تمام جوانب لحاظ شود به دلیل اینکه در صورت عدم دقت در این موضوع به متضرر شدن تولید منجر، و به تبع آن نرخ بیکاری افزایش پیدا می کند و اثرات تورمی و گرانی در بخشهای مختلف مانند مسکن و غیره نیز در پی خواهد داشت.
زارع در خصوص موضوع تک نرخی شدن نرخ ارز گفت: با تک نرخی شدن نرخ ارز موافق هستم و باید زمینه برای این کار فراهم شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: آقای سیف مدیر کارآمدی است که امیدوارم در بانک مرکزی نیز موفق باشد.
***سود بانکی در حوالی نرخ تورم واقعی
درعین حال ، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چگونگی تعیین نرخ سود سپرده بانکی گفت: نرخ سود سپرده بانکی باید از نرخ تورم مورد انتظار بعلاوه سود منطقی که در دنیا بین دو الی سه درصد است بدست آید.
محمد حسن نژاد افزود:تعیین نرخ سود سپرده بانکی مبنای علمی دارد که باید به آن توجه شود، بر این اساس نرخ سود سپرده از نرخ تورم مورد انتظار بعلاوه سود واقعی و منطقی که در دنیا بین دو الی سه درصد است بدست می آید، این یک تئوری علمی قابل دفاع است و همچنین در برنامه پنجم این مطلب بیان شده است که باید این موضوع در نظر گرفته شود.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ سود سپرده یکساله را بر اساس نرخ تورم سال گذشته بعلاوه دو الی سه درصد محاسبه کنیم به نوعی می توان گفت کار صحیحی انجام نداده ایم به دلیل اینکه باید با توجه به پیش بینی تورم و تورم مورد انتظار این محاسبه انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: تعیین نرخ برابری ارز باید بر اساس توجه به نرخ تورم در دو کشور و تفاوت آن انجام شود و بطور مثال نرخ دلار باید براساس نرخ تورم تعیین شود.
حسن نژاد افزود: اتفاقی که در سال گذشته افتاد این بود که نوسانات و بالا رفتن قیمت دلار منجر به ایجاد تورم شد و این تورم ساختگی باعث بالا رفتن نرخ دلار و توجیه این افزایش قیمت شد که قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: معتقدم که نرخ دلار می تواند در حدود 2600 تومان در بازار آزاد باشد و بر این اساس قیمت ها در بازار مقداری کاهش یابد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد :ضمن تبریک به آقای سیف امیدوارم وی بتواند در مدیریت بانک مرکزی موفق باشد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 888
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 1001
:: بازدید ماه : 2947
:: بازدید سال : 11847
:: بازدید کلی : 132388