چینی‌ها اصرار دارند پول ایران را به روش خودشان زودتر پس بدهند!
بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
چینی‌ها اصرار دارند پول ایران را به روش خودشان زودتر پس بدهند!
چهار شنبه 15 آبان 1392 ساعت 1:9 | بازدید : 638 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
رئیس مجلس در هفته‌های اخیر، دو سفر مهم به اروپا و چین داشته است. موضوع دارایی‌های ایران که گفته می‌شود، در چین بلوکه شده ‌و چرایی موضع چین در قبال آن، از جمله موضوعاتی است که مشاور بین‌الملل رئیس مجلس درباره آن با تابناک گفت‌و‌گو کرده است.

رئیس مجلس در هفته‌های اخیر، دو سفر مهم به اروپا و چین داشته است. موضوع دارایی‌های ایران که گفته می‌شود، در چین بلوکه شده ‌و چرایی موضع چین در قبال آن، از جمله موضوعاتی است که مشاور بین‌الملل رئیس مجلس درباره آن با تابناک گفت‌و‌گو کرده است.

وی درباره ابعاد دیگر دیپلماسی پارلمانی و نیز تفاوت‌های دیپلماسی هسته‌ای در دوره‌های گوناگون سخن گفته است.

حسین شیخ‌الاسلام، متولد‌ اصفهان است‌ و‌ به همراه دانشجویان پیرو خط امام‌ در بازسازی و رمز‌گشایی اسناد لانه جاسوسی آمریکا، نقش پررنگی داشته است. معاونت سیاسی و قائم مقامی وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و نمایندگی مردم تهران در مجالس شورای اسلامی در دوره هفتم بخشی از سمت‌های او بوده است. او هم‌اکنون مشاور امور بین‌الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس، مدیرکل روابط بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و دبیرکل دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه و قدس مجلس شورای اسلامی است.

مهم‌ترین پرسش‌های این گفت‌و‌گو که متن کامل آن را در اینجا می‌توانید بخوانید، به قرار زیر است.

 

*‌ سفر آقای لاریجانی به چین، حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه داشته است؛ موضوع اموال بلوکه شده چیست؟

ــ رئیس مجلس چینی‌ها به ایران آمد و دعوت‌نامه فرستاد و آقای لاریجانی به این سفر رفتند. چینی‌ها قصد بلوکه کردن اموال ایران را ندارند. اتفاقا آن‌ها می‌خواهند ‌این اموال به گردش درآید. اموال ایران در چین امروز به صورت یوان است. آمریکا به چین اجازه نمی‌دهد با ایران از طریق دلار معامله کنند. امریکای‌ها دلار را جزو ملکیت خود می‌دانند و به چین می‌گویند حق ندارد با آن با ایران مبادله کند.

از سوی دیگر، امریکایی‌ها بر این باورند که چین باید ارزش یوان خود را افزایش دهد، چون ارزش پول چینی هر روز افزایش می‌یابد ولی برای افزایش صادرات آن را پایین نگه داشته اند. پس هر روز ارزش دارایی‌های ما به دلار در چین بیشتر می‌شود. چینی‌ها خواهان بلوکه شدن پول ایران نیستند. در صورتی که اموال ایران بلوکه شود، توان خرید ایران کم می‌شود. این در حالی است که چینی‌ها از افزایش توان اقتصادی ایران سود می‌برند؛ بنابراین چینی‌ها خواهان حل موضوع هستند.


 
آقای شیخ‌الاسلام، آیا اصلا اموال بلوکه شده در چین وجود دارد؟

ــ پول‌های ایران در چین، ناشی از خرید نفت توسط چین است که این کشور نتوانسته ‌پول این نفت را به کشور ما پس دهد. پس پول بلوکه شده‌ای در چین وجود ندارد و تنها شرایط، برای بازپس‌دهی این اموال مناسب نیست.

 
‌‌‌میران این اموال چقدر است؟

  
      ــ ما خواهان این نیستیم که به موضوع میزان اموال بپردازیم. شاید بتوان گفت که عدد ۲۲ ملیلیارد یورو به میزان طلب ایران نزدیک است. از این مقدار ایران مقداری کالا از طریق یوان خریداری کرده است؛ اما بخشی از این پول همچنان در این کشور مانده است. در ارتباط با این انتقال امریکایی‌ها هستند که کارشکنی می‌کنند. آنان‌ از رشد رابطه ایران و چین خشنود نیستند و نگران هستند.


 
سفارت ایران در چین اعلام کرده ‌که هیچ پولی در چین بلوکه نشده است؛ این موضوع به چه معناست؟

ــ سفارت ایران در چین راست می‌گوید؛ هیچ پولی از ایران در چین بلوکه نیست، بلکه ما نمی‌توانیم با دلار طلب خود را وصول کنیم. این در حالی است که چینی‌ها حاضرند با یوان یا فاینانس طلب ایران را پرداخت کنند.

 
آقای شیخ‌الاسلام، نکته‌ای که هست، این‌ که چرا ایران تا پایان مذاکرات هسته‌ای، صبر نمی‌کند تا ببیند مذاکرات به چه نتیجه‌ای می‌رسد و پس از آن طلب خود را از چین بخواهد؟

‌این پول مال مملکت و مردم است و باید تلاش کنیم ‌هر چه زود‌تر به کشور بازگردد. حرف و حدیث‌هایی که در سطح رسانه‌ها مطرح است، شایعه است، زیرا ‌چینی‌ها حاضر به توافق و همکاری هستند و ایران به دنبال ایفای حقوق ملت ایران؛ مثلا نه تنها چینی‌ها از ایران ۷ درصد سود بابت پول ایران نمی‌گیرند، بلکه به دارایی‌های ایران سود می‌دهند؛

آیا چینی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای نگرانند؟

ــ کارشکن اصلی مذاکرات امریکایی‌ها هستند و از آن‌ها بالا‌تر اسرائیلی‌ها. متأسفانه برخی از کشورهای عرب نیز از این سیاست حمایت می‌کنند. چینی‌ها از گسترش فرهنگ تروریسم نگرانند و در این باره با ایران هم عقیده هستند. چینی‌ها از این که عده‌ای برای منافع و مصالح خودشان، تروریسم را دسته‌بندی می‌کنند و در جایی با آن‌ها می‌جنگند (مثل مالی و سومالی) و جایی با آن‌ها مذاکره می‌کنند (مثل طالبان) و در جایی دیگر مثل سوریه به آن‌ها کمک می‌کنند، نگرانند. آنان بر این باورند که تروریسم، ‌خطر جدی برای منطقه آن‌ها و جهان است.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1074
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 1187
:: بازدید ماه : 3133
:: بازدید سال : 12033
:: بازدید کلی : 132574